آرشیو اخبار
.
1399/07/30
عملکرد ترانزیت در ۵ ماهه نخست سال و مقایسه با مدت مشابه سال گذشته
1399/07/30
کاهش ۹۴ درصدی تناژ ترانزیت خروجی از آذربایجان غربی

مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي گفت: در نيمه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش بالغ بر 94 درصدي در تناژ ترانزيت خروجي از استان بوديم.

 ارسلان شکري افزود: با توجه به شرايط خاص بوجود آمده بر اثر شيوع بيماري کرونا و محدوديت هاي سفر، درخصوص تردد از پايانه هاي مرزي طي 6 ماهه نخست سال جاري شاهد کاهش بالغ بر 71 درصدي ترانزيت خروجي از استان همچنين کاهش افزون بر 94 درصدي در تناژ ترانزيت خروجي بوده ايم.

شکري گفت: در اين مدت همچنين نزديک به 66 درصد کاهش ترانزيت ورودي و بالغ بر 65 درصد نيز کاهش در تناژ ترانزيت ورودي بوده ايم.

اين مقام مسئول افزود : در بخش مسافر نيز در استان  در نيمه نخست سال جاري نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 95 درصد کاهش در تردد مسافر ورودي و بالغ بر 96 درصد نيز کاهش در تردد مسافر خروجي ثبت شده است که به دليل محدوديت هاي کرونايي هيچگونه اتوبوسي از پايانه هاي مرزي استان در اين مدت تردد ننموده است.

شکري گفت: اميد است با پايان بيماري منحوس کرونا و برداشتن محدوديت هاي تردد دوباره شاهد رشد و شکوفايي ترانزيت کالا و مسافر در پايانه هاي مرزي استان باشيم.

منبع: خبرگزاري ايسنا

1399/07/29
صادرات کالا از مرز شلمچه به ۳۵۷ میلیون دلار رسید

معاون سرمايه گذاري و توسعه کسب و کارهاي سازمان منطقه آزاد اروند گفت: 357 ميليون دلار کالاي غيرنفتي در نيمه نخست سال جاري از بارانداز منطقه آزاد اروند در شلمچه به کشور عراق صادر شد.

سيدعلي موسوي اظهار داشت: با توجه به تعطيلي سه ماهه نخست امسال و بدليل شيوع بيماري کرونا عمده‌ترين ميزان صادرات کالا از مرز شلمچه در شهريور ماه سال جاري بود.

وي ميزان صادرات کالاي غير نفتي از مرز شلمچه در شهريور ماه سال گذشته را 52 ميليون دلار عنوان کرد و افزود: در شهريور ماه سال جاري 203 ميليون دلار کالاي غير نفتي از مرز شلمچه صادر شد که در مقايسه با مدت زمان مشابه ساله گذشته رشد 290 درصدي دارد.

معاون سرمايه گذاري و توسعه کسب و کارهاي سازمان منطقه آزاد اروند ميزان ترانزيت خارجي کالا در شهريور ماه سال جاري از مرز شلمچه را 697 هزار دلار عنوان کرد و گفت: اين ميزان ترانزيت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته رشد 41 درصدي را نشان مي‌دهد.

موسوي عمده صادرات کالا از منطقه آزاد اروند را انواع محصول شيلات، مواد معدني، مواد غذايي، ميوه و تره بار، صيفي‌جات، فولاد و انواع مصالح ساختماني عنوان کرد و گفت: مقصد صادرات کالا عمدتا کشور عراق بوده است.

 وي حمايت از صنايع دانش بنيان را از ديگر برنامه‌هاي سازمان منطقه آزاد اروند برشمرد و گفت: تقويت تشکل‌ها و اتحاديه‌هاي صادراتي يکي از راهبردي مهم صادرات در منطقه آزاد اروند است.

موسوي توسعه زيرساخت هاي صادراتي و راههاي ارتباطي با کشورهاي همسايه را از جمله اقدامات و راهبردهاي اساسي در بخش صادرات منطقه آزاد اروند عنوان کرد و گفت: تسهيل در رويه‌ها و دستورالعمل‌هاي صادرات و پايش قوانين مخل در زمينه صنايع توليدي و  فعالان اقتصادي از جمله راهبردهايي است که در راستاي روان سازي تجاري و رونق کسب و کار در دست پيگيري است.

منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربي خليج فارس شامل شهرهاي آبادان، خرمشهر و مينوشهر(جزيره مينو) مي باشد که در محل تلاقي دو رودخانه اروند و کارون واقع است. 
اين منطقه در همجواري با کشورهاي عراق و کويت با داشتن ظرفيت هاي مناسب نظير حمل و نقل جاده اي، ريلي، دريايي و هوايي از اهميت ويژه اي برخوردار است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1399/07/27
تصویب لایحه موافقتنامه حمل و نقل جاده‌ای ایران و سوییس

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي لايحه موافقتنامه حمل و نقل جاده‌اي مسافر و کالا بين ايران و سوييس را تصويب کردند.

 نمايندگان در جلسه علني امروز يکشنبه مجلس شوراي اسلامي لايحه موافقتنامه حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي مسافر و کالا بين دولت جمهوري اسلامي ايران و شوراي فدرال سوئيس را با 183 رأي موافق، 11 رأي مخالف و 7 رأي ممتنع از مجموع 248 نماينده حاضر تصويب کردند.

براساس ماده واحده لايحه مذکور؛ لايحه موافقتنامه حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي مسافر و کالا بين دولت جمهوري اسلامي ايران و شوراي فدرال سوئيس تصويب و اجازه مبادله اسناد آن داده مي‌شود.

منبع: تين نيوز

1399/07/27
تمدید تخفیف ۴۰ درصدی برای ترانزیت کالا بین دو بندر هند و چابهار

مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان از تمديد تخفيفات 40 درصدي هند در هزينه هاي وارده بر کالا بين 2 بندر اين کشور با بندر چابهار خبر داد.

 بهروز آقايي اظهار داشت: تخفيفات متقابل بين بندر شهيد بهشتي چابهار و 2 بندر مهم هند، سال گذشته در راستاي پيوندهاي منطقه‌اي، افزايش حجم ترافيک کالا و ترغيب صاحبان کالا و خطوط کشتي راني، براي اولين بار اجرايي شد.

وي ادامه داد: امسال نيز با پيگيري‌ها و تخفيفات اعمالي توسط سازمان بنادر و دريانوردي در بندر چابهار، تخفيف 40 درصدي هزينه‌هاي بندري کالا و کشتي در 2 بندر JNPT و کاندلا در هند، براي محموله‌هاي ارسالي از مبدا يا مقصد بندر شهيد بهشتي چابهار، به مدت يک سال ديگر تمديد شد.

مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان گفت: اين تخفيفات به طور قطع به پايداري فعاليت خطوط کشتيراني بين بنادر هند و بندر شهيد بهشتي، افزايش فعاليت تجار و رونق تجارت منطقه کمک خواهد کرد.

به گفته وي، بندر چابهار به عنوان يکي از بنادر مهم در جنوب ايران که در بخش شمالي درياي عمان قرار گرفته است، به علت موقعيت استراتژيک و دستيابي به آب‌هاي آزاد بين المللي جايگاه ويژه اي در مبادلات ايران با ساير کشورهاي منطقه از جمله هند دارد.

آقايي اذعان کرد: مدل همکاري‌هاي بندر چابهار با بنادر هند مي‌تواند الگويي براي ديگر بنادر کشور جهت افزايش همکاري‌هاي منطقه و استفاده مطلوب از ظرفيت‌هاي منطقه‌اي اين بنادر در شمال و جنوب باشد.

وي اضافه کرد: با اعمال اين تخفيفات از سال گذشته شاهد رشد روزافزون صادرات و واردات کالا بين بنادر هند و چابهار هستيم، به گونه‌اي فقط طي 6 ماهه امسال علاوه بر رونق چشمگير صادرات کالا به مقصد هند و تداوم تردد منظم خطوط کشتيراني لاينر به صورت هفتگي بين بنادر اين کشور و بندر چابهار، 75 هزار تن گندم اهدايي هند به افغانستان از طريق بندر شهيد بهشتي منتقل شد.

 منبع: خبرگزاري مهر

1399/07/27
محدودیت ترکمنستان در پذیرش واگن مشکل ایجاد کرده است
مدير کل راه‌آهن خراسان با اشاره به محدوديت پذيرش واگن توسط ترکمنستان از عصر چهارشنبه گفت: در حال حاضر اين کشور، پنجاه واگن از خط عريض و پنجاه واگن از خط نرمال مي‌پذيرد که اين مهم محدوديت‌هايي را براي حمل و نقل ريلي اين استان ايجاد کرده است.

اتاق بازرگاني خراسان رضوي به نقل از مصطفي نصيري ورگ در نشست کميسيون تجارت اتاق بازرگاني خراسان رضوي افزود: در پي شيوع کرونا و بسته شدن مرزها در فروردين ماه و بازگشايي آنها در خرداد با شرايط خاص، هنوز شرايط مبادله کالا به روال سابق خود بازنگشته است.

