آرشیو اخبار
.
1398/03/29
توافق همکاری مناطق آزاد انزلی و چابهار با منطقه اقتصادی لوتوس آستراخان
توافق نامه همکاري سه جانبه ميان مناطق آزاد انزلي و چابهار با منطقه ويژه اقتصادي لوتوس آستراخان در حضور رضا اردکانيان وزير نيرو کشورمان و الکساندر نواک وزير انرژي روسيه امضاء شد.
تفاهم نامه مزبور به مدت سه سال، در جهت گسترش مبادلات اقتصادي، تجاري، صنعتي، ترانزيتي و توسعه خدمات بندري و حمل و نقل کالا با تکيه بر ظرفيت‌هاي موجود اين مناطق به عنوان مبادي ورودي و خروجي کريدور شمال جنوب (نوستراک) در دو کشور و در راستاي افزايش همکاري‌هاي دو کشور در قالب چهار ماده و هفت بند در اختتاميه پانزدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاريهاي اقتصادي و تجاري جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه، در هتل کوثر اصفهان منعقد شد.

تشکيل شوراي مشترک بازرگاني در آينده‌اي نزديک جهت ايفاي نقش هر چه بيشتر در توسعه و تقويت همکاريهاي تجاري، افزايش حجم حمل کانتينرها از کريدور بين المللي حمل و نقل شمال – جنوب، برگزاري جلسات کاري مشترک در راستاي بهره برداري حداکثري از منافع کريدور شمال جنوب، همکاري جهت ارائه تسهيلات و مزيت‌هاي جديد براي فعالين اقتصادي و تجاري سه طرف، برگزاري نمايشگاه‌هاي متقابل بين المللي با حضور شرکت‌هاي تابعه آنها و برگزاري سمينارها و کميسيون‌هاي اقتصادي و تجاري و در نهايت آموزش و تبادل اطلاعات تجاري بازرگانان سه طرف از مهمترين بندهاي توافق نامه سه جانبه مزبور مي‌باشد.

اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلي جهت فعال سازي کريدور شمال جنوب و توسعه همکاريهاي دو جانبه در تمايل طرف روس براي همکاري چندجانبه براساس ظرفيت‌هاي جديد کريدور نوستراک در ترانزيت بين المللي کالا، حائز اهميت ارزيابي مي‌شود، موضوعي که مي‌توان در راهبرد اصلي سازمان منطقه آزاد انزلي طي پنج سال گذشته در راستاي تبديل شدن به مرکز مبادله کالاهاي استراتژيک کشورهاي حاشيه درياي خزر و افزايش صادرات کشورمان به بازار بزرگ روسيه مشاهده کرد.

اين راهبرد از طريق انعقاد دو تفاهم نامه با منطقه آزاد لوتوس، برگزاري جلسات کاري و بازديد مشترک از توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي همکاري دو و چندجانبه، ميزباني از اجلاس اتاق‌هاي بازرگاني کشورهاي منطقه و نمايشگاه‌هاي تخصصي دو کشور در کنار حضور در نمايشگاه‌هاي طرف روس و تلاش به منظور فعال سازي کريدور شمال جنوب، مورد پيگيري قرار گرفت.

مجتمع بندري کاسپين در کنار بندر انزلي دو بازوي توانمند در گسترش مراودات بر بستر کريدور شمال جنوب است و در اين ميان کاسپين با وجود پسکرانه وسيع، فرآوري کالا در واحدهاي توليدي و ايجاد پارک لجستيک به عنوان يک بندر نسل سوم جهاني، از ظرفيت بي نظيري جهت توسعه مراودات و بهره مندي طرفين ايراني و روس از منافع ترانزيت کالا در مسير کريدور شمال جنوب برخوردار است.

سازمان منطقه آزاد انزلي با ارائه بسته‌هاي حمايتي و تشويقي جهت استفاده حداکثري از مزايا و معافيت‌هاي قانوني منطقه، بهمراه فعاليت تالار بورس منطقه، با راه اندازي کريدور جديد چين-قزاقستان-ايران، به عنوان بخش فرعي کريدور بين المللي يک جاده يک کمربند کشور چين، افزايش نقش ترکيبي کريدور نوستراک در معادلات ترانزيتي فرامنطقه اي آسيا و اروپا را در دستور کار قرار داده است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1398/03/29
بیش از ۱۵ میلیون تن کالا در بنادر هرمزگان جا به جا شد
مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان گفت: 15 ميليون و530 هزار و 761 تن انواع کالاي نفتي و غيرنفتي در ماه هاي فروردين و ارديهبهشت امسال در بنادر بازرگاني اين استان جا به جا شد.

الله مرادعفيفي پور عصر سه شنبه در تشريح عملکرد مجموعه کل بنادر استان در 2 ماه نخست امسال افزود: 9 ميليون و 842 هزار و872 تن مربوط به کالاهاي غيرنفتي و 5 ميليون و 687 هزار و 889 تن به فرآورده هاي نفتي اختصاص دارد.
وي بيان داشت: در ماه هاي فروردين و ارديبهشت امسال 6 ميليون و 577 هزار و 812 تن انواع کالاهاي غيرنفتي صادر شد که رشد 3 درصدي در همسنجي با پارسال داشته است.
مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان اظهارداشت: همچنين در اين مدت افزون بر 330 هزار و 124 تن کالاي غيرنفتي ترانشيپ، 414 هزار و 911 تن ترانزيت، 856 هزار و 757 تن واردات و يک ميليون و 592 هزار و 935 تن کابوتاژ شد.

صادرات ?ميليون تن انواع فرآورده نفتي
مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان همچنين يادآورشد: در 2 ماه گذشته 2 ميليون و 66 هزار و 63 تن فرآورده هاي نفتي از بنادر اين استان به خارج از کشور صادر شد.
عفيفي پور گفت: در اين مدت، 3 ميليون و 615 هزار و 954 تن فرآورده نفتي کابوتاژ و 5 هزار و 865 تن نيز ترانزيت شد.

پهلوگيري 23 هزار شناور در بنادر هرمزگان
مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان گفت: 23 هزار و 46 فروند شناور در 2 ماه امسال در بنادر تجاري اين استان پهلو گرفتند.
عفيفي پور ابرازداشت: از اين ميزان، 833 فروند مربوط به کشتي هاي بالاي هزار تن و 22 هزار و 213 فروند زير هزار تن وزن داشته است.
وي يادآورشد: در اين مدت همچنين 259 هزار و 307 TEU کانتينر در مجموعه بنادر استان تخليه و بارگيري شد.
ثبت پنج ميليون سفر دريايي در هرمزگان
اين مسوول گفت: همچنين از آغاز امسال تا ابتداي خردادماه جاري، پنج ميليون
و 193 هزار و725 نفر سفر در پايانه هاي مسافري دريايي استان هرمزگان به ثبت
رسيده است.
عفيفي پور اضافه کرد: استان هرمزگان از پيشرفته ترين ناوگان مسافري دريايي کشور و فعاليت پايانه هاي مجهز مسافري در جزاير و سواحل خليج بهره مند است.

وي يادآورشد: 71 بندر بزرگ و کوچک تحت نظارت اداره کل بنادر و دريانوردي هرمزگان است.

منبع: خبرگزاري ايرنا
1398/03/29
پروژه تیر الکترونیکی ایران و آذربایجان در مرز آستارا کلید خورد
پروژه تير الکترونيکي بين گمرکات مرزي آستاراي ايران و آستاراي جمهوري آذربايجان با حضور مقامات دو کشور رسماً کليد خورد.

 در آئين افتتاح رسمي اين پروژه بين المللي با حضور رؤساي گمرک جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان در محل پل مرزي و گمرک آستاراي ايران برگزار شد، تير الکترونيکي (e – TIR) جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان به طور کامل به مرحله اجرا رسيد.

ايران و جمهوري آذربايجان به عنوان اعضاي مهم کنوانسيون تير از عمده ترين مصرف کنندگان کارنه تير در جهان به شمار مي‌روند.

پروژه تير الکترونيکي ايران و جمهوري آذربايجان دومين نمونه در دنيا است که با اجرايي شدن کامل اين سامانه، مبادله اطلاعات در مسير امني صورت گرفته و کالاها با نظم و انضباط و شرايط سالم و امن و سريع بين دو کشور همسايه ايران و آذربايجان حمل خواهد شد.

با اين طرح تجارت بين دو کشور نيز تسهيل و تسريع شده و امور فني در شرايط شفاف و روشني جريان خواهد يافت.

تسهيل و تسريع در فرآيند گذر مرزي، جلوگيري از جعل و تقلب در ارسال اطلاعات مربوط به دفترچه تير، تسريع در جريان ترانزيت محموله‌هاي تجاري، انتقال اطلاعات مندرج در دفترچه کارنه تير به صورت الکترونيکي در حداقل زمان ممکن به منظور تسريع اطلاعات گذر مرزي و همچنين کاهش هزينه‌هاي مرتبط با ترانزيت مرزي و انتقال مسافر از مرزهاي بين المللي کشور از اهداف اصلي اين پروژه است.

