اخبار
 1400/02/25  تاریخ خبر
نشست مشترک ایران و ترکمنستان با هدف توسعه همکاری‌های بندری و دریایی دو کشور
در نشست مشترک مقامات بندري ايران و ترکمنستان که بصورت ويدئو‌کنفرانس برگزار شد، طرفين بر توسعه همکاري هاي بندري و دريايي دو کشور تاکيد کردند.
خسرو سرايي؛ مديرکل ترانزيت، لجستيک و توافقنامه هاي سازمان بنادر و دريانوردي در نشست مشترک ايران و ترکمنستان به منظور توسعه همکاري هاي بندري و دريايي دو کشور، با اشاره به روابط دوستانه و همکاري هاي مناسب تجاري و اقتصادي ميان دو کشور، اظهار داشت: تجارت دريايي في مابين از طريق درياي خزر از شيوه هاي کم هزينه حمل و نقل و ارتباطات اقتصادي ميان دو کشور است و نقش بنادر ايران و ترکمنستان در ارتقاء وضعيت ترانزيت بين المللي و استفاده بيشتر از ظرفيت هاي موجود در قالب کريدورهاي عبوري خصوصا شمال-جنوب و شرق-غرب بسيار پررنگ و حياتي است.
 
تجارت هيچگاه متوقف نشد 
 
وي ادامه داد: لازم است با توسعه همکاري ها، از تمامي ظرفيت هاي منطقه اي و بين المللي سود برد، همچنين با توجه به همه گيري کرونا و بروز شرايط خاص، کشورها مرزهاي خشکي خود را موقتا و يا به صورت طولاني مدت به روي يکديگر بستند اما بايد بدانيم که تجارت هيچگاه متوقف نشد و راه خود را در شرايط سخت نيز پيدا مي کند.
 
آمادگي پذيرش شناورهاي رو-رو از بنادر شمالي ايران را داريم
 
آنا دورديف؛ معاون رئيس آژانس دولتي بنادر و دريانوردي ترکمنستان نيز ضمن تشکر از همتاي ايراني خود جهت برگزاري و ميزباني اين جلسه و علاقمندي سازمان متبوع خود براي حفظ و توسعه روابط بندري و دريايي دو کشور، اظهار داشت: با توجه به افزايش سه تا چهار برابري حمل و نقل کانتينر در بندر ترکمن باشي تعرفه ها در اين بندر کاهش يافته و در صورت تمايل صادرکنندگان ايراني، کاهش مجدد اين تعرفه ها قابل بررسي است. 
وي تصريح کرد: بندر ترکمن باشي به منظور افزايش مبادلات تجاري دريايي حاضر است نسبت به در نظر گرفتن حمايت ها و تخصيص مشوق هاي لازم از جمله کاهش تعرفه واردات و آمادگي پذيرش شناورهاي رو-رو از بنادر شمالي ايران اقدام کند.
معاون رئيس آژانس دولتي بنادر و دريانوردي ترکمنستان ادامه داد: با توجه به فعاليت17 فروند ناوگان تجاري و نفتي ترکمنستان در درياي خزر آماده افزايش حجم مبادلات بين دو کشور هستيم و بندر ترکمن باشي داراي 4 ترمينال رو-رو است که قابليت پذيرش کشتي هاي رو-رو ريلي را نيز دارد.
 
آماده ارائه خدمات ساخت و تعمير شناور به شرکت هاي ايراني هستيم 
 
معاون رئيس آژانس دولتي بنادر و دريانوردي ترکمنستان گفت: ترکمنستان از طريق بانک توسعه همکاري هاي اسلامي ساخت دو فروند کشتي ديگر را در دستور کار خود داد و دو کشتي رو-رو ريلي نيز در سال آينده در کارخانه جديد بالکان که در نزديکي بندر ترکمن باشي واقع شده، خواهد ساخت.
وي افزود: ساير شناورهاي اعم از نفتي و فله نيز در برنامه آتي توسعه ناوگان ترکمنستان قرار دارد و در اين خصوص آماده ارائه خدمات ساخت و تعمير شناور به شرکت هاي ايراني هستيم و با توجه به جديد بودن اين کارخانه، امکان ارائه تخفيف در هزينه هاي ساخت و تعمير شناور هاي ايراني وجود دارد و علاقه مند هستيم تا شرکت هاي ايراني در بنادر ترکمنستان سرمايه گذاري کنند.
دورديف تاکيد کرد: در صورتي که طرف ايراني پروژه هاي سرمايه گذاري بنادر خود را به ما ارائه کند، اطلاعات آن را در اختيار تجار ترکمن قرار خواهيم داد.
 

