آرشیو اخبار
.
1399/12/25
جلوگیری از قاچاق سوخت، علت صف کامیون‌ها در مرز بازرگان/ طرف ترک هیچ محدودیتی ایجاد نکرده است

رييس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ترکيه اظهار داشت: شرکت ملي پخش و پالايش نفت به خاطر کنترل مجدد کاميون‌هاي خروجي و کنترل سوخت باک و جلوگيري از قاچاق سوخت و اينکه بيش از ميزان استاندارد از کشور سوخت خارج نشود بازرسي انجام مي‌دهد که اين موضوع باعث ايجاد صف کاميون‌ها شده است.

مهرداد سعادت در مورد علت تشکيل صف کاميون‌ها در مرز بازرگان براي ورود به ترکيه اظهار کرد: با بررسي‌هاي صورت گرفته از منابع موثق مشخص شد که صف تشکيل شده در مرز بازرگان منشا خارجي ندارد. طرف ترک هيچ محدوديت و مشکلي براي کاميون‌هاي ايراني ايجاد نکرده است.

وي در ادامه افزود:  شرکت ملي پخش و پالايش نفت به خاطر کنترل مجدد کاميون‌هاي خروجي و کنترل سوخت باک و جلوگيري از قاچاق سوخت و اينکه بيش از ميزان استاندارد از کشور سوخت خارج نشود بازرسي انجام مي‌دهد که اين موضوع باعث ايجاد صف کاميون‌ها شده است.

رييس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ترکيه با غيرقابل توجيه دانستن اين عمل بيان کرد: پيگيري‌ها در اين مورد درحال انجام است. من با دفتر اقتصادي استانداري نيز تماس گرفته‌ام و موضوع را مطرح کرده‌ام. اين موضوع نه براي ما و نه براي تجار توجيه قابل قبولي نيست که به خاطر بازرسي مجدد شرکت نفت اين صف را ايجاد کنند. البته اين موضوع مساله حادي نيست و با پيگيري‌هاي صورت گرفته ان‌شاالله قبل از عيد اين مشکل حل خواهد شد.

به گزارش ايلنا، پيشتر مدير کل گمرک بازرگان از صف‌بندي 500 کاميون براي خروج از کشور در مرز بازرگان خبر داده بود.

منبع: خبرگزاري ايلنا

1399/12/25
علت تشکیل صف‌های طولانی در مرز بازرگان
مديرکل گمرک مرزي بازرگان گفت: عدم همکاري کشور ترکيه به دليل کندي پذيرش مهمترين عامل به وجود آمدن صف هاي طولاني شده است.

به گزارش «تابناک، بازگير در گفت و گو با ايسنا با اشاره به طولاني شدن صف هاي کاميونها در مرز بازرگان و گلايه مندي کاميونداران اظهار کرد: در حال حاضر بيش از 500 دستگاه کاميون در مرز بازرگان منتظر خروج از مرز هستند، که عدم همکاري کشور ترکيه به دليل کندي پذيرش مهمترين عامل اين مشکل شده است.

وي در ادامه بااشاره به اينکه در ماه‌هاي گذشته به طور متوسط 400 دستگاه ورود به کشور ايران و 300 دستگاه کاميون خروجي از مرز بازرگان صورت مي پذيرفت، افزود: اين ميزان در هفته‌هاي اخير از سمت ترکيه کاهش يافته و موجب تشکيل صف شده است.

مدير کل گمرک بازرگان با تاکيد براينکه اکثر کاميونها با تغيير مسير خود از گمرک پلدشت و نخجوان به بازرگان موجبات ايجاد صف هاي طولاني شدند، افزود: افزايش عوارض ورود کاميون ها به خاک آذربايجان زمينه‌ساز آن شده است تا صف هاي طولاني در گمرک مرزي 24 ساعتي بازرگان به وجود مي آيد.

به گفته بازگير بار اکثر کاميون‌هاي ايراني معطل در صف، مواد پتروشيمي، ميوه و تره بار، هندوانه و غيرع است که با پيگيري هاي صورت گرفته از سوي گمرک ايران و رايزني هاي انجام شده با گمرک گوربلاغ ترکيه خواستار تسريع بخشيدن در روند کنترل و افزايش پذيرش اين کاميون ها شده ايم.

به گفته مدير کل گمرک بازرگان، کاميون‌هاي حامل بار فاسدشدني در اولويت خروج از مرز قرار دارند و تلاش مي‌شود اين مشکل ظرف چند روز آينده برطرف شود.

وي با اشاره به اينکه هم اکنون تمام نيروهاي انتظامي، مرزباني و نيرويهاي گمرکي در پايانه مرزي حضور دارند و تلاش مي‌شود بدون کوچک‌ترين مشکل، صف کاميون‌ها برطرف شود، افزود: هيچ گونه مسئله امنيتي و جاني کاميون داران و محموله کاميون‌هاي آنها را طي مسير منتهي به گمرک تهديد نمي‌کند.

منبع: تابناک

1399/12/25
۱۷۰هزار کامیون کشنده باید طی سه سال آینده در کشور بازسازی شود
معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت ، توليدات صنعتي کشور در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال را مثبت ارزيابي کرد و گفت : 170 هزار کاميون کشنده بايد طي سه سال آينده در سطح کشور بازسازي شود.

 مهدي صادقي نيارکي  در حاشيه بازديد از شرکت گلديران  افزود: واحدهاي داخلي خودروساز کشور بجاي واردات خودرو کامل اين توانايي را دارند که کاميون هاي مورد نياز داخلي را بازسازي کنند.

وي بابيان اينکه بازسازي خودر منجر به ايجاد اشتغال در کشور مي شود يادآورشد: با اين اقدام  قطعه سازان فعال و زنجيره ارزش افزوده نيز در کشور ايجاد خواهد شد.

صادقي نيارکي توليدات صنعتي کشور در11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال را مثبت ارزيابي کرد و افزود: براي نخستي مرتبه در سه سال گذشته دو فصل متوالي يعني فصل دوم و سوم صنعت براساس اعلام مرکز آمار از رشد قابل توجهي برخودار بوده است.

معاون وزير صمت گفت : امسال در بخش پروانه هاي بهره برداري 7 درصد ، صدور پروانه 22 درصد و سرمايه گذاري 230 درصد نسبت به 11 ماهه سال گذشته رشد داشته ايم.

وي رشد حوزه جواز تاسيس را 40 درصد اعلام کرد و افزود: در 11 ماهه امسال 36 هزار فقره جواز تاسيس صادر شده در حالي که اين تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ??هزار فقره بوده و اين مساله اشتياق فعالان و توليد کنندگان داخل را مي رساند.

صادقي نيارکي با اشاره به خودرسازي در استان قزوين؛ اظهار داشت : فعاليت اين بخش در استان قزوين بيشتر در حوزه خودروسازي تجاري بوده اما در حوزه قطعه سازي قزوين از قطب هاي صاحب نام کشور است.

