اخبار
 1399/12/04  تاریخ خبر
مذاکره برای جبران خسارت کامیون‌داران حادثه دیده توسط افغانستان

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي درباره حادثه انفجار و آتش‌سوزي در مرز اسلام‌قلعه بين ايران و افغانستان و خسارت وارد شده به کاميون‌داران ايراني اظهار کرد: در حال پيگيري و رايزني با مقامات کشور افغانستان هستيم که خسارت کاميون‌داران ايراني توسط اين کشور جبران شود.

 حدود ساعت 12 و 30 دقيقه روز 25 بهمن ماه، تانکر گازي در گمرک اسلام قلعه، افغانستان منفجر شد که در پي آن حدود هزار دستگاه کاميون آتش‌ گرفتند و بر اساس اظهارات شاهدان عيني و کاميون‌داران حدود 200 کاميون آتش گرفته مربوط به ايران بوده است.

پس از گذشت حدود 10 روز از اين حادثه هنوز خبري از علت دقيق آتش سوزي و عوامل آن از سوي دولت افغانستان نيست اما بسياري از کاميون‌داران ايراني و افغانستاني در اين حادثه آسيب ديده‌اند.

جواد هدايتي - مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي -  در اين باره به ايسنا گفت: هنوز مقامات رسمي افغانستان درباره علت و عوامل دقيق وقوع اين حادثه اظهار نظر رسمي نکرده‌اند اما قوي‌ترين گزينه اين است که تا کنون نشتي تانکرهاي گاز در مرز اسلام قلعه که براي آزمايش و راستي آزمايي مورد بررسي قرار مي‌گيرند اين حادثه را به وجود آورده و ظاهرا در نمونه گيري اين مشکل به وجود آمده است.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا خرابکاري يا عواملي از اين دست نيز مورد بررسي قرار گرفته است يا خير؟ افزود: در ابتداي امر اين مسائل نيز بررسي و از گزينه هاي احتمالي حذف شد و حتي در همان ابتدا احتمال حمله طالبان و انتحاري نيز مطرح شده اما بعدا همه آن‌ها رد شدند. به نظر مي‌رسد که عدم رعايت نظامات و مسائل  ايمني يکي از دلايل اصلي اين انفجار و آتش سوزي باشد.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي  در پاسخ به اين سوال که کاميون‌هاي ايراني چقدر در اين حادثه آسيب ديده‌اند گفت: اکثر کاميون‌هاي آتش گرفته افغانستاني  بودند اما برخي از آن‌ها نيز براي کاميون‌داران ايراني بود و در اين راستا خسارات وارد شده شناسايي شدند و به وزارت امور خارجه اعلام کرده‌ايم.

هدايتي اعلام کرد: وزارت امور خارجه مسئول پيگيري و مذاکره با مقامات افغانستاني است تا خسارات وارد شده به کاميون‌داران ايراني را از طريق دولت افغانستان جبران کند چرا که آن‌ها وقتي وارد اين کشور مي شوند حق بيمه هاي گزافي هم پرداخت کرده‌اند. بنابراين اميدواريم هر چه سريعتر اين خسارات تاديه شود.

منبع: خبرگزاري ايسنا