اخبار
 1399/12/04  تاریخ خبر
واردات و صادرات مرز "باشماق" مریوان در اقتصاد کشور تاثیرگذار است
معاون اول رييس جمهوري گفت: مرز "باشماق" مريوان از مرزهاي مهم تجاري ايران است و حجم صادرات و واردات آن در برنامه‌هاي اقتصادي کشور بسيار مهم و تاثيرگذار است.

 اسحاق جهانگيري روز شنبه در آيين شروع عمليات اجرايي طرح ساماندهي و توسعه مرز رسمي باشماق مريوان با بيان اينکه انجام 10 درصد ترانزيت کشور از طريق اين مرز سهم بسيار بزرگي است، افزود: دغدغه‌ي مسوولان محلي و برخي از رانندگان در زمينه شرايط  نامناسب زيرساخت‌هاي اين مرز داشتند که بررسي شد و در نهايت تصميم مهمي براي پايانه‌هاي مرزي گرفته شد.

وي اظهار داشت: بدليل اينکه دستگاه‌هاي متعددي در يک نقطه متمرکز بود و يک دستگاه به عنوان مسوول اصلي پايانه تعيين نشده بود مشکلاتي ايجاد مي‌شد و در اين راستا بدليل اهميت جايگاه  پايانه‌هاي مرزي، مسووليت به سازمان راهداي و پايانه‌هاي مرزي وزارت راه و شهرسازي واگذار شد و با توانمندي که در اين بخش وجود دارد اين پايانه‌ها به سرعت خصوصا پايانه‌هاي مهم سروسامان مي‌گيرند.

معاون اول رييس جمهوري اضافه کرد: همه دستگاه ها حتي اگر لازم باشد بايد 24 ساعته در پايانه هاي مرزي فعاليت داشته باشند و ما در اين مقطع  فعلي کشور به اين فعاليت‌ها نياز داريم و همه بايد در اين راستا کمک کرده هيچ کس نبايد کم‌کاري کند.

وي اظهار داشت: اميد است در يک مقطع زماني خيلي کوتاه زيرساخت‌هاي مورد نياز مرز باشماق  به گونه‌اي ساخته شود که به عنوان يک مرز نمونه در کشور شناخته شود که هم رانندگان راضي باشند و هم بازرگانان احساس کنند که دولت براي کارشان ارزش قائل است.

جهانگيري ابراز اميدواري کرد، عمليات ساماندهي و فعاليت مرز باشماق مريوان آغاز مهمي براي  کارهاي توسعه تجاري در استان کردستان باشد.

توسعه مرز باشماق نقش مهمي در توسعه بازرگاني استان و کشور دارد

معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور در اين آيين با بيان اينکه توسعه مرز باشماق مي‌تواند در توسعه بازرگاني استان و کشور نقش ارزنده‌اي داشته باشد، گفت: پايانه مرزي باشماق در سال 1385 به عنوان مرز رسمي شناخته شده و در سال 1389 به بهره برداري رسيد.

خداداد مقبلي افزود: در مرز باشماق ترانزيت ورودي کالا از اول امسال تا پايان دي حدود250 ميليون دلار بوده است که رتبه چهارم کشور را با 10 درصد ترانزيت کشور در برداشته است.

وي اضافه کرد: روزانه به صورت ميانگين300 دستگاه کاميون در مرز باشماق ترانزيت انجام مي‌شود که گاهي اين مقدار به 800 کاميون نيز خواهد رسيد.

معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور افزود: روزانه حدود سه هزار نفر مسافر به صورت ميانگين در 10 ماهه امسال  انجام شده که 40 درصد آن از کشور خارج و60 درصد به کشور وارد شده‌اند و اکثرا براي توريسم پزشکي و گردشکري بوده است.

وي ابراز اميدواري کرد: با تکميل و توسعه مرز باشماق راه توسعه و پيشرفت استان کردستان هموارتر شود.

مرز رسمي باشماق در 15 کيلومتري شهر مريوان و هم مرز با اقليم کردستان عراق است و در سال 1385 به مرز رسمي و بين المللي تبديل شد.

معاون اول رييس جمهوري در اين سفر يک روزه به کردستان، با حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتي استان، چند طرح را در بخش‌هاي مختلف به صورت همزمان افتتاح مي‌کند و عمليات اجرايي چند طرح نيز با حضور وي شروع مي‌شود.

از مهم‌ترين برنامه‌هاي سفر دکتر جهانگيري به استان کردستان، مي‌توان به بهره‌برداري از منطقه ويژه اقتصادي بانه، شروع عمليات اجرايي گازرساني به 100 روستا و 150 واحد صنعتي و توليدي، طرح‌هاي مسکن مهر و 20 زمين ورزشي، 4.2 هکتار گلخانه و 923 هکتار آبياري تحت فشار در اراضي کشاورزي و طرح‌هاي قابل افتتاح حوزه کشاورزي استان اشاره کرد.

جهانگيري همچنين با حضور در روستاي "هانيس" سنندج، 146 کيلومتر راه روستايي را به بهره‌برداري مي‌رساند، سپس در نشستي با نخبگان اقتصادي استان شرکت مي‌کند.

منبع: خبرگزاري ايرنا