1399/10/29 |
|
|
|
رشد ۱۲۵ درصدی ترانزیت کالا از بندر امیرآباد در سال جاری |
|
|
|
مديرکل
بنادر و دريانوردي اميرآباد با بيان اينکه در 9 ماهه سال جاري ميزان تخليه و
بارگيري کالا در بندر اميرآباد بيش از يک ميليون و 850هزار تن کالا بوده
است ، اظهار داشت : در مدت ياد شده ، بيش از 61 هزار و 200 تن کالا توسط
ناوگان ريلي جابه جا شده است .
محمدعلي
اصل سعيدي پور درباره عمليات تخليه و بارگيري بندر اميرآباد ، تصريح کرد :
از حجم کلي عمليات بندري ، بيش از يک ميليون و 430 هزار تن تخليه و بيش از 426 هزار تن کالا از بندر اميرآباد به کشورهاي حوزه CIS صادر شده است .
وي گفت :
در سال جاري يک ميليون و ??? هزار تن کالاهاي اساسي از قبيل گندم ، جو ،
ذرت و روغن خوراکي در بندر اميرآباد تخليه و به بازار هدف ارسال شده است .
مديرکل
بندر اميرآباد با بيان اينکه در 9 ماهه سال جاري ميزان تخليه و بارگيري
مواد نفتي در بندر اميرآباد 72 درصد رشد داشته و به 71 هزار و 500 تن رسيد ،
گفت : ترانزيت کالا در سال جاري و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ، رشد 125 درصدي داشته است .
منبع: پرتال حمل ونقل
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/29 |
|
|
|
جنگ قره باغ بر صنعت ترانزیت ایران چه تأثیری داشت؟ |
|
|
|
مديرکل ترانزيت وزارت راه و شهرسازي گفت: تصميم گرفتيم تا
در پي جنگ قره باغ، شراکتهاي جديد چندجانبه در منطقه تعريف و کريدورهاي
قديمي را تکميل و وارد چرخه تجارت منطقه کنيم.
مديرکل ترانزيت وزارت راه و شهرسازي گفت:
تصميم گرفتيم تا در پي جنگ قره باغ، شراکتهاي جديد چندجانبه در منطقه
تعريف و کريدورهاي قديمي را تکميل و وارد چرخه تجارت منطقه کنيم.
امين ترفع در خصوص نشست مشترک وزارت راه و شهرسازي با وزارت
امورخارجه با موضوع بررسي تحولات قرهباغ بر وضعيت حمل و نقل و ترانزيت
منطقه جهت بهرهگيري از فرصتهاي ايجادشده براي کشور و اهداف آن نشست، گفت:
فرصتهاي ايجاد شده در کشور به ويژه در حوزههاي حمل و نقلي و ترانزيتي و
چگونگي استفاده از اين فرصتها در نشست مشترک مورد بحث و تبادلنظر قرار
گرفت.
وي با اشاره به اينکه تمامي دستگاههاي
تأثيرگذار از جمله بخشهاي حمل و نقلي وزارت راه و وزارت امور خارجه و دفتر
توسعه تجارت، موضوعات مرتبط را موشکافانه بررسي کردند، افزود: در اين
نشست، بر تکميل و فعال کردن کريدور شمال-جنوب و کريدور خليج فارس-
دريايسياه تاکيد شد. اين موارد از جمله مواردي هستند که در تحولات قرهباغ
ميتوان از آنها استفاده کرد.
ترفع توضيح داد: تصميم اين است که بتوانيم
با اتخاذ سياستهاي هوشمندانه وزارت راه و شهرسازي، شراکتهاي جديد
چندجانبه را در منطقه تعريف و کريدورهايي که سابقه چندين ساله دارند را
تکميل کرده و آنها را وارد چرخه تجارت کنيم.
وي تصريح کرد: وزارت راه و شهرسازي به
ويژه در دو سال گذشته که موضوع ديپلماسي حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي را
تهيه کرده و نقشه آن را در دست تدوين دارد، آن پروژههاي اولويتداري که
جنبه ملي داشته و در عين حال کارکرد بينالمللي دارند و اتصال کشور را با
کشورهاي همسايه برقرار ميکنند، در اولويت قرار داده است.
مديرکل ترانزيت، تجاريسازي و تشکلهاي
وزارت راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: پروژههاي حمل و نقلي اولويت دار در
سطوح مختلف مطرح و تأييد شده است تا در قالب بودجهاي به جريان افتاده و
تکميل شود.
ترفع بر تعامل وزارت راه و شهرسازي و
وزارت امور خارجه در ترانزيت تاکيد کرد و گفت: وزارت امور خارجه از جنبه
سياسي به وزارت راه و شهرسازي، کمک ميکند تا بتواند شراکت و ائتلافهاي
چندجانبه حمل و نقلي را شکل داده و از اين فرصت براي ارتقاي کشور، استفاده
کند.
گفتني است، نهمين جلسه از سلسله نشستهاي
ديپلماسي حمل و نقل به منظور بررسي تأثير تحولات قرهباغ بر وضعيت حمل و
نقل بينالملل و ترانزيت منطقه جهت بهرهگيري از فرصتهاي ايجاد شده براي
کشور، 17 ديماه با حضور مديرکل دفتر تجاريسازي و تشکلهاي وزارت راه و
شهرسازي و نمايندگاني از وزارت امورخارجه، دفتر ترانزيت گمرک جمهوري اسلامي
ايران، دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ايران، دفتر ترانزيت و
حمل و نقل بينالمللي سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي، ترانزيت و
لجستيک و توافقنامههاي سازمان بنادر و دريانوردي، بازرگاني خارجي و
بينالملل شرکت راهآهن جمهوري اسلامي ايران، در ساختمان دادمان وزارت راه و
شهرسازي، برگزار شد. منبع:وزارت راه و
شهرسازي |
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/29 |
|
|
|
افزایش ۴۹ درصدی حمل و نقل بین المللی کالا |
|
|
|
مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و
نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي از افزايش 49 درصدي
کاميونهاي عبوري از پايانههاي مرزي کشور در آذر نسبت به آبان خبر داد. جواد هدايتي
افزود: آذر امسال، 159 هزار و 996 دستگاه کاميون از پايانههاي مرزي
جادهاي کشور تردد کردند که نشان دهنده رشد عبور و مرور 49 درصدي از
مرزهاي زميني کشور است. وي افزود: 37 هزار دستگاه کاميون به منظور
صادرات کالا، 10 هزار دستگاه کاميون براي واردات کالا و 7 هزار و 500
دستگاه کاميون هم به منظور ترانزيت با حمل مستقيم يا يکسره از مرزها عبور
کرده اند. هدايتي افزود: در ماه ياد شده، مرز بازرگان جايگاه نخست
صادرات و واردات را به خود اختصاص داد و مرز جلفا در رتبه دوم واردات قرار
گرفت و مرز آستارا نيز رتبه دوم صادرات از طريق حمل يکسره را بدست آورد. مدير
کل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل
جادهاي افزود: فعالترين مرز کشور در زمينه ترانزيت کالا، پايانه مرزي
باشماق در استان کردستان و پس از آن پايانه مرزي دوغارون بوده است، همچنين
بيشترين صادرات به صورت ترانشيپمنت در مرز پرويزخان صورت پذيرفته است. وي
بيشترين مبادلات و تردد کاميونها را در پايانههاي مرزي با کشورهاي عراق
و افغانستان دانست و گفت: يکي از اقدامات شاخص در آذر ماه، افزايش 49
درصدي خروج از پايانههاي مرزي و در نتيجه کاهش 20 درصدي تعداد کاميونهاي
متوقف در پايانههاي مرزي کشور بوده است.
منبع: خبرگزاري صدا و سيما
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/29 |
|
|
|
از انتقال عملیات ترانشیپ کالاهای صادراتی به خاک عراق ممانعت شود |
|
|
|
حصول شرايط اقتصادي ناپايدار در شرايط کاري کارگران و
شاغلان حوزه هاي مختلف ترانشيپ در مرزهاي مشترک با کشور عراق سبب اختلال در
معيشت جمعيت قابل توجهي از خانواده هاي ايراني خواهد شد . رئيس اتاق
خرمشهر با اشاره به اخبار غير رسمي مبني بر اينکه مقامات عراقي به دنبال
انتقال امور مربوط به حمل و نقل ، تخليه و بارگيري و ترانشيپ کالاهاي وارده
از ايران به محدوده داخلي عراق هستند ، رايزني براي ممانعت از انجام اين
تغيير را خواستار شد .
هاني فيصلي
گفت : اخبار غير رسمي از فعالان اقتصادي کشور عراق حاکي از اين است که
مقامات اين کشور به صورت جدي پيگير انتقال امور مربوط به حمل و نقل ، تخليه
و بارگيري و ترانشيپ کالاهاي وارده از ايران به محدوده داخلي اين کشور در
مرزهاي مشترک هستند که طبعاَ انجام اين امر مضرات و عواقب بدي براي فعاليت
هاي صادراتي کشورمان در پي خواهد داشت .
از جمله عواقب حاصل از اين تصميم ميتوان به بيکاري تعداد کثيري از شرکت
هاي لجستيکي ، کارکنان و کارگران شاغل در باراندازهاي تجاري مربوط به آنها
اشاره کرد ، که با انتقال امور مربوط به حيطه تخليه و بارگيري در خاک عراق ،
شاهد از دست دادن جايگاه شغلي و منبع کسب و درآمد آنها خواهيم بود .
