اخبار
 1399/09/25  تاریخ خبر
نقش ظرفیت تعاملات تجاری ایران و افغانستان در گام‌های توسعه‌ای حمل و نقل تجاری
در سال‌هاي اخير، بخش خصوصي دو کشور ايران و افغانستان مطالبه گري فراواني داشته تا زيرساخت‌ها و اقتضائات لازم در حوزه تعاملات اقتصادي را بهبود ببخشند. بخشي از اين تلاش‌ها بر توسعه تجارت، تسهيل در بخش حمل و نقل تجاري، مسائل مرزي بوده است.

پس از افزايش ساعت کاري مرز‌هاي دوغارون و اسلام قلعه و به دنبال آن، کاهش مدت زمان معطلي کاميون‌هاي پشت مرز، راه اندازي راه آهن خواف- هرات بارقه اميد ديگري شد بر بهبود حوزه ترانزيت و حمل و نقل کالا بين ايران و افغانستان.

راه آهن خواف- هرات که البته تا خط سوم و ايستگاه روزنک در افغانستان به بهره برداري رسيد، بارقه اميدي براي افزايش مبادلات تجاري دو کشور به شمار مي‌آيد، زيرا از مهمترين آثار آن، افزايش ايمني در ترابري منطقه و امکان مبادله حجم بيشتري از کالا است.

افزايش ساعات کاري مرز دوغارون و تسهيل در تعاملات تجاري ايران و افغانستان

ميرا جان سليمان خيل، رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و افغانستان در هرات در نشست نمايندگان اتاق بازرگاني ايران و افغانستان در مشهد، درباره آثار افزايش ساعت کاري مرز دوغارون و اسلام قلعه مي‌گويد: اين اتفاق هم در قسمت صادرات ايران و هم واردات افغانستان و به ويژه براي تجار نتيجه بخش بوده است.

او مي‌افزايد: زيرا پيش از اين شاهد معطلي 15-10 روزه کاميون‌ها در صف‌هايي طولاني در اين مرز بوديم که به موجب آن، بار تجار معطل مي‌ماند و رانندگان نيز در سرما و گرما پشت مرز منتظر بودند.

رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و افغانستان ادامه مي‌دهد: افزايش ساعت کاري در ميزان واردات و صادرات هر دو کشور اثرگذار بوده و در ترافيک مرز هم تاثير چشمگيري داشته به طوري که معطلي کاميون‌ها از 15-10 روز به 4-3 روز کاهش يافته است.

سليمان خيل بيان مي‌کند: در 20  سال اخير ساعت کاري مرز از8-7 صبح تا 4 عصر بوده و حجم بار پشت مرز زياد بود. اين کاهش معطلي در حدود 20 روز گذشته اتفاق افتاده و اميدواريم با ادامه اين روند، در 3-2 ماه آينده شاهد خروج روزانه کاميون‌ها از دو طرف مرز باشيم و ديگر صف‌هاي طولاني ايجاد نشود.

او در پاسخ به اين سوال که آيا در صورت تداوم ساعت کاري کنوني در مرز ايران، افغانستان هم مي‌تواند اين روال را ادامه دهد، تصريح مي‌کند: افغانستان بار‌ها در اين زمينه اعلام آمادگي کرده و تا هر ساعتي که مرز ايران فعال باشد، مرز افغانستان به ويژه گمرک مي‌تواند بيش از آن هم کار کند. بنابراين، تا هر زماني ايران به اين روال ادامه دهد، افغانستان هم حاضر به ادامه کار است.

رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و افغانستان در هرات درباره افتتاح راه آهن خواف- هرات نيز تاکيد مي‌کند: بدون شک حمل و نقل ريلي نسبت به زميني تفاوت زيادي دارد و اين براي تمام دنيا مشخص است، زيرا يک واگن مي‌تواند بالغ بر 60 تن بار و معادل سه کاميون کالا حمل کند و هر کِشنده واگن حداقل 60 تا 50 ماشين را حمل ميکند و به همين دليل در بحث هزينه‌ها و زمان صرفه جويي صورت مي‌گيرد و اين موضوع در کاهش ترافيک مرز‌ها نيز اثرگذار است.

بيشتر بخوانيد


سلمان خيل اظهار مي‌کند: هزينه حمل کالا‌هاي صادراتي افغانستان به مقصد کشور‌هاي آسياي ميانه از طريق ايران بالا است و پيشنهاد تجار تجديدنظر در بعضي هزينه هاست و در اين صورت، حمل و نقل ريلي روند تجارت را بهبود خواهد بخشيد.

او مي‌افزايد: صادرکنندگان حوزه غرب افغانستان از هم اکنون اعلام آمادگي کرده اند تا براي مبادله روزانه بالغ بر 10 هزار تن بار اقدام کنند، اما با توجه به هزينه‌هاي بالاي ترانزيت ايران، اين کار براي آن‌ها توجيه اقتصادي چنداني ندارد و اگر در اين زمينه از سوي ايران تجديدنظر صورت بگيرد، مي‌توانيم تعاملات خود را در اين بخش تا حد زيادي ارتقا ببخشيم.

راه آهن خواف – هرات و ظرفيتي براي توسعه تعاملات تجاري دو کشور

محمود سيادت، نايب رئيس اتاق بازرگاني خراسان رضوي نيز درباره ادامه مسير راه آهن تا هرات مي‌گويد: طبق شنيده‌ها قرار است ايتاليا تسهيلات ادامه اين پروژه را تخصيص بدهد و اين يعني همزمان با افتتاح خط سوم، فاز بعدي نيز در فاصله اندکي کليد مي‌خورد و اين اميدواري وجود دارد که ادامه مسير با سرعت بيشتري انجام شود.

او مي‌افزايد: اميدواريم بخش چهارم راه آهن خواف- هرات هم که حمايت مقامات محلي و دولت‌هاي خارجي برخوردار است، با سرعت بيشتري محقق شود.

نايب رئيس اتاق بازرگاني خراسان رضوي با بيان اينکه پيش بيني مي‌شود انتقال مواد خام و معدني از طريق خط آهن خواف- هرات اتفاق بيافتد، ادامه مي‌دهد: در صورت تامين ضرورت‌هاي امنيتي، بحث استخراج معادن و انتقال محصولات توليدي معادن افغانستان به نسبت بالايي توجيه مي‌يابد و با توجه به اينکه بخش زيادي از مواد معدني در حوزه هرات و جنوب غرب افغانستان وجود دارد، بهترين گزينه براي انتقال آن‌ها به مقاصد مختلف واگن و خط ريل تجاري است. اميدواريم ذيل تعاملات رو به رشد اقتصادي دو کشور، شاهد تحولات مثبت بيشتري باشيم.

منبع: باشگاه خبرنگاران