اخبار
 1399/09/22  تاریخ خبر
برقراری سرویس منظم حمل کانتینر از بندر آستارا به بنادر اکتائو قزاقستان و آستاراخان روسیه

متناسب با ميزان جذب بار و افزايش تمايل سرمايه گذاران به جابه جايي دريايي کالا ، کانتينر به اندازه کافي وجود دارد و هيچ مشکلي در تامين کانتينر مورد تقاضا نداريم . اين مجموعه يک شرکت مشتري مدار است و براساس نياز مشتري ها خدمات ارايه مي دهد و به هر ميزاني که کانتينر از يک هفته قبل از زمان مورد نظر براي حمل درخواست شود، چه از بنادر شمالي و چه از بنادر جنوبي اين نياز را تامين مي‌کنيم .
مديرعامل شرکت کشتيراني درياي خزر اظهار داشت : وزارت نفت بايد سوخت يارانه‌اي در اختيار شرکت کشتيراني قرار دهد و شرکت پخش و پالايش فراورده‌هاي نفتي اين سوخت را با قيمت مناسب حمل به کشتي‌ها برساند تا ما هم بتوانيم نسبت به آن ، کرايه‌ها را تعديل کنيم که خوشبختانه تمام اين نهادها ازجمله وزارت امور خارجه ، بانک مرکزي ، سازمان بنادر و دريانوردي و وزارت نفت با شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي براي رشد و توسعه حمل و نقل دريايي بيشترين همکاري را دارند .

داود تفتي درباره برقراري سرويس منظم حمل کانتينر از بندر آستارا به بنادر اکتائو قزاقستان و آستاراخان روسيه اظهار داشت : طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده دو سرويس منظم حمل به صورت هفتگي در اين مسير تردد خواهند داشت که يک سرويس از آستارا به بندر آکتائو و سرويس ديگر از مسير انزلي - آستارا به بندر آکتائو انجام مي‌شود .

وي با تاکيد بر اينکه با راه اندازي اين سرويس‌هاي منظم ، شرايط رقابتي بين حمل و نقل جاده‌اي و دريايي ايجاد شده است ، ادامه داد : يکي از مهم‌ترين اثرات راه‌اندازي سرويس منظم حمل دريايي کانتينر بين آستارا و بنادر آکتائو و آستاراخان کاهش نرخ حمل زميني و شکسته شدن انحصار حمل زميني است به طوري که به محض انتشار خبر فعال شدن اين سرويس‌هاي منظم حمل دريايي کانتينر، نرخ حمل جاده‌اي در اين مسير تا هزار دلار کاهش پيدا کرد .

مديرعامل شرکت کشتيراني درياي خزر افزود : تنها با انتشار خبر راه‌اندازي اين سرويس منظم حمل دريايي و حرکت چند کشتي از بندر آستارا با کانتينر يخچالي به مقاصد ذکر شده ، ديديم که جمهوري آذربايجان که مرزهاي زميني خود را تقريبا بسته بود، به يکباره نسبت به بازگشايي مرز زميني اقدام کرد و طي چند شب عبور صدها کاميون را پذيرفت .

تفتي با بيان اينکه رونق بندر آستارا و فعالسازي حمل کانتينري در آن باعث شد تا در شرايط رقابتي ، حمل کالا از انحصار جاده و کاميون‌هاي عمدتا غيرايراني خارج شود ، گفت : شکست انحصار به معني کاهش هزينه‌ها و افزايش قدرت انتخاب تجار، صادرکنندگان و صاحبان بار است .    

وي با اشاره به موضوع کاهش هزينه‌هاي حمل کالا از مسير دريا ، اظهار داشت : نرخ حمل از طريق دريا با احتساب حمل و نقل ترکيبي نسبت به حمل جاده‌اي به‌صرفه‌تر است و اعلام کرده‎ايم که هر صاحب کالايي که نرخ حمل و نقل جاده‌اي ارزان‌تر از حمل دريايي را با مدارک مستند به ما ارايه دهد ، شرکت کشتيراني درياي خزر نرخ پايين‌تري را براي حمل کالا در اين مسير ارايه مي دهد . همواره اعلام کرده‌ايم که گروه کشتيراني جمهوري اسلامي ايران به دنبال منافع سودجويانه نيست و هدف گروه کشتيراني اين است که در شرايط جنگ اقتصادي بتواند بحث صادرات را به ويژه در حوزه صادرات غيرنفتي توسعه دهد و در رشد اقتصاد کشور سهيم باشد .