رئيس اتاق
خرمشهر ادامه داد : اين در حالي است که با وجود شرايط سخت اقتصادي و
فشارهاي تحريم ، اتخاذ سياست هاي اشتغالزايي و حفظ جايگاه شغلي نيروي کار
فعال ، يکي از اولويت هاي اصلي نظام اقتصادي کشور در بهبود سطح معيشت ،
تداوم مقاومت اقتصادي و کاهش فشارهاي تحريم از دوش اقشار کم درآمد کشور در
نظر گرفته شده است .
او ضمن
اشاره به آسيب هاي اجتماعي ناشي از بيکاري کارگران زحمتکش و کم برخوردار
شاغل در حوزه هاي حمل و نقل و بازرگاني ، در مرزهاي مشترک با کشور عراق ،
بيان کرد : حصول شرايط اقتصادي ناپايدار در شرايط کاري کارگران و شاغلان
حوزه هاي مختلف ترانشيپ در مرزهاي مشترک با کشور عراق سبب اختلال در معيشت
جمعيت قابل توجهي از خانواده هاي ايراني خواهد شد .
فيصلي
تصريح کرد : با در نظر گرفتن موارد فوق و در راستاي حفظ حقوق فعالان
اقتصادي و نيروهاي کار فعال در اين حوزه و همچنين حمايت از بنگاه هاي
اقتصادي کوچک ، لازم است ، تدابير لازم جهت بهره مندي از نفوذ و قدرت
ديپلماسي کشور در جهت رايزني با همتايان عراقي و ممانعت از اتخاذ تصميم
موصوف ، صورت گيرد . از اين رو با مکاتبه با وزارت امور خارجه خواستار ان
شديم تا پيگيري لازم در اين زيمنه صورت گيرد .
رئيس اتاق
خرمشهر در پايان ابراز اميدواري کرد: با حل مشکل فوق ، شاهد تداوم رونق
اقتصادي در نقاط مرزي و اشتغال پايدار براي کارکنان فعال در آن باشيم .
منبع: پايگاه خبري اتاق ايران
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/29 |
|
|
|
امضا تفاهمنامه حملونقل جادهای بین ایران و عراق برای تردد کامیونهای حمل بار بین دو کشور |
|
|
|
وزير راه و
شهرسازي با اشاره به اينکه تفاهمنامه حمل و نقل جادهاي بين ايران و عراق
براي تردد کاميونهاي حمل بار بين دو کشور به امضا ميرسد از فراهم شدن
مقدمات آغاز احداث و تکميل خط آهن شلمچه - بصره خبر داد .
محمد
اسلامي وزير راه و شهرسازي کشورمان در حاشيه ديدار با علاء الجبوري وزير
تجارت عراق در خصوص اين ديدار اظهار داشت : در ديدار با وزير تجارت عراق
گفتگوهايي داشتيم که کميتههاي فني حوزههاي حمل و نقل ، مذاکرات فراواني
در اين خصوص داشتند .
اسلامي
ادامه داد : در خصوص راهآهن شلمچه - بصره گفت و گوهاي فني مناسبي انجام شد
که تقريبا ميتوان اعلام کرد مقدمات براي تنظيم برنامه اجرايي راه آهن
شلمچه - بصره فراهم شده است . گام مهم باقيمانده اين است که از نظر سياسي ،
مراجع دو کشور تفاهم نهايي را انجام دهند تا عمليات اجرايي اين خط آهن
آغاز شود .
وي
خاطرنشان کرد : در موضوع حمل و نقل ، گفت و گو مناسبي انجام شد که اميد است
موانع رفع شوند . يکي از مشکلات تجار ما اين است که بار در مرز تخليه
ميشود و آسيب مي بيند که تجار از اين نظر با مشکلاتي مواجه هستند . توافق
شد تا به شکل متوازن کاميون داران ايراني و عراقي بتوانند در کشور همسايه
تردد داشته باشند . همچنين مقرر شد تا کميته فني اين موضوع را تعريف کند و
بتوانيم تفاهم نامه حمل و نقل جاده اي بين دو کشور را به امضا برسانيم .
منبع: پرتال حمل ونقل
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/29 |
|
|
|
ابراز تمایل قرقیزستان برای ترانزیت کالا از بنادر ایران |
|
|
|
با توجه به بسته شدن شدن مرز بين چين و قرقيزستان ،
ترانزيت کالا از طريق بنادر جنوبي ايران به مرز سرخس و قرقيزستان اهميت
قابل توجهي دارد و اميد است که بتوان از اين ظرفيت استفاده کرد . در
ديدار سفير قرقيزستان با مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ، بر توسعه
همکاريهاي راهبردي حملونقل و ترانزيت کالا از بنادر ايران به اين کشور
تاکيد شد .
محمد
راستاد در نشست دو جانبه با آواز بيک عبدالرزاق اف ؛ سفير جمهوري
قرقيزستان در ايران با استقبال از توسعه همکاريهاي دوجانبه در عرصههاي
مختلف ، اظهار داشت : سازمان بنادر و دريانوردي ؛ آمادگي دارد تا ظرفيت هاي
بندري ، دريايي و آموزشي خود را براي بهره مندي دو جانبه با کشور
قرقيزستان ارتقا دهد .
وي ظرفيت
هاي بندري در نوار ساحلي جنوب و شمال ايران را قابل توجه دانست و افزود :
با توجه به حضور فعال اپراتورها و تجهيزات مناسب در شمال و جنوب کشور ،
امکان ارائه خدمات با بيشترين کيفيت و کمترين هزينه به صاحبان کالا وجود
دارد و از سوي براي تشويق صاحبان کالا تخفيف هاي براي کالاهاي ترانزيتي
درنظر گرفته شده است .
مديرعامل
سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به توسعه بندر چابهار و راه اندازي راه
آهن زاهدان - چابهار ، اظهار داشت : اين بندر پتانسيل بسيار خوبي براي
ترانزيت کالا به کشورهاي آسياي ميانه از جمله قرقيزستان دارد .
راستاد
درباره تفاهم نامه سه جانبه ايران ، هند و افغانستان براي توسعه بندر
ترانزيتي چابهار ، تصريح کرد : اين تفاهم نامه به گونه اي است که ساير
کشورها مي توانند به آن ملحق شوند و از ويژگي هاي منحصر به فرد آن استفاده
کنند ، از اين رو در مبحث ترانزيت کالا اين موضوع فرصت مناسبي براي تجار
قرقيزستان است . توصيه مي کنم صاحبان
کالا قرقيزستان از زيرساخت ها و امکاناتي که در بنادر ايران وجود دارد
بازديد کنند تا از نزديک متوجه شوند که اين بخش چه خدماتي را ارايه مي دهد .
آواز بيک
عبدالرزاق اف ؛ سفير جمهوري قرقيزستان در ايران نيز با تأکيد بر علاقه اين
کشور براي ترانزيت کالا از طريق بنادر ايران ، گفت : با توجه به بسته شدن
شدن مرز بين چين و قرقيزستان ، ترانزيت کالا از طريق بنادر جنوبي ايران به
مرز سرخس و قرقيزستان اهميت قابل توجهي دارد و اميد است که بتوان از اين
ظرفيت استفاده کرد .
همچنين در
اين نشست دو جانبه مقرر شد ، کارگروه فني براي بررسي بيشتر همکاري بين دو
کشور ايران به قرقيزستان با هدف ترانزيت کالا از بنادر جنوبي ايران تشکيل
شود .
منبع: پرتال حمل ونقل
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/29 |
|
|
|
ایجاد بزرگترین منطقه ترانزیتی اروپا و آسیا با گسترش همکاریهای حمل و نقلی |
|
|
|
در چارچوب سازمان همکاري شانگهاي پايه حقوقي همکاريهاي
چندجانبه در زمينههاي يادشده شکل گرفته و ساختار منطقهاي ضدتروريسم
سازمان همکاري شانگهاي ، شوراي بازرگاني و اتحاديه بين بانکي سازمان همکاري
شانگهاي ايجاد شده است . دبير کل
سازمان همکاري شانگهاي گفت : گسترش همکاري هاي متقابل در زمينه حمل و نقل
در فضاي سازمان همکاري شانگهاي به ايجاد بزرگترين منطقه ترانزيتي بين
اروپا و آسيا کمک خواهد کرد .
ولاديمير
ناروف گفت : گسترش همکاريهاي متقابل در زمينه حمل و نقلي در فضاي سازمان
همکاري شانگهاي به ايجاد بزرگ ترين منطقه ترانزيتي بين اروپا و آسيا کمک
خواهد کرد .
وي در مورد
نقش سازمان همکاري شانگهاي در سياست جهاني افزود : سازمان همکاري شانگهاي
طي 20 سال فعاليت خود در سيستم روابط بين المللي جايگاه شايسته خود را کسب و
خود را به عنوان يک سازمان معتبر در تنظيم و اجرايي برخوردهاي همه جانبه
در زمينه حفظ و تحکيم ثبات جهاني و منطقهاي معرفي کرد .