وي با اشاره به سفر خود به قزوين نيز گفت : اين سفر به همراه رئيس کمسيون صنايع  و معادن براي بازديد از شرکت مايان صنعت است که در سالهاي گذشته نيز فعال بوده و بعد از اعمال محدوديت هاي بين المللي دوباره فعاليت خود را مشخص کرده و در حال حاضر نيز 20 درصد توليدات آن داخلي است و متعقد شده در مدت زمان کوتاه اين بخش را به 30 درصد افزايش دهد.

منبع:خبرگزاري ايرنا

1399/12/16
کامیون‌های حامل مواد سوختی در مرز "تمرچین" اجازه تردد یافتند
فرماندار شهرستان مرزي پيرانشهر گفت: با رايزني هاي انجام شده کاميون‌هاي حامل مواد سوختي مستقر در مرز تمرچين از طرف کشور عراق اجازه تردد پيدا کردند و روند خروج آنها به طرف شمال عراق در حال انجام است.

سيدعلي ترابي  افزود: براساس دپوي 2 هفته‌اي کاميون‌هاي حامل مواد سوختي در مرز تمرچين با رايزني هاي انجام شده از سوي کنسولگري جمهوري اسلامي ايران در عراق اين کاميون‌ها تا اطلاع ثانوي و طبق اعلام مسوولان پايانه بر اساس استانداردهاي اعلام شده از سوي اقليم کردستان عراق اجازه تردد از سمت پايانه مرزي تمرچين را خواهند داشت.

وي ادامه داد: از امروز 12 اسفند ماه تمامي کاميون‌هاي سوخت از اين پايانه اجازه تردد پيدا کردند و روند خروج آنها به سمت اقليم کردستان عراق هم اينک در حال انجام است.

فرماندار پيرانشهر افزود: اين مشکل به دنبال توقف بيش از ظرفيت تانکرهاي سوخت در مرز تمرچين و عدم پذيرش از سوي مسوولان شمال عراق طي هفته‌هاي اخير ايجاد شده بود. 

ترابي گفت: 245 تانکر حامل سوخت بنزين طي بيش از يک هفته در مرز تمرچين متوقف شده بودند. 

به گزارش ايرنا، در همين راستا و با توجه به وضعيت نامناسب شيوع ويروس کروناي انگليسي در عراق مقرر شد سکوي تخليه بار ويژه کاميون‌هاي عراقي در مرز تمرچين تا اطلاع ثانوي تعطيل شود.

مرز تمرچين در جنوب آذربايجان غربي قرار داشته و تنها مرز رسمي آذربايجان غربي با شمال عراق است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1399/12/16
مرز دوغارون، فعال ترین مرز مشترک ایران و افغانستان است
داريوش اماني معاون وزير و رئيس اين سازمان در سفر به استان خراسان رضوي و بازديد از پايانه مرزي دوغارون با بيان اين مطلب گفت: از نظر صادرات و واردات با کشور افغانستان، فعال ترين مرز کشور، دوغارون است و با توجه به آمار، بيش از 60 درصد مبادلات تجاري با افغانستان از اين مرز صورت مي گيرد که اين خود نشان دهنده اهميت استراتژيک مرز دوغارون مي باشد.

وي در بازديد از محوطه مرز دوغارون  در خصوص مديريت واحد مرزها در کشور گفت: براساس مصوبه دولت و دستور رياست محترم جمهوري در خصوص مديريت واحد مرزي و اختيارات ويژه به پايانه هاي مرزي، در سه ماه گذشته اختياراتي به وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي داده شد که براين اساس مقرر شد اقدامات موثري در مرزها صورت گيرد.

معاون وزير راه و شهرسازي يکي از اشکالات پايانه هاي مرزي در کشور را استقرار بسياري از دستگاه هاي اجرايي در نقطه صفر مرزي برشمرد و ادامه داد: همين امر سبب ايجاد ناهماهنگي، ترافيک و گرفتاري هاي زيادي در محوطه مرزي شده است.

وي افزود: اين موارد به طوري است که در برخي از مرزها حدود 16 دستگاه و ارگان در همان منطقه به فعاليت مي پردازند که اين خود مستلزم مديريت واحدي در اين مناطق جهت ايجاد هماهنگي است.

اماني اضافه کرد: در خصوص اين امر در شوراي ساماندهي مرزها بحث هاي اساسي مطرح مي شود تا فرآيند ها در مرزها اصلاح شود و به خواسته فعالان بخش خصوصي در خصوص سرعت بخشي ارائه خدمات در مرز جامع عمل بپوشانيم.

رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با تاکيد بر اين نکته که مرزها محل عبور هستند و نه توقف، افزود: بر همين اساس تلاش ما اين است فرآيندها و کارهاي اداري و تشريفاتي و ساير موارد غير ضروري مستقر در منطقه مرز به پس کرانه ها منتقل شود.

وي با بيان اين‌که در حال حاضر مرز بازرگان براي اجراي طرح مديريت واحد به عنوان اولين مرز در کشور در نظر گرفته شده است، افزود: پيش بيني مي‌شود در ارديبهشت ماه سال آتي طرح مديريت واحد پايانه هاي مرزي در اين مرز اجرايي شود.

معاون وزير راه و شهرسازي همچنين در خصوص افزايش گذرگاه هاي مرزي ايران با پاکستان نيز به افتتاح و بازگشايي مرز ريمدان به عنوان دومين مرز بين جمهوري اسلامي ايران و پاکستان اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازي مرز ريمدان مي‌توان شاهد رشد اقتصادي و فرهنگي بود چرا که دو کشور ايران و پاکستان داراي روابط ديرينه اقتصادي، تاريخي و فرهنگي بوده و در 26 اسفند ماه سال جاري سومين مرز زميني با اين کشور نيز در پيشين افتتاح خواهد شد.

اماني همچنين در خصوص تجهيز جاده هاي کشور به دستگاه هاي الکترونيکي گفت: سازمان براساس برنامه هاي دانش محور گام برداشته و ساماندهي جاده‌هاي مرزي يکي از مهم‌ترين برنامه هاي پيش روي اين سازمان در سال آينده مي باشد و با توجه به اين‌که استان خراسان رضوي چهار مرز رسمي با کشورهاي همسايه دارد، جاده هاي منتهي اين استان به مرزها توسعه خواهند يافت.

وي در خصوص مرز دوغارون نيز گفت: گمرک مرزي دوغارون يکي از مهم‌ترين و فعال ترين کانون هاي اقتصادي کشور به شمار مي رود که از نظر استراتژيک، صادرات و حوزه مسافري از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور به قدمت فضاهاي موجود اداري و خدماتي در پايانه مرزي دوغارون اشاره کرد و افزود: طرح ساماندهي و بازسازي پايانه مرزي دوغارون در دستور کار قرار دارد که عمليات اجرايي آن در آينده نزديک شروع خواهد شد و اميد است با اين اقدام بتوان گام هاي موثري در حوزه افزايش خدمات و ارتقاي تعامل بين ايران و افغانستان برداشت.

