اخبار
 1399/08/18  تاریخ خبر
تردد کامیون‌ها در مرز دوغارون خراسان رضوی ۳۰ درصد افزایش یافت
مدير پايانه مرزي دوغارون گفت: با افزايش ساعات کار پايانه مرزي دوغارون در مرز تايباد خراسان رضوي با کشور افغانستان ظرفيت تردد کاميون در اين مرز 30 درصد افزايش يافت.

کريم نوايي نظامي افزود: در حالي که طي هفته‌هاي گذشته ميزان خروج ناوگان تجاري از اين پايانه حدود 450 دستگاه در روز بود اکنون اين تعداد به حدود 600 دستگاه رسيده است.

وي ادامه داد: پيش از اين ساعات کاري از هفت صبح تا 18 تعيين شده بود که با توجه به ازدحام کاميونهاي صادراتي و ترانزيتي در اين مرز مقرر گرديد فعاليت اين پايانه تا ساعت 22 ادامه يابد که اين هدف تا حدودي محقق شد.

مدير پايانه مرزي دوغارون گفت: در حال حاضر زمان معطلي و به اصطلاح خواب کاميونهايي که مستقيم و بدون تخليه بار از مرز عبور مي‌کنند به سه روز کاهش يافته اما تداوم زمان کاري پايانه تا ساعت 22 ، منوط به همکاري  و ايجاد ظرفيت پذيرش در افغانستان است.

وي افزود: ما ظرفيت خروج ناوگان از مرز را افزايش داده ايم اما در آن سوي مرز طرف افغانستاني با محدوديت توقفگاه مواجه است لذا فعاليت پايانه دوغارون طي روزهاي اخير تا حدود ساعت 19 بوده ولي طرف افغانستاني قول داده با افزايش ظرفيت توقفگاه مشکل پذيرش کاميونها را برطرف کند.

نوايي نظامي ظرفيت کنوني تردد ناوگان باري در دو سوي اين پايانه را روزانه هزار و 200 دستگاه کاميون اعلام کرد و ادامه داد: از مجموع اين مقدار تبادل تجاري 35 درصد سهم پايانه مرزي، 45 درصد در منطقه ويژه و حدود 20 درصد نيز در بازارچه مرزي است.   

معطلي يک ماهه کاميونها در مرز دوغارون

رييس انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين‌المللي خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: در حال حاضر بيش از 2 هزار دستگاه کاميون پشت مرز منتظر خروج از کشور و ورود به مرز اسلام قلعه افغانستان هستند اين ازدحام در حالي است که طي روزهاي اخير گمرک بندرعباس تعطيل بوده و کاميوني به دوغارون نيامده است.  

احمد زمانيان يزدي افزود: زمان معطلي يا خواب کاميونهايي که به صورت مستقيم از مرز خارج مي شوند 6 روز يا يک هفته است و اين زمان براي کاميونهايي که ناچار هستند بار خود را ترانشيپمنت کنند به يک ماه نيز مي رسد.

وي ادامه داد: اگر ترانشيپمنت يا جابه‌جايي بار از يک وسيله نقليه به کاميون ديگر، بوسيله جرثقيل انجام شود زمان خواب کاميون 10 تا 15 روز است اما اگر اين جابه‌جايي بار بوسيله باربر و نيروي انساني صورت گيرد ناوگان باري در مرز دوغارون يک ماه معطل مي شود.  

پايانه مرزي دوغارون رتبه پنجم کشور در حوزه صادرات از معبرهاي زميني، رتبه سوم ترانزيت خروجي و رتبه نخست تردد مسافري با ناوگان حمل و نقل عمومي در بين معبرهاي زميني کشور را از آن خود کرده است.

سالانه افزون بر 600 هزار تن انواع کالاي صادراتي و 400 هزار تن کالاي ترانزيتي از اين پايانه به کشور افغانستان صادر مي‌شود.

مرز دوغارون در 18 کيلومتري تايباد قرار دارد و تايباد نيز در 225 کيلومتري جنوب شرقي مشهد واقع است.

منبع: خبرگزاري ايرنا