آرشیو اخبار
.
1400/08/22
آغاز به کار کریدور ترانزیتی زمینی امارات-ترکیه از طریق ایران

کريدور ترانزيتي امارات-ترکيه از طريق ايران با عبور اولين محموله افتتاح شد؛طي اين مسير پيش از اين از بندر شارجه تا بندر مرسين ترکيه 20 روز طول‌مي کشيد و به واسطه ايران به 8 روز کاهش يافت.

موقعيت جغرافيايي ايران قابليت اتصال کشورها و مناطق مختلف جهان را داشته و مي‌تواند نقش ترانزيتي ويژه اي در تجارت بين‌المللي ايفا کند.
در قرن‌هاي گذشته اين موقعيت و عبور کالاهاي تجاري کشورها از ايران موجب قدرت آفريني براي کشور بوده، اما در دهه‌هاي گذشته اين نقش روز به روز کمرنگ‌تر شد. در زمان حاضر مجدداً موقعيت براي احياي ترانزيت ايران فراهم شده و فرصت بازيابي اثرگذاري اقتصادي-راهبردي کشور در اقتصاد جهاني محيا است. عبور کالاي تجاري ساير کشورها از ايران مي‌تواند عوائد اقتصادي و راهبردي متعددي به همراه داشته باشد.

با وجود مشکلات متعدد در مسير ترانزيت از خاک ايران، هم اکنون نيز برخي کريدورها به صورت محدود فعاليت مي‌کنند. در اين بين افغانستان و عراق جزو کشورهاي اصلي طرف ترانزيت ايران هستند. ساير کشورها مانند ترکيه، امارات، ترکمنستان، ساير کشورهاي آسياي ميانه و … نيز مشتريان ترانزيت ايران را تشکيل مي‌دهند. در اين بين توسعه ترانزيت ايران و راه اندازي کريدورهاي جديد کار بزرگي است که در ماه‌هاي اخير سرعت بيشتري نسبت به قبل گرفته است.

در تابستان گذشته اولين محموله صادراتي کاغذ که به صورت ريلي از فنلاند راهي هند شده بود از ايران عبور کرد. همچنين ماه گذشته دو کاميون پاکستاني کالاي صادراتي پاکستان به ترکيه را از طريق ايران ترانزيت کردند. اين کريدور که موسوم به ITI است ظرفيت بالايي براي نقش آفريني در ترانزيت منطقه دارد. اين محموله که حاوي لاستيک دوچرخه و منسوجات بود مسير يک ماهه از طريق دريا را به واسطه ايران در حدود 10 روز طي کرد. با اين وجود رويه‌هاي دست و پاگير پايانه‌هاي مرزي ايران باعث بوجود آمدن مشکلاتي براي اين دو کاميون شد که با وساطت مستقيم مسئولان بلندپايه گمرک مرتفع گرديد.

پس از افتتاح دو مسير ياد شده، در روزهاي گذشته مسير جاده‌اي امارات به ترکيه نيز از مسير ايران افتتاح شد.

محمدحسين رضائيان، کارشناس حوزه ترانزيت درباره جزئيات اين موضوع گفت: اين محموله از مبدا امارات وارد بندر شهيد رجايي شده و از مرز بازرگان به ترکيه رسيد. زمان طي اين مسير که پيش از اين از بندر شارجه امارات تا بندر مرسين ترکيه طي مي‌شد به واسطه ايران به 8 روز کاهش يافته است. اين در حالي است که مسير دريايي که مستلزم عبور از تنگه باب المندب، درياي سرخ و کانال سوئز بود 20 روز به طول مي‌انجاميد.

در موقعيت کنوني افزايش چشمگير نرخ جهاني ترانزيت دريايي و قيمت اجاره کانتينر فرصت جديدي را براي ترانزيت زميني بوجود آورده است. اين موقعيت فرصتي کم نظير براي ارتقاي ترانزيت ايران است.

