آرشیو اخبار
.
1400/01/28
امضای سند توافقنامه اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های حمل‌ و نقل جاده‌ای ایران و سوریه

دومين نشست کميته مشترک همکاري‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي ايران و سوريه طي روزهاي 24 و 25 فروردين ماه سال جاري به ميزباني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي برگزار شد.

اين نشست که به رياست جواد هدايتي مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي و محمود اسعد مدير کل حمل و نقل جاده اي وزارت حمل و نقل جمهوري عربي سوريه برگزار شد، پس از دو روز مذاکرات، طرفين به توافقاتي در جهت کاهش موانع حمل و نقلي و تسهيل تردد ناوگان به قلمرو دو کشور دست يافتند.

بر اساس اين گزارش، در اين نشست دو طرف موضوع تسهيل و نيز پيشبرد عمليات حمل و نقل براي پشتيباني از رشد اقتصادي پايدار و مستمر در هر دو کشور را ناگزير دانسته و بر تعهد خود در رفع هرگونه موانع کنوني در فرآيندهاي حمل و نقل بين المللي جاده اي به مقاصد دو کشور، عبوري از قلمرو يکديگر و از يا به کشور ثالث تاکيد کردند.

اين گزارش حاکي است، با توجه به عضويت دو کشور در راهگذر حمل و نقل بين المللي شمال -جنوب دو طرف بر تعميق همکاري‌ها در چارچوب راه گذر موصوف تاکيد کردند.

در حاشيه اين نشست، هيئت سوري از مرکز مديريت راه هاي کشور بازديد به عمل آورد و از توسعه توانمندي ايران و سامانه هوشمند مرکز مديريت راه ها تقدير کردند.

در خاتمه، صورتجلسه دومين اجلاس کميته مشترک همکاري هاي حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي بين دو کشور به امضاي روساي هيات هاي طرفين رسيد.

منبع: وزارت راه و شهرسازي

1400/01/25
زمان ترخیص کالا از گمرکات کاهش می‌یابد

رئيس کل گمرک گفت: با مصوبات امروز هيئت مقررات زدايي، روند ترخيص کالاها از گمرکات تسريع مي‌شود.

 مهدي ميراشرفي، در حاشيه جلسه هيئت مقررات زدايي گفت: در جلسه امروز براي کمک به نقدينگي صاحبان کالا، مقرر شد پرداخت حقوق و عوارض گمرکي که در ابتداي فرايند واردات انجام مي‌شد به انتهاي ترخيص کالا موکول شود. همچنين در اين جلسه مقرر شد با هماهنگي سازمان‌هاي مجوز دهنده، مجوزهايي که شامل استاندارد اجباري نيستند 6 ماهه باشد تا اگر کالايي به صورت درصدي ترخيص مي‌شود اين موضوع باعث تعدد مراجعه به سازمان‌هاي مجوز دهنده براي تعيين ماهيت کالا نشود.

وي افزود: همچنين در اين جلسه پيشنهاد کرديم اگر ترخيص درصدي کالا انجام مي‌شود به جاي دريافت کل حقوق و عوارض گمرکي کالا. بخشي از آن دريافت و مانده کالا به عنوان ضمانت در نظر گرفته شود. براي تسهيل تجارت بايد هزينه‌ها و مدت زمان ترخيص و تعداد اسنادي که مطالبه مي‌شود کاهش يابد.

رئيس کل گمرک درباره کالاهاي رسوب کرده در گمرک، توضيح داد: سال گذشته 34 ميليون تن واردات داشتيم که 23 ميليون تن کالاهاي اساسي و حدود 85 درصد از 11 ميليون تن باقي مانده، مواد اوليه توليد بوده است.