منبع: خبرگزاري مهر

1398/03/29
لایحه موافقتنامه گمرکی بین ایران و فنلاند تصویب شد

نمايندگان مجلس با لايحه موافقتنامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري فنلاند درباره کمک و همکاري متقابل در امور گمرکي موافقت کردند. لايحه موافقتنامه گمرکي بين ايران و فنلاند تصويب شد. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي لايحه موافقتنامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري فنلاند درباره کمک و همکاري متقابل در امور گمرکي را با 139 رأي موافق، 7 رأي مخالف و 3 رأي ممتنع از 194 نماينده حاضر در جلسه تصويب کردند. بر اساس ماده واحده اين لايحه، موافقتنامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري فنلاند درباره کمک و همکاري متقابل در امور گمرکي مشتمل بر يک مقدمه و بيست و سه ماده و يک ضميمه به شرح پيوست تصويب و اجازه مبادله اسناد داده مي‌شود.

 نمايندگان مجلس با لايحه موافقتنامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري فنلاند درباره کمک و همکاري متقابل در امور گمرکي موافقت کردند.

 نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي لايحه موافقتنامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري فنلاند درباره کمک و همکاري متقابل در امور گمرکي را با 139 رأي موافق، 7 رأي مخالف و 3 رأي ممتنع از 194 نماينده حاضر در جلسه تصويب کردند.

بر اساس ماده واحده اين لايحه، موافقتنامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري فنلاند درباره کمک و همکاري متقابل در امور گمرکي مشتمل بر يک مقدمه و بيست و سه ماده و يک ضميمه به شرح پيوست تصويب و اجازه مبادله اسناد داده مي‌شود.

منبع: خبرگزاري فارس

1398/03/29
امضای تفاهمنامه جامع گروه کاری همکاری‌های حمل‌ونقل ایران و روسیه

تفاهمنامه جامع گروه کاري همکاري‌هاي حمل‌ونقل جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه در اصفهان ميان معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي ايران و معاون وزير حمل‌ونقل روسيه در اصفهان امضا شد.
 تفاهمنامه جامع گروه کاري همکاري‌هاي حمل‌ونقل ايران و روسيه در آخرين روز از برگزاري پانزدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه، ميان شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران و توکارف ولاديمير الکساندروويچ معاون وزير حمل‌ونقل فدراسيون روسيه امضا شد.

مراسم اختتاميه اين اجلاس با حضور رضا اردکانيان وزير نيروي جمهوري اسلامي ايران و  سرگي چباتاريف وزير ناحيه قفقاز شمالي فدراسيون روسيه در سالن همايش‌هاي هتل کوثر اصفهان برگزار و سند همکاري‌هاي مشترک به امضا رسيد.

روساي کميسيون مشترک اقتصادي و تجاري ايران و روسيه نسبت به اجراي قطار برقي گرمسار-اينچه برون در آينده نزديک ابراز اميدواري کنند. 

همچنين تشکيل اتحاديه‌هاي منطقه‌اي با هدف راه‌اندازي بخش‌هاي مختلف کريدور شمال-جنوب ميان همسايگان مورد تاکيد وزير نيروي جمهوري اسلامي ايران و وزير ناحيه قفقاز شمالي روسيه قرار گرفت.

يادآور ‌مي‌شود؛ روز گذشته پروتکل دهمين نشست کارگروه مشترک همکاري‌هاي حمل و نقل ايران و روسيه ميان معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي ايران و معاون وزير حمل‌و‌نقل فدراسيون روسيه نهايي شد و شهرام آدم نژاد معاون وزير راه و شهرسازي ايران در خصوص مفاد تفاهمنامه جامع گروه کاري همکاري‌هاي مشترک حمل‌و‌نقلي ميان دو کشور گفت: پس از گفت و گوهاي فشرده در روز گذشته و امروز صبح توافقات موثر و قابل توجهي حاصل شده و دريچه‌هاي جديدي را به سوي همکاري‌هاي مشترک حمل و نقلي دو کشور در سال پيش‌رو گشوده است.

معاون وزير راه و شهرسازي کشورمان افزود: در حوزه حمل و نقل ترکيبي و کريدور شمال-جنوب توافق شد تا اتحادهاي بين‌المللي جديدي به صورت دو جانبه و چند جانبه با محوريت ايران و روسيه تشکيل شود و اين اتحادهاي جديد زمينه تجاري سازي تمام مسيرهاي کريدور شمال جنوب از جمله شرق درياي خزر، غرب درياي خزر و مسير دريايي خزر را فراهم کند و تاسيس شرکت‌هاي مشترک در اين قالب صورت خواهد گرفت. از اين رو، برگزاري کميته پيگيري مصوبات هفتمين شوراي هماهنگي کريدور در مسکو در ماه‌هاي آينده همزمان با برگزاري نشست‌هاي دو جانبه و چند جانبه منطقه‌اي براي شکل‌گيري اتحادهاي جديد، اولين گام براي حرکت به سمت جلو است. 

معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي ايران با بيان اينکه براي تحقق اين اهداف، تعامل نزديک و دائمي کريدور شمال-جنوب در تهران و همکاران در وزارت حمل و نقل روسيه بسيار کليدي و حائز اهميت است، گفت: پس از ايجاد اين هماهنگي نزديک مي‌توان اميدوار بود که علاوه بر تجاري شدن کليه مسيرهاي کريدور، کانال‌هاي ترانزيتي جديدي براي دسترسي روسيه به همسايگان شرقي و غربي ايران فراهم آيد و اين شبکه ترانزيتي از طريق اتصال مراکز لجستيک ايران و روسيه به بهره‌برداري برسيد.

وي با اشاره به توافقات انجام گرفته در حوزه همکاري‌هاي دريايي و بندري اظهار داشت: راه‌اندازي خطوط کشتيراني منظم ميان بنادر ايران و روسيه در درياي خزر با هدف جابه‌جايي کالاي کانتينري، فله، واگن و مسافر اقدام مهم و لازم است که تا سال آينده محقق شده و اميدوارم که ظرف ماه‌هاي آينده زمينه امضاي يادداشت تفاهم شناسايي گواهينامه‌هاي دريانوردان فراهم شود. 

آدم نژاد در ادامه بيان داشت: در حوزه حمل و نقل جاده‌اي اميدوارم که برنامه‌ريزي صورت گرفته سامانه ناوبري ماهواره‌اي گلوناس به صورت آزمايشي در ايران پياده شده و گام هاي بعدي در راستاي توسعه آن برداشته شود. 

وي افزود: در حوزه حمل و نقل هوايي مجددا خرسندي خود را از تسهيل صدور ويزا براي کروي پروازي ابراز مي‌کنم. 

معاون وزير راه وشهرسازي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به تفاهمات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل ريلي ابراز اميدواري کرد؛ با تفاهمات صورت گرفته، پروژه برقي سازي گرمسار-اينچه برون به سرعت آغاز شود و زمينه براي همکاري در ساير پروژه هاي زيرساختي از قبيل برقي سازي سرخس-بندرعباس و تهران-تبريز، ساخت خط دوم بافق-سنگان و ساخت خط چابهار-زاهدان-بيرجند فراهم شود. از سوي ديگر همکاري دو کشور در زمينه توليد مشترک واگن بسيار حائز اهميت است و اميدوارم با همکاري نزديک دو طرف به زودي محقق شود.

مقام ارشد هيات ايراني در دهمين نشست کارگروه مشترک همکاري‌هاي حمل و نقل جمهوري ايران و روسيه در پايان ضمن تشکر و قدرداني از توکاروف ولاديمير الکساندروويچ معاون وزير حمل و نقل روسيه از زحمات همکاران خود در در وزارت راه و شهرسازي و وزارت حمل و نقل روسيه که زمينه جمع بندي اين تفاهمات موثر را فراهم آوردند، ابراز اميدواري کرد سال آينده در کميسيون مشترک بعدي شاهد اجرايي شدن تمام تفاهمات حاضر باشيم.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي

1398/03/27
تقویت و توسعه ترانزیت کالا از کشورهای CIS به افغانستان از طریق بندر امیرآباد

اگر نگاهمان براي توسعه بنادر و گمرکات که در کشور وجود دارد با هم متمرکز باشد قطعا در زمينه هاي اقتصادي شاهد رشد خوبي خواهيم بود .

 مدير بندر اميرآباد به منظور تقويت و توسعه ترانزيت کالا از کشورهاي CIS به افغانستان از طريق بندر اميرآباد از منطقه ويژه اقتصادي دوغارون بازديد کرد .

