اخبار
 1399/09/02  تاریخ خبر
فعال سازی کریدور شمال جنوب از طریق بنادر شمالی با استفاده از پوشش کارنه تیر
مديرکل ترانزيت گمرک:با حرکت اولين شناور "رو رو" از بندر "اميرآباد" مازندران، در روز دوشنبه 26 آبان ماه و ارسال محموله هاي تحت پوشش کارنه تير  و پهلو گيري کشتي در بندر کوريک قزاقستان، امکان ارسال کالاهاي ترانزيتي در کريدور شمال جنوب از مسير دريايي مهيا شد.  
                                               مصطفي آيتي، مديرکل ترانزيت گمرک ايران اظهار داشت:با ايجاد خط "رور رو" در مسير درياي خزر توسط سازمان بنادر و دريانوردي و ارسال کالا از اين  مسير دريايي با پوشش کارنه تير، ضمن کاهش زمان ارسال کالا، تجارت هند و کشورهاي جنوب با روسيه، آسياي ميانه و شمال اروپا از اين مسير تسهيل مي شود.
                                              وي افزود: گمرک جمهوري اسلامي ايران با  به کارگيري "کارنه تير" در گمرکات  بنادر جنوبي از جمله چابهار و بنادر شمالي اميرآباد و انزلي،... ، تسهيلات لازم براي توسعه و تسهيل ترانزيت را در کريدور شمال-جنوب مهيا کرده است.

آيتي تاکيد کرد: در بررسي هاي قبلي يکي از مشکلات ترانزيتي در کريدور شمال جنوب، عدم وجود اسناد واحد گمرکي و توقفات ناشي از انجام تشريفات قانوني در مرزهاي کشورهاي مسير عنوان شده بود که با استفاده از" کارنه تير" به عنوان سند گمرکي بين المللي واحد، عملا تسهيلات لازم براي کاهش توقفات ايجاد شد.
 مديرکل ترانزيت گمرک:گمرک جمهوري اسلامي تبادل الکترونيکي اطلاعات کارنه تير در کريدور شمال-جنوب و ساير کريدورها را در دستور کار داشته و   اميداوريم با تبادل الکترونيکي اطلاعات در آينده گامهاي موثرتري در  توسعه اين مسيرها ايجاد کنيم.

آيتي تصريح کرد: بدنبال شيوع کرونا و بروزمحدوديت‌ها در برخي مرزهاي زميني، در مرداد ماه سال جاري نيز دو کريدور کتاي(ايران-افغانستان-تاجيکستان-قرقيزستان) و ايران-افغانستان-ازبکستان با استفاده از پوشش تضمين "کارنه تير" و از طريق  قلمرو افغانستان به عنوان مسيرهاي جديد و جايگزين افتتاح شد و تاکنون از اين طريق محموله هاي زياد صادراتي کشور و ترانزيتي از بنادر جنوبي به مقاصد آسياي ميانه ارسال شده است.

گفتتي است، کنوانسيون تير، مهمترين کنوانسيون ترانزيت بين المللي با 76 کشور عضو و با حضور بزرگترين اقتصادهاي دنيا است که جمهوري اسلامي ايران يکي از موثرترين و فعالترين اعضاي اين کنوانسيون طي سالهاي اخير بوده است.

منبع: گمرک نيوز