اماني با بيان اين‌که مرز دوغارون به عنوان يکي از مرزهاي قديمي ايران با افغانستان محسوب مي شود، افزود: نياز است در اسرع وقت طرح جامع در اين مرز پياده شود و اقداماتي از قبيل ايجاد سالن مسافربري جديد، بازسازي ساير ساختمان ها و پارکينگ ها و ساير امکانات زيربنايي اجرايي شود که همه اين موارد در برنامه هاي تدوين شده براي اين مرز وجود دارد و بودجه آن هم پيش بيني شده است.

بازنگري در طرح جامع مرز دوغارون

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي نيز در اين ديدار با تصريح بر اين‌که مرز دوغارون هم از لحاظ ترانزيت و هم صادرات و واردات، مهم ترين مرز جمهوري اسلامي ايران با کشور افغانستان است، افزود: بخشي از مشکلات در اين مرز به ساختارهاي موجود و حاکم در کشور افغانستان بر مي گردد.

جواد هدايتي با اشاره به آتش سوزي اخير در مرز اسلام قلعه، بيان داشت: پس از وقوع حادثه آتش سوزي در سمت افغانستان در محوطه اين مرز، در سمت ايران اراده‌اي شکل گرفت تا به سراغ بازنگري طرح جامع مرز دوغارون رويم و با ايجاد ساختاري جديد، تحرک پذيري مرز را افزايش دهيم. در همين زمينه بايد بخشي از فعاليت هاي مرزي را به پس کرانه منتقل کنيم.

شايان ذکر است معاون وزير و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در سفر به استان خراسان رضوي با استاندار خراسان رضوي ديدار و در خصوص وضعيت حوزه راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان بحث و تبادل نظر کردند، ديدار با مدير کل صدا و سيماي خراسان رضوي و حضور در برنامه تلويزيوني گفتگو شبکه خراسان رضوي از ديگر برنامه هاي اماني در اين سفر بود.
به گزارش سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، رييس سازمان همزمان با هفته درختکاري با هدف توسعه فرهنگ درختکاري، دوستي با طبيعت و محيط زيست و منظر آرايي راه‌ها در کنار راهداران تلاشگر اين استان اقدام به کاشت نهال درحاشيه بزرگراه شهيد شوشتري مشهد مقدس کرد.

حضور در کنار همکاران راهدار وساير دستگاههاي امداد جاده اي در روز بدون حادثه وحضور در جلسه شوراي معاونين اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خراسان رضوي از ديگر برنامه هاي رياست سازمان در اين سفر بود.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي،

1399/12/04
صادرات کالا از چذابه بدون وقفه ادامه دارد
رئيس اتاق بازرگاني اهواز با تاکيد بر لزوم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي مشترک تعيين‌شده ميان کشورهاي ايران و عراق در صادرات کالا از مرز چذابه گفت: روند صادرات محصولات ايراني از اين مرز به سمت کشور عراق بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

شهلا عموري  اظهار کرد: با توجه به اهميت فعاليت‌هاي تجاري در مرز چذابه، مديريت ارشد استان خوزستان محدوديتي براي صادرات کالاهاي غيرنفتي به کشور عراق ايجاد نکرده است و روند صادرات محصولات ايراني از اين مرز به سمت کشور عراق بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

وي افزود: تاکيد داريم تمهيدات لازم از سوي مجموعه بهداشت و درمان استان خوزستان براي استقرار تيم‌هاي مراقبتي در مرز چذابه و پايش رانندگان کاميون‌هاي عراقي اتخاذ شود زيرا اين اقدام در پيشگيري از انتقال احتمالي ويروس کرونا تاثير بسيار زيادي خواهد داشت.

رئيس اتاق بازرگاني اهواز با تاکيد بر لزوم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي مشترک تعيين‌شده ميان کشورهاي ايران و عراق در صادرات کالا از مرز چذابه تصريح کرد: روزانه حدود 240 کاميون، انواع محصولات توليدي کشور را به منظور صادرات به کشور عراق در مرز چذابه تخليه و بارگيري مي‌کنند.

عموري بيان کرد: اين محصولات شامل تره‌بار، سنگ مرمر و گرانيت، خيارشور و ترشي، کيک و شکلات و بيسکوييت، کاشي سراميک، ديوارپوش، درب بطري، برنج توليد استان خوزستان، گچ، سيمان سفيد، ظروف يکبار مصرف، رب گوجه، سس و آبليمو، مصنوعات پلاستيکي و يونوليت هستند.

وي با بيان اينکه روند تخليه و بارگيري کالا در مرز چذابه عادي است، افزود: انتظار داريم به دليل شرايط پيش‌آمده ناشي از شيوع کرونا، با تعامل و همکاري مسئولان مرزي در آينده محدوديتي براي تردد کاميون‌هاي حمل کالاهاي صادراتي اعمال نشود.

منبع: خبرگزاري ايسنا

1399/12/04
مذاکره برای جبران خسارت کامیون‌داران حادثه دیده توسط افغانستان

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي درباره حادثه انفجار و آتش‌سوزي در مرز اسلام‌قلعه بين ايران و افغانستان و خسارت وارد شده به کاميون‌داران ايراني اظهار کرد: در حال پيگيري و رايزني با مقامات کشور افغانستان هستيم که خسارت کاميون‌داران ايراني توسط اين کشور جبران شود.

 حدود ساعت 12 و 30 دقيقه روز 25 بهمن ماه، تانکر گازي در گمرک اسلام قلعه، افغانستان منفجر شد که در پي آن حدود هزار دستگاه کاميون آتش‌ گرفتند و بر اساس اظهارات شاهدان عيني و کاميون‌داران حدود 200 کاميون آتش گرفته مربوط به ايران بوده است.

پس از گذشت حدود 10 روز از اين حادثه هنوز خبري از علت دقيق آتش سوزي و عوامل آن از سوي دولت افغانستان نيست اما بسياري از کاميون‌داران ايراني و افغانستاني در اين حادثه آسيب ديده‌اند.

جواد هدايتي - مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي -  در اين باره به ايسنا گفت: هنوز مقامات رسمي افغانستان درباره علت و عوامل دقيق وقوع اين حادثه اظهار نظر رسمي نکرده‌اند اما قوي‌ترين گزينه اين است که تا کنون نشتي تانکرهاي گاز در مرز اسلام قلعه که براي آزمايش و راستي آزمايي مورد بررسي قرار مي‌گيرند اين حادثه را به وجود آورده و ظاهرا در نمونه گيري اين مشکل به وجود آمده است.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا خرابکاري يا عواملي از اين دست نيز مورد بررسي قرار گرفته است يا خير؟ افزود: در ابتداي امر اين مسائل نيز بررسي و از گزينه هاي احتمالي حذف شد و حتي در همان ابتدا احتمال حمله طالبان و انتحاري نيز مطرح شده اما بعدا همه آن‌ها رد شدند. به نظر مي‌رسد که عدم رعايت نظامات و مسائل  ايمني يکي از دلايل اصلي اين انفجار و آتش سوزي باشد.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي  در پاسخ به اين سوال که کاميون‌هاي ايراني چقدر در اين حادثه آسيب ديده‌اند گفت: اکثر کاميون‌هاي آتش گرفته افغانستاني  بودند اما برخي از آن‌ها نيز براي کاميون‌داران ايراني بود و در اين راستا خسارات وارد شده شناسايي شدند و به وزارت امور خارجه اعلام کرده‌ايم.