سياوش رضواني در بازديد از منطقه ويژه اقتصادي دوغارون ، افزود : افغانستان يکي از بازار هاي هدف براي ترانزيت کالا از کشور هاي حاشيه درياي خزر است . بندر اميرآباد به عنوان تنها بندر متصل به ريل سراسري در شمال کشور و با دارا بودن پتانسيل هاي منحصر به فرد و اراضي پشتيباني وسيع و همچنين وجود صنايع توليدي و تبديلي نزديکترين مسير به مرزهاي شرقي کشور  است که اين مهم باعث ترانزيت کالا از طريق بندر اميرآباد به افغانستان مي شود .

رضواني اظهار داشت : با وجود منطقه ويژه اقتصادي دوغارون بعنوان پل ارتباطي مسير ترانزيتي بين دو کشور ايران و افغانستان و پتانسيل هاي اين منطقه بايد از همه ظرفيت هاي اين منطقه استفاده کرد .

مدير اجرايي منطقه ويژه اقتصادي دوغارون نيز گفت : اگر نگاهمان براي توسعه بنادر و گمرکات که در کشور وجود دارد با هم متمرکز باشد قطعا در زمينه هاي اقتصادي شاهد رشد خوبي خواهيم بود . برنامه ريزي جهت توسعه صادرات و تقويت ترانزيت بين ايران و افغانستان ضرورت دارد .

منبع: پرتال حمل ونقل

1398/03/25
اجرای پروژه تیر الکترونیکی ایران و آذربایجان در آستارا
رئيس کل گمرک ايران با اشاره به اقدامات انجام شده براي ارتقاي روابط ايران و جمهوري آذربايجان، گفت: پروژه مشترک تير الکترونيکي به صورت کامل در مرز آستارا اجرا مي شود.

 مهدي مير اشرفي در جريان سفر به شهرستان مرزي بندر آستارا در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اقدامات بسيار خوبي درباره توسعه روابط بين دو کشور همسايه ايران و آذربايجان در حال انجام شده است و دو کشور توسعه روابط را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وي با بيان اينکه جمهوري آذربايجان به اهميت موضوع تسهيل تجارت و ترانزيت از طريق گمرک ايران به خوبي واقف است، افزود: تاکيد مقامات دو کشور ارتقاي روابط تجاري است.

مير اشرفي از اجراي تير الکترونيکي به عنوان دومين تجربه در کنوانسيون تير در مرز آستارا از هفته آينده توسط ايران و آذربايجان خبر داد و گفت: تجربه اول بين ايران و ترکيه موفق بوده و در تجربه دوم ايران و آذربايجان در راستاي ايجاد تحول در حوزه روانسازي فعاليت‌هاي بين المللي گمرکي فعاليت مي‌کنند.

رئيس کل گمرک ايران با اشاره به اهميت حمل و نقل جاده‌اي و ترانزيت، بيان کرد: با راه اندازي تير الکترونيکي ايران و آذربايجان شاهد حذف دفترچه‌هاي کاغذي در اين کنوانسيون خواهيم بود.

وي از ارتقاي سطح سلامت کار و افزايش سرعت و کاهش و پيشگيري از تخلفات مربوط به لجستيک در حوزه گمرکي ايران و آذربايجان را بخشي از مزايا راه اندازي تير الکترونيکي عنوان و تصريح کرد: با جمهوري آذربايجان درباره ايجاد دروازه مشترک تجاري مذاکرات لازم انجام شده و بحث تبادل و ارتقاي ديتا و روند توسعه تجارت و عبور و مرور در دو سوي مرز در دستور کار گمرکات دو کشور قرار گرفته است.

منبع: گمرک نيوز
1398/03/25
تفاهمنامه حمل و نقلی ایران و جمهوری آذربایجان امضا شد

تفاهمنامه همکاري جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان در بخش حمل ونقل جاده‌اي عصر پنجشنبه در باکو امضا شد.

اين سند در پايان مذاکرات دو روزه کميسيون مشترک همکاري هاي حمل و نقل جاده اي به وسيله منوچهر سلمان زاده مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي وزارت راه و شهر سازي جمهوري اسلامي ايران و حبيب حسين اف رييس نهاد دولتي حمل و نقل جاده اي وزارت راه، ارتباطات و فناوري پيشرفته جمهوري آذربايجان امضا شد.

سلمان زاده در گفت و گو با خبرنگاران امضاي اين سند را براي گسترش همکاري هاي دو کشور همسايه ايران و جمهوري آذربايجان در حوزه حمل و نقل جاده اي مهم توصيف کرد و گفت: با توجه به افزايش متقابل تردد ناوگان جاده اي در خاک دو کشور به توافقات تازه اي دست يافتيم که بر اساس آن مجوزهاي لازم درباره افزايش ترانزيت از خاک جمهوري آذربايجان کسب شد.

وي افزود: در اين مذاکرات دو روزه همچنين در باره راه اندازي خط منظم مسافربري باکو – مشهد و همچنين باکو – تهران –کربلا توافق شد و در آينده نزديک مسافرت در اين خط ها تحقق خواهد يافت.

رساندن ميانگين سن اتوبوس هاي ورودي از جمهوري آذربايجان به خاک ايران به هفت سال، ايجاد شرايط لازم براي حرکت اتوبوس هاي مسافربري مسير باکو- نخجوان از طريق خاک ايران و گسترش همکاري هاي دو طرف در سازمان هاي منطقه اي و بين المللي از جمله محورهاي عمده اين مذاکرات کارشناسان دو کشور بود.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1398/03/23
معافیت کامیون های برون مرزی از پرداخت نرخ تعادلی ۲۰۰ لیتر سوخت در آستارا

 فرماندار شهرستان آستارا از آغاز اعمال معافيت پرداخت نرخ تعادلي 200 ليتر سوخت کاميون هاي حمل و نقل برون مرزي در جايگاه سوخت محدوده گمرک اين شهرستان خبر داد.

 حسن رستم زاد اظهار داشت: با پيگيري‌هاي به عمل آمده از سوي فرمانداري و شرکت پخش فراورده هاي نفتي  آستارا، معافيت پرداخت نرخ تعادلي براي 200 ليتر سوخت کاميون هاي حمل و نقل برون مرزي براي نخستين بار در اين شهرستان اعمال شد.

وي اضافه کرد: اين اقدام از مصوبات وزارت کشور بود اما تا فراهم شدن زيرساخت‌ها، رفع مشکلات فني و انجام هماهنگي هاي لازم، زمان اجرا شدن آن کمي به تعويق افتاد.

فرماندار آستارا ادامه داد: اميدواريم اين اقدام جهت کمک به رقابت هموطنان شاغل در بخش حمل و نقل بين المللي با ناوگان خارجي موثر واقع شود و گامي در حمايت از توليدات صادراتي باشد.

محمد علياري رئيس شرکت پخش فراورده هاي نفتي آستارا نيز گفت: پيش از اين کاميون ها در حين خروج از مرز آستارا به ازاي هر ليتر سوخت موجود در باک، نرخ تعادلي پرداخت مي کردند و اکنون اين بها فقط براي بيش از 200 ليتر اعمال مي شود و تا 200 ليتر مشمول معافيت است.

وي نرخ تعادلي هر ليتر سوخت را براي کاميون هاي خارجي 45 هزار ريال و براي کاميون هاي داخلي 38 هزار ريال اعلام کرد.

شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعيت در غرب استان گيلان و مرز جمهوري آذربايجان واقع شده است.

منبع: تين نيوز

1398/03/22
محموله داروی قاچاق در مرز دوغارون تایباد کشف شد
مديرکل گمرک دوغارون تايباد گفت: يک ميليون و 500هزار عدد انواع قرص و کپسول هاي آنتي بيوتيک قاچاق و کمياب توسط نيروهاي گمرک مستقر در مرز دوغارون در حين خروج از کشور کشف و ضبط شد.

محمد کوه گرد  افزود: در پي دريافت خبري مبني بر خروج داروهاي کمياب از مرز دوغارون به سمت افغانستان مأموران گمرک حين کنترل اقلام صادراتي با استفاده از بازرسي فيزيکي اين ميزان داروي قاچاق را کشف و ضبط کردند.
وي اضافه کرد: اقلام کشف شده از بازارهاي استان‌هاي سراسر کشور تهيه و در داخل محموله باري صادراتي جاسازي شده بود.

مديرکل گمرک دوغارون گفت: داروهاي کشف شده از نوع داروهاي يارانه‌اي است و ارزش آن سه ميليارد و 200 ميليون ريال برآورد شده است.
کوه گرد افزود: يک متهم ايراني در اين ارتباط دستگير، کاميون ترانزيت توقيف و پرونده قضائي تشکيل و متهم راهي مرجع قضائي شد.
تايباد در فاصله 225 کيلومتري جنوب شرقي مشهد قرار دارد.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1398/03/20
رفع مشکلات مبادلات تجاری مرز سومار

رئيس اتاق کرمانشاه اظهار کرد: مرزسومار از زمان آغاز فعاليت خود به دليل موقعيت سوق الجيشي که داشت در فاصله کوتاهي با حجم زيادي از مبادلات تجاري، بارها و کاميون مواجه شد به گونه‌اي که در برخي ازروزها 300 تا 500 کاميون در اين مرز تردد داشت .