در اين راستا لازم است تا نهادهاي ذيربط در داخل کشور اقدام به زدودن هرچه بيشتر فرآيندهاي دست و پاگير داخلي ترانزيت و همچنين انعقاد تفاهم‌هاي دو و چندجانبه ترانزيتي با ساير کشورهاي منطقه و فرامنطقه اي کنند.

منبع: خبرگزاري مهر

1400/08/22
دلیل معطلی چند روزه کامیون‌ها در مرز چیست؟

رئيس کميسيون حمل و نقل اتاق بازرگاني ايران مي‌گويد با تغييراتي که در قواعد ورود کاميون‌ها به کشور از سال 1397 اعمال شده، همچنان در برخي مرزها ورود کاميون‌ها به کشور به کندي انجام مي‌شود.
سيد علي حسيني با اين مطلب توضيح داد: از سال 1397 و همزمان با بازگشت تحريم‌ها و محدوديت‌هاي ارزي که براي کشور به وجود آمد، دولت تصميم گرفت محدوديت‌هايي را در مسير واردات کالا به کشور وضع کرده و صرفا اجازه ورود کالاهايي را بدهد که به آنها نياز قطعي وجود داشت.
وي با اشاره به پيشنهاد وارداتي وزارت صمت، بيان کرد: در همان زمان با تاييد پيشنهاد وزارت صمت، ورود هر کالايي که ثبت سفارش نداشته باشد به کشور ممنوع شد و اين روند تا امروز نيز ادامه داشته است. هرچند اين قاعده باعث ايجاد نظارتي دقيق‌تر بر فرايند واردات شده اما در برخي حوزه‌ها کار واردات را کند مي‌کند.

رئيس کميسيون حمل و نقل اتاق ايران با اشاره به تفاوت‌هايي که در مرزهاي مختلف و کالاهاي وارداتي از طريق آنها وجود دارد، تشريح کرد: مرز بازرگان به عنوان يکي از مهم‌ترين مرزهاي اقتصادي ايران، اصلي ترين دروازه واردات کالا از اروپا به شمار مي‌رود و معمولا کالاهايي که از اروپا به سمت ايران مي‌آيند يا ماشين آلات هستند يا مواد اوليه کارخانه‌ها.

حسيني در صحبت با سايت اتاق ايران، ادامه داد: برخي از اين کاميون‌ها وقتي به مرز مي‌رسند، ثبت سفارش ندارند، از اين رو بين پنج تا 10 روز طول مي‌کشد که ثبت سفارش آنها نهايي شود. تا آن زمان هم کاميون در مرز مي‌ماند و هم صاحب کالا بايد 250 يورو بابت اين معطلي به راننده پرداخت کند.

به گفته وي، تداوم اين شرايط از سويي رسيدن مواد اوليه به واحدهاي توليدي را با مشکل مواجه مي‌کند، از سويي به طولاني شدن صف ورود کاميون‌ها در مرزهاي کشور منجر مي‌شود و از طرف ديگر براي صاحب بار نيز هزينه‌اي مضاعف به وجود مي‌آورد. از اين رو بخش خصوصي  معتقد است با ايجاد بستري جديد با هدف کاهش مشکلات و محدوديت‌ها، مي‌توان زمان ورود اين کاميون‌ها به کشور را کوتاه‌تر کرد.


منبع: خبرگزاري ايسنا

1400/08/16
تحقق رشد آمارهای ترانزیت جاده ای کالا در سال ۱۴۰۰
طي هفت ماهه سال جاري کاميون هايي که از قلمرو کشور ، محمولات ترانزيتي را حمل کردند به 240 هزار دستگاه رسيد و اين رقمي بيش از کل سال 99 بود ، همچنين در اين مدت تناژ حمل شده نيز به رقم 5 ميليون و 100 هزار تن رسيد به گونه اي که در هفت ماهه 1400 بيش از سال 99 حمل محمولات ترانزيتي داشتيم .

جواد هدايتي مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري با اشاره به افزايش آمار ترانزيتي کشور در سال جاري اظهار داشت : در سال 98 که شيوع کرونا در کشور نبود ، تعداد 298 هزار دستگاه کاميون ترانزيتي 6.6 ميليون تن کالاي ترانزيتي را در کشور جابه جا کردند .