هدايتي اعلام کرد: وزارت امور خارجه مسئول پيگيري و مذاکره با مقامات افغانستاني است تا خسارات وارد شده به کاميون‌داران ايراني را از طريق دولت افغانستان جبران کند چرا که آن‌ها وقتي وارد اين کشور مي شوند حق بيمه هاي گزافي هم پرداخت کرده‌اند. بنابراين اميدواريم هر چه سريعتر اين خسارات تاديه شود.

منبع: خبرگزاري ايسنا

1399/12/04
کاهش ۴۹ درصدی تردد ناوگان باری از پایانه مرزی بازرگان

معاون حمل و نقل اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي گفت : در ده ماهه گذشته اامسال تردد ناوگان باري از پايانه مرزي بازرگان در مقايسه با مدت زمان مشابه سال قبل49 درصد کاهش يافته است.

  فروغ فاريابي با اشاره به آمار تردد ناوگان باري و مسافري ده ماهه گذشته امسال در پايانه مرزي بازرگان اظهار داشت: اين پايانه مرزي يکي از مهمترين گلوگاههاي ترانزيتي کشور است که بخش اعظم صادرات و واردات زميني  در آن انجام مي‌شود.

فاريابي ادامه داد: در امسال بنا به محدوديت هاي کرونايي ورود و خروج ناوگان مسافري از طريق اين پايانه مرزي به صفر رسيده و تردد ناوگان باري نيز با ايجاد شرايط و محدوديت هاي ويژه نصف شده است.

معاون حمل و نقل جاده‌اي اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان آذربايجان غربي تصريح کرد: بر اساس آمار مقايسه اي در ده ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل آمار تردد ناوگان باري بطور ميانگين 49 درصد کاهش را حکايت دارد.

اين مقام مسئول گفت : در ده ماهه گذشته بيش از يک ميليون و هفتصد هزار تناژ صادرات و افزون بر يک ميليون و چهارصد هزار تناژ واردات از طريق اين پايانه مرزي و همچنين بالغ بر پانصد هزار تناژ ترانزيت ورودي و نزديک به

.  يکصد و سي و پنج هزار تناژ ترانزيت خروجي انجام گرفته است

منبع:  پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي


1399/12/04
واردات و صادرات مرز "باشماق" مریوان در اقتصاد کشور تاثیرگذار است
معاون اول رييس جمهوري گفت: مرز "باشماق" مريوان از مرزهاي مهم تجاري ايران است و حجم صادرات و واردات آن در برنامه‌هاي اقتصادي کشور بسيار مهم و تاثيرگذار است.

 اسحاق جهانگيري روز شنبه در آيين شروع عمليات اجرايي طرح ساماندهي و توسعه مرز رسمي باشماق مريوان با بيان اينکه انجام 10 درصد ترانزيت کشور از طريق اين مرز سهم بسيار بزرگي است، افزود: دغدغه‌ي مسوولان محلي و برخي از رانندگان در زمينه شرايط  نامناسب زيرساخت‌هاي اين مرز داشتند که بررسي شد و در نهايت تصميم مهمي براي پايانه‌هاي مرزي گرفته شد.

وي اظهار داشت: بدليل اينکه دستگاه‌هاي متعددي در يک نقطه متمرکز بود و يک دستگاه به عنوان مسوول اصلي پايانه تعيين نشده بود مشکلاتي ايجاد مي‌شد و در اين راستا بدليل اهميت جايگاه  پايانه‌هاي مرزي، مسووليت به سازمان راهداي و پايانه‌هاي مرزي وزارت راه و شهرسازي واگذار شد و با توانمندي که در اين بخش وجود دارد اين پايانه‌ها به سرعت خصوصا پايانه‌هاي مهم سروسامان مي‌گيرند.

معاون اول رييس جمهوري اضافه کرد: همه دستگاه ها حتي اگر لازم باشد بايد 24 ساعته در پايانه هاي مرزي فعاليت داشته باشند و ما در اين مقطع  فعلي کشور به اين فعاليت‌ها نياز داريم و همه بايد در اين راستا کمک کرده هيچ کس نبايد کم‌کاري کند.

وي اظهار داشت: اميد است در يک مقطع زماني خيلي کوتاه زيرساخت‌هاي مورد نياز مرز باشماق  به گونه‌اي ساخته شود که به عنوان يک مرز نمونه در کشور شناخته شود که هم رانندگان راضي باشند و هم بازرگانان احساس کنند که دولت براي کارشان ارزش قائل است.

جهانگيري ابراز اميدواري کرد، عمليات ساماندهي و فعاليت مرز باشماق مريوان آغاز مهمي براي  کارهاي توسعه تجاري در استان کردستان باشد.

توسعه مرز باشماق نقش مهمي در توسعه بازرگاني استان و کشور دارد

معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور در اين آيين با بيان اينکه توسعه مرز باشماق مي‌تواند در توسعه بازرگاني استان و کشور نقش ارزنده‌اي داشته باشد، گفت: پايانه مرزي باشماق در سال 1385 به عنوان مرز رسمي شناخته شده و در سال 1389 به بهره برداري رسيد.

خداداد مقبلي افزود: در مرز باشماق ترانزيت ورودي کالا از اول امسال تا پايان دي حدود250 ميليون دلار بوده است که رتبه چهارم کشور را با 10 درصد ترانزيت کشور در برداشته است.

وي اضافه کرد: روزانه به صورت ميانگين300 دستگاه کاميون در مرز باشماق ترانزيت انجام مي‌شود که گاهي اين مقدار به 800 کاميون نيز خواهد رسيد.

معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور افزود: روزانه حدود سه هزار نفر مسافر به صورت ميانگين در 10 ماهه امسال  انجام شده که 40 درصد آن از کشور خارج و60 درصد به کشور وارد شده‌اند و اکثرا براي توريسم پزشکي و گردشکري بوده است.

وي ابراز اميدواري کرد: با تکميل و توسعه مرز باشماق راه توسعه و پيشرفت استان کردستان هموارتر شود.

مرز رسمي باشماق در 15 کيلومتري شهر مريوان و هم مرز با اقليم کردستان عراق است و در سال 1385 به مرز رسمي و بين المللي تبديل شد.

معاون اول رييس جمهوري در اين سفر يک روزه به کردستان، با حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتي استان، چند طرح را در بخش‌هاي مختلف به صورت همزمان افتتاح مي‌کند و عمليات اجرايي چند طرح نيز با حضور وي شروع مي‌شود.