وي ادامه داد: در راستاي تامين واگن، 54 شرکت مجوز واردات دريافت کردند و نزديک به 2 هزار و 400 واگن امدادي شرکتي وارد استان شده است اما ترکمنستان تحت هيچ شرايطي به اداره کل راه آهن (به عنوان بخش دولتي) واگن نمي‌دهد.

مدير کل راه‌آهن خراسان گفت: براساس پروتکل‌هاي موجود بين راه‌آهن‌ها، نبايد ترکمنستان هزينه‌اي از اداره کل راه آهن خراسان دريافت کند اما واگن در اختيار بخش خصوصي قرار داده مي‌شود که البته هزينه آن پرداخت مي‌گردد.

وي افزود: راه آهن ترکمنستان تغيير ساختار داده و همانند ساير کشورها، واگن‌هاي خود را خصوصي کرده است و واگنهاي خود را در اختيار بخش دولتي قرار نمي‌دهد و ما بايد براي رفع مشکلات موجود سازوکار جديدي پيش‌بيني کنيم.

نصيري ورگ ادامه داد: تعدادي از افراد متقاضي واگن، شرکت حمل و نقل يا صادرکننده نيستند و فقط در زماني که با کمبود واگن مواجه مي‌شويم، در اين حوزه حضور پيدا مي‌کنند و به دنبال سوداگري هستند، به همين منظور نياز به بررسي کارشناسي براي حذف افرادي داريم که فقط براي کسب منفعت شخصي، به اين حوزه ورود کرده و چالش ها و نوسانات قيمت را موجب مي‌شوند.

ريشه فساد در اقتصاد، قلم‌هاي طلايي است

رييس کميسيون تجارت اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي استان خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: ريشه رانت و فساد در اقتصاد ما قلم‌هاي طلايي هستند که مانع رشد کسب و کار و سرمايه گذاري شده و بر چالش‌هاي اقتصادي و معيشتي مي‌افزايند.

محمدحسين روشنک افزود: در روند تخصيص ارز 4200 توماني، به دفعات شاهد نقش آفريني مخرب اين قلم‌ها و امضاهاي طلايي بوديم و اگر امروز بخشي از ارز حاصل از صادرات به کشور بازنمي‌گردد، بايد منشاء آن را در همين ظرفيت‌هاي رانتي جستجو کرد.

وي ادامه داد: هياهويي که در مورد عدم بازگشت ارز به وجود آمد و انگشت اتهامي که سوي فعالان حوزه تجارت خارجي و کارتهاي بازرگاني نشانه رفت، آدرس غلط بود، مسوولان به خوبي واقفند که اتاق بازرگاني صرفا نقش تهيه کننده پيش‌نويس صدور کارت بازرگاني را داشته و اختيار و ابزار کنترل استفاده از کارت‌هاي بازرگاني براي تخصيص ارز و صدور اظهارنامه‌هاي صادراتي را نداشته و اين اختيار در حوزه وزارت صنعت، گمرک و بانک مرکزي است.

رييس کميسيون تجارت اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خراسان رضوي در باره مشکلات ناشي از تامين واگن براي صادرات ريلي گفت: تامين واگن بايد توسط دولت انجام شود و رفتار امروز ترکمنستان ناشي از اشتباهاتي است که پيش از اين از سوي طرف ايراني انجام شد اما در هر صورت مشکل واگن بايد با نظارت دقيق ساماندهي شود.

وي افزود: يکي از مسائلي که بايد به آن پرداخته شود مبادله دلاري يا ريالي است که براي خريد و فروش واگن صورت مي‌گيرد، اين کار غيرقانوني بوده و در هيچ دفتر رسمي نمي‌توان آن را ثبت کرد.

روشنک ادامه داد: در اتحاديه صادرکنندگان، کميته ريلي با هماهنگي اداره کل راه آهن استان تشکيل شده که مصوبات و پيشنهادات اين کميته به عنوان مصوبات و پيشنهادات کميسيون تجارت اتاق بازرگاني به رسميت شناخته مي‌شود و اين کميته نيز زيرمجموعه کميسيون تجارت اتاق بازرگاني مي‌باشد.

دبير اتحاديه صادرکنندگان خراسان رضوي هم در اين نشست با اشاره به چالش‌هاي پيش روي فعالان حوزه تجارت خارجي به ويژه صادرکنندگان گفت: عدم اشراف کامل صادرکنندگان کوچک و متوسط به ابعاد مختلف قوانين، مشکلاتي را رقم زده است و به همين منظور وجود سامانه‌اي که امکان پاسخگويي به سوالات صادرکنندگان را در زمينه قوانين مختلف فراهم کند، ضروري است.

محسن پورقاسمي افزود: بي‌ثباتي قوانين نيز يکي از مشکلات اين حوزه به شمار مي‌رود. از اين رو  ضرورت دارد يک سامانه جامع ايجاد شده و در کمترين زمان ممکن به مشکلات صادرکنندگان پاسخ گويد.

وي ادامه داد: معافيت محصولات کشاورزي و خدمات فني و مهندسي در ارتباط با بازگشت ارز در مجلس شوراي اسلامي تصويب شده اما بانک مرکزي آن را اجرا نمي‌کند.

عدم صدور کد رهگيري توسط بانک‌هاي عامل

مشاور مدير کل گمرک خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: بيشترين مشکلي که واردکنندگان با آن مواجه هستند، عدم صدور کد رهگيري بانک توسط بانک‌هاي عامل و براساس دستورالعمل بانک مرکزي است.

فرامرزي افزود: از سوي ديگر گمرک براساس قانون بايد کالاها را بعد از زمان ايستايي سه ماهه و سپس تمديد دوماهه آن، به سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليکي تحويل دهد.

وي ادامه داد: براساس دستورالعمل ديگري، درصورت صدور نامه تامين ارز از طرف بانک‌ها، گمرک مي‌تواند کالاهاي گروه يک و دو را تا هفتاد درصد ترخيص کند اما باز هم 30 درصد اين کالاها، بلاتکليف مي‌مانند که اين روند سبب بروز چالش براي گمرک و عدم رضايت مالکان آن مي‌شود.

مشاور مدير کل گمرک خراسان رضوي گفت: شرايط موجود، تنها به دليل عملکرد بانک مرکزي در رابطه با عدم صدور کد ساتا است زيرا بيش از 95 درصد مراجعان گمرک، کد ساتا ندارند و مي‌خواهند ماشين‌آلات، مواد اوليه يا مواد مورد نياز کارخانه خود را ترخيص کنند. 

تعليق 124 کارت بازرگاني

سرپرست مرکز خدمات بازرگاني اتاق بازرگاني خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: در حال حاضر حدود 124 کارت بازرگاني در ليست تعليق قرار دارد و البته حدود 90 مورد از اين کارت‌ها مربوط به واحدهاي توليدي است، با اين حال خراسان رضوي در اين زمينه وضعيت مطلوبي نسبت به ساير استان‌ها دارد.

عليرضا عزيزي افزود: براساس نامه بانک مرکزي به سازمان صنعت، دستور تعليق تعدادي کارت صادر مي‌شود، کارت‌ها بعد از تعليق، در ليست سياه سازمان توسعه تجارت قرار مي‌گيرند و براي رفع تعليق بايد نامه نهاد ذيربط مبني بر رفع تعليق در سامانه وارد شود، در صورت عدم وجود نامه اي که بيانگر علت رفع تعليق است، مسوول مربوطه بايد پاسخگو باشد.

وي ادامه داد: يکي از مشکلات اين حوزه، عدم حضور نماينده بانک مرکزي در استان است و دريافت پاسخ مکاتبات با تهران نيز حدود 20 روز زمان مي‌برد که البته در موارد بسياري هم بانک مرکزي پاسخگو نيست.

دبير کميسيون تجارت اتاق بازرگاني گفت: در کارگروه پايش رفتار تجاري، هر کارت بازرگاني که مربوط به استان باشد و در مدت يک ماه، صادرات بيشتري داشته اما عملکرد آن مشکوک باشد مورد بررسي قرار مي‌گيرد. چنانچه در مرحله پايش، صادرکننده نسبت به شفاف سازي ابعاد فعاليت خود پاسخگو نباشد، کارت بازرگاني او تعليق مي‌شود.

مشاور مدير کل گمرک خراسان رضوي نيز در اين باره گفت: قوانين و مقررات مربوط به حوزه صادرات و واردات کالا مربوط به سال 1373 بوده و تاکنون تغييري در آن ايجاد نشده است.

فرامرزي افزود: مقررات وضع شده در سال 73 هيچ تغييري نداشته و تنها در کميته پايش ارزي، دو مطلب عنوان شد که مصوبه دولت را نيز گرفته است، مورد اول اينکه براي صادرکنندگان سقف صادراتي در نظر گرفته شود، مورد دوم مربوط به اعتبارسنجي صادرکنندگان در ابتداي کار آنان است.

