اخبار
 1399/09/22  تاریخ خبر
ارتباط با چین و آسیای میانه از مسیر مزارشریف از طریق خط ریلی خواف-هرات

مشاور وزير راه گفت: مسير ترانزيتي جديد با افتتاح راه‌آهن خواف-هرات برقرار شد که ارتباط با چين و آسياي ميانه از مسير مزارشريف را ميسر کرد.

سيدحسين ميرشفيع مشاور و نماينده وزير راه و شهرسازي در امور زيربنايي و طرح‌هاي ويژه گفت: خط راه‌آهن خواف – هرات مسير ترانزيت ريلي ايران را توسعه خواهد بخشيد و ضمن اتصال کشورمان به آسياي ميانه، زمينه را فراهم مي کند تا در فازهاي توسعه‌اي بعدي، اين ارتباط تا چين نيز برقرار شود.

او با اشاره به ظرفيت هاي اين خط ريلي افزود: راه آهن خواف-هرات در چهار قطعه و به طول حدود 220 کيلومتر تعريف شده است که 77 کيلومتر آن در قالب دو قطعه پيش از اين در داخل خاک ايران ايجاد شد و تا نقطه مرزي شمتيغ به طور کامل مورد بهره برداري قرار گرفته بود و حتي معادن سنگان خواف نيز از آن بهره مي برند.

مشاور و نماينده وزير راه ادامه داد: در اين مرحله قطعه سوم راه آهن خواف – هرات مورد بهره برداري قرار گرفت که در خاک افغانستان واقع شده است. به بيان بهتر، تعهد اجراي سه قطعه اول که شامل دو قطعه در خاک ايران و قطعه سوم از نقطه صفر مرزي به طول 62 کيلومتر در خاک افغانستان است، بر عهده ايران بود.اين قطعه از مرز ايران و افغانستان تا ايستگاه روزنک، ادامه خواهد داشت. بهره‌برداري از فاز فعلي، اين امکان را فراهم مي کند تا در نقطه روزنک که تلاقي با جاده اصلي «دوغارون به هرات» وجود دارد، امکان تخليه و بارگيري فراهم شود و براي ادامه حمل از ظرفيت ناوگان حمل و نقل جاده اي استفاده شود.

قطعه چهارم را ايتاليايي‌ها تامين مالي خواهند کرد

ميرشفيع در خصوص ادامه روند توسعه اين خط آهن بيان کرد: در باب قطعه چهارم خط آهن خواف-هرات، ذکر اين نکته ضروري است که تامين مالي آن از سوي کشور ايتاليا انجام مي‌گيرد و در حال حاضر يکي از مشاوران ايراني در حال انجام مطالعات لازم براي تکميل اين خط است.

او تصريح کرد: قطعه چهارم در دو فاز «4 الف» و «4 ب» اجرا خواهد شد. مورد اول پيش از اين به يک شرکت قزاق واگذار شده است و قطعه «4 ب» نيز تا ميدان هوايي هرات ادامه پيدا مي‌کند، پس از تکميل مطالعات به مناقصه گذاشته خواهد شد.

مشاور وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: چنانچه قطعه «4 الف» تکميل شود، اين امکان وجود دارد تا ما به سمت مزارشريف هم اين مسير را ادامه داده و از مزار به حيرتان (بندرگاه کوچکي که در مرز ميان ازبکستان وافغانستان واقع شده) پيش برويم و از آنجا نيز به کشور‌هاي ازبکستان و در ادامه کريدور حمل‌ونقلي چين مرتبط شويم.

مير شفيع اظهار کرد: طول اين راه آهن با قسمت‌هاي فرعي که براي آن پيش بيني شده، حدود 700 کيلومتر خواهد بود. وزير راه اعلام آمادگي کرده است تا با همکاري و سرمايه گذاري بخش خصوصي براي اجراي اين راه آهن برنامه ريزي انجام بگيرد.

تامين واگن‌هاي صادراتي و نقش افغانستان در تضمين امنيت اين خط آهن

او افزود: تکميل چنين زيرساختي به توسعه اقتصادي منطقه و به ويژه کشور افغانستان کمک خواهد کرد و قطعا تمامي طرفين از ظرفيت‌هاي آن منتفع مي‌شوند.

مشاور و نماينده وزير راه در خصوص روند تامين واگن تجاري براي حمل کالا‌هاي ايراني، ادامه داد: به استناد توافقي که ميان راه آهن دو کشور انجام گرفت، حدود يک سال بهره برداري و نگهداري از اين خط آهن توسط راه آهن جمهوري اسلامي انجام مي‌گيرد و ما واگن‌هاي مورد نياز را تامين کرده و در اختيار قرار مي‌دهيم تا بار تجار انتقال پيدا کند.

مير شفيع اشاره‌اي به موضوع دغدغه‌هاي فعالان اقتصادي در باب تامين امنيت اين خط آهن در خاک افغانستان داشت و ادامه داد: در باب امنيت نيز براساس توافقات انجام گرفته، اين ماموريت بر ذمه کشور افغانستان خواهد بود و ايستگاه‌هاي جديدي در طول مسير شکل گرفته که اين مهم را تضمين خواهند کرد. اگرچه که شرايط کشور افغانستان به گونه‌اي نيست که بتوان تا حد زيادي به اين موضوع اتکا کنيم.

مشاور وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: با تکميل راه آهن چابهار اين ظرفيت وجود خواهد داشت که مسير تجاري ما از اين بندر تا افغانستان و آسياي ميانه ادامه پيدا کند. البته همين حالا ارتباط راه آهن ما از بندرعباس به خواف وجود دارد و مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي بندرعباس نيز براي توسعه ارتباطات تجاري بهره بگيريم.

منبع: باشگاه خبرنگاران