از مهم‌ترين برنامه‌هاي سفر دکتر جهانگيري به استان کردستان، مي‌توان به بهره‌برداري از منطقه ويژه اقتصادي بانه، شروع عمليات اجرايي گازرساني به 100 روستا و 150 واحد صنعتي و توليدي، طرح‌هاي مسکن مهر و 20 زمين ورزشي، 4.2 هکتار گلخانه و 923 هکتار آبياري تحت فشار در اراضي کشاورزي و طرح‌هاي قابل افتتاح حوزه کشاورزي استان اشاره کرد.

جهانگيري همچنين با حضور در روستاي "هانيس" سنندج، 146 کيلومتر راه روستايي را به بهره‌برداري مي‌رساند، سپس در نشستي با نخبگان اقتصادي استان شرکت مي‌کند.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1399/12/02
هشدار درباره آینده ترانزیت ایران
نشست رئيس اتاق ايران با محمد اسلامي، وزير راه‌وشهرسازي، با محور بررسي مشکلات حمل‌ونقل  با حضور کيوان کاشفي، رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و سوريه، روساي کميسيون حمل‌ونقل و احداث، خدمات فني و مهندسي اتاق ايران و نمايندگان انجمن‌هاي مرتبط برگزار شد.

غلامحسين شافعي، رئيس اتاق ايران در اين نشست با تأکيد بر اهميت حمل‌ونقل در اقتصاد اظهار کرد: «اميدوار هستيم در برنامه‌ريزي مسئولان و به‌خصوص در برنامه‌هاي توسعه، اهميت اين بخش لحاظ شود و توسعه حمل‌ونقل روال مطلوب‌تري به خود گيرد.» او با اشاره به موقعيت خاص جغرافيايي ايران در حوزه ترانزيت افزود: «ايران در بين کشورهاي منطقه ازنظر ترانزيت کالا و انجام امور تجارت خارجي از جايگاه مناسبي برخوردار است، همچنين به‌عنوان شاهراه در انجام تجارت بين بسياري از کشورها معرفي‌شده است. اما اقدامات کنوني براي توسعه حمل‌ونقل در حوزه‌هاي ريلي، جاده‌اي و دريايي کافي نيست.»

او تأکيد کرد : «رقباي جديد ايران در حوزه حمل‌ونقل فعال شده‌اند که مي‌توانند موجب خطر براي نقش ترانزيتي ايران در منطقه باشند.»

ساماندهي مديريت پايانه‌هاي مرزي در دستورکار قرار دارد

محمد اسلامي، وزير راه‌وشهرسازي در اين نشست به مسائلي اشاره کرد که بايد به‌صورت منسجم و با همکاري اتاق ايران دنبال شود تا به نتيجه مطلوب برسد.

بر اساس اظهارات اين مقام مسئول در حوزه حمل‌ونقل با عارضه‌اي دوبخشي مواجه هستيم؛ اول اينکه به دلايل مختلف در مسيرهايي که به مرزها و دريا مي‌رسيد، متوقف شديم درصورتي‌که براي توسعه سطح مناسبات بين‌المللي لازم بود تا گسترش ظرفيت اين مسيرها را پيگيري کنيم و دوم رسيدگي به نابساماني‌هاي مديريتي در پايانه‌هاي مرزي است. اسلامي با اشاره به نابساماني‌هاي موجود در پايانه‌هاي مرزي و هزينه کرد 600 ميليارد توماني در اين بخش در سه الي چهار سال گذشته، گفت: «نيمي از اين پايانه‌ها تا به امروز به بهره‌برداري رسيدند. البته نابسامانيهاي مديريتي موجود جاي دفاع ندارد و رسيدگي به اين بخش نيز در دستورکار قرار گرفته و مصوبه اخير رئيس‌جمهوري بر حل اين مسئله تأکيد دارد، در اين راستا شوراي هماهنگي پايانه‌هاي مرزي را از ماه قبل با حضور نماينده اتاق ايران برگزار کرديم تا وضعيت موجود سازمان‌دهي شود و اولين مرز براي اجراي برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، مرز بازرگان است. به دنبال آن هستيم تا مرزها محل رسوب کالا نباشد.» او خاطرنشان کرد: وزارت راه‌وشهرسازي تسريع‌کننده و تسهيل‌کننده تجارت است و تمام تلاش خود را براي تحقق اين مهم مي‌کند.

ضرورت ايجاد کريدورهاي جديد با کشورهاي همسايه

سيد علي حسيني نايب‌رئيس، کميسيون حمل‌ونقل اتاق ايران نيز با تأکيد بر اهميت حمل‌ونقل در اقتصاد ملي، پيشنهاد داد تا باهدف توسعه ترانزيت، وزارت راه‌وشهرسازي در يک اقدام راهبردي ايجاد کريدورهاي جديد با کشورهاي همسايه را در دستور کار قرار دهد.

او همچنين اهميت نوسازي ناوگان و بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي ملي در همين زمينه را موردتوجه قرارداد. حسيني پيشنهاد داد تا درصورتي‌که امکان توليد داخل در حوزه حمل‌ونقل نيست، وزارت راه‌وشهرسازي با انعقاد تفاهم‌نامه‌اي با وزارت صنعت، شرايطي را مهيا کند تا مجوز واردات اين محصولات از خارج کشور صادر شود.

کسري لوکوموتيو و ضرورت تأمين بازسازي خطوط حمل‌ونقل نيز از ديگر مواردي بود که از سوي رئيس انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل‌ونقل ريلي و خدمات وابسته مطرح شد. روزبه مختاري، رئيس انجمن کشتيراني و خدمات وابسته نيز ضرورت ايجاد کميته تحول ديجيتال در وزارت راه‌وشهرسازي را موردتوجه قرارداد و گفت: «85 تا 95 درصد حجم تجارت در درياست و به همين دليل هم هزينه‌هاي اين بخش در مقايسه با ساير بخش‌هاي حمل‌ونقل بالاتر است.»

او ضمن تشريح مهم‌ترين مشکلات حوزه حمل‌ونقل ناشي از تحريم‌ها افزود: «متأسفانه تحريم‌ها موجب کاهش کيفيت و کارايي شرکت‌هاي ايراني شده است و حتي اگر امروز هم ديوار تحريم‌ها فروريزد، به دليل حجم آسيبي که هم ازلحاظ تجربي و هم علمي ديده‌ايم، ديگر توان قبل را نداريم.» در همين زمينه، او بر ضرورت تحول در فرآيندها و به‌روزرساني سيستم‌هاي آموزشي در حمل‌ونقل دريايي تأکيد کرد. مختاري همچنين به انتقاد از شفاف نبود آمارهاي اطلاعاتي و در دسترس نبودن بانک‌هاي اطلاعاتي براي تجارت پرداخت و تجميع اطلاعات بخش خصوصي و دولتي را راهکار حل مشکلات موجود عنوان کرد.

سياست ما بايد تمرکز بر بخش خصوصي سوريه باشد

کيوان کاشفي، رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و سوريه نيز به تشريح مهم‌ترين اقدامات اين اتاق مشترک بازرگاني پرداخت. او در همين زمينه گفت: «از يک سال گذشته که سياست دولت، تقويت تجارت با سوريه بوده است، اتاق ايران همواره پيش‌قدم بوده است.»