مقابله با ستيزه جوييها و تهديدات غيرمرسومي امنيت بينالمللي مانند
تروريسم ، افراط گرايي و جدايي خواهي به عنوان تهديدي براي تماميت ارضي
کشورها، قاچاق مواد مخدر، جرائم سازمان يافته در کانون توجه سازمان قرار
دارد .
وي
خاطرنشان کرد : در چارچوب سازمان همکاري شانگهاي پايه حقوقي همکاريهاي
چندجانبه در زمينههاي يادشده شکل گرفته و ساختار منطقهاي ضدتروريسم
سازمان همکاري شانگهاي ، شوراي بازرگاني و اتحاديه بين بانکي سازمان همکاري
شانگهاي ايجاد شده است .
دبير کل
سازمان همکاري شانگهاي همچنين بر لزوم ارائه توجه خاص براي تحکيم
همکاريهاي حمل و نقلي - لجستيکي در فضاي سازمان که نه تنها به توسعه روابط
اقتصادي و بازرگاني بين کشورها ، بلکه ايجاد بزرگترين منطقه ترانزيتي بين
اروپا و آسيا کمک خواهد کرد ، تاکيد کرد .
سال جاري ميلادي به عنوان سال فرهنگ کشورهاي سازمان همکاري شانگهاي اعلام
شد که برنامه ريزي شده در چارچوب آن مراسمهاي عملي براي تحکيم گفتوگوي
بين تمدني سازماندهي شود .
سازمان
همکاري شانگهاي يک سازمان بين المللي بين دولتي است که در تاريخ 15 ژوئن
سال 2001 ميلادي در شانگهاي چين از سوي قزاقستان ، چين ، قرقيزستان ، روسيه
، تاجيکستان و ازبکستان تاسيس شده است .
در نشست
سازمان که ماه ژوئن سال 2017 ميلادي در شهر آستانه پايتخت قزاقستان برگزار
شد ، هندوستان و پاکستان عضو دائمي سازمان همکاري شانگهاي شدند .
اکنون جمهوري اسلامي ايران ، افغانستان ، مغولستان و بلاروس اعضاي ناظر اين سازمان هستند .
ترکيه ، سريلانکا ، ارمنستان ، آذربايجان ، نپال و کامبوج شريک گفت وگو با اين سازمان هستند .
منبع: خبرگزاري فارس
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/20 |
|
|
|
ناظر گمرکات استان خراسان رضوی عنوان کرد: تلاش برای تسریع روند خروج کامیون ها از مرز دوغارون در مذاکره با افغانستان |
|
|
|
ناظر گمرکات استان خراسان رضوي گفت: در رايزني با هيات اقتصادي هرات افغانستان، تلاش کرديم تا بحث خروج کاميون ها از مرز دوغارون را سامان داده و در اين حوزه تسريع ايجاد نماييم.
«اميد جهانخواه» در حاشيه برگزاري کارگروه مشترک حمل و نقل (ذيل در چهارمين نشست کميته مشترک اقتصادي خراسان رضوي و ولايت هرات باستان افغانستان) به خبرنگار ما گفت: ساماندهي ترافيک موجود در دوغارون، مسئلهاي است که نيازمند همکاري و تعامل مشترک طرفين مي باشد. کشور افغانستان بايستي همکاري لازم را در خصوص ترخيص کالا انجام دهد، در حال حاضر طرف افغان صرفا کاميون ها را پذيرش مي کند اما تشريفات گمرکي آن را به روز بعد موکول مي کند، لذا مطالبه ما اين است که پذيرش کاميون و تشريفات گمرکي به صورت توامان و در اسرع وقت انجام بگيرد تا ترافيک موجود، رفع شود و خروج کاميون ها از مرز دوغارون و ورود آن ها به خاک أفغانستان سرعت بگيرد.
وي يادآور شد: با طرف افغان توافق کرديم تا تشريفات گمرکي 600 دستگاه کاميون در طول يک روز انجام بگيرد و به بيان ديگر در هر ساعت 60 دستگاه کاميون بايد پذيرش شوند و همزمان نيز تشريفات گمرکي آنان انجام گيرد.
جهانخواه به مطالبات طرف مقابل نيز اشاره و خاطرنشان کرد: تجار افغانستاني که وارد ايران مي شوند، گواهي نامه بين المللي دارند و طرف افغانستاني تقاضا دارد که گواهي نامه آنان در ايران مورد پذيرش قرار گيرد، در اين خصوص نيز مقرر گرديد تا پيگيري هاي لازم توسط وزارت امور خارجه انجام پذيرد، چرا که اين مبحث در حيطه اختيارات گمرک نبوده و ارتباطي با شرح وظايف اين سازمان نداشت.
وي افزود: يکي ديگر مطالبات ما تامين زيرساخت هاي موجود در گمرک اسلام قلعه و فراهم سازي امکانات رفاهي براي رانندگان بود. علاوه بر اين افزايش باسکول ها از ديگر مطالبات ما از کشور افغانستان بود که طرف افغان عنوان کرد در حال حاضر دو باسکول موجود را تجهيز خواهد کرد تا کار بهبود پيدا کرد.
وي ابراز اميدواري کرد که تعاملات دو کشور در بخش هاي مختلف به نتايج مطلوب و کاهش مشکلات بيانجامد.
منبع: اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خراسان رضوي |
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/20 |
|
|
|
ضرورت نقش آفرینی چابهار به عنوان هاب بین المللی ترانزیت |
|
|
|
محمد اسلامي در سومين نشست ستادي شوراي سواحل مکران تصريح کرد: توسعه سواحل مکران
به ويژه چابهار بر سه محور اصلي شامل محروميت زدايي از منطقه جهت دستيابي
مردم به راه، توسعه زيرساختها و فراهم کردن شرايط نقش آفريني چابهار
بهعنوان هاب بينالمللي ترانزيت، ضرورت دارد.
او گفت: احداث راه آهن چابهار به زاهدان، ايجاد کريدور بزرگراهي جنوب
در محدوده عملياتي سواحل مکران (پسابندر، چابهار، کنارک، کاروان، جاسک،
ميناب)، طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار و احداث شهر جديد تيس از جمله
موضوعاتي است که وزارت راه و شهرسازي پيگيري ميکند.
وزير راه و شهرسازي همچنين بر ضرورت مطالعه جهت احداث بندر کوه مبارک
در شرق هرمزگان و مطالعه احداث راه آهن جاسک – جيرفت و جابهجايي شهر جديد
مکران در جاسک تأکيد کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/20 |
|
|
|
تداوم صادرات و ترانزیت کالا از مبدأ و مقصد بندر چابهار به رغم محدودیت های تجاری |
|
|
|
به رغم مشکلات و محدوديتهاي ايجاد شده در مسير مبادلات تجاري کشور ، صادرات ، واردات و ترانزيت کالاها به مقصد ايران، بندر چابهار توانسته فعالانه عمل کند ، از اين رو حجم قابل توجهي کالا از طريق اين بندر به کشور وارد و همچنين به کشورهاي همسايه از جمله افغانستان ارسال مي شود . معاون اول رئيس جمهور تاکيد کرد : طرح هاي توسعهاي در دست اجرا در بندر چابهار براي آينده منطقه به ويژه براي کشورهاي همسايه بسيار مفيد است .
اسحاق جهانگيري در آيين آغاز به کار عمليات اجرايي 4 پروژه زيربنايي بندري و دريايي در بندر شهيد بهشتي چابهار ، خاطرنشان کرد : بيش از 3 هزار ميليارد تومان طرح هاي سرمايه گذاري و عمراني در بندر چابهار ، در دست اجراست که اين امر بسيار قابل توجه است .
وي افزود : به رغم مشکلات و محدوديتهاي ايجاد شده در مسير مبادلات تجاري کشور ، صادرات ، واردات و ترانزيت کالاها به مقصد ايران، بندر چابهار توانسته فعالانه عمل کند ، از اين رو حجم قابل توجهي کالا از طريق اين بندر به کشور وارد و همچنين به کشورهاي همسايه از جمله افغانستان ارسال مي شود .
وي با اشاره به طرح هاي توسعه اي بندر چابهار ، تأکيد کرد : اين طرح ها براي اعمال حاکميت سازمان بنادر و دريانوردي و همچنين براي اطمينان از سلامت کامل دريانوردان به هنگام تردد در دريا لازم و کاربردي است.
رئيس شوراي توسعه سواحل مکران اجراي پروژه پوشش کامل راديويي سواحل سيستان و بلوچستان و احداث ساختمان مرکز جستجوي نجات دريايي را طرح هاي بسيار مهم سازمان بنادر در حوزه تردد ايمن دريايي براي دريانوردان برشمرد .
منبع:پرتال حمل ونقل |
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/20 |
|
|
|
امسال ۱.۲ میلیون تن کالا در مرز تمرچین پیرانشهر جابجا شده است |
|
|
|
مديرکل دفتر ترانزيت و
حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي گفت: امسال با
وجود شرايط تحريم و شيوع بيماري کوويد 19، يک ميليون و 222 هزار تن کالا در
مرز تمرچين پيرانشهر جابجا شده است.
جواد
هدايتي روز پنجشنبه در جلسه ساماندهي سايت هاي تخليه و بارگيري واقع در
پايانه مرزي تمرچين پيرانشهر افزود: از اين ميزان662 هزار تن مربوط به
کالاهاي وارداتي و 560 هزار تن مربوط به کالاهاي صادراتي بوده است.
