اخبار
 1399/09/11  تاریخ خبر
ظرفیت جابه‌جایی ۱۲ میلیون تن کالا در سال از مسیر ریلی ایران - افغانستان

ايران با اجراي سه قطعه از طرح مهم ريلي خواف به هرات ثابت کرد که همچنان مدافع مردم افغانستان است و متعهدانه در بازسازي اين کشور مشارکت فعال دارد و منافع اين کشور با منافع کشور ما گره خورده است .
فرماندار خواف گفت : 4200 ميليارد ريال براي اجراي سه قطعه خط ريلي خواف تا هرات افغانستان طي سنوات گذشته هزينه شده است که با افزايش هزينه ها و نرخ امروزي اين ميزان 20 هزار ميليارد ريال برآورد مي‌شود .

حسين سنجراني گفت : راه آهن خواف - هرات به طول حدود 220 کيلومتر در چهار قطعه اجرا مي‌شود که 77 کيلومتر آن در قالب دو قطعه در داخل خاک ايران و قطعه سوم از نقطه صفر مرزي تا ايستگاه روزنگ افغانستان يه طول 66 کيلومتر ادامه يافته و هم اکنون آماده بهره برداري است و در چند روز آينده با حضور مسئولان دو کشور به بهره برداري مي رسد . بهره برداري از خط ريلي خواف به هرات نقش مهمي در افزايش صادرات و واردات و رونق اقتصادي افغانستان و توسعه مبادلات بين ايران و اين کشور دارد و با بهره گيري از ظرفيت اين خط ريلي سالانه 12 ميليون تن کالا در اين مسير جابه‌جا مي شود .

فرماندار خواف گفت : خط ريلي خواف به هرات يکي از طرحهاي بسيار مهم ملي و بين المللي است که موجب افزايش ارز آوري اقتصادي و انتقال ارزان و به صرفه کالا و خدمات براي دو کشور ايران و افغانستان مي شود و علاوه بر ثبات امنيت و معيشت در منطقه در افزايش اشتغال نقش بسزايي دارد . با راه اندازي خط ريلي خواف به هرات زنجيره حمل و نقل کالا و نقطه اتصال کريدور شمال به جنوب کامل مي شود و امکان اتصال و ترانزيت کالا از افغانستان از طريق حمل نقل ريلي تا آبهاي آزاد و در آينده نزديک با تکميل خط ريلي چابهار به زاهدان و مشهد تا درياي عمان فراهم مي شود .

سنجراني ادامه داد : ايران با اجراي سه قطعه از طرح مهم ريلي خواف به هرات ثابت کرد که همچنان مدافع مردم افغانستان است و متعهدانه در بازسازي اين کشور مشارکت فعال دارد و منافع اين کشور با منافع کشور ما گره خورده است . عزم و اراده نظام جمهوري اسلامي ايران از جمله دولت دکتر روحاني سرعت بخشي در بهره برداري از خط ريلي خواف به هرات است و اين طرح مهم با تلاش متخصصان ايراني به اتمام رسيده و آماده بهره برداري است .

فرماندار خواف افزود : ايران حتي بعد از بهره برداري از خط ريلي خواف به هرات متعهد شده که مدت 6 ماه آموزش متخصصان کشور افغانستان را براي بهره برداري مناسب از ظرفيتهاي اين بخش انجام دهد .

شايان ذکر است که عباس خطيبي ، معاون ساخت و توسعه راه آهن پيش از اين اظهار کرده بود که از طريق هماهنگي‌هاي انجام شده با وزارت امور خارجه افغانستان و راه آهن اين کشور پروژه ريلي و مهم خواف - هرات 20 تا 22 آذر ماه افتتاح مي‌شود که با بهره برداري از اين طرح کشور افغانستان با اتصال به شبکه ريلي ايران علاوه بر اروپا به بنادر جنوبي کشور ، آسياي مرکزي و قفقاز و حتي کشور عراق متصل خواهد شد.

مرکز شهرستان 150 هزار نفري خواف با 123 کيلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در 267 کيلومتري جنوب شرقي مشهد واقع است .

منبع: خبرگزاري ايرنا