وي افزود: تحريم‌هاي ظالمانه باعث اطاله فرايند ترخيص در زمينه دريافت اسناد مالکيت شده، زيرا سيستم سوئيفت و گشايش اعتباري نداريم و اسناد بايد به صورت فيزيکي و غير سامانه مبادله شود و ديگر اينکه انتقال وجه کالاها قبلاً از طريق سيستم بانکي به راحتي انتقال مي‌يافت و الان بايد از طريق صرافي انتقال يابد که هزينه و زمان را افزايش مي‌دهد. زمان ترخيص کالا در گذشته حدود 25 روز بود که در حال حاضر به حدود 50 روز افزايش يافته است.

به گفته اين مقام مسئول هميشه در مبادي ورودي حدود هشت ميليون تومان کالاهاي در انتظار تکميل اسناد انتقال وجه داريم و هم اکنون نيز 5 ميليون تن کالاهاي اساسي در بنادر وجود دارد که البته همه آن‌ها کالاهاي رسوبي نيست و بخشي از آن موجودي انبارهاي است که روال عادي را طي مي‌کند.

منبع:  صدا و سيما

1400/01/25
نقش مهم پایانه های مرزی جلفا و نوردوز در توسعه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی
مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت : پايانه هاي مرزي جلفا و نوردوز در تسهيل روند حمل و نقل بين المللي در حوزه کشورهاي شمال غرب مهم بوده و نقش اساسي در رونق اقتصادي آذربايجان شرقي دارند .

جواد هدايتي در جلسه مجازي آسيب شناسي ، برنامه هاي اصلاحي و پيشنهادي پايانه هاي مرزي اظهار داشت : پايانه هاي مرزي جلفا و نوردوز در تسهيل روند تردد مسافر ، حمل و نقل کالا ، توسعه ترانزيت و حمل ونقل بين المللي درحوزه کشورهاي شمالغرب مهم بوده و نقش اساسي در رونق اقتصادي استان آذربايجان شرقي دارند .

هدايتي افزود : پايانه هاي مرزي جلفا و نوردوز در اين بازه زماني و با توجه به مناقشه دو کشور آذربايجان و ارمنستان حساسيت بيشتري يافته اند و بايد موارد مربوط به ترانزيت وحمل ونقل بين المللي درآنها با دقت و جديت پيگيري شود .

وي همچنين با اشاره به مديريت يکپارچه پايانه هاي مرزي بر تعامل با ارگان هاي مستقر در پايانه هاي مرزي تاکيد کرد .

اورجعلي عليزاده مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان شرقي نيز در اين جلسه با اشاره به اينکه اين دو پايانه مرزي درسال گذشته باتوجه به محدوديت تردد در پايانه هاي مرزي به دليل شيوع ويروس کرونا جزو مرزهاي فعال کشور بودند گفت : در سال 1399 از اين پايانه هاي مرزي بيش از 138 هزار کاميون تردد کرده است .

عليزاده ابراز اميدواري کرد با انجام اقدامات تخصصي و موارد اصلاحي مشکلات مرزها به حداقل برسد .

در اين جلسه همچنين مديران پايانه هاي مرزي جلفا و نوردوز ، معاون حمل و نقل و رييس اداره ترانزيت وحمل ونقل بين المللي اداره کل راهداري وحمل ونقل جاده اي آذربايجان شرقي هم در مورد موضوع جلسه مواردي بيان کردند .

منبع: پرتال حمل و نقل

1400/01/25
ترانزیت بیش از ۸۶ هزار تن کالا از بندر چابهار در سال ۹۹

بر اساس آخرين آمار ميزان ترانزيت خروجي از بندر چابهار در سال گذشته 6 هزار و 777 تن بوده است که توسط 274 دستگاه ناوگان باري تحت پوشش اين اداره کل انجام شده است .
مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي جنوب سيستان و بلوچستان از ترانزيت 86 هزار و 43 تن کالا توسط چهار هزار و 411 دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومي جاده اي باري از بندر چابهار در سال 99 خبر داد .

جلال الدين قادري افزود : بندر اقيانويسي چابهار به عنوان با صرفه ترين و نزديکترين مسير براي ترانزيت کالاها محسوب مي شود و اين بندر در مناسبات اقتصادي و سياسي منطقه از اهميت بسزايي برخوردار است به طوري که مي تواند علاوه بر نقش آفريني در کريدورهاي بين المللي حمل و نقل و ترانزيت ، دسترسي کشورهاي آسياي ميانه و همسايگان کشورمان را به آب هاي آزاد بين المللي فراهم کند .

مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي جنوب استان سيستان و بلوچستان گفت : بر اساس آخرين آمار ميزان ترانزيت خروجي از بندر چابهار در سال گذشته 6 هزار و 777 تن بوده است که توسط 274 دستگاه ناوگان باري تحت پوشش اين اداره کل انجام شده است .

قادري ميزان ترانزيت ورودي از بندر چابهار را در سال گذشته 79 هزار و 266 تن کالا در قالب ? هزار رو 137 سفر باري عنوان کرد .

منبع: پرتال حمل ونقل

1400/01/18
بیش‌از ۱.۵ میلیون تن کالا از پایانه‌های مرزی میلک و میرجاوه صادر شد
مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي سيستان و بلوچستان گفت: يک ميليون و 501 هزار و 957 تن کالا بوسيله 64 هزار و 506 دستگاه کاميون در سال 99 از پايانه‌هاي مرزي ميلک و ميرجاوه اين استان به کشورهاي افغانستان و پاکستان صادر شد.
ايوب کرد  با بيان اينکه بنزين، مواد غذايي، گاز مايع و قير عمده کالاهاي صادر شده از پايانه هاي مرزي اين استان بودند، افزود: پايانه مرزي ميلک با 813 هزار و 762 تن بيشترين سهم صادرات اين مدت استان را به خود اختصاص داده است.

وي با اشاره به ظرفيت هاي اقتصادي سيستان و بلوچستان تاکيد کرد: مجاورت اين استان با منطقه ژئوپوليتيک درياي عمان و آبهاي بين المللي، همسايگي با کشورهاي پاکستان و افغانستان، همجواري با حوزه شبه قاره هند و همچنين امکانات بالقوه اقتصادي و ترانزيتي از جمله پايانه هاي مرزي موجب ايجاد موقعيت تجارت فرامرزي ممتاز براي استان شده است به طوري که با وجود شيوع ويروس کرونا با تردد روزانه حدود 500 دستگاه کاميون در سال 99 شاهد رونق صادرات و ترانزيت در پايانه هاي مرزي ميلک و ميرجاوه بوديم.

مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي سيستان و بلوچستان تصريح کرد: همچنين بر اساس آخرين گزارشات حجم ترانزيت از پايانه هاي مرزي ميلک و ميرجاوه در سال گذشته 642 هزار و 483 تن کالا و حجم واردات اين دو پايانه مرزي 77 هزار  و 538 تن کالا اعلام شده است.

وي خاطر نشان کرد: اين اداره کل به منظور استفاده هر چه بهتر از ظرفيت پايانه هاي مرزي استان از سال گذشته اقدامات عمراني مختلف نظير عمليات توسعه محوطه پايانه مرزي ميلک و توسعه سالن مسافري پايانه مرزي ميرجاوه را در اولويت کاري خود قرار داده است که بزودي با بهره برداري از آنها شاهد توسعه تجارت و مراودات مرزي با کشورهاي همسايه خواهيم بود.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1400/01/18
شکسته شدن رکورد بارگیری کالا در ایستگاه ریلی «اینچه‌برون»/ اعزام واگن‌های باری ایرانی به ترکمنستان
مديرکل «راه آهن شمال شرق دو» از شکسته شدن رکورد بارگيري کالا در ايستگاه ريلي «اينچه‌برون» خبر داد.
محسن اعتماد با بيان اينکه براي نخستين بار در حمل و نقل ريلي کشور براي مقصد خارجي و صادرات از واگن‌هاي ايراني استفاده شده است، گفت: واگن‌هاي ايراني تا ايستگاه اترک ترکمنستان محموله‌هاي صادراتي را منتقل مي‌کنند که طبيعتا صرفه اقتصادي دو چنداني براي ما خواهد داشت.

وي از شکسته شدن رکورد بارگيري کالا در ايستگاه ريلي اينچه‌برون خبر داد و افزود: بارگيري انجام شده در 14 فروردين در اين ايستگاه 4 هزار و160 تن و 260 تن بيشتر از بيشينه بارگيري روزانه اين ايستگاه بود.

مديرکل «راه آهن شمال شرق دو» افزود: اين اقدام با افزايش محوطه بارگيري از يک به سه محوطه و حل مشکلات توناژ پذيرش کالا در ترکمنستان ميسر شد.

اعتماد با بيان اينکه براي نخستين بار در نوروز 16 هزار تن بار صادر و 8 هزار تن بارگيري داخلي انجام شد، ادامه داد: مجموع بارگيري ما در روزهاي نوروز به 25 هزار تن رسيد که در مدت مشابه سال گذشته 112 تن بود.

منبع: خبرگزاري فارس
1400/01/18
افزایش 4 درصدی تناژ حمل کالای بین المللی از پایانه مرزی آستارا در سال گذشته

رييس اداره ترانزيت و حمل و نقل بين المللي اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان گيلان عنوان کرد: طي سال گذشته 1152237 تن کالا بصورت حمل جاده اي بين المللي (صادرات – واردات –ترانزيت ) از مرزهاي استان حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر4 درصد افزايش داشته است . 

رضا دوست خواه  عنوان کرد:  طي سال گذشته 1152237 تن کالا بصورت حمل جاده اي بين المللي (صادرات – واردات –ترانزيت ) از مرزهاي استان حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر4 درصد افزايش داشته است. اين در حالي است که با وجود شيوع بيماري کرونا و ملاحظات بهداشتي بسياري از کشورها و همچنين محدوديت هاي موجود در تبادلات بين المللي کالا و بالطبع کاهش فعاليت بسياري از پايانه هاي مرزي ؛ اما مرزهاي آستارا و انزلي بدون وقفه و تعطيلي در حال انجام خدمات حمل و نقل بين المللي کالا مي باشند.

از ميزان کل تناژ ذکر شده در فوق ؛ 891260 تن کالا به صورت صادرات جاده اي (با افزايش  17 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته ) و133492 تن کالا بصورت واردات جاده اي ( با افزايش12 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته ) بوده است. شايان ذکر است که اين آمار مربوط به مرز جاده اي آستارا است. ميوه و تره بار- انواع کاشي و مصالح ساختماني – خرما از عمده کالاهاي صادراتي و همچنين انواع تخته- حبوبات از عمده کالاهاي وارداتي از مرز جاده اي آستارا بوده است .

دوست خواه  اظهار داشت: عملکرد ترانزيت اين استان در  سال 1399 نشان مي دهد که 127 هزار و 485 تن کالا به صورت جاده اي از مرزهاي استان گيلان ترانزيت شده است که از اين مقدار  85 هزار و 153 تن کالا مربوط به مرز آستارا و 42 هزار و   332 تن کالا مربوط به مرز بندر انزلي بوده است. همچنين عمده کالاي ترانزيت شده از مرزهاي استان انواع تخته- آرد- چاي - خودرو و برنج   بوده است. مجموع تناژ حمل شده در بخش ترانزيت کالاي استان در طي اين مدت 43 درصد کاهش داشته است.

رييس اداره ترانزيت و حمل و نقل بين المللي اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان در خصوص ورود و خروج کاميون ها در سال 1399 توضيح داد: در طي اين مدت  تعداد  97 هزار و 885 دستگاه کاميون با ميانگين روزانه 268 دستگاه، از پايانه مرزي آستارا تردد کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد افزايش داشته است.

شايان ذکر است که بر اساس آمار موجود در سال 1399 ؛ 80 درصد فعاليت حمل و نقل بين المللي جاده اي استان گيلان در بخش صادرات ؛ 12 درصد در بخش واردات جاده اي  و 8 درصد در بخش ترانزيت جاده اي کالا بوده است.

مرز آستارا  يکي از مرزهاي مهم جاده اي کشور است که عمده فعاليت آن در بخش صادرات محصولات کشاورزي است.

منبع: تين نيوز

1400/01/18
الزامات ترانزیتی تفاهم نامه ایران و چین

کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزيت ضمن تشريح مواردي که ضرورت دارد، در برنامه ترانزيتي تفاهم‌نامه ايران و چين مدنظر قرار گيرد، گفت: پروژه‌هايي که در اين بستر تعريف مي‌شوند بايد به همراه ملاحظات امنيتي، دفاعي، پدافندي، زيست محيطي و مطابق با اسناد آمايش ملي کشور تعيين شود.

 محمدجواد شاهجويي،  درباره نکات مطرح همکاري راهبردي ايران و چين در حوزه ترانزيت و پيشنهاداتي درباره توجه به مفاهيم ترانزيت در اين تفاهم نامه، اظهار داشت: بايد توجه شود که همکاري ايران و چين در بستر طرح يک کمربند-يک راه، صرفا به توسعه زيرساخت‌هاي داخل کشور، آن هم به صورت سرمايه‌گذاري صرف انجام نشود.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزيت توضيح داد: اول آنکه اولويت پروژه‌هايي که در اين بستر تعريف مي‌شوند، بايد به همراه ملاحظات داخلي از جمله ملاحظات امنيتي، دفاعي، پدافندي، زيست محيطي و مطابق با اسناد آمايش ملي کشور تعيين شود و دوم آنکه همکاري شرکت هاي پيمانکاري و انتقال دانش فني و تجهيزات پيشرفته براي توسعه زيرساخت هاي خارج از حدود طرح هاي تعريف شده در پروژه يک کمربند يک راه در دستور کار قرار گيرد.

* ايران در قالب قرارداد با چين در پروژه هاي لجستيکي کشورهاي همسايه مشارکت کند

وي اظهار کرد: مطابق با بند هفتم از برنامه همکاري هاي جامع ايران و چين تحت عنوان همکاري در کشور ثالث که به همکاري دوجانبه و چندجانبه ايران و چين در برنامه هاي مشترک تحت عنوان طرح يک کمربند يک راه اختصاص دارد، جمهوري اسلامي ايران بايد با توجه به نيازهاي ترانزيتي و لجستيکي خود در منطقه غرب آسيا در تعريف، اجرا و بهره‌برداري از پروژه‌هاي زيرساختي در کشورهاي همسايه، مشارکت فعال داشته باشد و تلاش کند تا حداکثر منافع از پروژه‌هاي زيرساختي در حال تعريف و در حال اجرا براي کشور و همچنين در راستاي حفظ محور مقاومت استفاده شود.

* ضرورت تعريف پروژه‌هاي افزايش عملکرد و بهره‌وري براي شبکه راه‌آهن ملي ايران

شاهجويي بيان کرد: علاوه بر ساخت پروژه‌هاي زيرساختي، انتقال دانش فني در بهره برداري و فرآيندهاي تعمير و نگهداري زيرساخت‌ها به داخل کشور از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزيت افزود: تعريف پروژه‌هاي افزايش عملکرد و بهره‌وري براي شبکه راه‌آهن ملي ايران و همچنين همکاري گسترده در صنايع حمل و نقلي که در جهت افزايش عملکرد بهينه از زيرساخت‌هاي حمل و نقلي کشور مورد نياز است، به عنوان يکي از مهمترين وجوه همکاري با چين در زمينه ترانزيت و مساله حمل و نقل است.