وي اضافه کرد: طي سال جاري براي حمل اين ميزان کالا، 23 هزار تردد ناوگان باري در مرز تمرچين ثبت شده است.
مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل
جادهاي ادامه داد: يکي از اهداف مهم سازمان، روانسازي ترانزيت در پايانه
هاي مرزي است که اين هدف جز با حذف بروکراسي اداري، تسريع در صدور
بارنامه، ايجاد جاده هاي امن و مناسب و سازماندهي در عبور و مرور از
پايانههاي مرزي ميسر نخواهد بود.
هدايتي اظهار کرد: در صورت تصويب طرح پيشنهادي ساماندهي مبادي ورودي و
خروجي پايانه مرزي تمرچين شاهد تسهيل تردد کاميونهاي ورودي و خروجي و
برطرف شدن حل مشکل اين پايانه خواهيم بود.
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان غربي نيز در اين جلسه
بيان کرد: ساخت پايانه مرزي تمرچين 13 سال پيش به لحاظ موقعيت آن زمان
انجام و به صورت ابتدايي جانمايي شد که با توجه به شرايط کنوني داراي نواقص
زيرساختي است و بايد براي رفع آن ها تدابير لازم انديشيده شود.
نادر صادقي گفت: پايانه مرزي تمرچين طي زمان با افزايش تردد بار به طور
نامتوازن و ناموزون رشد کرده که مطلوب نبوده و همين امر اعتراض اهالي
منطقه، رانندگان، صادر کنندگان و وارد کنندگان را در پي داشته است.
وي با بيان اينکه پايانه مرزي تمرچين به لحاظ ترانزيتي داراي رويکردهاي
جديدي است، افزود: در برگزاري مناقصهها براي شرکت هاي مستقر و پيمانکار
بايد اهليت سنجي مالي، دانشي و فني در اين مرز لحاظ شود.
مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي نيز در اين جلسه با
اشاره به اهميت پايانه مرزي تمرچين اظهار کرد: سهم ناوگان ورودي پايانه
مرزي تمرچين بيش از 34 هزار و خروجي بيش از 33 هزار دستگاه است که از نظر
تعداد ناوگان ورودي با اختصاص 5.5 درصد کل ناوگان ورودي به کشور در رتبه 9
و از نظر تعداد ناوگان خروجي با اختصاص 5 درصد در رتبه 10 کشوري قرار
دارد.
ارسلان شکري اضافه کرد: ترافيک و توقف وسايل نقليه در جاده منتهي به
محدوده پايانه مرزي و عدم استفاده بهينه از ظرفيت هاي موجود در مسير محور
پيرانشهر به مرز تمرچين براي ساماندهي ترافيک از عمده مشکلات اين پايانه
مرزي به شمار مي رود.
وي پايانه مرزي تمرچين را به عنوان يکي از ظرفيت هاي بزرگ ترانزيتي غرب
کشور عنوان کرد و ادامه داد: واردات و صادرات از منطقه تمرچين مورد تأييد
است و ما نيز از موضوع رونق اقتصادي مردم مرزنشين استقبال ميکنيم و حل
مشکلات موجود رويکرد اصلي سازمان و به تبع آن اداره کل راهداري و حمل و نقل
جاده اي استان است.
پايانه مرزي تمرچين به لحاظ جغرافيايي و قرارگيري در
کريدور شرق به غرب مسير مناسبي براي ورود به کشور سوريه، دسترسي به درياي
مديترانه و قاره آفريقا از اهميت بسزايي برخوردار است.
طرحي براي بهسازي مسير ورودي پايانه مرزي تمرچين در جهت ساماندهي ورودي
اين مرز پيشنهاد شده که گامي موثر در جهت رفع عمده مشکلات موجود در جهت
فعاليت هاي اقتصادي آن خواهد بود.
مرز تمرچين يکي از پنج مرز رسمي در آذربايجان غربي و تنها مرز رسمي اين استان با شمال عراق است.
منبع: خبرگزاري ايرنا
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/16 |
|
|
|
ضرورت چابک سازی پایانه های مرزی با کاهش موازی کاری بین دستگاهی |
|
|
|
مدير کل راهداري و حمل و نقل جاده اي
آذربايجان غربي در نشستي با رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ترکيه جهت
بهبود روابط تجاري ايران با اين کشور بر ضرورت چابکسازي پايانههاي مرزي
با کاهش موازي کاري بين دستگاهي تاکيد کرد. مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي
آذربايجان غربي با اشاره موقعيت ويژه جغرافيايي آذربايجان غربي و همسايگي
با سه کشور اظهار داشت: استان آذربايجانغربي به لحاظ شرايط جغرافيايي و
همسايگي باسه کشور خارجي در شاهراه ارتباط ايران بااروپاقراردارد، شاهراهي
که نيازمند توجه و تقويت زيرساختهاي مرزي است.
ارسلان شکري با بيان اينکه 23 درصد
مرزهاي کشور در آذربايجان غربي قراردارد، ادامه داد: اين استان به دليل
موقعيت خاص مرزي و ترانزيتي يکي از استانهاي مهم و برخوردار در بحث
اقتصادي است که انجام بيشترين حجم صادرات و واردات آذربايجان غربي به
کشورهاي همسايه از مبادي آن، وجود مشترکات بيشمار از تمامي ابعاد بين
آذربايجان غربي با شهرهاي مرزي کشورهاي همسايه، وجود بستر و ظرفيت افزايش
واردات و صادرات کالا از طريق مرزهاي آن ضرورت توسعه و تقويت زيرساختهاي
مرزي را ملموس کرده است.
وي تصريح کرد: پايانههاي مرزي پلدشت و
بازرگان در شمال استان، رازي و سرو در مرکز و مرز تمرچين در جنوب استان
قراردارد که تمرچين با کشور عراق و پلدشت با جمهوري خودمختار نخجوان هم
مرز بوده و سه مرز بازرگان، سرو و رازي دروازه عبور و مرور و تجارت با کشور
ترکيه است.
وي ادامه داد: مرز بازرگان که در شمال
آذربايجانغربي و در مرز ايران و ترکيه قرار دارد، ساليان متمادي دروازه
ورودي ايران به بازارهاي اروپا به شمار ميرود و يکي از بزرگترين
پايانههاي مرزي کشور محسوب مي شود.
شکري بر تقويت گارد گمرکي در مرزها تاکيد و
اظهار کرد: از سال 95 تاکنون مديريت يکپارچه پايانههاي مرزي در اختيار
گمرک بود و به سبب تعدد فرآيندها، قوانين و دستگاههاي مرتبط و همچنين
توسعه سخت افزاري مرزها، کمتر شاهد تحرک پذيري و توسعه نرم افزاري بوديم،
همچنين هر دستگاه رويه و فرآيند قانوني خاص خود را داشت و بعضاً وجود موازي
کاري بين دستگاهي منجر به کاهش چابکي پايانههاي مرزي شده بود.
وي خاطر نشان کرد: بر اين اساس دولت تصميم
گرفت بار ديگر مديريت هماهنگ و يکپارچه پايانههاي مرزي باهدف ايجاد
امکانات بيشتر و توسعه صادرات به وزارت راه و شهرسازي واگذار شود که در اين
راستا و براي بهبود شرايط و رفع مشکلات مرزها بايد به مديران کل اختيارات
داده شود.
رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ترکيه
مرز بازرگان را شاهراه ارتباطي و تجاري ايران با کشورهاي اروپايي ناميد و
افزود: همه مسوولان و کارشناسان بر اين باور هستند که اين مرز همچنان با
وجود شيوع بيماري کرونا، ميتواند جايگاه خود را در تجارت بين المللي حفظ
کرده و رو به صعود نيز حرکت کند.
مهرداد سعادت ضمن تقدير از خدمات اداره کل
راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي در توسعه زيرساخت هاي پايانه
هاي مرزي خاطر نشان کرد: بازار سالم، مکاني است که موازين اخلاقي و تجارت
ديني در آن تأمين و زندگي فعالان آن در دنيا و آخرتش آباد شود و آن را
وسيله اي براي خدمت به مردم قرار دهد. وي در پايان بر ضرورت آموزش رعايت مسائل اخلاقي در بخش تجارت، در ارگانهاي مرتبط تاکيد نمود
منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/16 |
|
|
|
کشف 200 کیلوگرم هروئین توسط ماموران گمرک بازرگان |
|
|
|
با تلاش ماموران گمرک بازرگان افزون بر 200 کيلو گرم مواد مخدر از نوع هروئين در اين گمرک کشف و ضبط شد.
توحيد آذربد ناظر گمرکات استان گفت: در حين کنترل کاميونهاي خروجي از مرز بازرگان ماموران اين گمرک به کاميون خروجي با بار کالاي لوازم قنادي مشکوک و براي کنترل بيشتر کاميون را به سرويس ايکس ري گمرک هدايت کردند. ناظر گمرکات استان با اعلام اينکه بعد از کنترل بيشتر بار در ايکس ري و کمک گرفتن از سگهاي مواد ياب وجود مواد مخدر در داخل بار مشخص شد افزود: از داخل بار اين کاميون 200 کيلو گرم مواد مخدر از نوع هروئين که به طرز بسيار ماهرانهاي در لابه لاي بار جا سازي شده بود کشف و ضبط شد. تويحد آذربد گفت: اين کاميون توقيف و راننده به همراه مواد مخدر کشف شده با تشکيل پرونده قضايي به مقامات قضايي تحويل داده شد.
