اخبار
 1400/04/19  تاریخ خبر
ترخیص کامیون‌های وارداتی سرعت گرفت/ گواهی اسقاط کامیون به بعد از ترخیص موکول شد

معاون گمرک ايران اظهار داشت: با موافقت پيشنهادات گمرک توسط وزارت راه و شهرسازي، قرار بر اين گرديد که از اين پس اعلام اسقاط به گمرک پس از ترخيص و قبل از شماره‌گذاري انجام شود.

مهرداد ارونقي  درباره تغييرات در فرايند واردات کاميون‌هاي سه سال کارکرده در گمرکات کشور اظهار داشت: پس از اظهار نظر وزير راه و شهرسازي مبني بر طولاني بودن روند ترخيص حدود 2 هزار کاميون سه سال کار کرده در گمرکات کشور، گمرک براي تسهيل در فرايند ترخيص 4 پيشنهاد را ارايه داد. يکي از پيشنهادات گمرک اين بود که ارايه گواهي اسقاط به بعد از ترخيص کاميون ها موکول شود. 

وي ادامه داد: از ديگر پيشنهادات گمرک اين بود که در صورت وجود هر نوع مغايرت در مشخصات کاميون‌ها، گمرک نسبت به ترخيص آنها اقدام و توضيحات لازم در سامانه درج شود. همچنين ترخيص کاميون ها بدون کد رهگيري بانک و ارائه کد رهگيري بانک به بعد از ترخيص کاميون ها، از ديگر پيشنهادات گمرک بود.        

ارونقي تاکيد کرد: با موافقت پيشنهادات گمرک توسط وزارت راه و شهرسازي، قرار بر اين گرديد که از اين پس اعلام اسقاط به گمرک پس از ترخيص و قبل از شماره‌گذاري انجام شود. 

وي ادامه داد: بديهي است که عوارض گمرکي بايد به صورت 100 درصدي پرداخت شود و پس از ترخيص و با اعلام سازمان راهداري مبني بر اسقاط کاميون فرسوده به ازاي واردات کاميون سه سال کار کرده، تخفيفات مربوطه اعمال شود. 

معاون گمرک ايران تاکيد کرد: همچنين براي ترخيص کاميون‌هاي وارداتي، وارد کننده بايد تاييديه استاندارد ايمني و کيفيت را از سازمان ملي استاندارد، استاندارد آلايندگي را از سازمان محيط زيست و خدمات پس از فروش را از شرکت ارايه دهنده اخذ کرده باشد و اگر مغايرت در مشخصات مربوطه باشد اين مغايرت هاي جزئي مانع ترخيص کاميون ها نباشد. 

ارونقي با بيان اينکه کد ساتا طبق روال گذشته توسط گمرک اخذ مي‌شود، گفت: کد ساتا به صورت سيستمي از بانک مرکزي به گمرک اعلام و ارسال مي‌شود و اين فرايند در بستر سامانه بوده و سازمان راهداري اعلام نموده که اطلاعاتي در زمينه اين کد ندارند و چون اين کد صرفا به گمرک اعلام مي شود، اخذ آن قبل از ترخيص، توسط گمرک الزامي است.

منبع: خبرگزاري ايلنا