وي ادامه داد: کميته بررسي مشکلات ارزي صادرکنندگان و واردکنندگان نيز تشکيل شد و تاکنون حدود55 مصوبه در رابطه با بررسي وضعيت تعهد ارزي صادرکنندگان استان داشته و ماحصل آن نيز به سازمان‌هاي متولي منعکس شده و مواردي نيز در همين کميته حل و فصل گرديده است.

فرامرزي گفت: قوانيني که وضع مي‌شوند بايد داراي ثبات بوده و تغييرات مداوم نداشته باشند تا صادرکنندگان نيز وضعيت کار خود را بهتر پيش‌بيني کنند.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1399/07/27
رشد ۷۰درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر

معاون بندري و اقتصادي اداره کل بنادر و دريانوردي استان بوشهر گفت: ميزان تخليه و بارگيري کالا در استان بوشهر در شش ماه نخست امسال 70 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است.

محمد شکيبي‌نسب بيان کرد: در شش ماهه نخست امسال ميزان صادرات و واردات کالا از بنادر استان بوشهر، 70 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزايش يافته است.

وي افزود: در مدت ياد شده يک ميليون و 350 هزار تُن کالا در بنادر استان تخليه و بارگيري شده که نزديک ‌به 900 هزار تُن آن صادرات غيرنفتي بوده است.

معاون بندري و اقتصادي اداره کل بنادر و دريانوردي استان ادامه داد: کالا‌هاي صادراتي بيشتر شامل مصالح ساختماني و مواد معدني بوده و در بخش واردات هم کالا‌هاي مختلفي وارد کشور شده است.

وي پيش‌بيني کرد: تا پايان سال ميزان تخليه و بارگيري کالا در بندر بوشهر از مرز 3 ميليون و 500هزار تُن بگذرد.

شکيبي نسب يادآور شد: براي مدتي کوتاه وقفه‌اي در سامانه‌هاي خدمات بندري به‌وجود آمد که با پيگيري مستمري که از طرف همکاران در بخش‌هاي مختلف صورت گرفت اين مشکل به طور کامل برطرف شده و اکنون خدمات به روال عادي و جاري در حال انجام است و بندر بوشهر آمادگي ارائه خدمات به فعالان اقتصادي را به صورت 24 ساعته دارد.

منبع: خبرگزاري صدا و سيما

1399/07/23
شرایط واردات کامیون اعلام شد

شرايط واردات کاميون‌هاي حداکثر سه سال کارکرده براساس مصوبه هيات وزيران به گمرک براي اجرا ابلاغ شده است.

مهرداد ارونقي- معاون فني گمرک ايران -با اعلام اين‌که براساس مصوبه هيات وزيران در مهرماه 1397 به منظور نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي امکان واردات کاميون وجود دارد، اظهار کرد: برهمين اساس اخيرا شرايط واردات کاميون‌هاي حداکثر سه سال کارکرده تعيين و از سوي دفتر مقررات صادرات وزارت صمت به گمرک  ابلاغ شد که طبق آن واردات کاميون‌هاي حداکثر سه سال کارکرده صرفا از طريق کارت بازرگاني معتبر امکان پذير خواهد بود.

وي ادامه داد: مسئول تاييد شناسه کالاي اين کاميون‌ها براي کليه وارد کنندگان با سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور بوده و از طريق رابط کاربري سامانه يکپارچه مجوزها يا ارسال سيستمي انجام خواهد شد.

معاون فني گمرک با اشاره به نحوه‌ي تعيين نرخ تعرفه واردات کاميون اظهار کرد: نرخ تعرفه تعهد ارائه خدمات پس از فروش توسط ارائه دهندگان تامين قطعات يدکي براي کاميون‌هاي وارداتي به ميزان سه درصد ارزش سيف کاميون در سامانه TSC گمرک ايران از همان مارک و مدل تعيين مي‌شود.

وي يادآور شد: بايد توجه داشت که نرخ تسعير ارز جهت محاسبه ريالي تعرفه تعهد ارائه‌ خدمات پس از فروش معادل نوع آن در ثبت سفارش خواهد بود.

معاون فني گمرک همچنين در رابطه با ديگر شرايط خدمات پس از فروش اظهار کرد: در صورتي که وارد کننده همان ارائه دهندگان رسمي خدمات پس از فروش باشد، هيچ گونه وجهي دال بر تعهد ارائه خدمات پس از فروش از خريداران کاميون اخذ نمي‌شود. اين در حالي است که ارائه دهندگان خدمات پس از فروش مجاز به دريافت مبالغ جداگانه‌اي تحت عنوان تعهد ارائه خدمات پس از فروش به صورت جداگانه از متقاضيان نخواهد بود.

ارونقي يادآور شد: قرارداد رسمي ارائه خدمات پس از فروش نيز بايد توسط وارد کننده در سامانه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي بارگذاري و توسط ارائه دهندگان رسمي خدمات پس از فروش تاييد شود.

به گفته وي، ارائه دهندگان قرارداد رسمي خدمات پس از فروش بايد در نهايت تا 20 مهرماه سال جاري نسبت به ارسال ليست قيمت کاميون‌هاي نو به همراه مارک و مدل مجاز وارداتي به دفتر مقرارت صادرات و واردات اقدام کند.

منبع: خبرگزاري ايسنا

1399/07/23
میزان تبادلات تجاری یک ماهه از مرز سرخس به ترکمنستان ۱۸۷ تریلی بوده است
رييس اداره ترانزيت اداره ‌کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خراسان رضوي گفت: با بازگشايي مرز زميني سرخس با ترکمنستان در تاريخ 17 شهريور ماه، مجموع تبادلات تجاري از اين تاريخ تا 17 مهر ماه جاري 187 دستگاه تريلي بوده است.

حميد محمدي فاز افزود: از اين تعداد ناوگان سه دستگاه حامل بار صادراتي و بقيه کالاي ترانزيتي بوده است که 90 درصد اين ميزان نيز شامل خودروهاي سواري بارگيري شده از مبدا بنادر جنوبي کشور به ترکمنستان بوده است.

وي ادامه داد: بر اساس توافقات بين دو کشور کاميونهاي باري با عبور از پل مرزي مشترک در عمق 100 متري خاک ترکمنستان، بار خود را تحويل کشنده‌هاي کشور ترکمنستان مي دهند تا آنان بار را به مقصد مورد نظر در خاک ترکمنستان يا مرز کشور ثالث تحويل دهند.

رييس اداره ترانزيت اداره ‌کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خراسان رضوي گفت : در حال حاضر ترکمنستان در قالب همين روش تبادلات تجاري زميني خود با ديگر کشورهاي همسايه از جمله ازبکستان را انجام مي‌دهد.

پيشتر رييس انجمن ‌صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي خراسان رضوي به خبرنگار ايرنا گفت: پس از تعطيلي 6.5 ماهه مبادلات تجاري ناشي از شيوع کرونا در مرز سرخس، ترکمنستان فرايندي آزمايشي را براي راه اندازي اين مرز به اجرا درآورد که ادامه آن زمينه حضور رانندگان و ناوگان ايراني در خاک ترکمنستان را از بين برد.

احمد زمانيان يزدي افزود: ترکمنستان تاکنون سه دوره آزمايشي سه، 10 و 20 روزه را براي اين نوع مبادلات به اجرا درآورده و اعلام نکرده است که چه زماني اين رويه آزمايشي را پايان مي‌دهد و نتيجه اين شيوه آزمايشي را نيز اعلام نکرده است.

رييس انجمن ‌صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي خراسان رضوي گفت: اگر اين روند به يک رويه هميشگي تبديل شود زمينه حضور رانندگان و ناوگان ايراني در خاک ترکمنستان از بين مي‌رود.

زمانيان افزود: از سوي ديگر هيچ راننده‌اي حاضر به پذيرش اين شيوه نيست زيرا بار توسط راننده ديگري به مقصد تحويل داده مي‌شود لذا راننده ايراني نمي‌تواند تبعات صدمه احتمالي به تريلي و نقص و آسيب وارده به کالاي ترانزيتي را با اين شيوه بر عهده بگيرد.

وي از ارسال نامه انتقادي اين انجمن به نهادهاي متولي در استان و وزارتخانه هاي خارجه و راه و شهرسازي در اين زمينه خبر داد و گفت: اميدواريم مسوولان اجرايي کشور براي رفع اين مشکلات در مرز سرخس گام جدي بردارند.  

پايانه مرزي سرخس در نقطه صفر مرزي ايران و ترکمنستان و 185 کيلومتري شمال شرق مشهد قرار دارد.  

کشور ترکمنستان با حدود هفت ميليون نفر جمعيت، در آسياي مرکزي با کشورهاي ايران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زميني دارد.