منبع: گمرک نيوز
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/14 |
|
|
|
افزایش ۴۹ درصدی کامیونهای خروجی از پایانه های مرزی جاده ای کشور |
|
|
|
در اين مدت فعال ترين مرز کشور در زمينه ترانزيت کالا
پايانه مرزي باشماق کردستان و پس از آن پايانه مرزي دوغارون بوده است ،
همچنين بيشترين صادرات بهصورت ترانشيپمنت در مرز پرويزخان صورت پذيرفته
است. تعداد کاميونهاي خروجي از پايانههاي مرزي کشور در آذرماه سالجاري نسبت به ماه قبل 49 درصد افزايش يافته است .
پجواد
هدايتي مدير کل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي اين سازمان با اعلام
اين خبر گفت : در آذرماه سالجاري تعداد 159 هزار و 996 دستگاه کاميون از
پايانه هاي مرزي جاده اي تردد کرده اند که از روند جهشي تردد از مرزهاي
زميني کشور حکايت دارد . از اين تعداد حدود 37 هزار دستگاه کاميون اقدام به
صادرات کالا ، 10 هزار دستگاه کاميون مربوط واردات کالا و 7500 دستگاه
کاميون هم اقدام به ترانزيت با حمل مستقيم يا يکسره کرده اند .
هدايتي
خاطرنشان کرد : در آذرماه 1399 مرز بازرگان جايگاه نخست صادرات و واردات را
به خود اختصاص داد ، مرز جلفا در رتبه دوم واردات و آستارا در رتبه دوم
صادرات از طريق حمل يکسره قرار گرفت . در اين مدت فعال ترين مرز کشور در
زمينه ترانزيت کالا پايانه مرزي باشماق کردستان و پس از آن پايانه مرزي
دوغارون بوده است ، همچنين بيشترين صادرات بهصورت ترانشيپمنت در مرز
پرويزخان صورت پذيرفته است .
هدايتي
بيشترين مبادلات و تردد کاميون ها را در پايانه هاي مرزي کشورهاي عراق و
افغانستان اعلام کرد و گفت : يکي از اقدامات شاخص رخ داده در آذرماه،
افزايش 49 درصدي خروج از پايانه هاي مرزي و در نتيجه کاهش 20 درصدي تعداد
کاميون هاي متوقف در پسکرانه پايانه هاي مرزي کشور بوده است .
وي ضمن
تقدير از زحمات تمامي دست اندرکاران در حوزه تجارت و حمل ونقل بين المللي
کشور اعم از بخشهاي دولتي و خصوصي ذيربط ، اين افزايش کم نظير تردد را
مرهون همدلي و تلاش دست جمعي براي تحقق اهداف اقتصادي کشور در سال جهش
توليد ذکر کرد .
منبع: پرتال حمل ونقل
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/13 |
|
|
|
ششمین نشست کمیسیون فرعی شورایعالی هماهنگی ترابری کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد |
|
|
|
ششمين نشست کميسيون فرعي شورايعالي هماهنگي ترابري کشور باحضور آقايان مير فتحعلي سيد زنوزي دبير انجمن ، مسعود عطري رئيس بخش فورواردري انجمن ، رئيس مركز تدوين مقررات، ايمني حمل ونقل، پدافند غير عامل ، دبير انجمن کشتيراني وخدمات وابسته ، مدير کل ترانزيت، لجستيک و توافقنامه هاوچند تن از مسئولان ذير بط به صورت ويدئو کنفرانس مورخ 13 دي ماه سال جاري برگزارشد. به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران در اين نشست دو موضوع پيشنهاد تعديل نرخ تعرفه هاي خدمات بندري و دريايي و پيشنهاد اصلاح فرآيند پرداخت هزينه خدمات بندري موردبحث و بررسي قرار گرفت.
مير فتحعلي سيد زنوزي دبير انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران مسائلي همچون هزينه هاي انبارداري ، بيمه محلي، هزينه هاي زير ساخت،تن کيلومتر ، اخذ درآمد به ارز را مطرح کردند. وي هچنين در رابطه با هزينه ها اظهار داشتند: هر سازماني از ديدگاه خود به موضوع در آمد وهزينه ها توجه مي کند در حالي که شرکتهاي ترانزيت کننده هزينه هاي جداگانه اي از جمله هزينه انبارداري،هزينه زيرساخت بنادر، بيمه محلي را به سازمان بنادر ودريانوردي و هزينه تن کيلومتر را به سازمان حمل ونقل و پايان هاي کشور پرداخت مي کنند، که تجميع اين هزينه ها را ترانزيت کننده متحمل شده و مي بايست در افزايش نرخ تعرفه هاي بندري مدنظر قرار گيرد. در حال حاضر با توجه شيوع ويروس کرونا شرکتهاي حمل ونقل بين المللي با کاهش چشمگير درآمدي مواجه شده اند و در شرايط فعلي افزايش تعرفه هاي بندري قدرت رقابت شرکتهاي حمل ونقل ايراني را از ساير رقبا سلب مي نمايد.به همين منظور ما با افزايش تعرفه هاي بندري مخالف هستيم. در ادامه هر يک از حاضران پيشنهادات خود را دررابطه با اين موضوع مطرح و مقرر شد که در جلسه آتي پس ازبررسي، پيشنهادات مهم نهايي شود. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/13 |
|
|
|
دستاوردهای 2020 کمیسیون مقررات و رویه های بازرگانی |
|
|
|
اعضاي محترم کميته ايراني ICC
با سلام
احتراماً به استحضار ميرساند کميسيون مقررات ورويههاي بازرگاني ( CLP ) اتاق بازرگاني بينالمللي ( ICC ) با وجود دشواريها و چالشهاي فراوان ناشي از همهگيري COVID-19 اقدامات ارزشمندي اتخاذ کرده که مراتب جهت بهرهبرداري مقتضي به پيوست ارسال ميگردد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/09 |
|
|
|
مرکز آموزش انجمن جلسه آموزشی و توجیهی استفاده از نرم افزار sky room را برگزار کرد |
|
|
|
به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران،جلسه آموزشي و توجيهي استفاده از نرم افزار sky room با حضور رئيس مرکز آموزش و چند تن از اساتيدي که مسئول تدريس در هفته هاي اول کلاسها مي باشند، امروز مورخ 9 دي ماه در سالن اجتماعات انجمن برگزار شد.
لازم به ذکر است که کلاسهاي آموزشي آنلاين دوره دهم فياتا از روز شنبه مورخ 13 دي ماه سال جاري از ساعت 15 الي 19 برگزار خواهد شد.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/08 |
|
|
|
افزایش 7 درصدی تناژ حمل کالای بین المللی از پایانه مرزی آستارا |
|
|
|
رييس اداره ترانزيت و حمل و نقل
بين المللي اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان گيلان از افزايش7
درصدي تناژ حمل کالاي بين المللي از پايانه مرزي آستارا طي 9 ماهه نخست سال
جاري خبرداد.
رضا دوست خواه عنوان کرد: در حال حاضر 4 شرکت حمل و نقل بين المللي جاده
اي کالا و يک شرکت حمل و نقل بين المللي جاده اي مسافر و 120 نمايندگي
شرکت هاي حمل و نقل بين المللي جاده اي کالا در اين استان مشغول فعاليت
هستند.
وي در ادامه با ارائه آماري عنوان
کرد: طي9 ماهه نخست سال جاري782449 تن کالا بصورت حمل جاده اي بين المللي
(صادرات – واردات –ترانزيت ) از مرزهاي استان گيلان حمل شده که نسبت به مدت
مشابه سال گذشته بالغ بر7 درصد افزايش داشته است . اين در حالي است که با
وجود شيوع بيماري کرونا و ملاحظات بهداشتي بسياري از کشورها و همچنين
محدوديت هاي موجود در تبادلات بين المللي کالا و بالطبع کاهش فعاليت بسياري
از پايانه هاي مرزي؛ اما مرزهاي آستارا و انزلي بدون وقفه و تعطيلي در حال
انجام خدمات حمل و نقل بين المللي کالا است.
وي در ادامه افزود: از ميزان کل
تناژ ذکر شده 585038 تن کالا به صورت صادرات جاده اي ( با افزايش 26 درصدي
نسبت به مدت مشابه سال گذشته ) و 109159 تن کالا بصورت واردات جاده اي (
با افزايش22 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته ) بوده است . شايان ذکر
است که اين آمار مربوط به مرز جاده اي آستارا مي باشد. ميوه و تره بار-
انواع کاشي و مصالح ساختماني – خرما از عمده کالاهاي صادراتي و همچنين
انواع تخته- حبوبات از عمده کالاهاي وارداتي از مرز جاده اي آستارا بوده
است .