کيوان کاشفي ادامه داد: به دليل برخي از محدوديت‌هايي که در زيرساخت‌هاي اين مرز وجود داشت و براي تسريع در روند تخليه و بارگيري، مجبور شديم مقداري از فضاي تخليه و بارگيري را به آن سوي مرز و در   خاک عراق منتقل کنيم. عضو هيات رئيسه اتاق   ايران   با بيان اينکه بعد از مدتي طرف عراقي مدعي شد که کارگران بيکار عراقي هم بايد از مزيت اين مرز بهره‌مند شوند، يادآور شد: بر اساس يک قرارداد نانوشته در سمت ايراني مرز سومار کارگران ايراني و در سمت عراق نيز سه تا چهارروز در هفته کارگران ايراني و بقيه روزها کارگران عراقي مشغول به کار شدند. کاشفي گفت: اخيرا طرف عراقي اعلام کرد تخليه و بارگيري در سمت عراق بايد صرفا توسط کارگران عراقي انجام شود و اين باعث نگراني حدود400 کارگر ايراني مرز سومار شد. وي با بيان اينکه اين مشکلات باعث شد براي مدتي دپو کالاها را در مرز داشته باشيم،افزود: براي جلوگيري از مشکلات بيشتر اعلام شد که اين مرز فعلا بسته است تابتوانيم مشکلات پيش آمده را مرتفع کنيم . رئيس اتاق کرمانشاه با اشاره به رايزني‌هاي اخير که با حضورمسوولان ايراني و عراقي انجام شد، اظهار کرد: در تفاهم نامه مکتوب مقرر شد سه روزدر هفته در سمت   عراق   کارگران ايراني و سه روز نيز کارگران عراقي مشغول به کارباشد. به گفته کاشفي با حل مشکلات، تردد و مبادلات تجاري در مرز سومار به حالت قبل بازگشته و مشکلي براي   حمل و نقل   بار و تردد کاميون‌ها وجود ندارد. وي از مرز سومار به‌عنوان يک مرز مهم استان ياد کرد که به واسطه فاصله کوتاهي که با عراق و بغداد دارد بسيارمورد توجه است و ظرفيت رسمي شدن را دارد .

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

1398/03/20
موافقت جهانگیری با پیشنهاد اتاق ایران برای ترخیص کالا بدون دریافت گواهی مبدأ

غلامحسين شافعي با ارسال نامه‌اي به اسحاق جهانگيري تقاضاي حذف گواهي مبدأ از مجموعه اسناد مورد تقاضاي گمرک براي واردات کالا را ارائه داد که مورد قبول معاون اول رئيس‌جمهور قرار گرفت. جهانگيري در پي‌نوشت اين نامه، ضمن موافقت با اصل پيشنهاد، به وزير اقتصاد دستور داده است اگر اجراي کار به مصوبه ستاد مقابله با تحريم نيازمند است، پيشنهاد آن را ارائه دهد.

رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران در نامه‌اي به اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوري، حذف گواهي مبدأ از مجموعه اسناد مورد تقاضاي گمرک براي واردات کالا را خواستار شد.

غلامحسين شافعي در اين نامه نوشته است: گواهي مبدأ، از جمله اسنادي است که گمرک ايران به استناد ماده 58 آئين‌نامه اجرايي قانون امور گمرکي براي واردات کالا به کشور مطالبه مي‌کند؛ اما در شرايط فعلي به دليل محدوديت‌هاي ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه اقتصادي، اسناد تجاري از جمله گواهي مبدأ چندين بار عوض مي‌شود و حتي در مواردي ارائه آن ميسر نيست.

شافعي با اشاره به اختيار قانوني گمرک براي مطالبه نکردن گواهي مبدأ در اين وضعيت، تصريح کرده است: بر اساس تبصره‌هاي يک و 2 ماده 58 آئين‌نامه اجرايي قانون امور گمرکي، در مواردي که تسليم يک يا چند سند امکان‌پذير نباشد يا در مواردي که کشور سازنده کالا احراز شده و از کشورهاي ممنوع المعامله نباشد و مشمول تعرفه‌هاي ترجيحي و محدوديت‌هاي مقداري نشود، با تشخيص گمرک ايران ارائه گواهي مبدأ ضروري نيست.

در ادامه نامه، رئيس اتاق ايران پيرو مسائل ذکر شده و با توجه به محدوديت‌هاي ناشي از تحريم بر تجارت خارجي، توليد، اشتغال و معيشت مردم، از جهانگيري تقاضا کرده است در دستوري به گمرک ايران اعلام کند تا اطلاع ثانوي (زمان رفع تحريم‌هاي اقتصادي ظالمانه) بدون دريافت گواهي مبدأ، نسبت به ترخيص کالاهاي وارداتي اقدام کند.

به عقيده شافعي اين اقدام در سال رونق توليد يکي از راهکارهاي حمايت از توليد ملي محسوب مي‌شود و اين موضوع در گذشته نيز تجربه شده است؛ به‌گونه‌اي که ستاد تدابير ويژه اقتصادي در دولت‌هاي نهم و دهم با اتخاذ اين تصميم حمايت مؤثري از توليد و تجارت قانوني و رسمي کشور به عمل آورده است.

اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور در پاسخ به نامه رئيس اتاق ايران، ضمن موافقت با اصل پيشنهاد و ضروري دانستن اجراي آن، به وزير امور اقتصادي و دارايي دستور داده است اگر براي اجراي اين پيشنهاد به مصوبه ستاد مقابله با تحريم نياز بود، پيشنهاد آن داده شود.

منبع: پايگاه خبري اتاق ايران

1398/03/20
رشد 7 درصدی صادرات غیرنفتی و کاهش 8 درصدی واردات در دو ماهه سال 98

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران گفت: جريان برگشت ارز از زماني که سياست‌هاي ارزي اصلاح شده، تغيير چشم‌گيري داشته و در سال جاري هم 4 ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات به سامانه نيما برگشته است.

محمدرضا مودودي در نشست خبري خود با خبرنگاران گفت: بر اساس آمار منتشر شده از سوي گمرک جمهوري اسلامي ايران که در حوزه برخط منتشر مي‌شود، صادرات غيرنفتي کشور در دو ماهه ابتداي سال جاري به حدود 8.4 ميليون دلار رسيده که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل که 7.7 ميليارد دلار بوده، 7.1 درصد رشد داشته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران با بيان اينکه واردات در دو ماه ابتداي امسال 6.7 ميليارد دلار به ثبت رسيده است، افزود: اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد کاهش يافته و البته در فروردين ماه امسال نيز، شاهد افت 18 درصدي صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ايم.

وي تصريح کرد: برخي دليل کاهش صادرات را سياست‌هاي ارزي عنوان مي‌کنند؛ در حاليکه با توجه به رشد صادرات طي دو ماه اخير اين استدلال قابل پذيرش نيست؛ از سوي ديگر با توجه به وقوع سيل در ابتداي امسال و از آنجايي که بخش اعظمي از کالاهاي ايراني به کشور عراق صادر مي‌شود، کندي عبور و مرور کاميون‌ها منجر به کاهش صادرات شده است.

به گفته مودودي، در سال جاري ميزان صادرات خدمات فني و مهندسي کشور به 1.6 ميليارد دلار رسيده که رشد 17 درصدي را نشان مي‌دهد؛ اين در حالي است که در سال 97 ما رشد صادرات تجربه نشد ولي امسال تا حدودي سياست‌ها تغيير کرده و اميدواريم با اتفاقاتي که در باره تغيير سياست‌هاي ارزي توسط بانک مرکزي افتاده است، تجارت غيرنفتي بهبود يابد.

وي با بيان اينکه در سال97 شاهد صدور 6500 کارت بازرگاني جديدالورود بوده‌ايم، گفت: اين تعداد کارت سابقه فعاليت در سال‌هاي قبل را نداشتند و اين در شرايطي است که در سال جاري بر اساس اطلاعات واصله حدود 1370 کارت جديدالورود بازرگاني به عرصه تجارت کشور وارد شده که اين تعداد کارت در يک ماه 450 ميليون دلار صادرات داشته‌اند و ورود اين تعداد کارت به چرخه بازرگاني کشور ضرورت اصلاح سياست‌هاي ارزي را ايجاد مي‌کند.

مودودي معتقد است که بانک مرکزي بايد به اين موضوع ورود کرده و يک مقدار سياست‌هاي ارزي را تغيير دهد؛ البته بر اساس آمارهاي بانک مرکزي، 60 درصد از ارز حاصله از صادرات در سال 97 به چرخه اقتصاد کشور برگشته و بر اساس آمار 18 ميليارد يورو ارز در سامانه نيما وارد شده است.

وي اظهار داشت: اين آمار نشان مي‌دهد، جريان برگشت ارز از زماني که سياست‌هاي ارزي اصلاح شده، تغيير چشم‌گيري داشته و در سال جاري هم 4 ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات به سامانه نيما برگشته است.

