اخبار
 1399/09/11  تاریخ خبر
ترانزیت ریلی به رشد ۲۲۰ درصدی رسید

معاون وزير راه وشهرسازي گفت: سهم راه‌آهن از ترانزيت زميني از 10 درصد در سال 98 به 30 درصد در 6 ماهه اول امسال رسيده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 220 درصد سهم رشد در اين حوزه را تجربه کرديم.

 معاون وزير راه وشهرسازي گفت: سهم راه‌آهن از ترانزيت زميني از 10 درصد در سال 98 به 30 درصد در 6 ماهه اول امسال رسيده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 220 درصد سهم رشد در اين حوزه را تجربه کرديم.

سعيد رسولي، مديرعامل شرکت راه آهن با اشاره به افزايش ترافيک ترانزيتي از مسير ايران با افتتاح راه آهن خواف –هرات و اتصال دو کشور ايران و افغانستان از مسير ريلي اظهار داشت: ايران، افغانستان را به آب هاي آزاد متصل مي کند و بخشي از اين بار ترانزيتي محصولات معدني اين کشور از مسير ايران است و بخش مهم پتانسيل راه آهن خواف- هرات ترانزيت بين ترکيه و کشورهاي حوزه CIS به افغانستان است.

وي درباره ميزان بار ترانزيتي پيش بيني شده در اين مسير گفت: مجموعا در اين محور پتانسل 1.7 ميليون تن ترانزيت به افغانستان وجود دارد که چيزي حدود 500 هزار تن آن متعلق به ترکيه است و 1.2 ميليون تن از/به مقصد و مبدا کشورهاي حوزه CIS است.

مديرعامل شرکت راه آهن تاکيد کرد: نکته اي که بايد مورد توجه قرار بگيرد اين است که وقتي اين اخبار منتشر مي شود عده اي انتظار دارند به سرعت اين محور به ترانزيت 1.7 ميليون تن برسد اما واقعيت اين است که احداث کريدورهاي جديد يا تاسيس محورهاي ريلي و جاده اي جديد يک تاثير القايي ايجاد کرده و  به تدريج بار و بسته به فراهم شدن ساير عوامل موثر با اين مساله بار بيشتر به اين محور جذب مي شود.

رسولي با بيان اينکه در حال حاضر کالاهاي متنوعي در حال صادرات و واردات بين دو کشور ايران و افغانستان در حال انجام است که با فعال شدن اين محور ريلي بخش زيادي از اين بارها مي تواند جذب اين مسير جديد مي شود، گفت:براورد ما اين است که علاوه بر 1.7 ميليون تن بار ترانزيتي، حدود 3 ميليون هم بار صادراتي و وارداتي به محور خواف- هرات جذب شود چراکه در حال حاضر محصولات فولادي، سيمان، غلات و... به افغانستان صادرات و واردات مي شود.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به ميزان ترانزيت ريلي در سال جاري اظهار داشت: در مدت زمان 8 ماهه امسال در حالي که به دليل شرايط شيوع ويروس کرونا سه ماه مرزهاي ريلي اينچه برون، سرخس و ميرجاوه مسدود بوده، بيش از 410 هزار تن ترانزيت از مسير ريلي کشورمان انجام شده است

وي ادامه داد: با توجه به اينکه سهم مسير جاده‌اي در ترانزيت به دليل محدوديت‌هاي کرونايي بسيار کاهش داشت،سهم راه‌آهن از ترانزيت زميني از 10 درصد در سال 98 به 30 درصد در 6 ماهه اول امسال رسيده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 220 درصد سهم رشد در اين حوزه را تجربه کرديم.

منبع: خبرگزاري ايلنا