* ضرورت استفاده از ظرفيت ديپلماسي چين براي حل مشکلات خارجي بر سر راه ترانزيت ايران

وي اظهار داشت: استفاده از ظرفيت‌هاي ديپلماسي چين براي حل مشکلات خارجي بر سر راه ترانزيت ايران از جمله کارشکني‌هاي بعضي از کشورهاي همسايه و مشکلات موجود بر سر راه انتقال مالي و فرآيندهاي بيمه‌اي، نيز از مسائلي است که ضرورت دارد در اين تفاهم نامه به آن توجه شود.

* ضرورت تعريف پروژه قطار زيارتي بين پاکستان، ايران، عراق و سوريه در قالب همکاري ايران و چين

شاهجويي تأکيد کرد: تعريف پروژه قطار زيارتي بين پاکستان، ايران، عراق و سوريه به صورت يک پروژه ايزوله مسافري و با سرعت بالا در جهت تخليه بار ترافيکي موجود در شبکه و خط آهن شرق به غرب ايران براي فعال شدن کريدور بين‌المللي اين مسير هم ضرورت دارد در اين تفاهم نامه مد نظر قرار گيرد.

سند برنامه همکاري جامع جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين موسوم به برنامه 25 ساله روز شنبه هفتم فروردين 1400 در تهران به امضاي محمدجواد ظريف و «وانگ يي»، وزراي خارجه دو کشور رسيد.

اين سند ظرفيت‌ها و چشم انداز همکاري دوجانبه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين در زمينه‌هاي مختلف از جمله اقتصادي، فرهنگي و غيره را مورد بحث قرار داده است.

منبع: خبرگزاري فارس

1400/01/18
ترددهای مرزی با ترکیه ادامه دارد/درخواست ترانزیتی ازبکها از ایران

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از حذف صف هاي طولاني مرزي کاميون ها ميان ايران و ترکيه طي 3 ماه اخير خبر داد.

 محمد جواد هدايتي درباره علت صف‌هاي طولاني کاميون‌ها در مرز بازرگان گفت: در حال حاضر توقف‌ها کم شده و صف چنداني در مرز نداريم. فقط در مقاطعي به دليل اينکه صادرات و واردات ما در برخي از فصول سال تغيير مي‌کند ممکن است صف تجاري ايجاد شود.

صف کاميون‌ها در مرز بازرگان جمع شد

وي افزود: از ژانويه (دي ماه) تاکنون صف چنداني در مرز ايران – ترکيه براي تردد کاميون‌ها ايجاد نشده است مگر در يکي، دو روزي که برف و بارندگي داشتيم.

تجمع رانندگان افغان، لطمه‌اي به ترددهاي مرزي نمي‌زند

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درباره تردد از مرز دوغارون ادامه داد: رانندگان افغانستاني معترض به عدم پرداخت خسارات وارده به کاميون‌هايشأن، جاده گمرک اسلام قلعه به هرات را مسدود کرده بودند اما مرز بسته نيست.

هدايتي گفت: اين رانندگان در پي آتش سوزي و انفجار بهمن ماه گمرک اسلام قلعه، دچار خسارت شده بودند ولي دولت افغانستان هنوز خسارات آنها را پرداخت نکرده است. از همين رو در خاک افغانستان بخشي از مسير را مسدود کرده بودند؛ اما تاکنون روي ترددهاي مرزي ما تأثيري نداشته است.

تمايل شديد ازبکستان به عبور ترانزيتي از خاک ايران

وي دربار اظهار نظر اخير وزيرامور خارجه کشورمان در خصوص تمايل ازبکستاني‌ها به ترانزيت کالا از خاک ايران يادآور شد: طي چند ماه اخير چندين بار با طرف ازبک جلسات حضوري و ويدئوکنفرانسي برگزار کرده ايم؛ ازبکستان جزو کشورهاي دابل لند لاک (کشورهاي محصور ميان کشورهاي محصور در خشکي) محسوب مي‌شود. يعني هم خودش به آب‌هاي آزاد راه ندارد و هم کشورهاي همسايه آن به آب‌هاي آزاد راه ندارند.