از اسفند 98 که با شيوع کرونا در کشور مواجه شديم ، در يک سري از کشورها ، مرزها مسدود شد و در برخي کشورها ، ترددهاي تزانزيتي به حداقل رسيد و اين موضوع تا اواخر ارديبهشت 99 ادامه داشت ، از اوايل خرداد 99 با رايزني هاي صورت گرفته و تعريف پروتکل ها به تدريج مرزها بازگشايي شد بنابراين در سال 99 که حدود 2 ماه انسداد مرزها را داشتيم ، تردد 220 هزار دستگاه ناوگان ترانزيتي و حمل 4.8 ميليون تن کالاي ترانزيتي در کشور ثبت شد . بنابراين سال 99 با توجه به شيوع کرونا و انسداد برخي مرزها ، آمار ترانزيتي در حوزه ناوگان کاميوني کاهشي بود ضمن آنکه تشديد شرايط تحريم نيز در اين مدت بي تأثير نبود . 

هدايتي با بيان اين که طي هفت ماهه سال جاري بالغ بر 5 ميليون و 100 هزارتن کالاي ترانزيتي از مرزهاي کشور ترانزيت شد : پيش بيني مي شود اگر با همين روند افزايشي پيش برويم تا انتهاي سال 1400 در بخش جاده اي به رقم 8.5 تا 9 ميليون تن حجم کالاي ترانزيتي در بخش جاده اي برسيم . در هفت ماهه سال 99 تعداد 102 هزار کاميون ترانزيتي 2.2 ميليون تن و در هفت ماهه 98  تعداد 190 هزار کاميون 4.2 ميليون تن بار ترانزيتي جابه جا کردند ، بنابراين در هفت ماهه 1400 به نسبت سال 98  که سال بدون کرونا و بدون محدوديت رعايت پروتکل ها و محدوديت ها بوده است رشد داشته ايم . 

هدايتي در ادامه اظهار داشت : در هفت ماهه 1400 نسبت به هفت ماهه 99 ميزان 132 درصد در تعداد ناوگان ترانزيتي افزايش داريم و 128 درصد در تناژ ، افزايش اعمال شده است ، يعني حدوداً در ناوگان و تناژ ترانزيتي در اين هفت ماه نسبت به 99 رشد داشته ايم و اين نشان مي دهد با وجود شرايط تحريم اين ارقام محقق شده است ، البته اين در حالي است که هنوز مرزهاي ترکمنستان باز نشده است تا به صورت کامل و عادي تردد انجام شود ، حتي مرزهاي افغانستان تحت تأثير حضور مقطعي طالبان بوده است و با تمام اين شرايط افزايش 130 درصدي نسبت به پارسال محقق شد و نسبت به هفت ماهه 98 در تعداد ناوگان 28 درصد و در تناژ 20 درصد افزايش ميزان کالاي ترانزيتي داشته ايم .

وي افزود : همچنين در مهر 1400 نسبت به مهر 99 ميزان 107 درصد رشد تعداد کاميون هاي ترانزيتي را داريم ، ما در روند صعودي در اين حوزه قرار داريم و در مهرماه امسال به 41هزار و 500 دستگاه کاميون ترانزيتي رسيديم که اين رقم در چند سال گذشته بي سابقه بوده است ، در سال 98 فقط در يک ماه 31 هزار و 800 دستگاه کاميون تردد داشت که آن هم در ارديبهشت 98  بود اما امسال در مهرماه به رقم 41 هزار و 500 دستگاه افزايش يافت و مهر 1400 نسبت به مهر 98 از 24 هزار و 500 دستگاه به 41 هزار و 500 دستگاه کاميون ترانزيتي رسيدکه رشد 70 درصدي را ثبت کرده است .

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي بيان کرد : وضعيتي روشن ، شفاف و روبه رشد در حوزه ترانزيت جاده اي شاهد هستيم و پيش بيني مي شود که اگر با همين شيوه پيش برويم تا پايان سال به رقم 8.5 تا 9 ميليون تن کالاي ترانزيتي مي رسيم .

عوامل افزايش آمار ترانزيت جاده اي کشور در سال 1400

هدايتي در پاسخ به اين سؤال که مشوق هاي جذب بارهاي ترانزيتي در رقابت با کريدورهاي رقيب چه مواردي است ؟ گفت : چند عامل اصلي وجود دارد ، پس از آنکه سال گذشته مديريت پايانه هاي مرزي به وزارت راه و شهرسازي سپرده شد از دي ماه سال گذشته بود که اقدامات خيلي متنوع و هوشمند در توسعه ترانزيت و تسهيل روان سازي تردد از پايان هاي مرزي دنبال شد ، تسهيل تردد صورت گرفت در واقع هر گونه توقف يعني هزينه و رقابت در بحث بين المللي براساس سنت ها است ، اما اين شرايطي که پيگيري شد سعي کرديم شرايطي تسهيل و روان کننده در پايانه هاي مرزي ايجاد کنيم و اين در انتخاب تجار مؤثر بوده است .

وي با بيان اينکه پس از شيوع کرونا نرخ کرايه حمل دريايي 2.5 تا 3 برابر شد ، پيش از کرونا حمل و نقل دريايي به عنوان حمل ونقل انبوه و ارزان شناخته مي شد و تجارت عمده دنيا در حوزه دريايي بود اما امروز با اين افزايش قيمت حمل دريايي استفاده از کريدورهاي زميني توجيه پذيرتر شده است و استقبال از قلمرو ما به شدت افزايش يافته است . در 2 ماه گذشته حدوداً پنج تا شش بار عبور آزمايشي از کشورهاي پاکستان ، امارت و جنوب خليج فارس به کشورهاي شمالي نظير روسيه ، آذربايجان و ترکيه انجام شد ، در صورتي که پيش از اين بخش عمده اي از آنها در موضوع حمل و نقل دريايي انجام مي شد و اين فرصتي طلايي براي کشور است تا اين مسيرها را تثبيت کند .

حمل ترکيبي بار ترانزيتي ريل - جاده نداريم

هدايتي درباره حمل ونقل ترکيبي ترانزيتي توضيح داد : در بخش ريلي چندان ريل به جاده نداريم و رقم قابل ملاحظه اي نيست و آن دلايل خاص خود را دارد ، در موضوع ترانزيت چندان ريل به جاده و يا برعکس نداريم و فقط در نزديک محدوده آستارا چون از رشت تا آستارا ريل نداريم يک بارانداز ريلي زده شده است که در بارهايي که آنجا مي آيد ممکن است حمل ترکيبي داشته باشيم که رقم قابل ملاحظه اي نيست.

وي افزود : اما در بخش دريايي کماکان دو کشور افغانستان و عراق به عنوان دو مقصد عمده کالاهاي ترانزيتي که در کشور هستند، بخش عمده اي از بندرعباس و يا بنادر جنوبي خليج فارس به بندرعباس مي آيد و از آن طريق با کاميون و عراق به افغانستان مي رود و چون در اين دو کشور چندان ريل نداريم، اغلب از طريق کاميون حمل مي شود.

منبع: خبرگزاري فارس

1400/08/16
امضا تفاهم‌نامه همکاری های حمل‌ و نقل بین‌المللی جاده‌ای میان ایران و صربستان

طرفين آخرين آمار تجارت دوجانبه و حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي را مبادله و نيز در خصوص ارتقاي حمل‌ونقل بين‌المللي مسافر جاده‌اي بين دو کشور ، متعاقب تعديل محدوديت هاي کرونا و با لحاظ مقررات و شيوه‌نامه‌هاي ذيربط ، ابراز علاقه و بر ايجاد يک بنيان مناسب براي تسهيل حمل‌ونقل ناوگان فوق ، همچنين ارتقا همکاري هاي گردشگري بين دو کشور ، تاکيد نمودند .

به دنبال برگزاري دومين نشست کميته مشترک همکاري هاي حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي جمهوري اسلامي ايران و جمهور صربستان ، در قالب دورسخني ، سند تفاهم‌نامه همکاري هاي بين دو کشور امضاء شد .

اين نشست که به رياست جواد هدايتي ، مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان و آقاي دامير لدنجان ، مديرکل حمل‌ونقل جاده‌اي وزارت حمل‌ونقل و زيرساخت صربستان و با شرکت نمايندگان وزارت حمل‌ونقل و زيرساخت ، گمرک و اتاق بازرگاني صربستان و نيز نمايندگان گمرک ج.ا.ايران و اتاق بازرگاني ايران ، برگزار گرديد و در پايان سند تفاهم نامه بين دو کشور امضاء شد .

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي ، ‌ضمن اشاره به برگزاري اين نشست بعد از گذشت 15 سال ، ابراز اميدواري نمود دستاوردهاي کميته مذکور منتج به تقويت هرچه بيشتر روابط تجاري و حمل و نقلي طرفين گردد .

وي ضمن ارائه گزارشي از ظرفيت ها و توانمندي هاي جمهوري اسلامي ايران در حوزه حمل و نقل بين المللي جاده‌اي ، افزود : دو کشور از شرکاي قديمي بازرگاني و حمل‌ونقلي يکديگر ، با سابقه بيش از سه قرن تجارت و يک‌ قرن مناسبات ديپلماتيک و با احتساب دوره يوگسلاوي سابق ، قريب پنج دهه انعقاد موافقتنامه حمل‌‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي هستند ، لذا توسعه همکاري هاي حمل‌ونقل جاده‌اي با جمهوري صربستان و استفاده ناوگان ايراني از قلمرو آن کشور براي دسترسي به ساير کشورهاي اروپايي ، از اهميتي مضاعف براي جمهوري اسلامي ايران برخوردار بوده و سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ، با آگاهي از اهميت تضمين حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي موثر کالا و نقش مهم آن در توسعه اقتصادي و با لحاظ موقعيت راهبردي و جغرافيايي دو کشور و نقش مهم آنان در پشتيباني از حمل‌ونقل ايمن ، ارزان و راهگذرهاي ترانزيتي به‌منظور جابه‌جايي کارآمد کالا از شرق به غرب و بالعکس بر ضرورت رفع هرچه سريعتر موانع کنوني به‌منظور توسعه به‌ مراتب بيشتر مراودات تجاري طرفين تاکيد دارد .

اين گزارش حاکي است ، طرفين آخرين آمار تجارت دوجانبه و حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي را مبادله و نيز در خصوص ارتقاي حمل‌ونقل بين‌المللي مسافر جاده‌اي بين دو کشور ، متعاقب تعديل محدوديت هاي کرونا و با لحاظ مقررات و شيوه‌نامه‌هاي ذيربط ، ابراز علاقه و بر ايجاد يک بنيان مناسب براي تسهيل حمل‌ونقل ناوگان فوق ، همچنين ارتقا همکاري هاي گردشگري بين دو کشور ، تاکيد نمودند .

هدايتي ، همچنين با اشاره به سوابق تعاملات طرفين در خصوص تسهيل صدور رواديد نيز اعلام نمود ، طرفين هماهنگي هاي لازم را با مقامات کنسولي ذيربط را جهت تخصيص سهميه ماهانه رواديد چندبار براي رانندگان ايراني متضمن سهل‌ترين امکان تمديد مراتب به‌عمل آورند .

در ادامه نشست ، اقاي لدنجان ، رئيس هيئت صرب با ابراز خوشوقتي از برگزاري نشست مجازي طرفين پانزده سال پس از نخستين کميته مشترک طرفين ، آماري دقيق از ميزان افت و خيز تجاري طرفين متضمن ترددها ارائه و بر اهميت قلمرو جغرافيايي کشور خود براي تردد ناوگان ايراني ، مضافاً بهره‌گيري حداکثري از حمل‌ونقل جاده‌اي جهت بازگرداندن تجارت طرفين به دوران اوج ، تاکيد نمود .

گفتني است در جريان اين مداکرات توافقاتي در خصوص افزايش مجوزهاي تردد ترانزيتي بين دو کشور صورت گرفت که با توجه به موقعيت جعرافيايي جمهوري صربستان به عنوان يکي از مسيرهاي عبوري ناوگان ايراني براي دسترسي به کشورهاي اروپايي ، دستاوردي ارزشمند براي کشور تلقي مي‌گردد .

در خاتمه نشست ، طرفين مذاکرات را بسيار مفيد و سازنده ارزيابي کرده و مقرر گرديد نشست بعدي در سال آتي ميلادي به ميزباني تهران برگزار گردد .

منبع:
پرتال حمل و نقل

1400/08/15
دستورالعمل های بهداشتی مبارزه با کووید 19 در حمل و نقل برون شهری

1400/08/08
ایران و روسیه در حال بررسی راه اندازی حمل و نقل و ترانزیت ترکیبی

جلالي و پائولف روز سه شنبه در نشستي مسائل مربوط به آخرين پروژه کريدور شمال –جنوب و وضعيت همکاري هاي حمل و نقل دو طرف بخصوص در بخش راه آهن را بررسي کردند.

سفير ايران در روسيه اظهار داشت: راه اندازي حمل و نقل ترکيبي کالا در دولت جديد ايران با جديت در دست پيگيري است و با اتمام برخي پروژه هاي ريلي در داخل ايران زمينه اجرايي اين نوع حمل ونقل بين دو کشور فراهم خواهد شد.

در ترانزيت و حمل و نقل کالا بصورت ترکيبي، از خطوط آهن موحود، مسير جاده‌اي و حمل و نقل دريايي استفاده مي شود.

پاولوف معاون راه آهن روسيه نيز تاکيد داشت اين کشور در حال پيگيري حمل کالا از هند به اروپا از طريق خاک ايران است.

ميخائيل پائولف معاون راه آهن سراسري روسيه و کاظم جلالي سفيرجمهوري اسلامي ايران در اين کشور آخرين اقدام هاي انجام شده براي تحقق مسير بين المللي ريلي شمال- جنوب را بررسي کردند و در اين نشست اعلام شد تا زمان برطرف شدن خلاء ريلي در قسمت ايران، مسير ترکبيي براي آغاز حمل کالا اجرايي شود.

کريدور حمل و نقل «شمال-جنوب»، شمال اروپا به شرق آسيا از طريق ايران، جمهوري آذربايجان و روسيه متصل مي‌شود و هدف اوليه‌اي که براي اين طرح نوشته شد، ترانزيت سالانه پنج ميليون تن کالا از اين مسير است.

سفير جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون روسيه گفت: ارتباطات راه آهن ايران و روسيه بسياري قوي است و دو طرف مرتبا با هم گفت و گو دارند و بر همين اساس دو طرف تلاش دارند  مسير ترانزيتي شمال جنوب را که براي دو کشور اهميت زيادي دارد هر چه سريعتر راه اندازي شود.

کريدور حمل و نقل بين المللي شمال - جنوب ايران ارتباط کشورهاي اروپايي، آسياي ميانه، روسيه و منطقه قفقاز را با خليج فارس و هندوستان فراهم مي کند و گفته مي شود با تحقق آن سالانه امکان نقل و انتقال 10 ميليون تن بار و سه ميليون مسافر فراهم مي شود و با تحکيم روابط تجاري ايران با کشورهاي بهره مند از اين مسير ريلي، ميزان اثرگذاري ايران در ثبات اقتصادي و سياسي منطقه نيز ارتقا خواهد يافت.

کارشناسان امر اعلام کرده اند که اکنون حرکت کشتي هاي تجاري از هندوستان به آسياي ميانه از مسير مومباي - کانال سوئز - مسکو به طول 16 هزار و 129 کيلومتر 40 روز طول مي کشد اما بعد از تکميل کريدور ريلي شمال - جنوب فقط 14 روز زمان مي برد و هزينه هاي حمل و نقل نيز به اندازه قابل توجهي کاهش مي يابد.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1400/08/08
توافق گمرک با ارمنستان برای مسیرهای جدید ترانزیت
رئيس کل گمرک در سفر به مسکو با مديران گمرک کشورهاي اوراسيا ديدار و بر ضرورت جايگزيني مسيرهاي جديد حمل و نقل کالا تأکيد کرد.

در سفر رئيس کل گمرک ايران به روسيه بر ضرورت توسعه زيرساخت‌هاي بندري و گمرکي تاکيد و گشايش‌هاي جديدي در مسير مبادلات اقتصادي و گمرکي بين دو کشور ايجاد شد.

سيد مهدي ميراشرفي رئيس کل گمرک ايران که براي شرکت در همايش بين‌المللي گمرک به روسيه سفر کرده بود، گفت: در گفتگوهاي مفصل با مقامات روسيه و کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اورآسيا، بويژه روسيه و ارمنستان، توافقات خوبي در زمينه توسعه همکاري‌هاي گمرکي و نيز استفاده از مسيرهاي جايگزين حمل و نقل کالا به دست آمد.

ميراشرفي با اشاره به اين که حجم مبادلات کالا بين ايران با اتحاديه اقتصادي اوراسيا مسيري صعودي در پيش گرفته است افزود: با توافقات حاصل شده بزودي شاهد جهش در مناسبات تجارت و بازرگاني با کشورهاي عضو اين اتحاديه خواهيم بود.

وي در جمع تجار و فعالان اقتصادي ايران در روسيه گفت: 87 هزار ميليارد دلار حجم کل جي‌دي‌پي دنياست که بيش از 50 درصد آن، که بيشترين درآمد و اشتغال را در کشورها ايجاد مي‌کند، سهم صادرات و واردات است. در حال حاضر 10 گمرک و بندر بزرگ دنيا در آسيا قرار دارد و چنانچه ظرفيت بندري و گمرکي خود را افزايش دهيم، از سهم ترانزيت، واردات و صادرات کالا، ميلياردها دلار درآمد براي کشورمان بدنبال خواهد شد. کريدورهاي شرق به غرب و شمال به جنوب، دو راهگذر مهم بين‌المللي است که ايران در مسير هر دو گذرگاه بين‌قاره‌اي قرار دارد. ما هيچ راهي جز کمک به تجار و بازرگانان نداريم، چراکه موفقيت در تجارت بر اساس شانس نيست، بلکه موفقيت ناشي از برنامه‌ريزي دقيق و حاصل برنامه مدوني است که بايد تدوين و اجرا شود.

ميراشرفي با بيان اين که ايران کشوري نيست که بخواهند به طور کامل تحريم کنند، تصريح کرد: شايد بتوانند مسيرهاي هوايي را با تحريم محدود کنند، اما مسيرهاي زميني و دريايي ايران که با15 کشور از زمين و دريا همسايگي دارد، قابل تحريم نيست.

وي با اشاره به اهميت گذرگاه‌هاي زميني براي صادرات و واردات کالا بين ايران و روسيه گفت: تکميل هرچه سريع‌تر زيرساخت‌هاي دريايي و جاده‌اي، به ويژه در زمينه افزايش ناوگان کشتي‌هاي رو-رو در درياي خزر و تسهيلات بيشتر گمرکي، مي‌تواند حجم مبادلات را افزايش دهد.

رئيس کل گمرک ايران به اقدامات گمرک ايران براي تسهيل مراودات تجاري بين ايران و روسيه در سه سال اخير اشاره و تاکيد کرد: گمرک ايران همچنان با جديت پيگير حل مشکلات گمرکي است.

وي استفاده از گمرک سبز را يکي از مهمترين راه‌هاي تسهيل شرايط صادرات کالا به روسيه عنوان کرد و گفت: براي استفاده از کريدور سبز گمرکي به حضور شرکت‌هاي بسيار بزرگ يا هلدينگ‌هاي تجاري نياز است، اما متأسفانه در حال حاضر شرکت‌هاي مديريت صادرات، هلدينگ‌هاي تجاري يا شرکت‌هاي بزرگ فعال نيست و تنها بخش خصوصي يا شرکت‌هاي تجاري به صورت جزيره‌اي و کوچک وارد تجارت مي‌شوند.

ميراشرفي به ضرورت تشکيل شرکت‌هاي بزرگ مديريت صادرات، هلدينگ‌هاي تجاري و ورود شرکت‌هاي مادر تخصصي به بازار روسيه اشاره کرد و گفت: در اين صورت مي‌توان از مزاياي کريدور سبز گمرکي بهره برد.

در اين نشست کاظم جلالي سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه با تشريح وضعيت کنوني تجارت و بازرگاني بين ايران و روسيه، موانع و مشکلات گمرکي در مسير مبادلات بازرگاني بين دو کشور را تشريح کرد.

زارعي رايزن بازرگاني و حيدري رايزن اقتصادي سفارت جمهوري اسلامي ايران، جلالي فر عضو اتاق مشترک بازرگاني و صنايع ايران و روسيه و نيز جمعي از تجار و فعالان اقتصادي ايراني در روسيه در اين نشست با بيان مشکلات ترانزيتي و گمرکي، پيشنهادات و راهکارهاي خود در زمينه رفع مشکلات موجود را ارائه کردند.

منبع: صدا و سيما

1400/08/08
توسعه تزانزیت و حمل و نقل جاده ای و ریلی کشور

 پنجشنبه ششم آبان، به همت مرکز امور بين‌الملل وزارت راه و شهرسازي، جلسات کاري فشرده ديدار سفراي خارجي با رستم قاسمي، وزير راه و شهرسازي در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.

 در ديدار آرتاشس تومانينان، سفير جمهوري ارمنستان با وزير راه و شهرسازي، موضوعات مرتبط با ترانزيت و حمل‌و‌نقل بين دو کشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت. ترانزيت و تردد جاده‌اي و مواردي چون تضمين امنيت و جريان روان ترانزيتي ايران به ارمنستان و  اتصال مستقيم راه‌آهن دو کشور، موافقتنامه تاسيس کريدور حمل‌ونقل بين‌المللي خليج-فارس-درياي سياه و تاکيد بر ضرورت تسريع نهايي کردن و امضاي آن، پروژه بزرگراهي شمالي-جنوبي ارمنستان و آمادگي ايران براي مشارکت در اين طرح، توسعه و تسهيل پرواز ميان دو کشور و صدور خدمات فني و مهندسي ايران به ارمنستان، از جمله موارد مطرح شده در اين نشست بود.
لازم به ذکر است که اين جلسه آخرين حضور سفير ارمنستان در جمهوري اسلامي بود که توسط وزير راه و شهرسازي از اقدامات سازنده ايشان در طول مدت خدمت در کشورمان تشکر شد.

منبع: وزارت راه و شهرسازي

1401خرداد
1401فروردین
1400اسفند
1400آذر
1400آبان
1400مهر
1400شهریور
1400مرداد
1400تیر
1400خرداد
1400اردیبهشت
1400فروردین
1399اسفند
1399بهمن
1399دی
1399آذر
1399آبان
1399مهر
1399شهریور
1399مرداد
1399تیر
1399خرداد
1399اردیبهشت
1399فروردین
1398اسفند
1398بهمن
1398دی
1398آذر
1398آبان
1398مهر
1398شهریور
1398مرداد
1398تیر
1398خرداد
1398اردیبهشت
1398فروردین
1397اسفند
1397بهمن
1397دی
1397آذر
1397آبان
1397مهر
1397شهریور
1397مرداد
1397تیر
1397خرداد
1397اردیبهشت
1397فروردین
1396اسفند
1396بهمن
1396آذر