خراسان رضوي از شمال و شمال شرق به طول تقريبي 531 کيلومتر داراي مرز مشترک با ترکمنستان است که اين مرز در محدوده شهرستانهاي قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

چهارم اسفند ماه پارسال در پي شيوع ويروس همه‌گير کرونا هر دو مسير زميني و ريلي گذرگاه مرزي سرخس با ترکمنستان بسته شد تا اينکه مسير ريلي اين گذرگاه اواخر خرداد ماه گذشته بازگشايي گرديد.

ترکمنستان داراي چهار گذرگاه مرزي با ايران است که پس از شيوع کرونا و بسته شدن مرزهاي زميني، فقط تبادلات تجاري از طريق دو مرز ريلي سرخس و اينچه برون در استانهاي خراسان رضوي و گلستان انجام مي‌شود همچنين يک ماه است تجارت زميني به صورت محدود از مرز سرخس از سر گرفته شده است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1399/07/22
مشکل حمل سوخت از گذرگاه های باشماق و پرویزخان به عراق حل شد
ايران و اقليم کردستان عراق روز دوشنبه با برگزاري نشستي مشترک در مرز باشماق، به بررسي مشکلات تانکرداران ايراني حامل سوخت متوقف در مرزهاي باشماق و پرويزخان پرداخته و اين مشکلات را مرتفع ساختند.
اين نشست با حضور سرتيپ «چتو صالح» جانشين وزير امور داخلي اقليم کردستان عراق، «مهدي شوشتري» سرکنسول جمهوري اسلامي ايران در سليمانيه، هيأتي از استان کردستان ايران به رياست «خالد جعفري» معاون اقتصادي استاندار و هيأتي از استان سليمانيه به رياست رييس شوراي استانداري برگزار شد.

در اين نشست که تني چند از مسؤولان استاني و مديران مرزي دو طرف نيز حضور داشتند، مقرر شد مشکل تانکرهاي سوخت متوقف در مرز باشماق از روز دوشنبه به صورت 50 - 50 حمل مستقيم و تخليه و بارگيري، در مرز حل شود و در چند روز  آينده در خصوص ادامه حمل سوخت از ايران به سليمانيه بر مبناي حمل مستقيم و با امکان ورود تانکرهاي عراقي به ايران، هماهنگي هاي لازم ميان دو طرف صورت گيرد.

 بلافاصله بعد از اين جلسه، سرکنسول جمهوري اسلامي ايران در سليمانيه به اتفاق جانشين وزير امور داخلي اقليم کردستان عراق عازم مرز پرويزخان شدند و در نشستي با حضور رييس (فرماندار کل) اداره گرميان و مسؤولان مرز پرويزخان عراق در خصوص اجرايي شدن بندهاي مورد توافق در مرز باشماق براي تانکرهاي سوخت متوقف در مرز پرويزخان و ادامه روند صادرات سوخت از اين مرز نيز تفاهم لازم صورت گرفت.

بر اساس اعلام برخي منابع، در چند روز گذشته اختلاف نظري درباره‌ شيوه انتقال‌ سوخت در مرزهاي ايران به اقليم کردستان عراق سبب توقف تانکرهاي ايراني حامل سوخت به وجود آمده بود.

به دنبال بروز اين مشکل، رايزني بين کنسولگري جمهوري اسلامي ايران در سليمانيه و مسؤولان اقليم کردستان عراق براي حل آن در دستور کار قرار گرفت.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1399/07/22
ماجرای توقف تانکرهای ایرانی در مرز اقلیم کردستان
آنطور که مسئولان گمرک ايران مي‌گويند اختلاف نظر درباره‌ روش انتقال‌ سوخت به مقاصد اقليم کردستان توسط حکومت اين منطقه، موجب توقف هزاران تانکر شده و در حال حاضر مسئولان دو طرف در حال رايزني براي حل اين مشکل هستند که در همين رابطه چندين راهکار براي حل مشکلات مورد بررسي طرفين قرار گرفت.

اخيرا در مرزهاي پرويزخان و باشماق ايران با اقليم کردستان عراق تانکرهاي ايراني حاوي سوخت متوقف شدند، براين اساس اعلام شد که سرکنسول جمهوري اسلامي ايران در سليمانيه با جانشين وزير امور داخله اقليم کردستان ديدار و رايزني‌هايي داشته تا در خصوص مشکل توقف تانکرهاي ايراني سوخت در  اين دو مرز  راهکارهايي در دستور کار قرار مي‌گيرد.

پيگيري ايسنا از آخرين وضعيت مشکل پيش آمده در اقليم کردستان از گمرک ايران با توضيحاتي از سوي سيد روح اله لطيفي - سخنگوي گمرک - همراه بوده است.

وي با بيان اين‌که انتقال سوخت و مشتقات نفتي از ايران به اقليم کردستان عراق در سه مرز صورت مي‌گيرد که تمرچين با استان اربيل عراق و پرويزخان و باشماق با سليمانيه ارتباط دارند، اظهار کرد: در مرز تمرچين مشکل چنداني وجود ندارد اما در سليمانيه مسائلي ايجاد شده است، اين در حالي است که در گذشته و تا حدودي قبل از کرونا جابه‌جايي سوخت به صورت حمل يکسره انجام مي‌شد، اما همزمان با کرونا و به دليل مسائل مربوط به پروتکل‌هاي بهداشتي عراق تصميم گرفت تا ورود سوخت به صورت ترانشيپمنت انجام شود؛ به طوري که کاميون‌هاي ايراني بايد در مرز سوخت را در مخازن تعبيه شده تخليه و کاميون‌هاي عراقي آن را بارگيري و انتقال دهند که اين موضوع با توجه به طولاني شدن فرآيند امکان تخليه سريع و جابه‌جايي را تا حدودي تحت تاثير قرار داد.

لطيفي با بيان اين‌که در ادامه تصميم بر اين شد تا انتقال سوخت به طور همزمان به صورت ترانشيپمنت و يکسره انجام شود، گفت: اما چون در مرز پرويزخان امکان ترانشيپمنت بيشتر فراهم بود، کاميون‌هاي عراقي نيز   بابت انتقال کالا  از مرز تا مقصد کرايه مناسبي دريافت مي‌کردند و از سويي به نوعي رقابت با کاميون‌هاي ايراني به شمار مي‌آمد، اما با توجه به اين‌که حمل يکسره کاميون هاي ايراني نيز به آن اضافه شد تا حدودي موجب اعتراض برخي عراقي‌ها نسبت به اين موضوع شد.

به گفته وي، براين اساس در مدت اخير، مشکلاتي براي کاميونداران ايراني در مسير باشماق ايجاد شد  و رانندگان نگران تردد بودند.

سخنگوي گمرک با اشاره به پيگيري‌هاي سرکنسولي ايران و رايزني با مسئولان اقليم کردستان براي حل مشکل تانکرهاي ايراني اظهار کرد: از سوي ديگر گمرک نيز مکاتباتي در اين رابطه داشته و به گمرکات اعلام کرده که هيچ محموله سوختي فعلا به سمت مرزهاي ما با  اقليم کردستان اظهار و ارسال نشود و به عبارتي فرآيند اظهار صادراتي صورت نگيرد تا اين‌که موضوع تعيين تکليف شود.

به گفته وي، در حال حاضر 1700 کاميون در مرز باشماق و بيش از 1000 دستگاه در مرز پرويزخان متوقف و منتظر تصميم‌گيري هستند.

لطيفي با بيان اين‌که اکنون چندين راهکار  براي تعيين تکليف شرايط پيش آمده پيش‌رو است، اضافه کرد: اول اين‌که بتوانند فرآيند انتقال سوخت را به روش قبلي و به صورت يکسره با کاميون‌هاي ايراني پيش ببرند دوم اين‌که حمل يکسره با درصدي از کاميون‌هاي ايراني از مبدا تا مقصد و درصدي ديگر با کاميون‌هاي عراقي از مبدا تا مقصد و همچنين راهکار سوم ترکيبي از حمل يکسره و ترانشيپمنت خواهد بود.

وي يادآور شد: ابتدا از شرکت نفت انتظار داريم مانند سابق قبل از بارگيري کاميون ها با مرزهاي خروجي و ميزان توقف کاميون ها هماهنگي داشته باشند تا شاهدتوقف حجم بالايي از کاميون هاي سوخت نباشيم.

او تاکيد کرد:در مجموع هر تصميمي که اتخاذ شود بايد به صورت يکپارچه در هر سه مرز پرويزخان، باشماق و تمرچين اجرايي شود که اکنون رايزني‌ها در اين رابطه ادامه دارد. اين در حالي است که تردد کاميون ها بعد از جلسه امروزدر مرز باشماق از سرگرفته شده و پيش بيني مي شود تا 6 روز آينده همه کاميون هاي حمل سوخت در اين مرز به سمت مقاصدشان در عراق حرکت کنند و تخليه شوند.                   

