اخبار
 1399/10/16  تاریخ خبر
ضرورت چابک سازی پایانه های مرزی با کاهش موازی کاری بین دستگاهی

مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي در نشستي با رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ترکيه جهت بهبود روابط تجاري ايران با اين کشور بر ضرورت چابک‌سازي پايانه‌هاي مرزي با کاهش موازي کاري بين دستگاهي تاکيد کرد.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي با اشاره موقعيت ويژه جغرافيايي آذربايجان غربي و همسايگي با سه کشور اظهار داشت: استان آذربايجان‌غربي به لحاظ شرايط جغرافيايي و همسايگي باسه کشور خارجي در شاهراه ارتباط ايران بااروپاقراردارد، شاهراهي که نيازمند توجه و تقويت زيرساخت‌هاي مرزي است.

ارسلان شکري با بيان اينکه  23 درصد مرزهاي کشور در آذربايجان غربي قراردارد، ادامه داد: اين استان به دليل موقعيت خاص مرزي و ترانزيتي يکي از استان‌هاي مهم و برخوردار در بحث اقتصادي است که انجام بيشترين حجم صادرات و واردات آذربايجان غربي به کشورهاي همسايه از مبادي آن، وجود مشترکات بي‌شمار از تمامي ابعاد بين آذربايجان غربي با شهرهاي مرزي کشورهاي همسايه، وجود بستر و ظرفيت افزايش واردات و صادرات کالا از طريق مرزهاي آن ضرورت توسعه و تقويت زيرساخت‌هاي مرزي را ملموس کرده است.

وي تصريح کرد: پايانه‌هاي مرزي پلدشت و بازرگان در شمال استان، رازي و سرو در مرکز و مرز تمرچين در جنوب استان قراردارد که تمرچين با کشور عراق و پلدشت با جمهوري خودمختار نخجوان هم‌ مرز بوده و سه مرز بازرگان، سرو و رازي دروازه عبور و مرور و تجارت با کشور ترکيه است.

وي ادامه داد: مرز بازرگان که در شمال آذربايجان‌غربي و در مرز ايران و ترکيه قرار دارد، ساليان متمادي دروازه ورودي ايران به بازارهاي اروپا به شمار مي‌رود و يکي از بزرگترين پايانه‌هاي مرزي کشور محسوب مي شود.

شکري بر تقويت گارد گمرکي در مرزها تاکيد و اظهار کرد: از سال 95 تاکنون مديريت يکپارچه پايانه‌هاي مرزي در اختيار گمرک بود و به سبب تعدد فرآيندها، قوانين و دستگاه‌هاي مرتبط و همچنين توسعه سخت افزاري مرزها، کمتر شاهد تحرک پذيري و توسعه نرم افزاري بوديم، همچنين هر دستگاه رويه و فرآيند قانوني خاص خود را داشت و بعضاً وجود موازي کاري بين دستگاهي منجر به کاهش چابکي پايانه‌هاي مرزي شده بود.

وي خاطر نشان کرد: بر اين اساس دولت تصميم گرفت بار ديگر مديريت هماهنگ و يکپارچه پايانه‌هاي مرزي باهدف ايجاد امکانات بيشتر و توسعه صادرات به وزارت راه و شهرسازي واگذار شود که در اين راستا و براي بهبود شرايط و رفع مشکلات مرزها بايد به مديران کل اختيارات داده شود.

رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ترکيه مرز بازرگان را شاهراه ارتباطي و تجاري ايران با کشورهاي اروپايي ناميد و افزود: همه مسوولان و کارشناسان بر اين باور هستند که اين مرز همچنان با وجود شيوع بيماري کرونا، مي‌تواند جايگاه خود را در تجارت بين المللي حفظ کرده و رو به صعود نيز حرکت کند.

مهرداد سعادت ضمن تقدير از خدمات اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي در توسعه زيرساخت هاي پايانه هاي مرزي خاطر نشان کرد: بازار سالم، مکاني است که موازين اخلاقي و تجارت ديني در آن تأمين و زندگي فعالان آن در دنيا و آخرتش آباد شود و آن را وسيله اي براي خدمت به مردم قرار دهد.

وي در پايان بر ضرورت آموزش رعايت مسائل اخلاقي در بخش تجارت، در ارگانهاي مرتبط تاکيد نمود

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي