اخبار
 1400/02/04  تاریخ خبر
آمادگی ایران برای ترانزیت کالاهای همسایه شرقی

وزير راه و شهرسازي براي افتتاح گذرگاه مرزي با پاکستان وارد خاک اين کشور شد و از آمادگي ايران براي ترانزيت کالاهاي اين همسايه جنوب شرقي خبر داد.

 محمد اسلامي که امروز براي افتتاح مرز پيشين-مند ميان ايران و پاکستان، وارد خاک جمهوري اسلامي پاکستان شده بود، در جمع خبرنگاران گفت: امروز روز ميمون و مبارکي در ايام پرفضيلت ماه مبارک رمضان است. چراکه پيوند ديرينه دو ملت ايران و پاکستان و اراده رهبران دو دولت، يک نقطه عطف ديگري را در روابط دو کشور ايجاد کرد.

وي ادامه داد: نکته حائز اهميت اين است که استعداد و ظرفيت سرزميني کشور دوست و همسايه پاکستان و همچنين ايران به قدر کفايت، ظرفيت مشترک تبادلات در محورهاي گوناگون فعاليتي را ايجاد کرده است.

اين اتفاق از طريق گسترش زيرساخت‌ها و ايجاد فرصت‌هاي قانوني مي‌تواند باعث گسترش تبادلات شود و رونق و توسعه منطقه مرزي دو کشور، هم در بلوچستان پاکستان و هم سيستان و بلوچستان ايران را موجب شود. البته اين ظرفيت فراتر از اين نقاط هم خواهد رفت.

اسلامي افزود: ما امروز از اين بابت که با اين اراده سومين گذرگاه رسمي بين ايران و پاکستان را افتتاح کرده و ظرف کمتر از دو ماه يک گذرگاه رسمي جديد احداث کرده‌ايم، خرسنديم و به مردم دو کشور اين موفقيت را تبريک مي‌گيم.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به مصوبه هيئت دولت براي تسهيل روابط تجاري ايران و پاکستان با محوريت استانداري‌ها گفت: اميدوار هستيم که با تلاش گسترده تجار و هموطنان ما در ايران و همچنين تجار پاکستان که در ارتباط با ايران هستند، هدف گذاري سران دو کشور که طبق آن بايد تبادلات حداقل چهار برابر شود، تحقق يابد.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي کامل دارد که کالا و محصولات پاکستان را به شکل ترانزيت از طريق خاک ايران به اقصي نقاط جهان، غرب اروپا و نقاط آسياي شمالي منتقل کند. اين زمينه اکنون هم به صورت ريلي و هم جاده‌اي فراهم است. متقابلاً هم براي پاکستان نيز فرصت‌هايي فراهم است.

اسلامي افزود: ما مطمئن هستيم که احداث بازارچه‌هاي مرزي، ايجاد شهرک‌هاي صنعتي مشترک و ايجاد شهرک‌ها و سکونتگاه‌ها در محورهاي تجاري و لجستيکي، موجب مي‌شود زندگي مردم در اين مناطق ارتقاي کيفي پيدا کند و از اين طريق شاهد پايدار شدن امنيت و کاهش فعاليت‌هايي باشيم که تا کنون موجب تأخير در شکوفايي و توسعه اين منطقه شده است.

وي گفت: امروز که بعد از ساليان سال تأخير، در حال موفقيت در اين اقدام هستيم، خداوند را شاکريم. اميدواريم همه دست‌اندرکاران در دو کشور کمک کنند که تبادلات رسمي ايران و پاکستان از اين سه گذرگاه به شکل روزافزون افزايش پيدا کند.

منبع: وزارت راه و شهرسازي