منبع: خبرگزاري ايسنا

1399/07/20
بازگشایی چهارمین مرز مشترک ایران با افغانستان، به زودی

مرز يزدان به عنوان چهارمين مرز مشترک ايران با افغانستان به زودي بازگشايي خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبي به سه مرز رسمي بازگشايي چهارمين مرز مشترک ايران با افغانستان، به زودي مشترک ايران با افغانستان شامل ميلک در مرز سيستان و بلوچستان، ماهيرود در خراسان جنوبي و دوغارون در مرز خراسان رضوي اشاره کرد و گفت: جمهوري اسلامي به دنبال بازگشايي چهارمين مرز مشترک با کشور افغانستان است که اخيرا اجراي آن در کميسيون مشترک ايران و افغانستان به رياست وزير نيرو مصوب شد.

آقاي معتمديان به مرز يزدان به عنوان يکي از مهمترين و قديمي‌ترين مرز‌هاي خراسان جنوبي اشاره کرد و افزود: مرز يزدان در مقابل استان هرات قرار دارد و در سال‌هاي گذشته به عنوان يکي از مراکز تجاري فعال در سطح کشور فعاليت داشته است که بنا به دلايلي تعطيل شده بود و قرار است در سفر آينده وزير نيرو به کابل در قالب کميسيون مشترک ايران و افغانستان بازگشايي شود.

استاندار گفت: با بازگشايي اين مرز شاهد تحولات خوبي در منطقه خواهيم بود.

منبع: خبرگزاري صدا و سيما

1399/07/20
واردات کانتینر یخچال‌دار از سر گرفته می‌شود

سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که شرايط براي واردات بخشي از نياز کشور به کانتينرهاي يخچال دار به زودي فراهم خواهد شد.
در حدود دو سال و نيم گذشته تحت تاثير تحريم‌ها، واردات بخش قابل توجهي از کالاهايي که اساسي يا ضروري نيستند متوقف شد که بخشي از آنها در حوزه واردات ناوگان جديد است.

در ماه‌هاي گذشته و تحت تاثير شيوع ويروس کرونا برخي کشورها به منظور کاهش ريسک انتقال اين ويروس اعلام کرده‌اند که محصولات کشاورزي و خوراکي را ديگر به شکل سنتي وارد نمي‌کنند و بايد با استفاده از تجهيزات نوين و کانتينرهاي يخچال‌ دار اين محصولات جابه‌جا شوند.

در ايران تعداد اين کانتينرها محدود است و همين مساله باعث افزايش جدي نرخ کرايه و هزينه بار شده است.

مهدي عليپور - فعال اقتصادي - در گفت‌وگويي با ايسنا، در اين رابطه اظهار کرد: با توجه به اين که تداوم صادرات به بسياري از کشورهاي حاشيه خليج فارس منوط به استفاده از کانتينرهاي يخچال‌دار است، نياز جدي حمل و نقل کشور واردات اين کانتينرهاست. در جاهاي اخير به دليل نبود تعداد کافي آنها هزينه بار بسيار بالا رفته و همين مساله توليد کنندگان را تحت فشار قرار داده است. از اين رو بخش خصوصي درخواست صدور مجوز لازم براي واردات اين کانتينرها را داشته است.

به دنبال تکرار اين درخواست از سوي فعالان اقتصادي سازمان توسعه تجارت امروز اعلام کرده که در جريان جلسه کارگروه توسعه صادرات با واردات ?? درصد نياز ناوگان يخچالي کشور موافقت شده و به زودي آيين‌ نامه اجرايي آن با فوريت تصويب خواهد شد. به اين ترتيب مي‌توان انتظار داشت که به زودي فرآيند واردات کانتينرهاي يخچال‌ دار از سر گرفته شود.

منبع: خبرگزاري ايسنا

1399/07/15
تعطیلی فعالیت تجاری مرزهای عربی عراق در روز پنجشنبه

سخنگوي گمرک گفت: با اعلام مسئولان مرزي عراق، در روز اربعين کالاهاي تجاري ايران از سوي عراقي ها به غير از مرزهاي اقليم کردستان اين کشور، پذيرش نخواهد شد.

 سيدروح اله لطيفي اظهار کرد: با اعلام مسئولان عراقي، در مرزهاي چذابه، شلمچه، مهران و خسروي پذيرش کالاي تجاري در روز هفدهم مهرماه به مناسبت اربعين حسيني صورت نخواهد گرفت. 

وي افزود: در سنوات گذشته به دليل برگزاري مراسم پياده روي اربعين و حضور ميليوني هموطنان کشورمان در اين مراسم باشکوه، در چندين روز شاهد تعطيلي مبادلات تجاري از مرزهاي اصلي بخش عربي عراق  بوديم، اما امسال به دليل فراگيري بيماري کرونا، و محدوديت هاي جهاني و عدم پذيرش اتباع خارجي در اين مراسم، فقط روز پنجشنبه (هفدهم مهرماه)، مرزهاي اعلام شده تعطيل خواهد بود.

منبع: خبرگزاري ايسنا

1399/07/15
مرز تجاری چذابه ۱۷ و ۱۸ مهر تعطیل است
فرمانداردشت آزادگان گفت:مرزتجاري چذابه 17 مهرماه (روز اربعين حسيني) و جمعه 18 مهرماه تعطيل است و پس از آن فعاليت عادي خود را با صادرات کالاهاي غيرنفتي به عراق از سرمي‌گيرد.

حميد سيلاوي ايرنا افزود:مرز تجاري چذابه با توافق مسوولان مرزي و گمرکي جمهوري اسلامي ايران و عراق از مرداد ماه امسال پس از 6 ماه تعطيلي ناشي از شيوع ويروس کرونا بازگشايي شدو طبق روال عادي فعاليت خود را با رعايت کامل شيوه نامه‌هاي بهداشتي بجز روزهاي تعطيل ادامه داد.
وي با بيان اينکه روزانه بيش از 200 تا 300 دستگاه کاميون و تريلر حامل کالا از مرز چذابه به عراق صادر مي‌شود ابراز اميدواري کرد پس از پايان ماه صفر روند صادرات کالا از اين مرز تجاري بين المللي افزايش يابد.
مرزهاي زميني چذابه و شلمچه و مرز دريايي خرمشهر پس از سرنگوني رژيم بعثي عراق به تدريج از تيرماه 1382 بازگشايي و  در مهرماه همان سال عزيمت رسمي و قانوني زائران عتبات عاليات به شهرهاي مقدس عراق شروع شد.
پارسال حدود 700 ميليون دلار کالا از مرز تجاري چذابه به عراق صادرشد.مصالح ساختماني ، ميوه و تره بار، سيمان سفيد و وسايل خانگي از مهمترين کالاهاي صادراتي به عراق از مرز چذابه بوده است.
در اربعين سال‌هاي گذشته ، صادرات کالا از مرزهاي تجاري شلمچه و چذابه مدت 2 هفته به خاطر تسهيل در تردد کاروان هاي زائران اربعين حسيني و پيشگيري از خطرات و روان شدن تردد زائران متوقف مي‌شد.   

