اخبار
 1400/05/03  تاریخ خبر
حمل و نقل دو میلیون تن کالا میان ایران و روسیه

رئيس بنياد مستضعفان از توافق با روسيه براي توسعه همکاري ها در زمينه هاي تجاري، اقتصادي و حمل و نقل و بکارگيري ظرفيتي معادل 2 ميليون تن براي حمل و نقل کالا در کريدور شمال به جنوب در گام نخست اين توافق خبر داد.

سيد پرويز فتاح در حاشيه ديدار هياتي از استان آستراخان روسيه و سفير فدارسيون روسيه در ايران و استاندار اين استان با وي ، با اشاره به دستاوردهاي مذاکرات انجام شده ميان بنياد مستضعفان و هيئت روسي گفت : اين توافقات ، ارز آوري خوبي براي کشور خواهد داشت و روسيه نيز از اين تعاملات سود خواهد برد.

ماه هاي گذشته مذاکراتي ميان بنياد مستضعفان و مسئولان آستراخان روسيه انجام شد که پس از انجام مذاکرات، هيئتي از اين استان به دعوت بنياد مستضعفان با حضور استاندار آستراخان که از نزديکان آقاي پوتين است، به تهران سفر کردند.

رئيس بنياد مستضعفان با بيان اينکه در اين سفر مذاکرات نهايي براي امضاي تفاهم نامه اي ميان بنياد مستضعفان و هيئت اعزامي از روسيه انجام شد و اين تفاهم نامه ميان مديران بنياد و مسئولان بلندپايه آستراخان به امضا رسيد گفت: جلسات مذاکرات تا فردا در تهران ادامه و خوشبختانه تعاملات بسيار خوبي ميان دو طرف وجود دارد.

وي ادامه داد: در مذاکرات صورت گرفته مقرر شد تا پروتکلي همه جانبه ميان بنياد مستضعفان و مسئولان آستراخان تدوين شود و پس از آن، پروتکل مذکور به امضاي مقامات رسمي دو کشور برسد و با قيد فوريت ، مقدمات اجراي تعاملات ميان بنياد مستضعفان و مسئولان اين استان فراهم شود.

فتاح با بيان اينکه اين مذاکرات در چارچوب تعاملات رسمي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه انجام گرفته است افزود: با توجه به ظرفيت هاي بسيار زياد دو طرف، اراده دو طرف بر تقويت همکاري ها و تعاملات تجاري و اقتصادي است و توسعه همکاري ها در بخش هاي مختلف از جمله کريدور شمال به جنوب که به امضاي سران دو کشور رسيده مي تواند منافع طرف ها را تضمين کند.

رئيس بنياد مستضعفان با اشاره به ظرفيت منطقه آزاد لوتوس در آستراخان روسيه براي حضور بيشتر ايران در اين منطقه گفت: در اين مذاکرات ظرفيت طرفين در حوزه هاي حمل و نقل، امکانات بندري و همچنين توانمندي ها در بخش هاي تجاري، کشاورزي و ساير بخشها بررسي و قرار شد تا جلسه بعدي در استان گيلان و در شهر رشت برگزار شود.

وي ادامه داد: بنياد مستضعفان در بندر شهيد رجايي داراي امکانات بي نظيري در حوزه تخليه و بارگيري است و با توجه به حضورش در بندر چابهار و همچنين دارا بودن امکان کشتيراني در درياي خزر و امکانات ريلي، توانمندي هاي خوبي در حوزه حمل و نقل کالا دارد.

به گفته فتاح، در اين مذاکرات مقرر شد تا براي شروع تعاملات در حوزه حمل و نقل، ظرفيتي معادل نقل و انتقال 2 ميليون تن کالا از شمال به جنوب و برعکس مورد استفاده قرار گيرد و اين ظرفيت مي تواند در گام هاي بعدي تا 5 ميليون تن و پس از آن تا 20 ميليون تن توسعه يابد.

استاندار آستراخان روسيه نيز در حاشيه ديدارش با رئيس بنياد مستضعفان از حضور 150 شرکت با سرمايه ايراني در آستراخان خبر داد و گفت : دورنماي خوبي براي توسعه تعاملات با بنياد مستضعفان وجود دارد.

ايگور بابوشکين استاندار آستراخان ضمن تشکر از دعوت مسئولان بنياد مستضعفان براي حضور هيئت روسي در تهران و بررسي توسعه همکاري هاي مشترک اظهار کرد: در حال حاضر استان آستراخان روسيه همکاري هاي خوبي با شرکت هاي تجاري و اقتصادي ايران دارد و هم اکنون شرکت هايي با سرمايه ايراني در اين استان مشغول به فعاليت هستند و علاوه بر اين، اتاق بازرگاني ايران و همچنين يک بانک ايراني نيز در اين استان فعاليت دارند.

استاندار آستراخان روسيه اضافه کرد: مذاکرات در زمينه همکاري هاي کشاورزي، صنايع تبديلي و کشتي سازي و مواردي از اين دست انجام شد و خوشبختانه دورنماي خوبي از توسعه تعاملات مشترک وجود دارد.

وي گفت: من بابت روحيه عملگرايانه رئيس بنياد مستضعفان در خصوص توسعه روابط مشترک و ايجاد کارگروهي ميان دو طرف تشکر مي کنم چراکه مقرر شد تا فاصله تصميم گيري و عملياتي کردن تصميمات کوتاه باشد.


منبع: صدا و سيما