کاشفي با تأکيد بر اين نکته که بايد سياست‌هاي تجاري بر بخش خصوصي کشور سوريه متمرکز شود، خواستار حل مشکلات حمل‌ونقل شد و در همين زمينه، سه مسير ممکن براي توسعه حمل‌ونقل جاده‌اي را موردتوجه قرارداد. او در همين زمينه افزود: «بهترين مسير زميني براي توسعه حمل‌ونقل با سوريه، از طريق خاک عراق است که به دليل برخي مشکلات، در حال حاضر امکان بهره‌برداري از اين مسير ميسر نيست.»

هماهنگي با تحولات ترانزيتي دنيا به دنبال شيوع کرونا

همايون اسدي، مشاور کميسيون حمل‌ونقل اتاق ايران، با نگاهي به مطالعات صورت گرفته از امکان بروز طيفي از مخاطرات براي ايران در آينده نه‌چندان دور سخن گفت.

به اعتقاد او پس از آغاز دور جديد تحريم‌ها ايران نتوانست با کشورهاي دنيا هم گرا باشد. هرچند از سال 2015 به‌تدريج تمايل به بازگشت مکان توليد به وطن آغاز شد و شاهد برخي تحولات در اين حوزه پس از شيوع کرونا بوديم، در اين دوران هزينه‌هاي کشتيراني در دنيا چند برابر شد و اين اتفاق طبيعي روند عرضه و تقاضا را نيز متحول ساخت.

 او ادامه داد: «درحال‌حاضر عضويت ايران در اتحاديه اوراسيا به‌عنوان يک نقطه قوت در بخش روابط بين‌المللي مطرح است و بايد جايگاه خود را در اين منطقه تقويت کنيم. درحال‌حاضر تا حدودي شرايط تغيير کرده و مناسبات ويژه‌اي بين اعضاي اتحاديه اوراسيا شکل گرفته و مسيرهاي ترانزيتي، ايران را دور مي‌زنند.» اسدي از طرحي در قالب کنسرسيوم براي توسعه فعاليت شرکت‌هاي ترانزيتي خبر داد و گفت: «شرکت‌هاي خدمات رسان در اين بخش خرد هستند و توان رقابت با همتايان خود در سطح بين‌المللي را ندارند. بنابراين کنسرسيوم‌ها مي‌توانند در اين بخش موفق عمل کنند.»

تعجيل در راه‌اندازي صندوق توسعه حمل‌ونقل

حميد عزت‌آبادي پور، رئيس کميسيون حمل‌ونقل اتاق ايران، تعيين تکليف پايانه‌هاي مرزي را اقدام مهمي برشمرد و تشکيل کميته مشترک بين وزارت راه و اتاق ايران را هم بسيار کارساز خواند. بر اساس اظهارات اين فعال اقتصادي اتخاذ برنامه ميان‌مدت براي ارتباط مؤثر با ترکمنستان نياز است؛ درحال‌حاضر يک کشتي رو-روي ملکي در ايران وجود ندارد تا به کمک آن بتوانيم با کشورهاي منطقه اوراسيا ارتباط داشته باشيم.  او موضوعات اين بخش را بسيار گسترده دانست و تصريح کرد: «براي رسيدن به هماهنگي بيشتر بين اتاق ايران و سازمان‌هاي مربوطه لازم است سطح روابط بين بخش‌ها بيشتر شود.»  عضو هيئت نمايندگان اتاق ايران ادامه داد: «در راستاي نوسازي ناوگان و افزايش بهره‌وري بخش ترانزيت، آمادگي ياري‌رساني داريم. متأسفانه در نوسازي دستورالعمل‌هايي ابلاغ شد که کارساز نبودند، چون مشورت لازم با بخش خصوصي صورت نگرفت.» عزت‌آبادي‌پور توجه به صندوق توسعه حمل‌ونقل و حل مشکلات مربوط به راه‌اندازي اين صندوق را خواستار شد. به گفته او کار در اين بخش، آن‌طور که بايد پيش نمي‌رود. درصورتي‌که منابع اين صندوق مي‌تواند براي حل مشکلات نوسازي و ايجاد زيرساخت‌ها مناسب باشد.

ايجاد مسيرهاي موازي براي رونق تجارت ضرورت دارد

محمدرضا کرباسي، معاون بين‌الملل اتاق ايران نيز بر نقش و جايگاه کريدورهاي موازي براي جلوگيري از قفل شدن مسيرهاي ترانزيتي کشور تأکيد کرد و گفت: «درحال‌حاضر بخش قابل‌توجهي از مشکلات ترانزيتي موجود با ايجاد مسيرهاي موازي قابل‌حل است؛ هرچند لازم است پيش از بسته يا قفل شدن مسيرهاي موجود براي مسيرهاي جديد، برنامه‌ريزي کنيم.»

او به کمبود کانتينرهاي يخچال‌دار و لزوم تأمين نيازهاي اين بخش به‌ويژه در حمل محصولات کشاورزي اشاره کرد و ضمن تأکيد بر اهميت رفع اين مشکل از بي‌توجهي نسبت به بازار کشورهاي آفريقايي و نبود خط کشتيراني و خطوط هوايي مستقيم بين ايران و برخي کشورهاي آفريقايي انتقاد کرد.

تعجيل در الحاق ايران به کنوانسيون‌هاي بين‌المللي

بهنام فرامرزيان، رئيس امور اجرايي امور کارنه‌تير اتاق ايران از روند آهسته الحاق ايران به کنوانسيون حمل کالاهاي خطرناک( ADR) و کنوانسيون ATR انتقاد کرد و استفاده از اوراق ديجيتال در مسيرهاي ترانزيتي به‌ويژه در ارتباط با اروپا را موردتوجه قرار داد و گفت: «براي تداوم حضور در اين مسير بايد به سمت ديجيتالي شدن کل روند تجارت و ترانزيت قدم برداشت.»  او همچنين به استفاده از سوخت يورو 7 در سطح دنيا و توقف خودروهايي که با سوخت‌هاي يورو 5 به پايين کار مي‌کنند در آينده‌اي نزديک، خبر داد و يادآور شد: «متأسفانه ناوگان حمل‌ونقل ايران با سوخت يورو5 کار مي‌کنند و اين ضعف بايد هرچه سريع‌تر برطرف شود.»

به‌روزرساني پس‌کرانه‌هاي مرزي به همت بخش خصوصي

امين ترفع، مديرکل دفتر تجاري‌سازي و امور تشکل‌هاي وزارت راه‌وشهرسازي رويکرد اصلي در ساماندهي مرزها را به موضوع فرآيندها و مديريت پايانه‌ها معطوف دانست و تصريح کرد: «آنچه در حاشيه مرزها ديده مي‌شود، مملو از بي‌نظمي است؛ بازارچه‌ها و پس‌کرانه‌هاي مرزي بايد به کمک و توان بخش خصوصي، به روز شوند و با ايجاد مراکزلجستيک در اين مناطق زمينه ساماندهي آنها را فراهم کرد.»

