اخبار
 1399/09/22  تاریخ خبر
رکود ترانزیت کالا در مرز ترکمنستان/ سخت‌گیری‌ها مانع تردد می‌شود
پس از بازگشايي مرز ترکمنستان براي تردد کالاها، اين کشور با سخت گيري هاي خود، مانع ترانزيت کالا و رکود آن نسبت به قبل شده است.
بعد از شيوع کرونا تردد جاده‌اي در مرز ترکمنستان محدود شد و کاميون داران امکان تردد از اين مسير را نداشتند اما پس از گذشت ماه‌ها از شيوع کرونا ترکمنستان اقدام به بازگشايي مرز لطف آباد و آرتيق کرده است اما اين بازگشايي با محدوديت‌هاي کشور ترکمنستان تأثيري در مسير تجارت مرزي ما نداشته است.

سخت گيريهاي طرف ترکمن که نه تنها براي ايران بلکه براي ساير کشورهايي که با اين کشور هم مرز هستند، اعمال مي‌شود، باعث شده تا مشکلاتي را براي تردد کاميون‌ها ايجاد کند و ترانزيت رونق گذشته را نداشته باشد.

تراز مثبت 637 ميليون دلاري گمرک خراسان رضوي از ابتداي سال

اميد جهانخواه درباره آخرين وضعيت گمرک‌هاي استان گفت: بر اساس نتايج حاصل از آمار مقدماتي، ميزان صادرات کالا از گمرک‌هاي خراسان رضوي طي هشت ماهه نخست سال جاري معادل هزار و 708 تن و به ارزش 873 ميليون دلار و ميزان واردات استان هم، 112 هزار تن و به ارزش بالغ بر 236 ميليون دلار بوده که نشان دهنده تراز مثبت گمرک‌هاي خراسان رضوي معادل 637 ميليون دلار است.

ناظر گمرکات خراسان رضوي با بيان اينکه کشورهاي عمده مقصد صادرات، افغانستان، ازبکستان هنگ کنگ، ترکمنستان و عراق هستند، افزود: اقلام عمده صادرات شامل پسته، زعفران، مقاطع فلزي، کفپوش‌ها، مصالح ساختماني و پيه صنعتي مورد مصرف در صنعت صابون سازي است. همچنين اقلام عمده واردات هم پنبه حلاجي نشده، مواد اوليه واحدهاي توليدي، ابريشم خام و ماشين آلات واحدهاي توليدي است که از کشورهاي امارات، ازبکستان، چين و ترکيه وارد مي‌شود.

جهانخواه درباره وضعيت فعلي تبادل کالا با کشور ترکمنستان گفت: تبادل کالا با کشور ترکمنستان در مرز سرخس، به صورت ريلي و جاده‌اي، به صورت محدود و با تعويض کشنده به جز کالاهاي خوراکي و ميوه و تره بار در حال انجام است.

وي درباره وضعيت گمرک لطف آباد و آرتيق هم گفت: از 11 آذر ماه کشور ترکمنستان اقدام به باز کردن اين دو گمرک کرده تا با شرايط خاص و محدود مانند گمرک سرخس، تبادل کالا انجام شود ولي به دليل عدم وجود کاميون فعلاً کالايي از اين دو مرز خارج نشده است.

جهانخواه درباره وضعيت آينده اين دو گمرک هم افزود: اميدواريم در آينده نزديک وضعيت تبادل کالا با کشور ترکمنستان در گمرک‌هاي استان به حالت عادي بازگردد. همچنين گلايه رانندگان و مشکلات تردد و پيشنهادات مدنظر، موارد توسط گمرک و ساير دستگاه‌ها، به مراجع زيربط منعکس شده و قرار است در آينده‌اي نزديک جلسه‌اي بدين منظور برگزار و موضوع مطرح و تصميم گيري شود.

گمرک لطف آباد آماده خدمت رساني است اما کاميوني وجود ندارد!

همچنين محمدعلي باقري، مديرکل گمرک لطف آباد در گفتگو با خبرنگار مهر، هم اکنون گمرک لطف آباد با تمام امکانات و نيروهاي خود در حال خدمت رساني است اما هم اکنون به دلايل مختلف از جمله مشکلات حمل و نقل از طرف ترکمنستان و زمان بر بودن طي مسير از گمرک‌هاي بندرعباس و بازرگان، کاميوني در مرز وجود ندارد.

مديرکل گمرک لطف آباد اضافه کرد: ان شاء الله با جلسه‌اي که به زودي بين مسئولين وزارت راه ايران و ترکمنستان برگزار مي‌شود، شرايط بررسي و نحوه ادامه کار در مرزها مشخص خواهد شد.

در همين رابطه اسماعيل پورعابد، مدير پايانه مرزي لطف آباد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از تاريخ 11 آذر کشور ترکمنستان گمرک لطف آباد را به روي ايران باز کرده اما هنوز کاميوني براي تبادل کالا وجود ندارد که علت آن مي‌تواند شرايط سختگيرانه طرف ترکمنستاني باشد.

مدير پايانه مرزي لطف آباد ادامه داد: از تاريخ 4 اسفند ماه سال گذشته و با شيوع کرونا کشور ترکمنستان مرز لطف آباد را بست و هم اکنون هم که پس از ماه‌ها اين مرز باز شده، ترکمنستان قوانين سخت گيرانه اي براي جلوگيري از شيوع کرونا وضع کرده که باعث شده کاميون داران دچار مشکلاتي شوند.

کاميون‌هاي ايراني حق عبور از مرز ترکمنستان را ندارند!

وي ادامه داد: از جمله اين قوانين اين است که کاميون‌هاي ايراني حق عبور از مرز را ندارند و محموله‌ها بعد از جدا شدن از کشنده‌ها توسط کاميون‌هاي ترکمنستاني به داخل خاک آن کشور برده مي‌شوند و مجدداً به کاميون داران ايراني پس داده مي‌شود که اين مسئله با توجه به وقت گير بودن موجب اعتراضات زيادي از طرف کاميون داران و صنف مربوطه شده است.

پورعابد اضافه کرد: البته ترکمنستان در قبال کشورهاي ديگر هم مثل ازبکستان چنين دستورالعمل‌هايي را اجرا مي‌کند و از اين طرف کشورهايي مثل ترکيه که صادرات خود را از طريق ايران انجام مي‌دهند با مشکلاتي روبرو شده‌اند.

مدير پايانه مرزي لطف آباد با بيان اينکه تا به حال موردي مبني بر ابتلاي به کرونا در بين رانندگان نداشته‌ايم، افزود: تا قبل از شيوع کرونا تبادلات تجاري از طريق مرزها به خوبي انجام مي‌شد و ترانزيت کالا بسيار رونق داشت اما بعد از آن با رکودي عميق در اين زمينه مواجه شديم.

مدير پايانه مرزي لطف آباد ابراز اميدواري کرد با جلسه‌اي که قرار است به زودي از طريق ويدئو کنفرانس بين طرفين ايراني و ترکمنستاني انجام شود، مشکلات حل و فصل گردد و طرفين به جمع بندي خوبي برسند.

با توجه به اهميت مرز ترکمنستان و صادرات و واردات کالا، حال بايد منتظر اين جلسه ماند و ديد که آيا مشکلات تردد کاميون‌داران از مرز ترکمنستان حل مي‌شود و روال تزانزيت کالا به روزهاي از کرونا بازگشته و رونق مي‌گيرد يا خير.

منبع: خبرگزاري مهر