مودودي با بيان اينکه کل اقلام صادراتي کشور در سال 96، 3400 قلم کالا بر اساس کد سيستم هماهنگ HS که در سال 97 اين اقلام به 4400 مورد افزايش يافته که حاکي از رشد 29 درصدي است؛ خاطرنشان کرد: تعداد صادرکنندگان کشور در سال 96، 9200 نفر بوده است که در سال 97 تعداد کل صادرکنندگان به 13 هزار و200  نفر افزايش پيدا کرده که حکايت از افزايش 40 درصدي صادرکنندگان است و از سوي ديگر، 1340 صادرکننده حقيقي و 1718 صادرکننده حقوقي از چرخه صادرات به کشور در سال 97 جدا شده‌اند.

منبع: خبرگزاري مهر
1398/03/19
اولين نشست كميته راهبري حمل و نقل جاده‌اي در بخش حمل و نقل بين المللي و ترانزيت برگزارشد

 

اولين نشست كميته راهبري حمل و نقل جاده اي در بخش حمل و نقل بين المللي و ترانزيت با حضور معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ، جمعي   از پيشكسوتان اين حوزه و تعدادي از اعضاء انجمن شركتهاي حمل و نقل بين المللي جاده اي برگزارشد .

منوچهر سلمانزاده مدير كل دفتر حمل و نقل بين المللي و ترانزيت با بيان اين مطلب اظهار داشت :

در پي ابلاغيه معاون وزير راه و شهرسازي ورئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي مبني بر تشكيل كميته راهبري حمل و نقل جاده اي به منظور تحقق اهداف بالا دستي و بهبود فرايندهاي موجود و بهبود فضاي كسب و كار، اولين نشست كميته راهبري حمل و نقل جاده ¬ اي در بخش حمل و نقل بين المللي و ترانزيت بادبيري دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي برگزار شد .

وي افزود:در اين نشست  دو دستور كار بررسي ساز و كار اجرايي نمودن كنوانسيون ADR و همچنين بررسي آخرين وضعيت لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده بررسي ومقرر شد جهت تعيين تكليف نحوه تكميل دفاتر مالي شركتها و دسترسي به يك استاندارد مشترك فيمابين شركتهاي حمل و نقل بين المللي و سازمان امور مالياتي و همچنين برقراري ارتباط بين ماليات عملكردي و ارزش افزوده، جلسه مشترك با سازمان   امور مالياتي و تشكلهاي صنفي حمل و نقل بين المللي و با محوريت سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي برگزار و نتيجه آن به كميته گزارش گردد .

مديركل دفتر حمل و نقل بين المللي و ترانزيت همچنين بيان كرد: براي بررسي آخرين وضعيت لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده دفاتر ترانزيت وحمل و نقل بين المللي و حقوقي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي پيگيريهاي لازم را از مركز پژوهش ¬ هاي مجلل شوراي اسلامي به عمل آورده و نتيجه را به كميته راهبري گزارش نمايند .

سلمانزاده افزود:در زمينه بررسي ساز و كار اجرايي نمودن كنوانسيون ADR مقرر شد دفتر آمار، ايمني و ترافيك با بازبيني دوره آموزشي حمل مواد خطرناك ويژه رانندگان و تطبيق آنان با آخرين ويرايش كنوانسيون ADR ، اصلاحات لازم را در سرفصلهاي آموزشي تهيه و در اختيار مجريان آموزشي قرار دهد . 

شايان ذكر است در همين راستا مقرر شد موضوع تهيه راهنماي تخصصي كاربردي ADR در جلسات منظمي با همكاري انجمن شركتهاي حمل و نقل بين المللي ايران گردآوري و همچنين گواهينامه ¬ هاي صادره حمل و نقل كالاهاي ADR ، ضمن تطبيق با كنوانسيون   ، ترجمه و استاندارد سازي گردد .


منبع: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي

1398/03/18
ظرفیت بالای گیلان در ترانزیت کالا و تجارت با آسیای میانه

مدير کل بنادر و دريانوردي استان گيلان گفت: اولين محموله روغن خوراکي در مجتمع بندري انزلي بارگيري و خارج شد.

 حميدرضا آبايي درباره بارگيري و خروج اولين محموله روغن خوراکي در مجتمع بندري انزلي، اظهار داشت: با ايجاد زير ساخت ها و احداث مخازن روغن توسط سرمايه گذار در بندر انزلي، امکان ورود و تخليه و نگهداري محموله کشتي هاي فله مايع خوراکي در بندر فراهم شد.

وي افزود: با احداث و بهره برداري از اين مخازن، براي اولين بار دو فروند کشتي حامل روغن خوراکي با تناژ حدود 10 هزار تن در اين مخازن تخليه و پس از نگهداري توسط تانکرهاي مخصوص، از مخازن بارگيري و از بندر انزلي به مقصد تاکستان خارج شد.

آبايي با اشاره به موقعيت جغرافيايي ممتاز مجتمع بندري انزلي، خاطرنشان کرد: نزديکي و همجواري اين بندر به مراکز صنعتي و شهرستانهاي داراي کارخانجات توليد فرآوردهاي روغن خوراکي و همچنين راه دسترسي جاده اي ايمن و آسان موجب شده است که احداث و ايجاد چنين مخازني در بندر مورد استقبال سرمايه گذاران زيادي قرار گيرد که مطمئنا در آينده نزديک با توجه به تاثير مستقيم و مثبت اين موضوع در کاهش قيمت تمام شده کالا، شاهد توسعه و ايجاد زيرساخت ها و ظرفيت هاي بيشتري در اين زمينه و همچنين افزايش روند رو به رشد تخليه و بارگيري روغن در بندر مي باشيم.

آبايي تصريح کرد: استان گيلان به لحاظ موقعيت جغرافيايي از ظرفيت بسيار بالايي براي ترانزيت کالا و تجارت با کشورهاي آسياي ميانه برخوردار است که توجه بيشتر به آن موجب اشتغالزايي، رشد و شکوفايي اقتصادي در منطقه مي‌شود.

مخازن 10 هزار تني روغن خام خوراکي به منظور تامين بخشي از نياز داخلي و همچنين ترانزيت روغن کشورهاي مشترک المنافع از طريق بندر انزلي به ساير کشورهاي همسايه از جمله عراق است که به صورت قرارداد سرمايه گذاري B.O.T  پانزده ساله در مجتمع بندري انزلي احداث و به بهره برداري رسيد که موجب شد بندرانزلي براي اولين بار در طول حيات خويش پذيراي روغن خام باشد.

منبع: سازمان بنادر و دريانوردي

1398/03/18
کشف کالای قاچاق پارچه در بندر شهید کلانتری چابهار

فرمانده يگان حفاظت بندر چابهار از کشف يک دستگاه کانتينر حاوي کالاي پارچه قاچاق در بندر شهيد کلانتري چابهار خبر داد.

 محافظ سوم حميدرضا بني صدر اظهار کرد: يک دستگاه کانتينر 40 فوت حاوي کالاي پارچه قاچاق در خروجي بندر شهيد کلانتري به سمت منطقه آزاد چابهار کشف و ضبط شد.

وي افزود: در بررسي تکميلي پس از کسب مجوز از دادستان شهرستان چابهار و با حضور مسئول درب خروج و ارزياب گمرک، درب کانتينر مذکور فک پلمب و در بازرسي اوليه حدود دوهزار طاقه پارچه خارجي به وزن تقريبي 16 هزار و 417 کيلوگرم که فاقد هرگونه مدارک گمرکي بود کشف و ضبط شد.

وي خاطرنشان کرد: مقابله با قاچاق کالا و ارز از جمله مهمترين اولويت هاي يگان حفاظت در سال رونق توليد و به منظور حمايت از توليد ملي و پيشگيري از ورود کالاهاي قاچاق به داخل کشور است.

منبع: سازمان بنادر و دريانوردي

1398/03/12
جابجایی کالا در پایانه مرزی بیله سوار افزایش یافت
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان اردبيل گفت: جابجايي کالا در پايانه مرزي بيله سوار در 2 ماه امسال در مقايسه با مدت مشابه پارسال 9 درصد افزايش يافت.

علي رحمتي عنوان کرد:  در اين مدت در مجموع  140 هزار و 697 تن کالا  توسط 6 هزار و 39 دستگاه کاميون از طريق پايانه مرزي بيله سوار مغان جابجا شده است.

وي با اشاره به اينکه در 2 ماهه سالجاري 50 هزار و 837 تن کالا توسط  2 هزار و 86 دستگاه کاميون بصورت ترانزيت ورودي وارد مرز بيله سوار شده است، اظهار داشت: از اين مقدار 6 هزار و 694 تن کالا توسط 317 دستگاه کاميون ايراني و44 هزار و 143 تن کالا توسط هزار و 176 دستگاه کاميون از کشور آذربايجان ترانزيت  شده است.

