اخبار
 1400/07/10  تاریخ خبر
فعالسازی کریدور شرق به غرب" اکو" با ورود دو کامیون تحت کارنه تیر به ایران/آمادگی گمرک ایران برای راه اندازی ETIR کریدور شرق به غرب
سخنگوي گمرک گفت : کريدور ITIسازمان همکاري اقتصادي" اکو" با ارسال دو محموله به صورت  آزمايشي از کراچي به استانبول از مسير ايران فعال شد.

سيد روح اله لطيفي، سخنگوي گمرک اظهار داشت : بر اساس مصوبات سازمان همکاري اقتصادي "اکو" مبني بر راه اندازي کريدور  ITI(استانبول_تهران_اسلام آباد) توسط  اعضاي اين سازمان براي اتصال شرق به غرب، دو محموله پارچه و لاستيک در اين هفته از کراچي پاکستان تحت صحابه تير حرکت خود را آغاز کرد و شب گذشته از طريق مرز ميرجاوه وارد خاک کشورمان شد.

وي افزود: گمرک ايران نيز در راستاي سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري و به عنوان مسئول اجراي کنوانسيون گمرکي  تير در کشور با هماهنگي ساير دستگاه ها در مرز ميرجاوه استان سيستان و بلوچستان و دستگاههاي مرتبط کشوري ، اقدامات لازم را براي اجرايي شدن اين کريدور و حرکت محموله ها به سمت مرز بازرگان به عنوان مرز خروج به انجام رسانده است.

لطيفي تاکيد کرد : گمرک ايران آمادگي دارد همانطور که با ايجاد زيرساخت لازم و براي اولين بار در دنيا ETIRرا با کشورهاي ترکيه و آذربايجان اجرايي کرده است  با همکاري کشور پاکستان نيز مي تواندامتداد اين رويه را از پاکستان به ترکيه در کريدور شرق به غرب و از پاکستان به آذربايجان در مسير جنوب به شمال اجرا کند.

سخنگوي گمرک در پايان تاکيد کرد : سياست ابلاغي مقام معظم رهبري و دولت مردمي سيزدهم  توجه به همسايگان و بهره مندي از مزيت هاي جغرافيايي و ترانزيتي کشور است، بنابراين هر اقدامي در اجراي منويات رهبر معظم انقلاب و دستيابي به منافع ملي و  منطقه اي و نهايتا همگرايي کشورهاي همسايه در اولويت گمرک مانند ساير ارکان اقتصادي و سياسي کشور قرار دارد.

گفتني است دو محموله لاستيک و پارچه که از  کراچي پاکستان تحت صحابه تير سفرش را آغاز کرده بنا است تا با عبور از خاک کشورمان و خروج از مرز بازرگان به مقصد نهايي اش در استانبول منتقل شود.

منبع: گمرک نيوز