اخبار
 1399/09/26  تاریخ خبر
علاقه‌مندی ازبکستان برای حضور و سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای بندر چابهار و ایجاد پایانه لجستیکی

مديرکل ترانزيت ، لجستيک و توافق‌نامه‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به تجربه خوب هندي‌ها در جذب کالا و کشتي به بندر چابهار ، از مسئولان حمل و نقل ازبکستان دعوت کرد تا از ظرفيت‌هاي مهيا شده در چابهار استفاده کنند .
نشست دوجانبه حمل و نقلي دو کشور ايران و ازبکستان با هدف بررسي راهکارهاي اجرايي ترانزيت کالا به/از کشور ازبکستان به مبدا و مقصد هند و ساير کشورهاي ثالث از طريق بندر چابهار ، برگزار شد و همچنين طرف ازبک از علاقه‌مندي کشورش براي حضور در بندر چابهار و استفاده از ظرفيت‌هاي حمل و نقلي و لجستيک بندر چابهار خبر داد .

شهرام آدم نژاد ؛ معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي ايران در نشست دوجانبه حمل و نقلي دو کشور ايران و ازبکستان که به صورت ويدئو کنفرانس برگزار شد ، گفت : بندر چابهار ؛ يک درگاه مطمئن و بسيار مناسب براي ترانزيت کالا است و کشورهاي همسايه و منطقه مي‌توانند از سرمايه‌گذاري در اين بندر و پسکرانه آن منتفع شوند .

وي با اشاره به محدوديت‌هاي ايجاد شده از سوي کشور ترکمنستان براي ورود و يا عبور کالا از اين کشور ، از اقدامات موثر ايران در حوزه حمل و نقل کالا و کاميون از طريق شناورهاي رو-رو از بنادر شمالي ايران در درياي خزر خبر داد و تاکيد کرد : اين پروژه مي‌تواند ما را از شرايط ايجاد شده خارج کند .

دوران دهقانوف ؛ معاون حمل و نقل ازبکستان نيز در اين نشست امکانات و تجهيزات بندر چابهار را بسيار مطلوب بر‌شمرد و اظهار داشت : با توجه به توانمندي هاي عملياتي ، تجهيزاتي و موقعيت ژئواستراتژيک بندر چابهار پيشنهاد مي شود کارگروهي مشترک با حضور نمايندگان سازمان بنادر و کميته توسعه حمل و نقل ازبکستان براي بررسي دقيق طرح‌ها و ارائه برنامه‌هاي عملياتي حضور ازبکستان در بندر شهيد بهشتي چابهار ، تشکيل شود تا اين کارگروه نسبت به تهيه نقشه راه اقدام کند .

همچنين خسرو سرايي ؛ مديرکل ترانزيت ، لجستيک و توافق‌نامه‌هاي بين‌المللي سازمان بنادر و دريانوردي ، ضمن اعلام اين موضوع که نه تنها بندر چابهار ، بلکه هيچ بندري از ايران تحت تحريم‌هاي ظالمانه قرار ندارد ، گفت : بندر چابهار با قرار گرفتن در منطقه استراتژيک و خارج از تنگه هرمز ، به آب‌هاي آزاد عميق دسترسي دارد .

وي با اشاره به پيشرفت‌هاي صورت گرفته در بندر چابهار و حضور سرمايه‌گذاران هندي ، خاطرنشان کرد : طي 22 ماه گذشته ، 72 فروند کشتي کانتينري ، 20 فروند کشتي جنرال کارگو ، 3 فروند کشتي دام و يک فروند کشتي باري در بندر چابهار پذيرش شد که اين عدد حاکي از رونق بندر چابهار و افزايش حجم عمليات است .

وي با اعلام ملحق شدن بندر چابهار به منطقه آزاد و برخوردار شدن از قوانين و مقررات مترتب بر منطقه آزاد ، از تخفيف50 درصدي در ترانزيت کالا و معافيت 25 ساله مالياتي و انتقال آزاد ارز به خارج از کشور به عنوان گوشه‌اي از مزيت‌هاي سرمايه‌گذاري در بندر چابهار خبر داد .

مديرکل ترانزيت ، لجستيک و توافق‌نامه‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به تجربه خوب هندي‌ها در جذب کالا و کشتي به بندر چابهار ، از مسئولان حمل و نقل ازبکستان دعوت کرد تا از ظرفيت‌هاي مهيا شده در چابهار استفاده کنند .

منبع: پرتال حمل ونقل