اخبار
 1399/10/08  تاریخ خبر
افزایش 7 درصدی تناژ حمل کالای بین المللی از پایانه مرزی آستارا

رييس اداره ترانزيت و حمل و نقل بين المللي اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان گيلان از افزايش7 درصدي تناژ حمل کالاي بين المللي از پايانه مرزي آستارا طي 9 ماهه نخست سال جاري خبرداد.

رضا دوست خواه عنوان کرد: در حال حاضر 4 شرکت حمل و نقل بين المللي جاده اي کالا و يک شرکت حمل و نقل بين المللي جاده اي مسافر و 120 نمايندگي شرکت هاي حمل و نقل بين المللي جاده اي کالا در اين استان مشغول فعاليت هستند.

وي در ادامه با ارائه آماري عنوان کرد: طي9 ماهه نخست سال جاري782449 تن کالا بصورت حمل جاده اي بين المللي (صادرات – واردات –ترانزيت ) از مرزهاي استان گيلان حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  بالغ بر7 درصد افزايش داشته است . اين در حالي است که با وجود شيوع بيماري کرونا و ملاحظات بهداشتي بسياري از کشورها و همچنين محدوديت هاي موجود در تبادلات بين المللي کالا و بالطبع کاهش فعاليت بسياري از پايانه هاي مرزي؛ اما مرزهاي آستارا و انزلي بدون وقفه و تعطيلي در حال انجام خدمات حمل و نقل بين المللي کالا است.

وي در ادامه افزود: از ميزان کل تناژ ذکر شده 585038 تن کالا به صورت صادرات جاده اي ( با افزايش  26 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته ) و 109159  تن کالا بصورت واردات جاده اي ( با افزايش22  درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته ) بوده است . شايان ذکر است که اين آمار مربوط به مرز جاده اي آستارا مي باشد. ميوه و تره بار- انواع کاشي و مصالح ساختماني – خرما از عمده کالاهاي صادراتي و همچنين انواع تخته- حبوبات از عمده کالاهاي وارداتي از مرز جاده اي آستارا بوده است .

دوست خواه  اظهار داشت: عملکرد ترانزيت اين استان در  9 ماهه نخست سال جاري نشان مي دهد که 88 هزار و 252 تن کالا به صورت جاده اي از مرزهاي استان گيلان ترانزيت شده است که از اين مقدار  58 هزار و 213 تن کالا مربوط به مرز آستارا و 30 هزار و   39 تن کالا مربوط به مرز بندر انزلي بوده است. همچنين عمده کالاي ترانزيت شده از مرزهاي استان آرد- اتواع البسه- چاي و خودور  بوده است. مجموع تناژ حمل شده در بخش ترانزيت کالاي استان در طي اين مدت 49 درصد کاهش داشته است .

رييس اداره ترانزيت و حمل و نقل بين المللي اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان در خصوص ورود و خروج کاميون ها در 9 ماهه سال جاري توضيح داد: در طي اين مدت  تعداد  64 هزار و 156  دستگاه کاميون با ميانگين روزانه 233 دستگاه، از پايانه مرزي آستارا تردد کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزايش داشته است .

بر اساس آمار موجود در نه ماهه نخست سال جاري ؛ 78 درصد فعاليت حمل و نقل بين المللي جاده اي استان گيلان در بخش صادرات ؛ 14 درصد در يخش واردات جاده اي  و 8 درصد در بخش ترانزيت جاده اي کالا  بوده است.

به گزارش تين نيوز، مرز آستارا يکي از مرزهاي مهم جاده اي کشور محسوب ميشود که عمده فعاليت آن در بخش صادرات محصولات کشاورزي است.

منبع: تين نيوز