اخبار
 1400/04/19  تاریخ خبر
دهها کامیون خارجی بلاتکلیف، قبل از تشدید بحران از گمرکات خارج شدند
بعد از پيگيريهاي رسانه ‌اي اخير در خصوص چالش خروج کاميونهاي خارجي معطل در گمرکات مرکزي کشور، با صدور يک دستور جديد شرايط خروج اين کاميونها فراهم شد.

 با ابطال بخشنامه اخير دفتر واردات گمرک ايران در خصوص الزام به اظهار مرجوعي براي کاميونهاي خارجي با توجه به عدم دسترسي به کارت بازرگاني و... شرايط براي خروج کانيتنرهاي متوقف در گمرکات داخلي از جمله گمرک غرب و گمرک تهران فراهم شد.

 در همين راستا هم اکنون با ابطال يک بخشنامه در دسر ساز که از سوي دفتر واردات گمرک ايران صادر شده بود، شرايط براي خروج کاميونها و کانتينرهاي معطل در گمرکات داخلي فراهم و در نهايت رانندگان اين کانتينرها با بدرقه کارکنان، گمرک خارج شدند. همچنين با توجه به پيگيريهاي رسانه اي موضوع،  قبل تحميل شرايط متقابل از سوي طرفهاي خارجي، معاون گمرک از عملکرد خبرگزاري تسنيم تقدير کرد.

 گفتني است، با توجه به اينکه زيرساخت لازم براي اجراي مفاد بخشنامه اخير دفتر واردات در خصوص الزام اظهار مرجوعي براي کاميونهاي حامل بار،‌ وجود نداشته و اجراي بخشنامه دفتر واردات گمرک ايران، باعث ماندن کاميونهاي با پلاک خارجي در کشور شده بود، بخشنامه مذکور لغو شد.

 ارونقي معاون گمرک در اين خصوص گفت، البته موضوع به وزارت خارجه منعکس شده  و ظاهرا کشورهاي خارجي نيز در حال عمل متقابل درخصوص کاميونهاي ايراني بودند که اين موضوع ميتوانست تبعات کوتاه مدت جدي براي کشور ايجاد کند. بر همين اساس اعلام شد  فعلا طبق روال قبل اقدام تا مفاد بخشنامه در فرصت مقتضي رسيدگي شود.

 به اين ترتيب به دفتر واردات از حوزه فني گمرک ايران اعلام شد،  مراتب به گمرکات مربوطه ابلاغ و تاکيد شود تا اجازه خروج کاميون هاي خارجي مانند روال سابق داده شود .

منبع:گمرک نيوز