وي ادامه داد : شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ، ناوگان ملي محسوب مي‌شود و ناگان ملي بايد در راستاي حفظ منافع ملي کار کند و اين گروه در شرايط جنگ اقتصادي براي انجام پدافند غير عامل نقش آفريني کرده و خواهد کرد .

تفتي با اشاره به امکانات شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران براي حمل کالا در اين مسير جديد کانتينري اظهار داشت : متناسب با ميزان جذب بار و افزايش تمايل سرمايه گذاران به جابه جايي دريايي کالا ، کانتينر به اندازه کافي وجود دارد و هيچ مشکلي در تامين کانتينر مورد تقاضا نداريم . اين مجموعه يک شرکت مشتري مدار است و براساس نياز مشتري ها خدمات ارايه مي دهد و به هر ميزاني که کانتينر از يک هفته قبل از زمان مورد نظر براي حمل درخواست شود ، چه از بنادر شمالي و چه از بنادر جنوبي اين نياز را تامين مي‌کنيم .

وي با بيان اينکه امکان انتقال کانتينر يخچالي از بنادر جنوبي به بنادر شمالي براي حمل کالا در مسير جديد کانتينري از آستارا و انزلي وجود دارد ، گفت : در طي روزهاي گذشته تعداد قابل توجهي کانتينر يخچالي و معمولي درخواست شده را از بنادر جنوبي به بندر آستارا انتقال داديم .   

تفتي با بيان اينکه مهم‌ترين اصل ، منظم بودن اين سرويس حمل کانتينري است ، ادامه داد : براي اين خط ، برنامه منظم وجود داشته و دارد که جزئيات اين برنامه بر روي سايت کشتيراني درياي خزر بارگزاري شده و به صورت هفتگي اين برنامه به روز رساني مي‌شود . بايد تاکيد کنم که در حمل دريايي ، امنيت بار از نظر کيفيت و کميت از ساير شقوق حمل و نقل بالاتر بوده و در اين مسير سعي داريم هزينه‌ها را کم کنيم .

مديرعامل شرکت کشتيراني درياي خزر درباره ارايه تخفيفات حمل بار در اين مسير اظهار داشت : تخفيفاتي در نظر گرفته شده است که اين تخفيفات تنها از سوي شرکت کشتيراني اعمال نمي‌شود بلکه سازمان بنادر و دريانوردي و همچنين اپراتور بندر آستارا در بخش عوارض مترتب بر کشتي‌ها هم تخفيفاتي را ارايه مي‌دهد که هرچه ميزان اين تخفيفات بالاتر باشد کشتيراني هم مي‌تواند تخفيفات بيشتري را در بخش بار لحاظ کند .

وي با اشاره به ميزان جابه جايي کالا از مسير بندر آستارا به بندر آکتائو و بندر آستاراخان اظهار داشت : خوشبختانه هر ماه شاهد افزايش امار جابه جايي از اين خط هستيم که نشان مي‌دهد فرهنگ استفاده از انواع کانتينر يخچالي و معمولي در بنادر شمالي در حال نهادينه شدن است .

مديرعامل شرکت کشتيراني درياي خزر  درباره امکان حضور ساير شرکت هاي کشتيراني در اين خط گفت : رقابت هر چه بيشتر باشد به نفع مشتري خواهد بود و مشتري انتخاب بيشتري خواهد داشت و هدف ما هم به عنوان ناوگان ملي تسهيل‌گري صادرات براي مشتريان است تا ارزآوري در اين شرايط جنگ اقتصادي افزايش يابد .

منبع: پرتال حمل ونقل