دوست خواه اظهار داشت: عملکرد
ترانزيت اين استان در 9 ماهه نخست سال جاري نشان مي دهد که 88 هزار و 252
تن کالا به صورت جاده اي از مرزهاي استان گيلان ترانزيت شده است که از اين
مقدار 58 هزار و 213 تن کالا مربوط به مرز آستارا و 30 هزار و 39 تن
کالا مربوط به مرز بندر انزلي بوده است. همچنين عمده کالاي ترانزيت شده از
مرزهاي استان آرد- اتواع البسه- چاي و خودور بوده است. مجموع تناژ حمل شده
در بخش ترانزيت کالاي استان در طي اين مدت 49 درصد کاهش داشته است .
رييس اداره ترانزيت و حمل و نقل
بين المللي اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان در خصوص ورود و
خروج کاميون ها در 9 ماهه سال جاري توضيح داد: در طي اين مدت تعداد 64
هزار و 156 دستگاه کاميون با ميانگين روزانه 233 دستگاه، از پايانه مرزي
آستارا تردد کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزايش داشته
است .
بر اساس آمار موجود در نه ماهه
نخست سال جاري ؛ 78 درصد فعاليت حمل و نقل بين المللي جاده اي استان گيلان
در بخش صادرات ؛ 14 درصد در يخش واردات جاده اي و 8 درصد در بخش ترانزيت
جاده اي کالا بوده است.
به گزارش تين نيوز، مرز آستارا يکي از مرزهاي مهم جاده اي کشور محسوب ميشود که عمده فعاليت آن در بخش صادرات محصولات کشاورزي است.
منبع: تين نيوز
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/08 |
|
|
|
برگزاری نشست ویدیوکنفرانسی حملونقل بینالمللی جادهای میان ایران و ترکمنستان |
|
|
|
ظرفيت مبادلات تجاري بهمراتب بيش از ظرفيت موجود است و
علاوه بر مرز سرخس با استفاده از مرز لطف آباد در تردد ناوگان حمل و نقلي
دو کشور ضمن افزايش مبادلات حمل و نقلي ، مسائل و مشکلات رانندگان اين بخش
تدريجا کاهش خواهد يافت . نشست
دورسخني حملونقل بينالمللي جادهاي دوجانبه جمهوري اسلامي ايران و
ترکمنستان ، به ميزباني سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي برگزار شد .
جواد
هدايتي مديرکل دفتر ترانزيت و حملونقل بينالمللي سازمان راهداري ، دستور
کار نشست مذکور را بررسي راهکارهاي تقويت همکاريهاي حملونقلي و
بهرهبرداري از تاسيسات منصوبه ضدعفوني در معابر مرزي دو کشور جمهوري
اسلامي ايران و ترکمنستان بيان کرد و افزود : توسعه همکاريهاي فيمابين
همواره مد نظر مقامات ارشد دو کشور بوده و با توجه به تاثيرگذاري شيوع
ويروس کرونا بر کاهش تردد ناوگان بين دو کشور تلاش بر اين است تا با رعايت
پروتکل هاي بهداشتي و عمليات ضدعفوني ناوگان در مرز دو کشور ، مبادلات
حملونقلي و تجاري ، هرچه سريعتر به روال عادي برگردد .
براساس اين
گزارش ، آقاي ترفع مديرکل دفتر تجاري سازي و امور تشکل هاي وزارت راه و
شهرسازي ، با بيان اينکه تمامي فرايندهاي ضدعفوني براي کليه ناوگان صادراتي
، وارداتي و عبوري در مرزهاي دو کشور اجرا ميشود ، اضافه کرد : ظرفيت
مبادلات تجاري بهمراتب بيش از ظرفيت موجود است و علاوه بر مرز سرخس با
استفاده از مرز لطف آباد در تردد ناوگان حمل و نقلي دو کشور ضمن افزايش
مبادلات حمل و نقلي ، مسائل و مشکلات رانندگان اين بخش تدريجا کاهش خواهد
يافت .
اين گزارش
ميافزايد ، ترکمن اولاغلاري مسئول آژانس وسايل نقليه حملونقل جادهاي
ترکمنستان طي سخناني موافقت خود را در زمينه رفع موانع حملونقلي و افزايش
مبادلات بازرگاني بين مرزهاي دو کشور اعلام نمود و مقرر شد پيشنهادهاي
درخواستي از سوي طرف ايراني از طريق مراجع ذيربط پيگيري شود .
گفتني است
در اين نشست دورسخني ، نمايندگان سازمان هاي ذيربط از جمله وزارت امور
خارجه ، راهآهن ، سازمان توسعه تجارت و دفتر توسعه امور بين الملل نيز
حضور داشتند .
منبع: پرتال حمل ونقل
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/06 |
|
|
|
بهرهبرداری از پایانه مرزی ریمدان یک تحول بزرگ در توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان |
|
|
|
اتباع ساير کشورها که از جنوب سيستان و بلوچستان قصد
عزيمت به پاکستان و خروج از اين مرز را دارند در صورت داشتن ويزاي معتبر مي
توانند از اين مرز تردد کنند و طرف مقابل هيچ محدويتي در اين خصوص نداشته
است . مدير
پايانه مرزي ريمدان گفت : با توجه به درخواست مسئولان کشور دوست و همسايه
پاکستان براي تردد اتباع آن کشور از اين پايانه مرزي آماده هرگونه همکاري
براي افزايش مراودات مرزي هستيم .
محمد شريف
کريمي در جلسه هماهنگي پايانه مرزي ريمدان که با حضور مسئول گذرنامه و جمعي
از مسئولان پاکستان در محل اين پايانه مرزي برگزار شد ، اظهار داشت : مردم
جنوب اين استان و پاکستان داراي اشتراکات ديني ، فرهنگي و تمدني زياد و
همچنين قرابتهاي فاميلي هستند که اين امر فراهم نمودن زمينه تردد روان
براي مردمان دو سوي مرز را در پايانه مرزي ريمدان که به تازگي به بهره
برداري رسيده است را براي اين مديريت دوچندان مي کند .
وي افزود :
همچنين برابر هماهنگي بعمل آمده با مسئولان پاکستاني ساعت فعاليت اين
پايانه مرزي در حال حاضر از ساعت 8 لغايت 15 تعيين و مقرر شد طرف پاکستاني
نيز در ساعت مذکور نسبت به فعاليت اقدام کنند .
همچنين با توجه به پيش بيني افزايش مبادلات اقتصادي و تجاري مقرر شد در
صورت افزايش ساعت کار در پايانه مرزي ريمدان بنا به درخواست اين اداره کل
مسئولان پاکستاني نيز نسبت به افزايش ساعات کار در مرز گبد نيز اقدام کنند .
وي تصريح
کرد : همچنين اتباع ساير کشورها که از جنوب سيستان و بلوچستان قصد عزيمت به
پاکستان و خروج از اين مرز را دارند در صورت داشتن ويزاي معتبر مي توانند
از اين مرز تردد کنند و طرف مقابل هيچ محدويتي در اين خصوص نداشته است .
کريمي
داشتن گواهي سلامت سه روز قبل از تردد از پايانه مرزي ريمدان براي اتباع
پاکستان را از ديگر مصوبات اين جلسه عنوان کرد و افزود : بهرهبرداري از
اين پايانه مرزي يک تحول بزرگ در توسعه روابط اقتصادي و تجاري و موجب
تحکيم روابط دوستانه خواهد شد .
منبع: پرتال حمل ونقل
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/06 |
|
|
|
توجه بودجه ۱۴۰۰ بر توسعه شبکه حمل و نقل و کریدورهای ترانزیتی |
|
|
|
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها گفت: لايحه بودجه 1400
بخش باقي مانده اهداف ريلي را محقق و ضمن اتصال سه مرکز استان ديگر به شبکه
ريلي، براي اتصال ريل به عراق و تکميل کريدور ترانزيتي شرق به غرب کاملا
عملياتي برنامهريزي شده است.
«عباس خطيبي» روز پنجشنبه درباره وضعيت بودجه بخش راه آهن در لايحه
بودجه سال 1400 به خبرنگار اقتصادي ايرنا، گفت: درست مثل سال 99 که با
برنامه ريزي سازمان برنامه و بودجه اعتبارات محقق و برنامه ها عملياتي شد،
چشم انداز مناسبي از تحقق برنامه هاي ريلي در سال 1400 با اتکا به رديف
بودجه وجود دارد.
وي گفت: امسال برنامه ريزي کرديم تا در يک روند يک تا دوساله، بخش مهمي
از طرح هاي ريلي با يک بودجه هدفمند و با رويکرد عملگرا محقق شود، بودجه اي
تعريف و ترسيم شد که توانست بخش اجرايي را کمک کند و برنامه ها را با زمان
بندي مشخص جلو ببرد.
خطيبي گفت: رقم بودجه سال آينده براي اتصال سه مرکز ديگر به شبکه ريلي،
قابل اتکا و تکميل کننده برنامه هاي ريلي سال 99 است. ما اتصال مراکز سه
استان اردبيل، چهارمحال و بختياري و کردستان به شبکه ريلي را در نظر داريم
که رقم اعتبارات در نظر گرفته شده براي تکميل اين سه طرح کافي است.
