اخبار
 1399/09/11  تاریخ خبر
جزییات بازگشایی مرز ترکمنستان و شروط روی میز مذاکره

مديرکل ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي از بازگشايي مرز لطف آباد بين ايران و ترکمنستان در آينده نزديک خبر داد و گفت: آن‌ها شروطي را مطرح کرده‌اند که مورد تاييد ما و کاميون‌داران نيست و به همين دليل ما هم شرايط جديدي را اعلام کرده‌ايم و اميدواريم هر چه سريعتر اين مرز تجاري نيز بازگشايي شود.

 در پي شيوع و گسترش ويروس کرونا در جهان، بسياري از کشورها مرزهاي زميني، هوايي و دريايي خود را به روي يکديگر بستند تا بتوانند بهتر در مقابله با اين ويروس عمل کرده و آن را مهار کنند اما پس از گذشت چندين ماه اين مرزها کم کم با شروط و پروتکل‌هاي مشترکي باز و دوباره مراودات تجاري و سفرهاي بين‌المللي از سر گرفته شد.

در اين ميان يکي از مرزهايي که همچنان بسته مانده مرزهاي مشترک تجاري ترکمنستان و ايران است که البته در بين چهار مرز سرخس، اينچه برون، لطف آباد و بازگيران، مرز تجاري سرخس شهريور ماه امسال بازگشايي شد و عمليات تبادل محموله‌هاي تجاري به صورت ترانشيپ‌منت انجام مي‌شد.

جواد هدايتي – مديرکل ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي- درباره آخرين وضعيت مرزهاي تجاري کشور به ايسنا گفت: در حال حاضر تمامي مرزهاي تجاري ايران با کشورهاي همسايه باز است و مشکلي در اين زمينه نداريم اما سه مرز تجاري اينچه‌برون، بازگيران و لطف آباد بين ايران و ترکمنستان بسته است.

وي افزود: ترکمنستاني‌ها پيشنهاد دادند که با بازگشايي مرز لطف آباد مانند سرخس و به صورت ترانشيپ‌منت موافق هستند اما کاميون‌داران ايراني به اين کار رضايت ندارند چرا که هزينه‌هاي آن‌ها را افزايش داده و مدت زمان زيادي بايد در مرز بيکار منتظر بمانند.

مديرکل ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ادامه داد: در مدل ترانشيپ‌منت کاميون‌داران ايراني خودشان را بايد به مرز لطف آباد برسانند و کشنده را از يدک تريلر (بار) جدا کرده و آن را تحويل کاميون‌داران ترکمنستاني دهند و منتظر تخليه آن و بازگرداندن تريلرشان بمانند که به همين دليل کاميون‌داران ايراني از اين وضعيت ناراضي هستند و ما هم اين شرط را فعلا قبول نکرده‌ايم.

هدايتي گفت: مقرر شده جلساتي بين مسئولان ايران و ترکمنستان برگزار شود تا در اين باره صحبت کنيم تا ما هم شرايط خودمان را مطرح کنيم. البته ترکمنستان پس از شيوع ويروس کرونا همين شروط را براي ديگر کشورها از جمله ترکيه، ازبکستان و قزاقستان اعلام کرده است چرا که اعلام کرده مي‌خواهد از اين طريق تماس ديگر شهروندان را با کشورش به حداقل برساند.

وي اظهار کرد: در همين راستا پيشنهاداتي مطرح کرده‌ايم  که اميدواريم شروط ما مورد تاييد طرف ترکمنستاني نيز قرار گيرد چرا که در اين صورت ناوگان و راننده‌هاي کاميون ايراني متضرر نمي‌شوند و مجبور نيستند بيش از يک هفته منتظر بازگردانده شدن تريلر کاميون‌شان باشند. از سوي ديگر به نظر مي‌رسد بايد بازگشايي مرز تجاري به گونه‌اي باشد که ضمن رعايت شدن پروتکل‌هاي بهداشتي دو طرفه، شرايط و الزامات عادلانه باشد.

منبع: خبرگزاري ايسنا