سروسامان دادن به وضعيت حمل و صادرات محصولات کشاورزي نکته ديگري بود که از سوي اين مقام مسئول موردتوجه قرار گرفت. به اعتقاد او امروز نمي‌توان از روند صادرات محصولات کشاورزي و باغي دفاع کرد.

ترفع در ادامه ايجاد شبکه ترانزيتي ايران را ايده‌اي توسعه‌گرا در اين حوزه دانست و تأکيد کرد: «در ايران لازم است تا شرکت‌هاي بزرگ لجستيکي شکل بگيرد، شرکت‌هايي که توان رقابت با همتايان خود را در سطح دنيا داشته باشند.» مديرکل دفتر تجاري‌سازي و امور تشکل‌هاي وزارت راه‌وشهرسازي ايجاد شوراي ترانزيتي به‌عنوان يک متولي در اين حوزه را ازجمله برنامه‌هاي وزارتخانه برشمرد و اقدام در اين مسير را براي حل موانع موجود مناسب دانست.

بخش خصوصي را براي واردات کشتي رو-رو تشويق کنيم

جواد هدايتي، مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي، نيز به تشريح وضعيت تردد در مرزها از سال گذشته تاکنون خبر داد و اعلام کرد: «در حال حاضر ماهانه، 70 هزار تردد از مرزها صورت مي‌گيرد.»  او توضيح داد: «طبق تفاهم في‌مابين ايران و جمهوري آذربايجان در چهاردهمين اجلاس کميسيون مشترک اقتصادي، از ششم بهمن امسال رويه انجام ترانشيپ کالا در مرزهاي کشور آذربايجان حذف و امکان حمل يکسره تا مقصد نهايي در قلمرو آن کشور فراهم شد.» هدايتي ضمن ارائه توضيحاتي درباره وضعيت حمل‌ونقل کشتي رورو، تأکيد کرد بايد بخش خصوصي براي واردات کشتي رورو تشويق شود. مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي از بررسي کنوانسيون ADR در مجلس خبر داد و همچنين اعلام کرد مطالعات صورت گرفته در خصوص ATR در مراحل پاياني قرار دارد و به‌زودي از دولت به مجلس نيز ارسال خواهد شد.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزير راه‌وشهرسازي هم  به تشريح آخرين اقدمت انجام‌شده در اين معاونت در حوزه طرح اقدام ملي مسکن و همچنين قانون نظام مهندسي پرداخت. او اعلام کرد: «با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، اقدامات اجرايي بسيار خوبي در حوزه مسکن تا 5 سال آينده پيش‌بيني شده است و آماده همکاري با بخش خصوصي هستيم.»

تمرکز وزارت راه‌وشهرسازي بر ديپلماسي حمل‌ونقل

وزير راه‌وشهرسازي در جمع‌بندي آنچه گفته شد، تمرکز بر ديپلماسي حمل‌ونقل و برقراري ارتباط مستمر با کشورهاي منطقه را ازجمله برنامه‌هاي وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در اين مدت بيشترين سطح روابط خارجي در وزارت راه را داشتيم و تلاش مؤثري صورت گرفت تا موضوعات را در اين حوزه با کشورهاي ديگر دنبال کنيم. او با بيان اين مطلب که حوزه پايانه‌هاي مرزي را با ترانزيت در ساختاري يکسان در نظر مي‌گيريم، گفت: «گسترش کريدورها از برنامه‌هاي مهم وزارتخانه است و دراين‌باره با کشورهاي مختلف در ارتباط هستيم. دراين‌بين راه‌اندازي مسير ريلي افغانستان را داشتيم که کريدوري جديد براي برقراري مناسبات تجاري و ترانزيتي با کشورهايي نظير تاجيکستان است.» اسلامي با اشاره به اين نکته که استفاده از مسيرهاي ريلي نسبت به قبل از کرونا بين 40 تا 50 درصد افزايش پيدا کرده است، گفت:  «در راستاي ايجاد شرکت‌هاي بزرگ ترانزيتي هدف‌گذاري کرديم و از بخش خصوصي دعوت مي‌کنيم تا در اين عرصه ورود کند. بايد شرکت‌هاي قدرتمند و ناوگان روزآمد داشته باشيم.»

منبع: تين نيوز

1399/12/02
ضرورت توسعه مسیر‌های ترانزیتی منتهی به بنادر و پایانه‌های مرزی
عضو کميسيون عمران مجلس با اشاره به ضرورت توسعه مسير‌هاي ترانزيتي منتهي به بنادر و پايانه‌هاي مرزي؛ گفت: استانداردسازي جاده‌هاي مواصلاتي و مسير‌هاي ترانزيتي منتهي به بنادر و پايانه‌هاي مرزي استان سيستان و بلوچستان بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار بگيرد.

اسماعيل حسين زهي  با اشاره به وضعيت نامناسب راه‌هاي کشور؛ گفت: با توجه به اينکه راه و جاده عامل اصلي توسعه هر منطقه است؛ حضور گردشگران، صادرات و واردات کالا و محصولات کشاورزي همگي از طريق راه‌هاي مواصلاتي مناسب امکان‌پذير است.

اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: متاسفانه محورهاي مواصلاتي استان‌هايي مانند سيستان و بلوچستان که به دليل داشتن مرز آبي، مرز زميني، فعاليت بنادر و در نتيجه آن پهلوگيري کشتي‌هاي غول پيکر تجاري حجم زيادي خودروي ترانزيتي را به جاده‌هاي اين استان تزريق مي‌کند، آنطور که بايد مورد توجه قرار نگرفته است و تنها حدود 3 درصد جاده‌هاي سيستان و بلوچستان دو بانده است از طرفيآزادراه و بزرگراه در اين منطقه وجود ندارد.

اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه جاده‌هاي استان سيستان و بلوچستان به جاده‌هاي مرگ معروف است بر ضرورت بهسازي و عريض‌سازي آن تاکيد کرد و افزود: جاد‌ه هاي استان سيستان و بلوچستان که به دليل وسعت مرز آبي و زميني و با توجه به اينکه پهناورترين استان کشور بوده ظرفيت بسيار خوبي براي بهبود وضعيت صادراتي کشور است اما به دليل بي‌توجهي مورد غفلت قرار گرفته و از آن استفاده نشده است.

نماينده مردم خاش، ميرجاوه، بخش‌هاي نصرت‌آباد و کورين در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ضرورت توسعه مسير‌هاي ترانزيتي منتهي به بنادر و پايانه‌هاي مرزي؛ اظهار کرد: هرچند در سال‌هاي اخير برنامه‌هاي توسعه کشور با گسترش راه‌ها و افزايش خطوط ريلي کشور همراه بوده ليکن تا رسيدن به جايگاه اصلي خود متناسب با شرايط روز اقتصادي جهان و بهره گيري کامل از اين فرصت، فاصله دارد. بر همين اساس استانداردسازي جاده‌هاي مواصلاتي و مسير‌هاي ترانزيتي منتهي به بنادر و پايانه‌هاي مرزي استان سيستان و بلوچستان بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار بگيرد.