به گفته معاون ساخت و توسعه راه آهن، طرح هايي از جمله تکميل کريدورهاي
ترانزيتي و تکميل شبکه ريلي در مسيرهاي خارجي در دستور کار است، از جمله
اتصال ريلي شلمچه- بصره و هم چنين تکميل مسير ريلي ميانه- بستان آباد-
تبريز و تکميل راه آهن چابهار که به صورت هدفمند در لايحه بودجه 1400 تعريف
شده و عملياتي به نظر مي آيد.
خطيبي گفت: پس از اتصال راه آهن ايران و افغانستان به يکديگر برنامه
مالي براي اتصال راه آهن ايران به ساير همسايگان در بودجه سال آينده برنامه
ريزي شده است.
وي اعلام کرد: 2 هزار و 300 ميليارد تومان اعتبار بخش ريلي در بودجه سال
آينده است اما انتظار مي رود مطابق سال گذشته تخصيص هاي بالاتري از محل
ساير منابع دريافتي نصيب شرکت ساخت و پروژه هاي عمراني شود.
روز چهارشنبه 17 آذرماه «حسينعلي اميري» معاون پارلماني
رييس جمهوري، لايحه بودجه سال 1400 کل کشور با سقف بيش از 2400 هزار
ميليارد تومان را به مجلس شوراي اسلامي ارايه کرد.
اين لايحه پس از تصويب در صحن مجلس، براي شوراي نگهبان ارسال ميشود تا به قانون تبديل شود و در سال آينده به اجرا برسد.
مجموع بودجه شرکت ساخت در بخش راه و ريل در سال آينده 7 هزارو 800 ميليارد است.
منبع: خبرگزاري ايرنا
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/06 |
|
|
|
تردد نزدیک به ۱۵ هزار تریلر از پایانه پلدشت |
|
|
|
مدير پايانه مرزي پلدشت از تردد نزديک به 15 هزار دستگاه تريلر از پايانه مرزي پلدشت خبرداد.
دربندي در تشريح علمکرد 9 ماهه پايانه مرزي پلدشت در پي شيوع ويروس کرونا
گفت: متاسفانه از شيوع ويروس کرونا تردد مسافري و سواري در اين پايانه مرزي
تعطيل شده است ولي تمام تلاش خود را بکار گرفته ايم تا تردد مسافر با در
نظر گرفتن پروتکل هاي بهداشتي در اين مرز شروع و باعث رونق منطقه شود.
وي در ادامه تصريح کرد: امسال بيش از 14 هزار و 900 دستگاه از پايانه مرزي تردد داشته است که اين آمار به دليل
شيوع ويروس کرونا نسبت به سال قبل کاهش پيدا کرده است.
مدير پايانه مرزي پلدشت در خصوص تردد هاي
کاميون و تريلر هاي ايراني اظهار کرد: تردد کاميون هاي ايراني در اين مدت
بيش از 950 درصد افزايش داشته و ما اميدوار هستيم با توزيع دوزبلاغ
(قرارداد في ما بين و برگ معافيت کاهش عوارض) روند افزايش کاميونهاي
ايراني ادامه پيدا کند.
وي افزود: تمامي رويه هاي گمرکي در پايانه مرزي پلدشت فعال بوده و مشکل خاصي در اين زمينه وجود ندارد.
گفتني است؛ پايانه مرزي پلدشت در شمال
غربي ترين نقطه آذربايجان غربي و در 47 کيلومتري شهرستان ماکو، در 230 کيلومتري از مرکز استان و در کنار رود ارس واقع شده و مسيري هموار و مناسب
جهت رونق مبادلات اقتصادي ايران با منطقه قفقاز و اروپا است.
منبع: خبرگزاري ايسنا
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/02 |
|
|
|
سیستم جدید ثبت اطلاعات کامیون های ترانزیتی راه اندازی شد |
|
|
|
به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران ، جواد سمساريلر رئيس هيئت مديره اين انجمن در پيامي راه اندازي سيستم جديد ثبت اطلاعات کاميون هاي ترانزيتي را تبريک گفت. متن پيام ايشان به شرح ذيل است: با درود ، بسيار خوشوقت هستم که به اطلاع اعضاي محترم هيات مديره برسانم، که يکي از اساسي ترين مصوبات هيات مديره همانا راه اندازي سيستم جديد ثبت اطلاعات کاميون هاي ترانزيتي ورودي و خروجي که به ترمينال ترانزيتي انجمن شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران در بندر عباس مراجعه مي نمايند از تاريخ اول دي ماه 1399 آماده بهره برداري قرار خواهد گرفت. بدينوسيله از همکاري و مساعدت هاي مديريت کل سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي هرمزگان و همکاران محترم ايشان و تلاشهاي همکاران سخت کوش آقايان زنوزي، جمالي،تيو و توکلي تشکر و قدر داني مينمايم. با سپاس جواد سمساريلر- رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/02 |
|
|
|
تأثیر پایانه مرزی «ریمدان» سیستان و بلوچستان بر اقتصاد ایران و پاکستان |
|
|
|
معاون سازمان راهداري و حملونقل جادهاي
با تشريح تأثير افتتاح پايانه مرزي «ريمدان» بر اقتصاد ايران و پاکستان
گفت: پايانههاي لجستيگي در استان سيستان و بلوچستان در مبادلات بندر
چابهار نيز مؤثر است. داريوش
اماني بعدازظهر امروز در برنامه تلويزيوني با اشاره به تأثير افتتاح امروز
پايانه مرزي «ريمدان» بر اقتصاد ايران و پاکستان اظهار داشت: وقتي که يک
مرز و پايانه مرزي رسماً افتتاح ميشود، دستگاههاي متولي مؤظف به تقويت
خود در آن بخش هستند.
وي افزود: به دستور وزير راه و شهرسازي از
امروز کارها در پايانه مرزي «ريمدان» شروع ميشود. همچنين تقويت گمرک،
گذرنامه و دستگاههاي مستقر در مرز از امروز آغاز شد.
معاون سازمان راهداري و حملونقل جادهاي
گفت: پيش از اين ادارات ما در اين مناطق در کانکس مستقر بود و ساختمان
مناسبي نداشت اما امروز ساختمانهاي مناسبي ساخته شده است.
اماني با بيان اينکه اين مرز را به صورت
مکانيزه آماده خواهيم کرد تا دستگاهها به صورت فرايند محور عمل کنند،
عنوان کرد: مديريت يکپارچه در مرزها به وزارت راه و شهرسازي سپرده شده است و
در بحث بهرهوري در اين راستا تصريح مبادلات و جابهجايي مسافر تلاش
ميکنيم، مشکلات و نواقص رفع شود.
وي افزود: در توسعه مرزها مديريت يکپارچه
دنبال ميشود و هر جا مرز مشترک با کشورهاي همسايه ايجاد کردهايم، در
تبادلات اقتصادي آباداني منطقه اتفاق افتاده است.
معاون سازمان راهداري و حملونقل
جادهايگفت: همين مرز ريمدان با وجود سنگاندازيهاي دشمن به نتيجه رسيد.
همچنين مرز پيشين که به مرز ريمدان نزديک است، به زودي مناسبسازي خواهد
شد.
اماني تأکيد کرد: پايانههاي لجستيکي در مبادلات بندر چابهار در استان سيستان و بلوچستان مؤثر است.
بنابراين گزارش در اين برنامه تلويزيوني
همچنين معاون امور اقتصادي استاندار سيستان و بلوچستان بيان کرد: دولت
پاکستان از راهاندازي بازارچه «ريمدان» استقبال کرد، به ر حال ارتباط
اقتصادي با توسعه بازارهاي مرزي بين مرزنشينان ايران و پاکستان در اين
منطقه برقرار ميشود.
ميرزنگنه اضافه کرد: پس از افتتاح پايانه مرزي «ريمدان» جلسهاي با مسئولان پاکستان درباره توسعه بازرگاني دو طرف داشتهايم.
وي با بيان اينکه معيشت مرزنشينان و
مبادلات اقتصادي آنها دنبال ميشود، گفت: پنج بازارچه مرزي فعال داريم؛
کشور پاکستان هم در مناطق خود معادل بازارچههاي مرزي ما تأسيسات ايجاد
ميکند، تا فعاليت مرزنشينان در نقاط مرزي بيش از پيش در حوزه اقتصاد فعال
شود.
معاون امور اقتصادي استاندار سيستان و
بلوچستان افزود: اميدوارم با استقبال کشور پاکستان رونق بازارچه مرزي
«ريمدان» را شاهد باشيم، البته در دوران شيوع کرونا هم فعاليت بازارچههاي
مرزي بين ايران و پاکستان و ايران و افغانستان برقرار بود.
ميرزنگنه گفت: در منطقه ويژه اقتصادي
ميرجاوه و ريمدان در منطقه آزاد چابهار آماده جذب سرمايهگذاري با توجه به
ظرفيتهاي مناسب اين منطقه هستيم.
وي اضافه کرد: ما در ميرجاوه منطقه ويژه
اقتصادي داريم که عمليات اجرايي آن از گذشته دنبال شده است و شرايط خوبي در
حمل و نقل،ترابري ، لجستيک و همچنين صادرات در آن مناطق خواهيم داشت.
معاون امور اقتصادي استاندار سيستان و
بلوچستان گفت: در چند ماه گذشته درباره توسعه همکاريهاي اقتصادي و مبادلات
مرزي از طريق مرز ميرجاوه جلساتي با مسئولان کويته پاکستان و ايالت
بلوچستان داشتهايم.