او گازوئيل، گندم ،بنزين، مازوت، گازمايع، انواع تخته، انواع سنگهاي ساختماني و قير را از جمله  عمده کالاي ترانزيتي  ورودي عنوان کرد.

رحمتي با بيان اينکه در اين مدت 22 هزار و 384 تن کالا توسط 897 دستگاه از مرز بيله سوار ترانزيت خروجي بوده است، گفت: از اين مقدار 21 هزار و 959 تن کالا توسط 877 دستگاه کاميون از کشور آذربايجان و 425 تن کالا توسط 20 دستگاه  کاميون از کشور ترکيه ترانزيت شده است.

مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان افزود: عمده ترين کالاهايي که از مرز بيله سوار به صورت ترانزيت خارج شده آب معدني، ام دي اف، سيمان، گچ، بيسکويت، نئوپان، نمک و انواع سنگ هاي ساختماني بوده است.

وي اظهار داشت: همچنين در 2 ماهه امسال پنج هزار و 657 تن کالا توسط 262دستگاه کاميون وارد کشور شده که از اين تعداد چهار هزار و  546 تن کالا توسط 221 دستگاه کاميون ايراني و هزار و 111 تن کالا توسط 41 دستگاه کاميون از کشور آذربايجان وارد  شده کشور شده است.

وي عمده کالاي وارد شده به کشور از پايانه مرزي بيله سوار را پنبه،کنجاله،  شيرين بيان، انواع نخ، ضايعات کارتن، پلي استر و جو ذکر کرد و گفت:  همچنين در اين مدت 61 هزار و 819 تن کالا توسط 2 هزار و 794 دستگاه کاميون از مرز بيله سوار صادر شده که از اين تعداد 56 هزار و 48 تن کالا توسط 2 هزار و 552 دستگاه کاميون ايراني و پنج هزار و 771 تن کالا توسط 242 دستگاه کاميون کشور گرجستان از مرز خارج شده است.

مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان اردبيل انواع کاشي، انواع شيشه، پروفيل، نمک، قير، سنگ ساختماني، سيب زميني و خرما را از جمله عمده کالاي صادراتي از اين پايانه مرزي عنوان کرد.

بيله سوار در 165 کيلومتري شمال اردبيل و در همسايگي جمهوري آذربايجان واقع است. تنها گمرک بين المللي استان اردبيل در اين شهرستان واقع است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1398/03/12
کشف سوخت قاچاق در چابهار

فرمانده انتظامي شهرستان چابهار گفت:با هوشياري ماموران انتظامي شهرستان چابهار يک دستگاه تريلي حامل 29 هزار ليتر سوخت قاچاق شناسايي و توقيف شد.

سرهنگ حيدرعلي کيخاي مقدم فرمانده انتظامي شهرستان چابهار گفت:روز گذشته يکي از تيم‌هاي دايره مبارزه با قاچاق کالاي پليس آگاهي اين فرماندهي هنگام کنترل خودرو‌هاي عبوري در محور "چابهار به جکيگور" به يک دستگاه کشنده ولوو مظنون شدند.

وي افزود: ماموران اين فرماندهي پس از متوقف کردن خودرو در بازرسي از آن 29 هزار ليتر سوخت قاچاق از نوع گازوئيل کشف کردند.

فرمانده انتظامي شهرستان چابهار خاطر نشان کرد: خودرو کاميون توقيف و راننده آن با تشکيل پرونده به دادسرا معرفي شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

1398/03/07
سومین مسیر دریایی هند به ایران افتتاح شد

با ورود کشتي تجاري «نشاط» از هندوستان به قشم، سومين مسير دريايي هند به ايران رسماً آغاز به کار کرد. نشاط با 174 متر طول، حامل 13 هزار تُن کالاي تجاري از هند به قشم است.

سومين مسير دريايي ايران و هند، از بندر کاندلا به قشم، با ورود کشتي تجاري «نشاط» به جزيره قشم رسماً افتتاح شد.

کشتي تجاري نشاط با 174 متر طول، حامل 13 هزار تُن کالاي تجاري از هند به قشم است که طبق اعلام مسئولان بندري قشم اکنون در اسکله کاوه پهلو گرفته و عمليات تخليه بار آن در حال انجام است. 

بندر کاندلا که ساخت آن به سال‌هاي دهه 1950 مي‌رسد، بزرگ‌ترين بندر تجاري هند است. طبق اعلام انجمن بنادر هند، بندر کاندلا طي سال 2018 با جابجايي بيش از 115 ميليون تن کالا در چايگاه نخست بنادر اين کشور قرار گرفته است. حجم کاپوتاژ کالا در بند قشم نيز از سوي اداره بنادر و دريانوردي اين جزيره حدود 1 ميليون 600 هزار تن اعلام شده است.

همکاري‌هاي بندري و حمل و نقل دريايي ميان ايران و هند از سال 1395 در دستور کار دو طرف قرار گرفت. موافقت‌نامه ترانزيتي چابهار براي دسترسي هند به افغانستان و آسياي ميانه و هم‌چنين دسترسي اين کشورها از راه کريدوري امن و به‌صرفه به آب‌هاي آزاد، خرداد 1395 ميان روساي جمهور ايران و افغانستان و هم‌چنين نخست‌وزير هندوستان امضا شد. بر اساس موافقتنامه‌ ايران و هند که در سفر بهمن‌ماه 1396 حسن روحاني به دهلي نو نهايي شد، هندي‌ها متعهد شدند در سه مرحله در بندر و پس‌کرانه‌هاي چابهار به ارزش بيش از 1 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري کنند. 

سرمايه‌گذاري هندي‌ها در چابهار، به همکاري دو کشور در زمينه حمل‌ونقل دريايي نيز منجر شده است. مسير دريايي بندر بمبئي به چابهار نخستين خط کشتيراني بود که ميان دو کشور راه‌اندازي شد. هدف اصلي اين خط کشتيراني، ارسال کالا از هند به افغانستان و بالعکس بوده است. پس از آن، در بهمن‌ماه سال گذشته نيز خط دوم کشتيراني در مسير بمبئي – موندرا – کاندلا – چابهار - بندرعباس راه‌اندازي شد تا ايران و هند صاحب دو خط کشتيراني مستقيم شوند. 

منبع: پايگاه خبري اتاق ايران

1398/03/07
افزایش 9میلیون دلاری صادرات از منطقه آزاد اروند

صادرات کالا از مرز تجاري شلمچه و مرز آبي خرمشهر در فروردين‌ سال جاري افزون بر 40 ميليون دلار بود که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 9 ميليون دلار افزايش را نشان مي‌دهد.

معاون سرمايه‌گذاري و توسعه کسب‌وکارهاي سازمان منطقه آزاد اروند، گفت: صادرات کالا از مرز تجاري شلمچه و مرز آبي خرمشهر در فروردين‌ سال جاري افزون بر 40 ميليون دلار بود که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 9 ميليون دلار افزايش را نشان مي‌دهد.

 سيدعلي موسوي افزايش صادرات از منطقه آزاد اروند را مثبت ارزيابي کرد و افزود: صادرات کالا از منطقه آزاد اروند به عراق طي 2 ماهه امسال نسبت به مدت زمان مشابه پارسال از نظر ارزش مالي 30 درصد رشد داشته است.

موسوي به افزايش 69 درصدي صادرات کالاي غيرنفتي از طريق بندر آبادان در سال جاري اشاره کرد و گفت: در سال جاري افزون بر هشت ميليون دلار انواع کالا ازجمله کلينکر، شمش فولادي، صنايع فولادي و ميلگرد، خشکبار، صيفي‌جات به کشورهاي عراق، امارات متحده عربي، اندونزي و تايلند صادر شده است.

وي خلق فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و شناسايي سرمايه‌گذار با هدف ايجاد کسب‌وکار پربازده در منطقه آزاد اروند را از اهداف اين سازمان دانست و گفت: در حال حاضر 166 واحد فعال توليدي با بيش از 10 هزار نفر نيروي تخصصي، کارمند، کارگر مشغول فعاليت هستند که 68 واحد فعال در شهرک صنعتي آبادان و 68 واحد فعال در شهرک صنعتي خرمشهر و 29 واحد خارج از سايت صنعتي قرار دارند.

معاون سرمايه‌گذاري و توسعه کسب‌وکارهاي سازمان منطقه آزاد اروند افزود: تضمين امنيت سرمايه‌گذار خارجي، جزء اولويت‌هاي سازمان منطقه آزاد اروند است که از طريق دولت جمهوري اسلامي ايران و سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي فني و اقتصادي کشور، اين کار در حال انجام است.

