اخبار
 1399/09/16  تاریخ خبر
ترانزیت کالا بین چین و اروپا از مسیر ایران با افتتاح راه‌آهن خواف-هرات

 معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه فعاليت راه‌آهن خواف-هرات مي‌تواند باعث رشد اقتصاد منطقه شود، گفت: براساس برآوردها با بهره‌گيري از ظرفيت اين خط ريلي قادر به جابجايي حدود 12 ميليون تن کالا در سال در اين مسير خواهيم بود.

 شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره افتتاح راه آهن خواف- هرات تا چند روز آينده و اتصال دو کشور ايران و افغانستان از طريق اين مسير ريلي جديد،    اظهار داشت: راه آهن خواف-هرات به طول حدود 220 کيلومتر در چهار قطعه اجرا مي‌شود که 77 کيلومتر آن در قالب دو قطعه در داخل خاک ايران و مابقي قطعات در خاک افغانستان واقع شده است. تعهد اجراي سه قطعه اول که دو شامل دو قطعه در خاک ايران و قطعه سوم از نقطه صفر مرزي به طول 66 کيلومتر در خاک افغانستان است، بر عهده ايران بوده که آماده بهره‌برداري است و در چند روز آينده با حضور مسئولان دو کشور به بهره برداري مي‌رسد.

وي ادامه داد: به صورت مرسوم عمليات احداث تا بهره‌برداري بايد به صورت همزمان از سوي دو کشور اجرا مي‌شد اما افغانستان مشکلاتي در تامين سرمايه‌ قطعه چهارم داشت؛ بنا بر اعلام اين کشور، تأمين بودجه و سرمايه‌گذاري موردنياز اين قطعه، در دست پيگيري است.

آدم‌نژاد با اشاره به مزيت‌هاي اين خط ريلي براي کشورمان تاکيد کرد: خط ريلي خواف-هرات يکي از طرح‌هاي بسيار مهم ملي و بين‌المللي است که سبب افزايش توسعه اقتصادي و انتقال ارزان و به‌صرفه کالا و خدمات براي دو کشور ايران و افغانستان شده، و علاوه بر ايجاد ثبات امنيت و معيشت در منطقه در افزايش اشتغال نقش بسزايي دارد.

وي ادامه داد: راه آهن خواف-هرات، امکان حمل مقرون‌به‌صرفه کالاهاي سنگين و حجيم را از مبادي داخلي کشور، و از مبادي ورودي نظير مرز با کشورهاي همسايه به ويژه همسايگان شمالي و غربي، بنادر شمالي و جنوبي به ويژه چابهار و شهيدرجايي به افغانستان و بالعکس، را در چارچوب عمليات صادرات، واردات و ترانزيت فراهم مي‌سازد.

معاون وزير راه وشهرسازي افزود: اين خط ريلي علاوه بر توسعه و پيشرفت منطقه به ويژه کشور افغانستان در تکميل و توسعه شبکه ريلي کشورهاي اکو و ترانزيت از کشورهاي آسياي‌ميانه به اقيانوس هند و همچنين از طريق ايران به ترکيه و اروپا تاثير به سزايي خواهد داشت. از اين مسير مي‌توانيم به چين متصل شويم و کالا بين چين و اروپا از طريق ايران ترانزيت شود .

آدم‌نژاد با بيان اينکه براساس برآوردها با بهره‌گيري از ظرفيت اين خط ريلي قادر به جابجايي حدود12 ميليون تن کالا در سال در اين مسير خواهيم بود، گفت: مجزا از تمامي درآمدها و منافع مستقيم اجراي اين طرح که شامل رونق تبادلات تجاري بين دو کشور و کشورهاي ثالث و همچنين درآمدهاي ناشي از ارائه خدمات حمل‌ونقل مي‌شود، تسهيل روابط تجاري به صورت غير مستقيم نيز منافعي به دنبال دارد، که شامل درآمدهاي ناشي از ارائه ساير خدمات به استفاده‌کنندگان از کريدور و همچنين توسعه اجتماعي پيرامون کريدور مي‌شود.

وي درباره منافع کشورهاي منطقه از فعال‌سازي اين مسير ريلي  اظهار داشت: اين خط آهن مي‌تواند باعث رشد اقتصاد منطقه باشد. کشورهايي که در اين مسير اتصال قرار دارند نيز نه تنها از درآمدهاي اقتصادي شامل ارائه خدمات، بلکه از منافع سياسي شامل افزايش قدرت سياسي و اتصالات قويتر سياسي با همسايگان، منافع اجتماعي شامل افزايش سطح اشتغال بهره‌مند خواهند شد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي افزود: وجود سنگ‌آهن هم در ايران و هم افغانستان و امکان صادرات و واردات آن، ترانزيت کالاي هندي به ويژه گندم و شکر به مقصد افغانستان و ترانزيت کالاي افغانستاني به ويژه مواد معدني، خشکبار و ميوه به مقصد هندوستان از جمله پتانسيل‌هايي خواهد بود که انتفاع ايران از ايجاد اتصال بين هند و افغانستان را به دنبال دارد.

آدم‌نژد درباره آثار اقتصادي تکميل کريدور شرق به غرب با تکميل اين مسير و اتصال آن به بندر چابهار تاکيد کرد: با توجه به تاثير دوسويه کاربري زمين و حمل‌ونقل بر يکديگر، امروزه نقش کريدورها در توسعه اقتصادي مناطق پيراموني آنها ثابت شده است. ابتدايي‌ترين نوع کريدورها، کريدورهاي حمل‌ونقلي هستند که در مراحل اوليه تنها نقش جابجايي کالاها را عهده دارند. به مرور زمان و با افزايش فعاليت کريدور و پررنگ‌تر شدن نقش آن در سيستم تجارت، توسعه اجتماعي و اقتصادي در مناطق پيراموني آن، کريدور را به يک کريدور اقتصادي تبديل خواهد کرد.

وي گفت: نقش کشورهاي شرقي مانند چين و هند از ديرباز در زنجيره تامين جهاني به عنوان تقاضاکننده مواد خام و همچنين عرضه‌کننده کالاهاي اوليه در زنجيره توليد، و همچنين نقش کشورهاي غربي به عنوان تقاضاکنندگان کالاهاي مذکور، جريان کالا از شرق به غرب را به دنبال داشته است. چنانکه وجود جاده ابريشم به عنوان اصلي‌ترين کريدور در سده‌هاي گذشته موکد اين امر است. بر اين اساس ايجاد زيرساخت‌هاي حمل‌ونقلي تضمين‌کننده افزايش جريان کالا در اين مسير خواهد بود.

معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: با تکميل راه آهن خواف – هرات کشور افغانستان از طريق خطوط ريلي ايران به آبهاي آزاد و ساير کشورهاي خاورميانه متصل مي‌شود. در اين ميان نکته اي که بسيار اهميت دارد اتصال بندر چابهار به عمق خاک افغانستان و در آينده به کشورهاي ازبکستان و ترکمنستان است که سبب مي‌شود پسکرانه بندر چابهار بسيار گسترده شده و شعاع نفوذ اين بندر تا کشورهاي همسايه شمالي افغانستان توسعه خواهد يافت.

منبع: تين نيوز