اخبار
 1399/10/14  تاریخ خبر
افزایش ۴۹ درصدی کامیون‌های خروجی از پایانه های مرزی جاده ای کشور

در اين مدت فعال ترين مرز کشور در زمينه ترانزيت کالا پايانه مرزي باشماق کردستان و پس از آن پايانه مرزي دوغارون بوده است ، همچنين بيشترين صادرات به‌صورت ترانشيپمنت در مرز پرويزخان صورت پذيرفته است.
تعداد کاميون‌هاي خروجي از پايانه‌هاي مرزي کشور در آذرماه سال‌جاري نسبت به ماه قبل 49 درصد افزايش يافته است .

پجواد هدايتي مدير کل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي اين سازمان با اعلام اين خبر گفت : در آذرماه سال‌جاري تعداد 159 هزار و 996 دستگاه کاميون از پايانه هاي مرزي جاده اي تردد کرده اند که از روند جهشي تردد از مرزهاي زميني کشور حکايت دارد . از اين تعداد حدود 37 هزار دستگاه کاميون اقدام به صادرات کالا ، 10 هزار دستگاه کاميون مربوط واردات کالا و 7500 دستگاه کاميون هم اقدام به ترانزيت با حمل مستقيم يا يکسره کرده اند .

هدايتي خاطرنشان کرد : در آذرماه 1399 مرز بازرگان جايگاه نخست صادرات و واردات را به خود اختصاص داد ، مرز جلفا در رتبه دوم واردات و آستارا در رتبه دوم صادرات از طريق حمل يکسره قرار گرفت . در اين مدت فعال ترين مرز کشور در زمينه ترانزيت کالا پايانه مرزي باشماق کردستان و پس از آن پايانه مرزي دوغارون بوده است ، همچنين بيشترين صادرات به‌صورت ترانشيپمنت در مرز پرويزخان صورت پذيرفته است .

هدايتي بيشترين مبادلات و تردد کاميون ها را در پايانه هاي مرزي کشورهاي عراق و افغانستان اعلام کرد و گفت : يکي از اقدامات شاخص رخ داده در آذرماه، افزايش 49 درصدي خروج از پايانه هاي مرزي و در نتيجه کاهش 20 درصدي تعداد کاميون هاي متوقف در پس‌کرانه پايانه هاي مرزي کشور بوده است .

وي ضمن تقدير از زحمات تمامي دست اندرکاران در حوزه تجارت و حمل ونقل بين المللي کشور اعم از بخش‌هاي دولتي و خصوصي ذي‌ربط ، اين افزايش کم نظير تردد را مرهون همدلي و تلاش دست جمعي براي تحقق اهداف اقتصادي کشور در سال جهش توليد ذکر کرد .

منبع: پرتال حمل ونقل