اخبار
 1399/12/02  تاریخ خبر
۶ مصوبه بسیار مهم در خصوص تلورانس ارزش ، وزن ، کالاهای متروکه ، کالاهای ممنوعه و ترانزیت خارجی
معاون فني و امور گمرکي گمرک ايران از تصويب  6 مصوبه بسيار مهم در خصوص تلورانس ارزش ، وزن ، کالاهاي متروکه ، کالاهاي ممنوعه و ترانزيت خارجي با هدف تسريع و تسهيل تجارت خبر داد .

 تلورانس وزني به نفع صاحبان کالا اصلاح شد

 مهرداد ارونقي معاون فني و امور گمرکي گمرک ايران با بيان اين خبر در خصوص پيشنهادات گمرک و مصوبات ستاد تنظيم بازار، اعلام کرد: با عنايت به مشکلات متعدد مربوط به رفع تعهدات ارزي ناشي از اخــــتلاف وزن پروانه هاي وارداتي و به منظور تسهيل در تجارت فرامرزي مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت،گمرک و بانک مرکزي ، نسبت به پذيرش تلورانس وزني 1/5 درصد براي «کالاهاي فله و کالاهاي اساسي و ضروري» مشمول دريافت ارز ترجيحي (گروه يک کالائي) که بصورت فله يا کانتينري وارد مي شوند، اقدام نمايند و درخصوص ساير کالاها از جمله کالاهاي اساسي مشمول گروه 21، حداکثر 3 درصد تلورانس وزني، قابل پذيرش بوده و ملاک رسيدگي قرار گيرد.
 مبناي محاسبه تلورانس وزني، وزن کل ثبت سفارش شد نه وزن هر محموله  

 مهرداد جمال ارونقي افزود: در خصوص رفع تعهد ارزي کالاهايي که معيار اقدام، وزن کالا مي باشد به گمرک و بانک مرکزي اختيار داده شد تا نسبت به محاسبه  تلورانس وزني، با درنظر گرفتن ثبت سفارش اقدام نمايند و چنانچه تلورانس وزني بر اساس وزن کل ثبت سفارش باشد، در مجموع، مورد پذيرش بوده و ملاک اقدام و اجرا براي بانک مرکزي خواهد بود.

 تلورانس اختلاف ارزش تا 7 درصد به نفع صاحبان کالا تغيير کرد

 معاون امور گمرکي گمرک کشور تصريح کرد: پيرو تصميمات قبلي کارگروه تنظيم بازار در خصوص بيش‌بود يازده قلم کالاهاي اساسي و ضروري، گمرک ج.ا.ا مجاز گرديد در بررسي ارزش يازده قلم کالاي اساسي و ضروري معادل 5 درصد بيشتر از ارزش هاي متوسط ابلاغي را اعمال نموده و چنانچه در بررسي پرونده هاي اختلافي، ميزان بيش بود ارزش، بيش از 5 درصد و تا 7 درصد باشد بايستي پس از کسر ? درصد، مابقي را بعنوان بيش بود تلقي و لحاظ نمايد. بايد به اين نکته توجه کرد که پس از تعديلات اعلام شده، بيش بود ارزش هاي بالاتر از 7 درصد، بدون کسر 5 يا 7 درصد اعلام شده، بصورت کامل مبناي محاسبه قرار خواهد گرفت.

 پذيرش درخواست ترانزيت خارجي در گمرک بوشهر بدون ثبت سفارش
 
 ارونقي در ادامه خاطرنشان کرد: در راستاي پيشنهادات ارائه شده از سوي مراجع ذيربط در استان بوشهر، به گمرک اين اختيار داده شد تا با درخواست صاحبان کالا هاي داراي اولويت ارزي 1 ، 21 ، 22 ، 23 و 24  بر ترانزيت خارجي اين کالاها بدون مطالبه ثبت سفارش با اخذ تضامين لازم ، تحت رويه "ترانزيت خارجي"اقدام وکنترلهاي لازم را در اين خصوص انجام دهد تا از رسوب کالا در مناطق ويژه اقتصادي واماکن گمرک جلوگيري شود.

 متروکه نشدن کالاهاي اساسي به زودي بررسي مي شود

 به گفته ارونقي، موضوع متروکه شدن کالاهاي اساسي درگمرکات کشور متاثر از مصوبات وبخشنامه هاي صادر شده مطرح ومقرر شد جلسه اي با محوريت معاونت بازرگاني داخلي ودستگاههاي ذيربط تشکيل و راهکارهاي  اجرائي براي تصميم گيري به جلسات آتي کارگروه ستاد تنظيم بازار ارائه شود.

 کالاهاي گروه 27 ممنوعه در آستانه تصميم گيري نهايي
 
 معاون فني گمرک ايران با اشاره به گزارش گمرک ايران مبني بر در آستانه فساد قرار گرفتن کالاهاي مشمول گروه 27 موجود در بنادر و گمرکات کشور که داراي اولويت ارزي غيرفعال هستند گفت: در اين زمينه هم  مقرر شد جلسه اي با مسئوليت دفتر مقررات صادرات و واردات و با حضور بانک مرکزي، گمرک ج.ا.ا، دبيرخانه کارگروه تنظيم بازار  تشکيل و با سازو کار قانوني اقدام لازم بعمل آيد.

منبع: گمرک نيوز