اخبار
 1399/10/20  تاریخ خبر
امسال ۱.۲ میلیون تن کالا در مرز تمرچین پیرانشهر جابجا شده است
مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: امسال با وجود شرايط تحريم و شيوع بيماري کوويد 19، يک ميليون و 222 هزار تن کالا در مرز تمرچين پيرانشهر جابجا شده است.

جواد هدايتي روز پنجشنبه در جلسه ساماندهي سايت هاي تخليه و بارگيري واقع در پايانه مرزي تمرچين پيرانشهر افزود: از اين  ميزان662 هزار تن مربوط به کالاهاي وارداتي و 560 هزار تن مربوط به کالاهاي صادراتي بوده است.

وي اضافه کرد: طي سال جاري براي حمل اين ميزان کالا، 23 هزار تردد ناوگان باري در مرز تمرچين ثبت شده است.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ادامه داد: يکي از اهداف مهم سازمان، روان‌سازي ترانزيت در پايانه هاي مرزي است که اين هدف جز با حذف بروکراسي اداري، تسريع در صدور بارنامه، ايجاد جاده هاي امن و مناسب و سازماندهي در عبور و مرور از پايانه‌هاي مرزي ميسر نخواهد بود.

هدايتي اظهار کرد: در صورت تصويب طرح پيشنهادي ساماندهي مبادي ورودي و خروجي پايانه مرزي تمرچين شاهد تسهيل تردد کاميون‌هاي ورودي و خروجي و برطرف شدن حل مشکل اين پايانه خواهيم بود.

معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان غربي نيز در اين جلسه بيان کرد: ساخت پايانه مرزي تمرچين 13 سال پيش به لحاظ موقعيت آن زمان انجام و به صورت ابتدايي جانمايي شد که با توجه به شرايط کنوني داراي نواقص زيرساختي است و بايد براي رفع آن ها تدابير لازم انديشيده شود.

نادر صادقي گفت: پايانه مرزي تمرچين طي زمان با افزايش تردد بار به طور نامتوازن و ناموزون رشد کرده که مطلوب نبوده و همين امر اعتراض اهالي منطقه، رانندگان، صادر کنندگان و وارد کنندگان را در پي داشته است.

وي با بيان اينکه پايانه مرزي تمرچين به لحاظ ترانزيتي داراي رويکردهاي جديدي است، افزود: در برگزاري مناقصه‌ها براي شرکت هاي مستقر و پيمانکار بايد اهليت سنجي مالي، دانشي و فني در اين مرز لحاظ شود.

مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي نيز در اين جلسه با اشاره به اهميت پايانه مرزي تمرچين اظهار کرد: سهم ناوگان ورودي پايانه مرزي تمرچين بيش از 34 هزار و خروجي بيش از 33 هزار دستگاه است که از نظر تعداد ناوگان ورودي با اختصاص 5.5 درصد کل ناوگان ورودي به کشور در رتبه 9  و از نظر تعداد ناوگان خروجي با اختصاص 5 درصد در رتبه 10 کشوري قرار دارد.

ارسلان شکري اضافه کرد: ترافيک و توقف وسايل نقليه در جاده منتهي به محدوده پايانه مرزي و عدم استفاده بهينه از ظرفيت هاي موجود در مسير محور پيرانشهر به مرز تمرچين براي ساماندهي ترافيک از عمده مشکلات اين پايانه مرزي به شمار مي رود.

وي پايانه مرزي تمرچين را به عنوان يکي از ظرفيت هاي بزرگ ترانزيتي غرب کشور عنوان کرد و ادامه داد: واردات و صادرات از منطقه تمرچين مورد تأييد است و ما نيز از موضوع رونق اقتصادي مردم مرزنشين استقبال مي‌کنيم و حل مشکلات موجود رويکرد اصلي سازمان و به تبع آن اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان است.

 پايانه مرزي تمرچين به لحاظ جغرافيايي و قرارگيري در کريدور شرق به غرب مسير مناسبي براي ورود به کشور سوريه، دسترسي به درياي مديترانه و قاره آفريقا از اهميت بسزايي برخوردار است.

طرحي براي بهسازي مسير ورودي پايانه مرزي تمرچين در جهت ساماندهي ورودي اين مرز پيشنهاد شده که گامي موثر در جهت رفع عمده مشکلات موجود در جهت فعاليت هاي اقتصادي آن خواهد بود.

مرز تمرچين يکي از پنج مرز رسمي در آذربايجان غربي و تنها مرز رسمي اين استان با شمال عراق است.

منبع: خبرگزاري ايرنا