هيچ زائري به مرز چذابه مراجعه نکرد
فرماندار دشت آزادگان گفت:در روزهاي اخير با اطلاع رساني مناسب ، هيچ زائري به مرز چذابه براي عزيمت به شهرهاي مقدس عراق مراجعه نکرده است.
سيلاوي احتمال بازگشايي مرز مسافري چذابه براي سفر زائران عتبات عاليات را با توجه به مخاطرات ناشي از شيوع کرونا به کلي منتفي اعلام کرد.
وي گفت:هيچ برنامه‌اي براي پذيرش و ورود گردشگران عراقي از مرز چذابه نيز وجود ندارد.
مرزهاي چذابه و شلمچه پيش از شيوع کرونا بر روي زائران عتبات عاليات و گردشگران عراقي باز بود و روزانه هزاران نفر از اتباع 2 کشور از اين 2 مرز بين المللي ، تردد قانوني داشتند.
به صفر رسيدن ورود اتباع عراقي به خصوص گردشگران سلامت به خوزستان تاثير منفي بر رونق اقتصادي استان گذاشته است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1399/07/13
ضرورت تسهیل ترانزیت و تجارت در کشور
نايب رييس کميسيون حمل و نقل و لجستيک اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران گفت: براي اينکه در حوزه حمل و نقل دريايي به پيشرفتهاي مناسب تري برسيم ضروري است تعاملات خارجي را بهبود بخشيم و ترانزيت و تجارت داخل را تسهيل کنيم.
سيد علي حسيني؛ در مورد اهميت و جايگاه حمل و نقل دريايي  با بيان اين‌مطلب اظهار داشت: حمل و نقل دريايي حجم و وزن بيشتري را در حوزه جابجايي بار به خود اختصاص مي دهد و از مهم ترين فاکتور در اقتصاد که صرفه مالي است، بهره مي برد.
وي ادامه داد: شيوع ويروس کرونا با بسته شدن مرزها همراه شد و اقتصاد دنيا را درگير فضاي جديدي کرد که بسياري از کشورها نتوانستند به خوبي مانع از ضربه اقتصادي در اين زمينه شوند، اما ايران به دليل ظرفيت هاي دريايي خود در دوران شيوع ويروس کرونا توانست واردات و صادرات را انجام دهد و از حصار ايجاد شده کرونا در دروان شيوع ويروس در امان بماند.
نايب رييس کميسيون حمل و نقل و لجستيک اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران با بيان اينکه توسعه حمل و نقل دريايي، گردشگري و مسافري دريايي، توسعه صنعت کشتي سازي، ايجاد اشتغال در حوزه دريايي مهم ترين مسائلي است که بايد به آن توجه داشته باشيم اظهار کرد: برخي کشورها تنها يک بندر دارند و آن را به کانون توسعه اقتصاد خود تبديل کرده اند، بنابراين ما نيز بايستي به خوبي از ظرفيت اقتصادي خود در حوزه دريايي و بندري بهره مند شويم.
وي گفت: ايجاد ساختار لجستيکي مناسب، توجه به معاهده هاي بين الملي در حوزه  دريايي، بهاي بيشتر به گروه هاي منطقه اي از جمله کشورهاي اوراسيا و اکو، بازبيني پيمان هاي منطقه اي، انعقاد پيمان هاي دوجانبه و چندجانبه اقتصادي و بهره مندي از تعرفه هاي ترجيحي مهم ترين مسائلي است که مي تواند به رونق دريايي کشور در بخش هاي مختلف کمک کند و اقتصاد کشور را به سمت پويايي در حوزه حمل و نقل دريايي پيش ببرد.
حسيني تأکيد کرد: نياز داريم درحوزه دريايي گام هاي بلندتري برداريم که اين امر نيازمند دو اتفاق مهم است؛ ابتدا اينکه تعاملات خارجي خود را بهبود بخشيم و دوم اينکه ترانزيت و تجارت را در داخل تسهيل کنيم. 
نايب رييس کميسيون حمل و نقل و لجستيک اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران ، در ادامه با اشاره به اينکه ايران در حوزه کشتيراني وضعيت مطلوبي دارد و در حوزه کشتي سازي هم مي توانيم صنعت مربوطه را فعال کنيم، بيان کرد: ضرورت دارد در بخش تعمير و نگهداري عملکرد بهتري داشته باشيم و اجازه ندهيم ارز از کشور خارج شود، حتي مي توانيم به کشتي هاي عبوري دنيا خدمت رساني کرده و ارز آوري داشته باشيم، علاوه بر اين مي توان در حوزه مسافري و گردشگري شرايط مناسب تري را رقم بزنيم و با تأمين و توليد تجهيزات شناوري، از ظرفيت هاي اقتصادي نهفته در حوزه دريايي استفاده کنيم.

منبع:  پايگاه اطلاع رساني سازمان بنادر و دريانوردي

1399/07/09
آخرین وضعیت 4 طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای

مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي 4 طرح نوسازي ناوگان حمل ونقل جاده اي که در اين سازمان در حال پيگيري و انجام است را تشريح کرد.

صدراله بمانا  در خصوص طرح اول توضيح داد: يکي از اين طرح ها از محل منابع داخلي براي خودروهاي سواري کرايه بين شهري و خودروهاي روستايي است که معمولاً منابع خودروهاي روستايي از معاونت مناطق محروم رياست جمهوري يا بانک‌هايي که وظيفه‌شان اشتغال‌زايي است تأمين مي‌شود و منابع سوارهاي بين شهري نيز از محل منابع داخلي تأمين مي‌شود.

وي در ادامه اضافه کرد: همچنين يک طرحي ديگري به نام «نوسازي ناوگان بالاي 55 سال» که با ايران‌خودرو ديزل قرارداد داريم که در اين طرح کاميون‌هاي بالاي 55 سال نوسازي مي‌شوند.

مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در خصوص طرح دوم به نام «طرح نوسازي ناوگان تجاري، درون شهري و برون شهري» توضيح داد: اين طرح از محل منابع صندوق ذخيره ارزي تأمين اعتبار مي‌شود، بدين صورت که ارز مورد نياز به کارخانجات داخلي، براي واردات قطعه داده مي‌شود و در اينجا قطعه را تحويل مي‌دهند. در اين طرح دولت 50 درصد را يارانه مي‌دهد و 30 درصد تسهيلات بانکي و 20 درصد مابقي آورده متقاضي خواهد بود.

بمانا اظهار داشت: در طرح دوم تاکنون يک 360 دستگاه کاميون (اسکانيا) و 76 دستگاه کاميون (BMC) تحويل داده شده و 105 دستگاه اتوبوس نيز در حال تحويل است.

وي با بيان اينکه ما در اين طرح تنها مجري هستيم و مسئول آن وزارت صمت است، گفت: شرکت آريا ديزل در حال آماده سازي توليد 190 دستگاه است که در آينده نزديک قرارداد آن نيز به امضا خواهد رسيد.

او به طرح سوم يعني طرح 65 هزار دستگاه کاميون فرسوده بالاي 35 سال اشاره کرد و گفت: اين طرح در دور اول، يعني قبل از طرح رياست جمهوري اجرا کرديم که در راستاي آن 5 هزار کاميون تحويل داديم،

بمانا افزود: اکنون مانده اين قراردادها در حال انعقاد قرارداد است. در حال حاضر  هزار و 450 دستگاه آن قرارداد بستيم و مابقي در حال انعقاد قرارداد است؛ در اين طرح 80 درصد قيمت خودرو با سود 9 درصد به مردم تحويل داده خواهد شد.

مشاور رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در تشريح طرح چهارم، ابراز کرد: طرح چهار بند 3 ماده 30 قانون احکام برنامه توسعه مبني بر واردات کاميون هاي  زير سه سال ساخت است که اين طرح در حال اجراست که بر اساس آن چهار گروه مي‌توانند در اين طرح شرکت کنند.

وي ادامه داد: يکي از گروه هايي که مي‌توانند در اين طرح شرکت کنند کارخانجات توليد داخل هستند که مي‌توانند در هر مرحله هزار دستگاه وارد کنند. گروه بعدي شرکت‌هاي حمل و نقل سراسري هستند که در هر مرحله مي‌توانند 100 دستگاه وارد کنند؛ شرکت‌هاي حمل و نقل استاني 30 دستگاه و شرکت هاي حمل ونقل شهرستاني 20 دستگاه و مابقي شرکت‌هاي حمل و نقل که مشمول تمامي شرکت‌هاي حمل‌ونقل کالا (داخلي و بين‌المللي) هستند، مي‌توانند اقدام به واردات 10 دستگاه کنند.

او اضافه کرد: سومين گروه سرمايه‌گذاران در بخش حمل و نقل و آن‌هايي که داراي کارت بازرگاني مي‌توانند تا 50 دستگاه در هر مرحله، مبادرت به واردات کنند. گروه چهارم مالکان حقيقي و حقوقي خودروهاي فرسوده هستند که خودروهاي بالاي 25 سال مشمول اين طرح مي‌شوند.

او با اعلام اين خبر که استاندارد يکي از اين کاميون هاي وارداتي شرکت ها تائيد شده است، گفت: ما کنون در حال انجام کارهاي سامانه تجارت هستيم و اميدواريم در آينده نزديک اين کاميون ها وارد شود و مابقي نيز در حال گرفتن استاندارد و واردات کاميون است.

منبع: تين نيوز

1399/07/08
آمادگی ایران و بلغارستان برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ، ترانزیتی و حمل‌ونقل
وزير راه و شهرسازي با سفير جديد بلغارستان در ايران ملاقات کرد و در اين ديدار ، طرفين بر آمادگي دو کشور براي توسعه همکاري‌هاي اقتصادي ، ترانزيتي و حمل‌ونقل تاکيد کردند .

محمد اسلامي با خانم نيکولينا کونوا، سفير جديد بلغارستان در ايران ملاقات کرد .

در اين ملاقات طرفين بر اجرايي شدن توافقات به عمل آمده در جريان نوزدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي که مسئوليت آن با وزراي حمل‌ونقل دو کشور است ، تأکيد کردند .

اسلامي ضمن تشکر از همکاري مطلوب بلغارستان در حوزه روان‌سازي حمل‌ونقل و ترانزيت به‌ويژه عبور روان ناوگان جاده‌اي در شرايط ويروس کرونا بر توسعه همکاري‌هاي حمل‌ونقل ريلي به‌ويژه برقراري پروازهاي برنامه‌اي و همچنين گسترش همکاري در ساير حوزه‌اي اقتصادي و تجاري بين دو کشور تأکيد کرد .

علاوه بر اين ، با توجه به گفت‌وگوي ويدئو کنفرانسي وزير راه و شهرسازي با همتاي بلغاري در خردادماه سالجاري ، مقرر شد کميته پيگيري نوزدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي به‌منظور اجرايي کردن توافقات قبلي و تنظيم دستور کار بيستمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي در آينده برگزار شود .