منطقه آزاد اروند با مساحت 37400 هکتار در شمال غربي خليج‌فارس شامل شهرهاي آبادان، خرمشهر و مينوشهر (جزيره مينو) است که در محل تلاقي دو رودخانه اروندرود و کارون واقع است. اين منطقه در هم‌جواري با کشورهاي عراق و کويت است که با داشتن ظرفيتي از قبيل حمل‌ونقل جاده‌اي، ريلي، دريايي و هوايي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

منبع: خبرگزاري ايرنا



1398/03/04
تمرکز ایران برای ترانزیت "آزادراهی" به ترکیه

پس از اجلاس دو جانبه ايران و ترکيه براي بهبود همکاري‌ها در حوزه حمل و نقل و ارائه پيشنهاد ايران به منظور افزايش حمل و نقل ريلي بين ايران و ترکيه تا سقف يک ميليون تن، به نظر مي‌رسد برنامه جدي نيز براي ترانزيت جاده‌اي از ايران به ترکيه تعريف شده است.

 ايجاد آزادراه مرند-بازرگان و امکان اتصال از تهران به مرز بازرگان به صورت آزادراهي مي‌تواند مسير مهمي براي ترانزيت کالا از جنوب و شرق ايران به شمال غربي کشور باشد تا بتوان از مسير آزادراهي نيز کالا را به ترکيه و از آنجا به کشورهاي حوزه CIS منتقل کرد و با توجه به تعدد بنادر تجاري ايران در جنوب کشور شرايط حمل و نقل جاده‌اي را نيز براي انتقال کالا از جنوب به شمال ايران و ترانزيت کالا به ترکيه توسعه بخشيد.

به گفته محمد اسلامي-وزير راه و شهرسازي- قرار بر اين است که قطعه سوم آزادراه مرند-بازرگان به طول 71 کيلومتر و سرمايه‌گذاري 1000 ميليارد توماني ظرف مدت 36 ماه به انجام برسد و دو قطعه ديگر تا مرند به طول 120 کيلومتر ظرف چند ماه آينده عملياتي مي‌شود تا مرز بازرگان به عنوان يکي از مناطق مهم براي توسعه ايران ايفاي نقش کند.، علاوه بر اين طول کل مسير مرند-بازرگان 190 کيلومتر خواهد بود و ايجاد مسير آزادراهي مرند تبريز در دستور کار قرار دارد تا از اين طريق امکان اتصال به تهران فراهم شود.

به طور حتم با توسعه مسيرهاي ارتباطي از جمله ريلي و جاده‌اي بين ايران و ترکيه براي ترانزيت کالا، يکي از مسائل مهم مقوله "تعرفه‌اي" است که در اين رابطه نيز دو طرف ايراني و ترکيه‌اي حدود يک‌ماه قبل به تبادل نظر پرداختند تا شرايط مناسب‌تري را براي ترانزيت کالا فراهم کنند.

  پيش‌نويس تفاهم‌نامه بين شش کشور ايران، ترکيه، ترکمنستان، تاجيکستان، قزاقستان و ازبکستان در ارتباط با تردد واگن‌هاي CIS به ترکيه آماده و ايران نيز آمادگي دارد تا در اين رابطه همکاري لازم را انجام دهد.

حوزه حمل و نقل به عنوان يک شريان اصلي در راستاي تحقق هدف تبادل تجاري 30 ميليارد دلاري در سال بين ايران و ترکيه گام بر خواهد داشت و در حال حاضر ميزان حمل و نقل ريلي بين ايران و ترکيه 500 هزار تن است و ايران به طرف ترکيه‌اي خود پيشنهاد داد اين رقم به يک ميليون تن افزايش يابد که مورد موافقت قرار گرفت.

تصميمات راهبردي به منظور تعاملات گسترده ايران و ترکيه به عنوان پل اتصال آسيا و اروپا مد نظر قرار گرفته است و پيش از اين محمد اسلامي -وزير راه و شهرسازي- تاکيد کرد که سران دو کشور ايران و ترکيه اراده جدي براي توسعه روابط تجاري دارند و حمل و نقل يکي از شريان‌هاي اصلي اين هدف است و تفاهم لازم در حوزه ترانزيت بين وزراي حمل و نقل دو کشور به منظور تشکيل کميته‌هاي تخصصي مشترک در حوزه ريلي، جاده‌اي و دريايي به تعداد بيشتر و در فاصله زماني کمتر مدنظر قرار گرفته است تا سطح ترانزيت بين ايران و ترکيه افزايش يابد.

منبع: خبرگزاري ايسنا

1398/03/04
پرویزخان مرزی بین المللی اما فاقد امکانات

عمليات اجرايي طرح جامع گمرک پرويزخان هشتم اسفند سال 97 با حضور رئيس کل گمرک کشور آغاز شد، اما وضعيت اين مرز رسمي کشورمان آنقدر نابسامان است که مي طلبد طرح جامع اين مرز سريعتر انجام شود.

مرز پرويزخان در شهرستان قصرشيرين به صورت رسمي در سال 86 تاسيس و راه اندازي شد که هم مرز با اقليم کردستان عراق و در همسايگي استان سليمانيه قرار دارد.
عمليات اجرايي طرح جامع توسعه پرويزخان در مرحله اول با 34 ميليارد تومان اعتبار در هشتم اسفند امسال آغاز شد.
پايانه مسافري و تجاري پرويزخان در زميني به وسعت 14 هکتار احداث شده است و يکي از نيازهاي اصلي اين مرز در نگاه اول، تعريض، بهسازي و نوسازي راه دسترسي به آن از داخل شهر قصرشيرين است که اکنون جوابگوي ميزان تردد روزانه را ندارد.
براساس آمارها روزانه به طور ميانگين 800 تا يک هزار و 200 دستگاه کاميون کالا از مرز رسمي پرويزخان تردد مي کند که جاده فعلي جوابگوي اين حجم از ترددها نيست.
از سوي ديگر جاده سرپل ذهاب به قصرشيرين نيز که يک بانده و کم عرض است نياز جدي به تعريض و بهسازي دارد که لازم است در دستور کار مسئولان دستگاه هاي مربوطه قرار گيرد.
استاندار کرمانشاه اسفند سال 97 از مرز پرويزخان بازديد کرد و دستورات لازم را در خصوص آسفالت چهار کيلومتر مسير ورودي مرز رسمي پرويزخان صادر کرد و در اين رابطه هم 6 ميليارد تومان اعتبار براي اين مهم اختصاص يافت که اکنون ماشين آلات راهسازي در محل پايانه مرزي فعال هستند اما به نظر مي رسد روند فعاليت کند است.
مسئولان اعلام کردند که آسفالت ورودي پايانه پايان سال 97 به اتمام مي رسد اما هنوز به پايان نرسيده است.
ايجاد امکانات رفاهي و زيرساختي را مي توان از ديگر نيازهاي اولويت دار مرز پرويزخان اعلام کرد؛ در حاليکه حدود هفت هزار نفر در اين مرز در قالب کارگر، راننده، تاجر و پيله ور فعاليت مي کنند اما مکاني براي استراحت اين افراد وجود ندارد و مکان استراحت فعلي آنها از نظر بهداشتي نامناسب است.
از اين مرز رسمي کشورمان، تردد انساني هم به کشور عراق انجام مي شود و بايد امکانات زيرساختي مورد نياز در مرز همطراز با کشورمان باشد.
سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين مرز در زمينه راه اندازي رستوران و اقامت گاه ها مي تواند علاوه بر رفع نيازهاي شاغلان در اين مرز به ايجاد اشتغال مضاعف نيز کمک کند.
در راستاي اجراي کامل طرح جامع پرويزخان که 2 تا سه سال طول مي‌کشد، طرح ساختمان گمرک، سردخانه، انبار، پارکينگ، محل استقرار تجار و محل ترانزيت سوخت جانمايي و پيش بيني شده است.
همچنين در اين طرح تمام زيرساخت‌ها و نيازهاي بلندمدت اين گمرک از جمله محوطه سازي، راه ورودي و خروجي، فيبرنوري، فاضلاب، آب و برق و امکانات رفاهي در نظر گرفته شده است.
سالن تجاري پايانه مرزي پرويزخان سال گذشته با حضور وزير راه و شهرسازي و استاندار کرمانشاه افتتاح شد که تاثير بسزايي در ساماندهي بخشي از اين مرز داشت و اميدواريم ساير نيازهاي اين مرز در قالب طرح جامع هرچه سريعتر به بهره برداري برسد.
در يک ماه نخست سال جاري 161 ميليون و 518 هزار و 925 دلار کالا به وزن 370 هزار و538 تن از طريق مرزهاي استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد که از مجموع اين صادرات، 100 ميليون و 696 هزار و سه دلار آن با وزن 190 هزار و 894 تن از طريق گمرک پرويزخان به خارج از بوده است.
پايانه مسافري و تجاري پرويزخان در زميني به وسعت 14  هکتار احداث شده است. قصرشيرين در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعيت و در اختيار داشتن 2 مرز رسمي و فعال پرويزخان و خسروي، داراي186 کيلومتر مرز با عراق است که کانوني براي انجام مراودات تجاري و اقتصادي بين 2 کشور است.
روزانه به طور ميانگين 800 تا يک هزار و 200 دستگاه کاميون کالا از مرز رسمي پرويزخان به عراق صادر مي شود.
باتوجه به تصويب لايحه منطقه آزاد تجاري قصرشيرين در سال گذشته در مجلس شوراي اسلامي، به نظر مي رسد بايد هرچه سريعتر طرح جامع مرز پرويزخان به انجام برسد و شاهد مرزي در شان نام و جايگاه ايران باشيم.
استان کرمانشاه 371 کيلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که 2 مرز پرويزخان و خسروي در شهرستان قصرشيرين رسمي هستند و مراحل رسمي شدن مرز سومار نيز در دست اجرا است.
اين استان همچنين پنج بازارچه مرزي فعال نيز دارد.