آمادگي بندر اميرآباد جهت جذب سرمايه گذاران ترکمن
 
در ادامه اين نشست مديران بنادر اميرآباد، نوشهر و انزلي نيز نظراتي را جهت افزايش حجم مبادلات تجاري بين بنادر شمالي ايران و بنادر ترکمنستان ارائه کردند، محمدعلي اصل سعيدي پور؛ مديرکل بنادر و دريانوردي و منطقه ويژه اقتصادي اميرآباد با اشاره به رشد آمار سه ساله تردد شناور از طريق اين بندر به بندر ترکمن باشي، خواستار فراهم شدن شرايط به منظور تردد شناورهاي رو-رو شد و بر آمادگي بندر اميرآباد جهت جذب سرمايه گذاران ترکمن در پروژه ساخت ترمينال و همچنين برگزاري مانورهاي مشترک جستجو نجات، مقابله با آلودگي ناشي از کشتي ها و همچنين انتقال تجارب در زمينه کنترل و بازرسي کشتي ها تاکيد کرد.
 
امکان افزايش مناسبات تجاري وجود دارد
 
محمد تقي انزان پور؛ مديرکل بنادر و دريانوردي مازندران نيز با اشاره به قابليت و ظرفيت هاي بندر نوشهر در زمينه تخليه، بارگيري و سوآپ نفت و مواد نفتي بر توسعه همکاري با بندر ترکمن باشي تاکيد کرد و گفت: با وجود ترمينال مسافري به منظور توسعه گردشگري و ترمينال اختصاصي کالاهاي کانتينري در بندر نوشهر، امکان افزايش مناسبات تجاري در اين زمينه ها وجود دارد.
 
احداث سيلوي غلات و مخازن سوخت 
 
همچنين حميدرضا آبايي؛ مديرکل بنادر و دريانوردي گيلان از احداث سيلوي غلات و مخازن سوخت و روغن توسط بخش خصوصي در بندر انزلي خبر داد و اعلام کرد: با توجه به صادرات ميوه و تره بار از ايران به مقصد کشورهاي ساحلي درياي خزر، ايجاد تجهيزات و ظرفيت هاي لازم براي حمل و نقل کانتينر خصوصا کانتينرهاي يخچالي و همچنين کشتي هاي رو-رو در دستور کار قرار دارد.
 
همکاري مستقيم بنادر ايران و ترکمنستان بدون استفاده از بنادر کشورهاي ثالث
 
در اين نشست صادقي؛ کارشناس اقتصادي سفارت جمهوري اسلامي ايران در ترکمنستان ضمن ابراز خرسندي از ادامه فعاليت بخش دريايي در جابجايي کالا بين دو کشور در شرايط همه گيري کرونا اشاره کرد و گفت: در ملاقات اخير وزراي خارجه دو کشور طرفين بر همکاري مستقيم بنادر ايران و ترکمنستان بدون استفاده از بنادر کشورهاي ثالث تاکيد و به اين منظور پيشنهاد شد تا نقاط تماس بنادر دو کشور مشخص و از طريق اين نشست به يکديگر معرفي شوند.
 
افزايش حمل و انتقال کالا بصورت کانتينري
 
در اين نشست با جمع بندي نظرات مطروحه که با معرفي ظرفيت هاي عملياتي، توانمندي هاي تجهيزاتي و طرح هاي توسعه اي بنادر شمالي ايران همراه بود، رييس هيات ايراني ابراز علاقمندي کرد تا با بندر ترکمن باشي در زمينه هاي مختلف، همکاري ها توسعه يابد.
مقرر شد طرفين ظرف مدت يک ماه آينده فرصت هاي سرمايه گذاري در بنادر خود را به يکديگر ارائه کنند و طرف ايراني نيز اطلاعات کارخانه کشتي سازي بالکان ترکمنستان را در اختيار بخش هاي ذيربط ايران قرار دهد.
از سوي قرار شد،  طرف ايراني اطلاعات و جزئيات تکميلي در زمينه برگزاري دوره هاي آموزشي مشترک و همچنين برگزاري مانورهاي جستجو و نجات و مقابله با آلودگي ناشي از کشتي هاي را در اختيار طرف ترکمن قرار دهد.
مقرر شد به محض دريافت اطلاعات مستندات مشکلات شرکت هاي کشتيراني در بنادر ترکمنستان، موارد از طريق مجاري ديپلماتيک به طرف ترکمن منعکس شود.
همچنين اين جلسات مشترک هر سه ماه يکبار بين طرفين برگزار و طي آن آخرين وضعيت همکاري هاي دو جانبه مورد بررسي قرار گيرد.
از سويي طرفين بر در نظر گرفتن راهکارهاي مناسب جهت افزايش حمل و انتقال کالا بصورت کانتينري و همچنين تردد شناور هاي رو-رو ميان بنادر شمالي ايران و بندر ترکمن باشي تاکيد کردند.
گفتني است، اين نشست مشترک به رياست خسرو سرايي؛ مديرکل ترانزيت، لجستيک و توافقنامه هاي سازمان بنادر و دريانوردي به عنوان رئيس هيات ايراني و آنا دورديف؛ معاون رئيس آژانس دولتي بنادر و دريانوردي ترکمنستان برگزار شد و نمايندگان سفارت ايران در عشق آباد، مديران کل بنادر شمالي و همچنين مديران ارشد بنادر و دريانوردي ترکمنستان و رئيس بندر ترکمن باشي نيز حضور داشتند.

منبع: سازمان بنادر و دريانوردي