اخبار
 1399/10/06  تاریخ خبر
توجه بودجه ۱۴۰۰ بر توسعه شبکه حمل و نقل و کریدورهای ترانزیتی

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها گفت: لايحه بودجه 1400 بخش باقي مانده اهداف ريلي را محقق و ضمن اتصال سه مرکز استان ديگر به شبکه ريلي، براي اتصال ريل به عراق و تکميل کريدور ترانزيتي شرق به غرب کاملا عملياتي برنامه‌ريزي شده است.

«عباس خطيبي» روز پنجشنبه درباره وضعيت بودجه بخش راه آهن در لايحه بودجه سال 1400 به خبرنگار اقتصادي ايرنا، گفت: درست مثل سال 99 که با برنامه ريزي سازمان برنامه و بودجه اعتبارات محقق و برنامه ها عملياتي شد، چشم انداز مناسبي از تحقق برنامه هاي ريلي در سال 1400 با اتکا به رديف بودجه وجود دارد.

وي گفت: امسال برنامه ريزي کرديم تا در يک روند يک تا دوساله، بخش مهمي از طرح هاي ريلي با يک بودجه هدفمند و با رويکرد عملگرا محقق شود، بودجه اي تعريف و ترسيم شد که توانست بخش اجرايي را کمک کند و برنامه ها را با زمان بندي مشخص جلو ببرد.

خطيبي گفت: رقم بودجه سال آينده براي اتصال سه مرکز ديگر به شبکه ريلي،  قابل اتکا و تکميل کننده برنامه هاي ريلي سال 99 است. ما اتصال مراکز سه استان اردبيل، چهارمحال و بختياري و کردستان به شبکه ريلي را در نظر داريم که رقم اعتبارات در نظر گرفته شده براي تکميل اين سه طرح کافي است.

به گفته معاون ساخت و توسعه راه آهن، طرح هايي از جمله تکميل کريدورهاي ترانزيتي و تکميل شبکه ريلي در مسيرهاي خارجي در دستور کار است، از جمله اتصال ريلي شلمچه- بصره و هم چنين تکميل مسير ريلي ميانه- بستان آباد- تبريز و تکميل راه آهن چابهار که به صورت هدفمند در لايحه بودجه 1400 تعريف شده و عملياتي به نظر مي آيد.

خطيبي گفت: پس از اتصال راه آهن ايران و افغانستان به يکديگر برنامه مالي براي اتصال راه آهن ايران به ساير همسايگان در بودجه سال آينده برنامه ريزي شده است.

وي اعلام کرد: 2 هزار و 300 ميليارد تومان اعتبار بخش ريلي در بودجه سال آينده است اما انتظار مي رود مطابق سال گذشته تخصيص هاي بالاتري از محل ساير منابع دريافتي نصيب شرکت ساخت و پروژه هاي عمراني شود.

 روز چهارشنبه 17 آذرماه «حسينعلي اميري» معاون پارلماني رييس جمهوري، لايحه بودجه سال 1400 کل کشور با سقف بيش از 2400 هزار ميليارد تومان را به مجلس شوراي اسلامي ارايه کرد.
اين لايحه پس از تصويب در صحن مجلس، براي شوراي نگهبان ارسال مي‌شود تا به قانون تبديل شود و در سال آينده به اجرا برسد.

مجموع بودجه شرکت ساخت در بخش راه و ريل در سال آينده 7 هزارو 800 ميليارد است.

منبع: خبرگزاري ايرنا