در اين ملاقات طرفين نمايندگان ذي‌ربط خود را براي مسئوليت کميته پيگيري را معرفي کردند .

منبع: پرتال حمل و نقل

1399/07/07
نقش ویژه ایران در ترانزیت جهانی چگونه محقق می‌شود؟

تکميل راه‌آهن رشت-کاسپين-انزلي و راه‌آهن رشت-آستارا موجب گسترش مبادلات با کشور روسيه مي‌شود.

مهدي کوچکيان، سرکنسول ايران در آستراخان روسيه با بيان اينکه تکميل پروژه‌هاي راه‌آهن موجب گسترش مبادلات با کشور روسيه مي‌شود، خاطرنشان کرد: سراي تجاري ايرانيان در آستراخان به‌همت استان گيلان در آستراخان راه‌اندازي شده و براي تقويت ارتباط تجار گيلاني و ديگر استان‌ها بسيار موثر است.

يک کارشناس حمل ونقل ريلي در اينباره به خبرنگار ما گفت: اقدامات فوق، خوب است اما ترکيه با سرعت بيشتري در حال ربودن گوي سبقت از ايران در زمينه ترانزيت است.

مهرداد فرشيدي اضافه کرد: در جنوب کشور نيز کشورهاي حاشيه خليج فارس با سرعت در حال افزايش سرعت سير در بخش مسافري و دور زدن ايران از طريق ظرفيت هاي خود هستند.

اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: ما در طول سال هاي اخير بوِيژه با کشورهاي حوزه سي آي اس روابط تجاري ريلي داشته ايم و رشد و توسعه ريلي در اين سال ها اتفاق افتاده اما اين رشد و روند کافي نيست و کند هم هست.

گفتني است که امسال هدف‌گذاري صادرات غيرنفتي 600 ميليون دلاراز طريق گيلان ممکن خواهد شد. تکميل راه‌آهن رشت-کاسپين-انزلي و رشت-آستارا نيز در گسترش تعاملات تجاري با ديگر کشورها موثر خواهد بود. ضمن اينکه تکميل پروژه‌هاي راه‌آهن و احداث اسکله “رو – رو” در منطقه آزاد انزلي در کاهش هزينه، زمان و گسترش تعاملات تجاري با ديگر کشورها تاثير شگرفي خواهد داشت.

در بنادر جنوبي کشور نيز هند با1.4ميليارد جمعيت و يکي از پنج اقتصاد بزرگ جهان و فدراسيون روسيه با همه توانمندي‌ها و ظرفيت‌ها اقتصادي و سياسي توافق کرده‌اند مراودات خود را از يک بندر چابهار انجام دهند. اين بندر به دليل موقعيت استراتژيک خاص و به شرط تسريع پروژه هاي توسعه اي مي‌تواند مهمترين کريدور تجاري جنوب به شمال جهان باشد.

منبع: پايگاه خبري تين نيوز

1399/07/06
ترانزیت خروجی گمرک دوغارون افزایش یافت

مديرکل گمرک دوغارون گفت: در نيمه نخست امسال 457 هزار تن انواع کالا از اين گمرک مرزي به افغانستان ترانزيت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 65 درصد افزايش داشته است.
محمد کوه‌گرد افزود: در اين مدت افزون بر يک ميليون و 300 هزار تن انواع کالا به ارزش دو ميليارد و 200 ميليون دلار نيز از گمرک دوغارون به بازارهاي هدف در داخل افغانستان صادر شد.

وي ادامه داد: در نيمه نخست امسال سه هزار و 50 تن انواع کالا به ارزش 2 ميليون و 700 هزار دلار از طريق گمرک دوغارون وارد ايران شده که از نظر وزن 35 درصد کمتر از مدت مشابه پارسال بوده است.

مديرکل گمرک دوغارون گفت: مهمترين اقلام صادراتي از اين گمرک به افغانستان را انواع مصالح ساختماني و فرآورده هاي نفتي تشکيل مي‌دهد و در حال حاضر روزانه 550 دستگاه کاميون از طريق اين گمرک صادرات و ترانزيت انواع کالا به افغانستان را انجام مي‌دهند و همين تعداد کاميون نيز از افغانستان وارد گمرک دوغارون مي‌شوند.

وي افزود: 90 درصد کالاهاي صادراتي از گمرک دوغارون به مقصد شهر هرات دومين بازار اقتصادي افغانستان منتقل مي‌شود و در مجموع يک سوم کالاهاي مورد نياز بازارهاي کشور همسايه از طريق گمرک مرزي دوغارون تامين مي‌گردد.

کوه‌گرد با بيان اينکه در حال حاضر بيش از 200 شرکت حمل و نقل و تجاري در مرز دوغارون فعاليت دارند ادامه داد: هم اکنون 100 درصد فعاليت گمرکي در مرز دوغارون از طريق سامانه جامع امور گمرکي انجام مي‌شود.

وي گفت: در حال حاضر 60 درصد کالاهاي صادراتي استان خراسان رضوي از اين گمرک به افغانستان صادر مي‌شود.

مديرکل گمرک دوغارون افزود: به منظور رصد دقيق کالاهاي وارداتي از افغانستان 100 درصد اقلام وارد شده به مقصد ايران از طريق گمرک دوغارون با دستگاه ايکس ري کنترل مي‌شوند.

گمرک دوغارون در 18 کيلومتري شهر تايباد و همجوار با کشور افغانستان با قدمت 100 ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترين گمرک خراسان رضوي پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در اين استان محسوب مي‌شود که تمام ترانزيت کالا به افغانستان از طريق آن صورت مي‌گيرد.

بيشترين حجم کار اين گمرک، ترانزيت کالا از طريق بندرعباس است و کالاهاي تجار افغانستاني، پاکستاني و گاه هندي و ديگر ملل همسايه افغانستان از طريق کشورهاي حوزه خليج فارس به گمرک‌هاي بندرعباس، بندر لنگه و ديگر گمرکات مرزي آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمي دوغارون ترانزيت مي‌شوند.

تايباد در 225 کيلومتري جنوب شرقي مشهد قرار دارد.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1399/07/05
تردد بیش از ۵۴ هزار دستگاه کامیون طی نیمه اول سال از مرز بازرگان
مدير پايانه مرزي بازرگان با اشاره به اينکه اين مرز يکي از پايانه‌هاي مهم زميني کشور است، گفت: از ابتداي امسال تاکنون 54 هزار و 547 دستگاه کاميون از اين مرز تردد کرده که نشان دهنده تداوم فعاليت تجاري بين‌المللي در اين خطه از کشور با شروع فعاليت مجدد است.

جابر اکبرزاده متوسط تردد روزانه کاميون از اين مرز به علت کنترل‌هاي بهداشتي را 376 دستگاه عنوان کرد و افزود: در اين مدت 30 هزار و 619 دستگاه کاميون از کشور خارج شده که به علت شيوع بيماري کرونا و محدوديت‌هاي تجاري ناشي از آن، نسبت به مدت مشابه سال قبل، 54 درصد کاهش نشان مي‌دهد.

وي  ادامه داد: تعداد کاميون ورودي به کشور از اين پايانه نيز امسال 23 هزار و 928 دستگاه بوده در حالي که سال گذشته در اين مدت 85 هزار و330 دستگاه بود.

وي اظهار داشت: عمده کالاهاي صادراتي در اين مدت شامل محصولات کشاورزي و پتروشيمي و مصنوعات سنگي و فلزي بود که به کشورهاي آسيايي و اروپايي صادر شد.

مدير پايانه مرزي بازرگان همچنين عمده کالاهاي وارداتي از طريق اين پايانه مرزي را انواع ماشين آلات صنعتي، MDF، موز، رنگ، اسکلت فلزي، انواع پارچه، لوازم و قطعات يدکي عنوان کرد.

گمرک بازرگان از روز پنجشنبه 15 خرداد ‌سال جاري پس از  پيگيري‌ هاي متعدد مسوولان فقط براي تردد کاميون‌ها به صورت 24 ساعته فعال شده است.

آذربايجان‌غربي داراي پنج پايانه مرزي شامل بازرگان ماکو، رازي خوي و سرو اروميه در مرز ترکيه، صنم بلاغي پلدشت در مرز نخجوان و تمرچين پيرانشهر در مرز عراق است.

کل پايانه‌هاي مرزي کشور 22 مورد است که حدود يک چهارم آنها در آذربايجان غربي قرار دارد؛ گمرک بازرگان يکي از مبادي سه گانه تجارت مرزي ايران و ترکيه به شمار مي‌رود و در شمال آذربايجان‌غربي واقع است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1399/07/05
تردد ۵۰۰ کامیون انواع کالا از مرزهای نوردوز و جلفا در هر شبانه روز

سرپرست  گمرک جلفا گفت: در هر شبانه روز 500 کاميون از مرزهاي نوردوز و جلفا تردد دارند که 300 دستگاه مربوط به گمرک نوردوز و 200 دستگاه مربوط به گمرک جلفا مي‌باشد.