منبع: خبرگزاري ايرنا
1398/03/02
آخرین وضعیت ترخیص کالاهای اساسی از گمرک
مهدي ميراشرفي، با اشاره به اعلام خبري مبني بر دپوي گوشت در گمرکات کشور،گفت: از زماني که بخش خصوصي با ارز نيمايي کالا وارد مي کند وضعيت کالاها همانند گوشت در بازار عادي شده و ديگر مشکل خاصي در اين بخش وجود ندارد.

رييس کل گمرک کشور، افزود: هميشه ميزان بالايي کالا در اماکن غيرگمرکي يا گمرکي کشور وجود دارد، اما در حال حاضر شرايط به گونه اي است که کالايي وارد ايران شده و پس از اظهار اسناد، ترخيص و کالايي جايگزين آن مي شود.

ميانگين ترخيص کالاهاي اساسي 2 روز است

وي با بيان اينکه هيچ کالايي در گمرک وجود ندارد که ترخيص آن طولاني شده باشد، ادامه داد: ميانگين ترخيص کالاهاي اساسي که عمدتا کالاهايي يکنواخت هستند از زمان اظهار تا آغاز فرآيند شروع خروج بين يک تا 2 روز است و تنها کالاهايي که ثبت سفارش آن صورت نگرفته عمليات ترخيص آن آغاز نمي شود و سامانه اجازه اظهار به آن نمي دهد.

زماني که اين همه سخت گيري توسط سازمان هاي متعدد و متکثر از بنادر تا مناطق ويژه تا گمرک و ساير نهادهاي نظارتي وجود دارد آيا شخصي مي تواند از اين همه مانع عبور کرده و کانتينري کالا وارد کند؟
ميراشرفي با بيان اينکه مناطق آزاد و مناطق ويژه خارج از قلمروي گمرکي هستند، تاکيد کرد: اين بدان معناست که هر کالايي مي تواند وارد آن شود حتي کالاهايي که از قلمرو کشور ترانزيت مي شوند به اين اماکن وارد مي شود و نيازي به ثبت سفارش ندارند.

برنج کالايي فصلي است و صرفه قاچاق ندارد

وي درباره انتشار برخي اخبار مبني بر قاچاق کانتينري برخي کالاها به داخل و يا خارج از کشور، افزود: زماني که اين همه سخت گيري توسط سازمان هاي متعدد و متکثر از بنادر تا مناطق ويژه تا گمرک و ساير نهادهاي نظارتي وجود دارد آيا شخصي مي تواند از اين همه مانع عبور کرده و کانتينري کالا وارد کند در حالي که شايد ساير مفرها و مجاري ها براي اين اقدام راحت تر باشد؟

رييس کل گمرک کشور با بيان اينکه برنج کالايي فصلي است که صرفه قاچاق ندارد، تصريح کرد: ايران سالانه به ورود حدود يک ميليون تن برنج نياز دارد و هميشه براي واردات آن مشوق وجود داشته و انگيزه اي براي قاچاق آن وجود ندارد.

منبع: خانه ملت
1398/03/02
آمریکا با معافیت بندر چابهار هیچ کمکی به افغانستان نخواهد کرد


مديرکل بندر چابهار به اين باور است که امريکا در معافيت بندر چابهار به جهت کمک به مردم افغانستان، نه‌تنها هيچ‌گونه کمکي در اين خصوص به افغانستان نخواهد کرد، بلکه با تحريم کشور ايران، به‌مراتب هزينه انتقال کالاهاي ترانزيتي به افغانستان را افزايش داده و محدوديت‌هاي تجار افغانستان را افزون‌تر کرده است.

 بهروز آقايي در يادداشتي با عنوان  معافيت بندر چابهار از تحريم‌ها آيا با شرايط موجود واقعا به افغانستان و اقتصاد هندوستان کمک خواهد کرد؟!، خاطرنشان کرده است: تحليل‌ها حاکي از اين است که تحريم ايران به‌عنوان امن‌ترين و کم‌هزينه‌ترين مسير دسترسي به افغانستان، تحريم کشور افغانستان را در مبادلات تجاري در اذهان متبادر مي‌کند.

وي ادامه داده است، در خصوص کشور هندوستان نيز اين نکته حائز اهميت است که کالاهاي هندوستان براي ترانزيت به افغانستان آن‌قدر گسترده، حجيم و قابل‌توجه نيست که هزينه‌هاي دريايي و جاده‌اي را پاسخ‌گو وجهشي در تراز اقتصادي هندوستان ايجاد کند.

 مديرکل بندر چابهار يادآوري کرده است: بدون ايجاد قابليت انتقال کليه کالاهاي هندوستان به کشورهاي افغانستان، CIS و روسيه از طريق بندر چابهار تأثيري در مبادلات هندوستان نخواهد داشت، چراکه حجم مبادلات کالايي اين کشورها بالغ‌بر 16 ميليون تن است.

 بر اين اساس، به نوشته وي، معافيت بندر چابهار در صورتي براي هندوستان مزيت رقابتي خواهد داشت که انتقال کليه کالاها با مبدأ هندوستان به مقاصد روسيه، CIS و افغانستان و بالعکس از طريق بندر چابهار، آن‌هم بدون محدوديت تبادلات بانکي و بيمه‌اي صورت پذيرد.

 آقايي در خصوص افغانستان نيز اين نکته را برجسته کرده که معافيت بندر چابهار براي مردم اين کشور زماني بهره‌ور خواهد بود که ممنوعيتي براي کشتي‌هاي ورودي و خروجي حامل کالاهاي افغانستان به بندر چابهار و از اين بندر وجود نداشته و تبادلات تجاري صاحبان کالا، تجار و خطوط کشتي‌راني در خصوص انتقالات بانکي بدون محدوديت صورت پذيرد.

 اين در حالي است که پس از استثنا شدن بندر چابهار از تحريم‌هاي يک‌جانبه امريکا عليه جمهوري اسلامي ايران در سال گذشته، اخيرا دستيار ويژه وزارت خارجه امريکا در امور آسياي جنوبي و مرکزي در سفري به کابل، در ديدار با سرپرست وزارت خارجه افغانستان، از تمديد معافيت بندر چابهار از تحريم‌هاي اين کشور خبر داده بود.

 اما حالا مديرکل بندر چابهار مي‌گويد که به دليل حجم پايين مبادلات کالاهاي افغانستان و هند از طريق اين بندر، استثنا شدن چابهار از تحريم‌هاي امريکا، تأثيري بر اقتصاد افغانستان و هند نخواهد داشت؛ درحالي‌که تحريم‌هاي عمومي عليه ايران هزينه انتقال کالاهاي ترانزيتي به افغانستان را افزايش داده و محدوديت‌هاي تجار افغانستان را افزون‌تر نموده است.

  پس از ارسال اولين محموله وارداتي هند به افغانستان از طريق بندر چابهار در سال 1396، در اواخر سال 1397 اوليه محموله صادراتي افغانستان به هند نيز با افزايش ظرفيت‌ها و آمادگي بندر چابهار و ارائه برخي سهولت‌ها در بندر چابهار از اين طريق صورت گرفت. حال افغانستان در آستانه فرستادن دومين محموله صادراتي خود از طريق بندر چابهار به هند است.

 رييس‌جمهور افغانستان با فرستادن نامه‌اي به دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريکا، نقش قابل‌توجهي در مستثني شدن بندر چابهار و روابط افغانستان و ايران در مواردي که به اقتصاد و توسعه کشور آسيب وارد کند، از تحريم‌ها داشته است.

منبع: خبرگزاري صداي افغان (آوا)

1401خرداد
1401فروردین
1400اسفند
1400آذر
1400آبان
1400مهر
1400شهریور
1400مرداد
1400تیر
1400خرداد
1400اردیبهشت
1400فروردین
1399اسفند
1399بهمن
1399دی
1399آذر
1399آبان
1399مهر
1399شهریور
1399مرداد
1399تیر
1399خرداد
1399اردیبهشت
1399فروردین
1398اسفند
1398بهمن
1398دی
1398آذر
1398آبان
1398مهر
1398شهریور
1398مرداد
1398تیر
1398خرداد
1398اردیبهشت
1398فروردین
1397اسفند
1397بهمن
1397دی
1397آذر
1397آبان
1397مهر
1397شهریور
1397مرداد
1397تیر
1397خرداد
1397اردیبهشت
1397فروردین
1396اسفند
1396بهمن
1396آذر