وي تاکيد کرد: با توجه به شرايط اين کشور، مقامات ازبکستان مايل هستند با عبور از شرايط کرونايي، مسير تردد کالاهاي خود از راه‌هاي ايران را هموار کنند. چرا که ترکمنستان محدوديت‌هاي بيشتري براي کاميون‌هاي اين کشور ايجاد کرده است و به همين دليل از وزير امور خارجه کشورمان درخواست کرده اند تا راه دسترسي آنها به آب‌هاي آزاد از طريق بنادر ايران و همچنين دسترسي به ترکيه که قبلاً از خاک ترکمنستان انجام مي‌شد از مسير ايران برقرار شود.

بررسي مسيرهاي دسترسي ازبکستان به زيربناهاي حمل و نقلي ايران

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: دو کشور افغانستان و ترکمنستان مسير دسترسي ازبکها به خاک ايران است. همچنين مي‌توانند از طريق قزاقستان و اتصال به بنادر اين کشور با بنادر شمالي ايران تبادل کالا با کشورمان داشته باشند. البته هيچکدام از اين مسيرها، صد درصد و مطمئن نيستند. افغانستان مشکلات امنيتي دارد؛ ترکمنستان نيز تبادلات به صورت تريلر دارد و بنادر درياي خزر نيز به صورت حمل با کشتي رو- رو (ro-ro) فعال هستند که آن هم محدوديت‌هاي خاص خود را دارد.

هدايتي درباره توافقنامه ترجيحي ما با ازبک ها گفت: امضاي اين نوع توافقنامه‌ها براي تسهيل صادرات و واردات ميان دو کشور است که در حوزه کاري سازمان توسعه تجارت ايران قرار دارد. بر اساس اين گونه توافقنامه‌ها، دو کشور تخفيف‌هايي در زمينه تعرفه‌هاي گمرکي به کالاهاي يکديگر ارائه مي‌دهند اما موضوع ترانزيت شامل توافقنامه ترجيحي نمي‌شود و ازبک ها بيشتر به تردد ترانزيتي از خاک ايران تمايل دارند.

ثبت 700 هزار تردد کاميون از مرزهاي ايران در سال 99

وي درباره تعداد تردد کاميون‌ها از مرزهاي کشور در سال گذشته گفت: حدود 700 هزار تردد از مرزهاي رسمي کشور در سال گذشته به ثبت رسيد. اين ميزان تردد به دليل شرايط کرونا نسبت به سال قبل از آن 20 تا 25 درصد کاهشي بود چرا که در سه ماه ابتدايي سال گذشته، مرزها مسدود بود و به تدريج از خردادماه ??، پايانه‌هاي مرزي با کشورهاي همسايه بازگشايي شدند.

منبع: خبرگزاري مهر

1401خرداد
1401فروردین
1400اسفند
1400آذر
1400آبان
1400مهر
1400شهریور
1400مرداد
1400تیر
1400خرداد
1400اردیبهشت
1400فروردین
1399اسفند
1399بهمن
1399دی
1399آذر
1399آبان
1399مهر
1399شهریور
1399مرداد
1399تیر
1399خرداد
1399اردیبهشت
1399فروردین
1398اسفند
1398بهمن
1398دی
1398آذر
1398آبان
1398مهر
1398شهریور
1398مرداد
1398تیر
1398خرداد
1398اردیبهشت
1398فروردین
1397اسفند
1397بهمن
1397دی
1397آذر
1397آبان
1397مهر
1397شهریور
1397مرداد
1397تیر
1397خرداد
1397اردیبهشت
1397فروردین
1396اسفند
1396بهمن
1396آذر