 سرپرست  گمرک جلفا در ابتدا با تبريک شروع هفته دفاع مقدس، عنوان کرد: گمرک به هيچ وجه در مقابل توليد و توليدکنندگان نيست و شعار گمرک نيز در راستاي تقويت کنندگي ثبات براي مردم و شکوفايي اقتصادي حمايت از بخش توليد مي باشد.

خليلي ابراز داشت: با شيوع بيماري کرونا مرزهاي ايران نيز همچون ساير کشورها بسته شده که تاامروز تردد مسافر همچنان ممنوع ولي تجارت در حال انجام است.

وي گفت: در اين دوران با هماهنگي فرمانداري و مسوولين استاني و ساير مراجع مقادير قابل توجهي الکل از طريق اين مرز وارد کشور شده که علاوه بر نياز شهرستان و استان خود، نياز استان هاي همجوار نيز تامين گرديده است.

خليلي با اشاره به ميزان مبادلات تجاري در گمرکات شهرستان گفت: در هر شبانه روز 500 کاميون از مرزهاي نوردوز و جلفا تردد دارند که 300 دستگاه مربوط به گمرک نوردوز و 200 دستگاه مربوط به گمرک جلفا مي‌باشد.

سرپرست گمرک جلفا در ادامه در مورد عملکرد پنج ماهه گمرک اذعان داشت: در پنج ماه اول سال جاري 81 هزار تن کالا به ارزش 178 ميليون دلار از طريق گمرک جلفا وارد کشور گرديده و نيز 46 هزار تن کالا به ارزش 103 ميليون دلار صادرات گرديده است.

وي در مورد محصولات و مقاصد صادراتي گفت: اکثر موارد صادراتي را محصولات گلخانه‌اي، مصالح ساختماني، مصنوعات فلزي و پلاستيکي، فرآورده هاي نفتي، کفش و... تشکيل مي‌دهند و به کشورهاي آذربايجان، ارمنستان، عراق، ترکيه، قزاقستان، افغانستان و پاکستان صادر مي‌شود.

خليلي با بيان اينکه کشفيات قاچاق در گمرکات شهرستان 53 درصد کاهش داشته است ، افزود: وجود سگهاي موادياب را در گمرک در مبارزه با پديده شوم قاچاق بسيار مثمر ثمر است .  وي عنوان کرد:  در پنج ماه گذشته پنج پرونده به ارزش 83 ميليارد ريال کشف و به مراجع قضايي جهت رسيدگي ارجاع داده شده است.

سرپرست گمرک جلفا در خاتمه گفت: دو عدد دستگاه ايکس ري خودرويي در مرزهاي جلفا و نوردوز بزودي نصب خواهد شد و دستگاه ايکس ري کاميوني در مرز نوردوز نيز در شرف نصب است.

وي افزود:  هر هفته روزهاي سه شنبه ساعات 8:30 تا 12:30 ملاقات مردمي در اداره کل گمرک جلفا بصورت چهره به چهره  جهت بررسي و حل مشکلات مردم اختصاص يافته و درب مديريت به روي کليه مراجعان باز است.

منبع: خبرگزاري ايلنا

1399/07/02
آغاز حمل يكسره كالا از سمت جمهوری اسلامی ايران به عراق از طريق پايانه مرزي تمرچين
حمل يكسره كالا از سمت جمهوري اسلامي ايران به عراق از طريق پايانه مرزي تمرچين در استان آذربايجان غربي ازصبح امروز آغاز شد.
جواد هدايتي مديركل دفتر حمل و نقل بين المللي و ترانزيت اين سازمان با بيان اين خبر اظهار داشت : با عنايت به نشست في مابين وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران و وزيرحمل و نقل جمهوري عراق در حاشيه سفر نخست وزير كشور جمهوري عراق به كشورمان  ، موضوع از سرگيري حمل يكسره كالا از ايران به سمت عراق به منظور تسريع و تسهيل فرايند صادارت، ترانزيت و حمل كالا بين دو كشور در دستور كار قرار گرفت كه در پي آن موضوع توسط سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و با همكاري وزارت امور خارجه و ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط با اولويت مورد پيگيري قرار گرفت ودر نهايت اين موضوع از طريق پايانه مرزي تمرچين عملياتي گرديد.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به شرايط خاص شيوع ويروس كوويد19، تمامي پروتكل‌هاي بهداشتي نيز در اين زمينه پيش بيني و رعايت شده است.
هدايتي بيان كرد: عمده كالاهاي صادراتي و حمل شده از پايانه مرزي تمرچين به سمت عراق شامل مشتقات سوختي، محصولات پتروشيمي و شيميايي، تخته، آهن آلات، مصالح ساختماني و كشنده هاي سواري كش‌ مي‌باشد كه مشتقات سوختي با سهم حدود 70 درصدي بيشترين حجم را در بين كالاهاي صادراتي به خود اختصاص مي‌دهند.

منبع: سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي
1399/07/02
حمل و نقل و ترانزیت محور رایزنی‌ وزرای خارجه ازبکستان و ترکمنستان
«عبدالعزيز کامل اف» وزير امور خارجه ازبکستان و «رشيد مرداف» معاون رئيس کابينه وزرا، وزير امور خارجه ترکمنستان در رايزني?هاي سياسي دوره?اي به صورت ويديويي بين وزارتخانه‌هاي امور خارجه دو کشور علاقمندي خود را براي توسعه روابط در زمينه هاي حمل و نقل و ترانزيت ابراز کردند.

وزراي امور خارجه ازبکستان و ترکمنستان خواستار اجرايي سريع قرارداد «عشق آباد» در شکل گيري کريدور بين المللي حمل و نقلي «ازبکستان- ترکمنستان- ايران- عمان» شدند.  

طرفين در اين رايزني‌هاي سياسي دوره اي چگونگي و چشم انداز گسترش بيش از پيش همکاري‌هاي دوجانبه در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و بازرگاني، علمي و فني، منابع آبي، فرهنگي و  انساني را بررسي کردند.

تاکيد شد که در نتيجه اراده سياسي و حمايت قطعي روساي جمهور دو کشور روابط ازبکستان و ترکمنستان به مرحله جديد و با کيفيتي وارد شد و جنبه پايدار روزافزون پيدا کرده است.   

وزراي امور خارجه همچنين روند اجرايي توافقات پيشتر به دست آمده در سطح عالي را تجزيه و تحليل و پيشنهاداتي در مورد مدت‌ برگزاري مراسم‌هاي مشترک از جمله مرحله دوره‌اي کميسيون بين دولتي ازبکستان و ترکمنستان در همکاري‌هاي اقتصادي و بازرگاني، علمي و فني و فرهنگي، نخستين نشست شوراي بازرگاني ازبکستان و ترکمنستان را بررسي کردند.

طرفين در اين رايزني‌هاي سياسي دوره‌اي همچنين همکاري‌هاي متقابل در چارچوب ساختارهاي چندجانبه و همچنين دستور کار بين المللي و منطقه‌اي را بررسي و براي موضوع افغانستان توجه خاص مبذول داشتند.

علاوه بر اين، طرفين از روي تلاش‌هاي مشترک در مبارزه با شيوع کروناويروس و کاهش تاثير آن بر همکاري‌هاي دوجانبه نيز تبادل نظر کردند.

مبادلات بازرگاني دو کشور در سال 2019 ميلادي با 78 درصد افزايش نسبت به سال قبل ميلادي در سطح 541 ميليون و 900 هزار دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 11 شرکت با سرمايه گذاري ترکمنان در زمينه‌هاي بازرگاني و خدمات، نساجي، توليد مصالح نماي ساختمان و مبل فعاليت مي‌کنند.

در ترکمنستان نيز دو شرکت با سرمايه سرمايه گذاران ازبک در زمينه صادرات فرآورده‌هاي صنعتي به ترکمنستان فعاليت مي‌کنند.  

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، ترکمنستان استقلال ازبکستان را در تاريخ 7 ژانويه  سال 1993 ميلادي به رسميت شناخته و در همين تاريخ سال 1993 ميلادي بين اين دو کشور روابط سياسي برقرار شده است. 

منبع: خبرگزاري فارس

1401خرداد
1401فروردین
1400اسفند
1400آذر
1400آبان
1400مهر
1400شهریور
1400مرداد
1400تیر
1400خرداد
1400اردیبهشت
1400فروردین
1399اسفند
1399بهمن
1399دی
1399آذر
1399آبان
1399مهر
1399شهریور
1399مرداد
1399تیر
1399خرداد
1399اردیبهشت
1399فروردین
1398اسفند
1398بهمن
1398دی
1398آذر
1398آبان
1398مهر
1398شهریور
1398مرداد
1398تیر
1398خرداد
1398اردیبهشت
1398فروردین
1397اسفند
1397بهمن
1397دی
1397آذر
1397آبان
1397مهر
1397شهریور
1397مرداد
1397تیر
1397خرداد
1397اردیبهشت
1397فروردین
1396اسفند
1396بهمن
1396آذر