بنابراين گزارش امروز پايانه مرزي «ريمدان» در استان سيستان و بلوچستان به بهرهبرداري رسيد.
منبع: خبرگزاري فارس
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/02 |
|
|
|
امکان ترانزیت، صادرات و واردات از مرز ریمدان فراهم شد |
|
|
|
سخنگوي گمرک گفت: با
تغيير ريمدان از بازارچه به مرز رسمي، امکان انجام تمام رويههاي گمرکي از
جمله صادرات، واردات، ترانزيت و مسافري فراهم شده است.
«سيد روح اله لطيفي» اظهار داشت: صبح
امروز با حضور مسئولان رسمي جمهوري اسلامي ايران و پاکستان، مرز ريمدان در
شهرستان دشتياري و در120 کيلومتري بندر مهم چابهار افتتاح شد.
وي افزود: پس از مرز ميرجاوه، ريمدان به عنوان مرز رسمي از امروز فعاليت
خود را براي تجارت بين ايران و پاکستان، آغاز مي کند که پيش از اين مانند
پيشين، کوهک و جالق به صورت بازارچه فعال بود.
سخنگوي گمرک با اشاره به اهميت ويژه تجارت ايران با پاکستان تاکيد کرد:
در هشت ماهه نخست امسال بيش از يک ميليون و 738 هزار تن کالا به ارزش 708
ميليون دلار تبادل تجاري صورت گرفته است که سهم صادرات به پاکستان يک
ميليون و 538 هزار تن به ارزش 590 ميليون دلار و سهم واردات از اين کشور
نيز 120 هزار تن به ارزش 118 ميليون دلار بوده است.
وي افزود: با تغيير اين مرز از بازارچه به مرز رسمي، امکان انجام تمام
رويه هاي گمرکي فراهم شده است و با انجام رويه هاي صادرات، واردات، ترانزيت
و مسافري از اين پس شاهد رونق بيشتر اين منطقه از ايران خواهيم بود.
لطيفي تصريح کرد: از امروز امکان اختصاص کد گمرکي مستقل براي اين مرز
فراهم شده است و مي توان شاهد افزايش ترانزيت کالا در کنار تنها بندر
اقيانوسي کشور بود.
به گفته لطيفي، انواع سوخت مايع و گاز، مصالح ساختماني، ميوه و صيفي
جات، مواد غذايي، لوازم آشپزخانه، لوازم ارايشي و بهداشتي، خشکبار، سنگ،
ظروف، لوازم يدکي ماشين الات عمده کالاهاي صادراتي ايران به پاکستان است. با حضور محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي و وزير توليدات
دفاعي پاکستان، مرز ريمدان در جنوب سيستان و بلوچستان به صورت رسمي فعال
شده است.
منبع: خبرگزاري ايرنا
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1399/10/02 |
|
|
|
ارزیابی سفیر ایران از ظرفیتهای گذرگاه جدید در مرز پاکستان |
|
|
|
سفير جمهوري اسلامي ايران در پاکستان به
مناسبت بازگشايي رسمي گذرگاه ريمدان-گبد، آن را بيانگر اهميت روابط تهران
با همسايگان دانست و تاکيد کرد: هدف از اين گذرگاه جديد تسهيل تجارت مشترک،
افزايش ارتباطات مردمي و روانسازي حملونقل ميان دو کشور است.
«سيدمحمدعلي حسيني» روز شنبه در گفتوگو با «ايرنا» در اسلامآباد اظهار
کرد: ايران از 900 کيلومتر مرز مشترک با پاکستان برخوردار است اما تنها يک
گذرگاه رسمي ميان دو کشور «ميرجاوه- تفتان» وجود دارد. به همين دليل
مسوولان عالي دو کشور تصميم براي بازگشايي دو گذرگاه ديگر «ريمدان-گبد» و
«پيشين-مند» گرفتند. او افزود: اکنون کارهاي زيرساختي مربوط به گذرگاه
ريمدان-گبد به سرانجام رسيده و ديروز با حضور مقامات دو کشور افتتاح و
دومين مرز رسمي دو کشور همسايه تبديل شد.
حسيني فعاليت رسمي گذرگاه
ريمدان-گبد را اقدامي موثر و مهم در رابطه با افزايش و تقويت همکاريهاي
ايران با همسايگان دانست و گفت: با توجه به اهميت روابط ايران با پاکستان
طبيعتا فعاليت اين گذرگاه جديد آثار و تبعات مفيدي براي هر دو ملت و دو
کشور دارد. او افزود: همکاريهاي اقتصادي و تجاري از اين طريق افزايش خواهد
يافت، شاهد کاهش قاچاق نيز خواهيم بود، ارتباطات مردم با مردم که موضوع
بسيار مهمي است، تقويت ميشود. علاوه بر اين وضعيت معيشت مرزنشينان دو کشور
و وضعيت امنيتي در نقاط مرزي بهبود و افزايش پيدا خواهد کرد.
سفير ايران گفت: از آنجا که گذرگاه
ريمدان-گبد هم به بندر چابهار در ايران و بندر گوادر در پاکستان نزديک است
بنابراين ميتواند کمک خوبي براي زيرساختهاي ترانزيتي اين دو بندر هم
باشد. او افزود: در صورت استفاده از گذرگاه ريمدان بار ترافيکي و تراکم
تردد و حملونقلي در تنها مرز رسمي دو کشور واقع در ميرجاوه-تفتان کاهش
يافته و بخشي از آن به دومين مرز منتقل ميشود که باعث تسهيل تردد و
روانتر شدن حملونقل خواهد شد.
سفير ايران در پاکستان اظهار کرد: افزايش
گذرگاهها و همزمان توسعه بازارچههاي مرزي اساسا باعث تامين منافع دو کشور
بهويژه موجب تقويت بيشتر امنيت دو کشور در نوار مشترک مرزي خواهد بود. او
گفت: با فعاليت گذرگاه جديد مرزي و تقويت بازارچهها ميتوانيم شاهد رونق
تجاري و اقتصادي ميان دو کشور باشيم، بهويژه استانهاي همجوار مرزي
بتوانند از اين رونق بهرهمند شوند.
حسيني تاکيد کرد: انتظار ما اين است که يک
تلاش و همکاري مشترک با شتاب مناسب صورت بگيرد. هم گذرگاههاي مرزي دو
کشور افزايش و رونق پيدا کند و هم بازارچههاي مرزي ما تقويت شود و افزايش
پيدا کند. از اين طريق به توسعه و آباداني اين مناطق کمک ميشود که تاثير
مستقيمي در وضعيت معيشت مردم خواهد داشت و موجب ايجاد اشتغال براي
مرزنشينان دو کشور و فرصتهاي شغلي متنوعي خواهد شد. براساس اين گزارش، مرز
«ريمدان» ايران و «گبد» پاکستان با حضور «محمد اسلامي» وزير راهوشهرسازي،
خانم «زبيده جلال» وزير توليدات دفاعي پاکستان و ساير مسوولان و معاونان
وزراي کشور، خارجه و صنعت و معدن بهصورت رسمي افتتاح شد. با افتتاح مرز
رسمي ريمدان-گبد تبادل کالا بهصورت قانوني انجام و تردد مسافر نيز با
گذرنامه صورت خواهد گرفت. مرز ريمدان در محدوده شهرستان دشتياري از سال 87 راهاندازي شد و فاقد هرگونه امکانات و زيرساختها بود تا اينکه در سال 95
با پيگيريهاي مسوولان و مردم با رسمي شدن اين مرز براي جابهجايي کالا و
مسافر بين ايران و پاکستان از سوي دولت موافقت شد و هم اينک فعاليتهاي
تجاري در اين مرز درحال انجام است.
مرز ريمدان در نقطه صفر مرزي ايران و
پاکستان بهترين مسير و راه دسترسي ايران به 37 درصد جمعيت جهان (پاکستان،
چين و هند) است، بنابراين توجه به زيرساختهاي اين مرز براي توسعه روابط
تجاري و اقتصادي از الزامات است. اين مرز بهعنوان يکي از مبادي رسمي براي
افزايش مبادلات بازرگاني با پاکستان و اتصال آن به بندر مهم اقتصادي
پاکستان يعني کراچي نقش مهمي دارد و زمينه را براي اتصال چين و کشورهاي
جنوب شرق آسيا به شرق اروپا فراهم خواهد کرد. سخنگوي وزارت امورخارجه
پاکستان نيز ساعاتي پيش از گشايش دومين گذرگاه رسمي مشترک کشورش با جمهوري
اسلامي ايران تاکيد کرد که گشايش مرز ريمدان-گبد گامي بلند براي تقويت
ارتباطات مردم دو کشور همسايه است. «زاهد حفيظ چودري» روز شنبه در گفتوگو
با «ايرنا» در اسلامآباد اظهار کرد: افتتاح گذرگاه جديد مرزي بخشي از
همکاريهاي برنامهريزي شده ما با کشور همسايه ايران است که شاهد اجراي آن
هستيم. او افزود: گشايش رسمي گذرگاه ريمدان-گبد موجب افزايش مراودات تجاري
ميان ايران و پاکستان و تسهيل در رفت و آمد شهروندان دو کشور خواهد شد.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد
|
|
|
|
|
|
|
|
|