منبع: خبرگزاري خانه ملت

1399/12/02
از سرگیری پذیرش کلیه محموله های تجاری به غیر از سوخت در اسلام قلعه / ممنوعیت پذیرش کامیون های تجاری جدید در دوغارون
با بازگشايي مجدد گمرک اسلام قلعه افغانستان ، کليه کالاهاي تجاري متوقف در مرز "دوغارون" به غير محموله هاي سوختي از سوي گمرک  "اسلام قلعه" افغانستان از امروز پذيرش مي شوند.

سيد روح اله لطيفي ، سخنگوي گمرک اظهار داشت : پس از آتش سوزي گسترده در گمرک" اسلام قلعه" افغانستان ،از روز گذشته به صورت محدود کاميون هاي حامل کالاهاي سريع الفساد از سوي اين گمرک پذيرش شد  و از امروز نيز با اعلام طرف افغان، امکان ارسال کليه  کاميون هاي تجاري متوقف در مرز "دوغارون" به غير از محموله هاي سوختي فراهم شده است.

وي افزود: اين تصميم صرفا براي کاميون هاي متوقف در مرز "دو غارون" است  که حدود دو هزار و 500 دستگاه است  که نزديک به دو هزار دستگاه از آن داراي محموله هاي تجاري غير سوختي هستند و شامل محموله هاي جديد نمي شود. بر همين اساس تا اطلاع ثانوي و تخليه کاميون هاي مرز ورود محموله هاي جديد به "دوغارون" ممنوع است.

لطيفي در پايان گفت : محموله هاي سوختي، شامل بنزين، گاز مايع، گاز، گازوئيل  مي شود که فعلا بنا به اعلام طرف افغان، پذيرش آنها  توسط گمرک اسلام قلعه صورت نمي گيرد.

منبع: گمرک نيوز
1399/12/02
۶ مصوبه بسیار مهم در خصوص تلورانس ارزش ، وزن ، کالاهای متروکه ، کالاهای ممنوعه و ترانزیت خارجی
معاون فني و امور گمرکي گمرک ايران از تصويب  6 مصوبه بسيار مهم در خصوص تلورانس ارزش ، وزن ، کالاهاي متروکه ، کالاهاي ممنوعه و ترانزيت خارجي با هدف تسريع و تسهيل تجارت خبر داد .

 تلورانس وزني به نفع صاحبان کالا اصلاح شد

 مهرداد ارونقي معاون فني و امور گمرکي گمرک ايران با بيان اين خبر در خصوص پيشنهادات گمرک و مصوبات ستاد تنظيم بازار، اعلام کرد: با عنايت به مشکلات متعدد مربوط به رفع تعهدات ارزي ناشي از اخــــتلاف وزن پروانه هاي وارداتي و به منظور تسهيل در تجارت فرامرزي مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت،گمرک و بانک مرکزي ، نسبت به پذيرش تلورانس وزني 1/5 درصد براي «کالاهاي فله و کالاهاي اساسي و ضروري» مشمول دريافت ارز ترجيحي (گروه يک کالائي) که بصورت فله يا کانتينري وارد مي شوند، اقدام نمايند و درخصوص ساير کالاها از جمله کالاهاي اساسي مشمول گروه 21، حداکثر 3 درصد تلورانس وزني، قابل پذيرش بوده و ملاک رسيدگي قرار گيرد.
 مبناي محاسبه تلورانس وزني، وزن کل ثبت سفارش شد نه وزن هر محموله  

 مهرداد جمال ارونقي افزود: در خصوص رفع تعهد ارزي کالاهايي که معيار اقدام، وزن کالا مي باشد به گمرک و بانک مرکزي اختيار داده شد تا نسبت به محاسبه  تلورانس وزني، با درنظر گرفتن ثبت سفارش اقدام نمايند و چنانچه تلورانس وزني بر اساس وزن کل ثبت سفارش باشد، در مجموع، مورد پذيرش بوده و ملاک اقدام و اجرا براي بانک مرکزي خواهد بود.

 تلورانس اختلاف ارزش تا 7 درصد به نفع صاحبان کالا تغيير کرد

 معاون امور گمرکي گمرک کشور تصريح کرد: پيرو تصميمات قبلي کارگروه تنظيم بازار در خصوص بيش‌بود يازده قلم کالاهاي اساسي و ضروري، گمرک ج.ا.ا مجاز گرديد در بررسي ارزش يازده قلم کالاي اساسي و ضروري معادل 5 درصد بيشتر از ارزش هاي متوسط ابلاغي را اعمال نموده و چنانچه در بررسي پرونده هاي اختلافي، ميزان بيش بود ارزش، بيش از 5 درصد و تا 7 درصد باشد بايستي پس از کسر ? درصد، مابقي را بعنوان بيش بود تلقي و لحاظ نمايد. بايد به اين نکته توجه کرد که پس از تعديلات اعلام شده، بيش بود ارزش هاي بالاتر از 7 درصد، بدون کسر 5 يا 7 درصد اعلام شده، بصورت کامل مبناي محاسبه قرار خواهد گرفت.

 پذيرش درخواست ترانزيت خارجي در گمرک بوشهر بدون ثبت سفارش
 
 ارونقي در ادامه خاطرنشان کرد: در راستاي پيشنهادات ارائه شده از سوي مراجع ذيربط در استان بوشهر، به گمرک اين اختيار داده شد تا با درخواست صاحبان کالا هاي داراي اولويت ارزي 1 ، 21 ، 22 ، 23 و 24  بر ترانزيت خارجي اين کالاها بدون مطالبه ثبت سفارش با اخذ تضامين لازم ، تحت رويه "ترانزيت خارجي"اقدام وکنترلهاي لازم را در اين خصوص انجام دهد تا از رسوب کالا در مناطق ويژه اقتصادي واماکن گمرک جلوگيري شود.

 متروکه نشدن کالاهاي اساسي به زودي بررسي مي شود

 به گفته ارونقي، موضوع متروکه شدن کالاهاي اساسي درگمرکات کشور متاثر از مصوبات وبخشنامه هاي صادر شده مطرح ومقرر شد جلسه اي با محوريت معاونت بازرگاني داخلي ودستگاههاي ذيربط تشکيل و راهکارهاي  اجرائي براي تصميم گيري به جلسات آتي کارگروه ستاد تنظيم بازار ارائه شود.

 کالاهاي گروه 27 ممنوعه در آستانه تصميم گيري نهايي
 
 معاون فني گمرک ايران با اشاره به گزارش گمرک ايران مبني بر در آستانه فساد قرار گرفتن کالاهاي مشمول گروه 27 موجود در بنادر و گمرکات کشور که داراي اولويت ارزي غيرفعال هستند گفت: در اين زمينه هم  مقرر شد جلسه اي با مسئوليت دفتر مقررات صادرات و واردات و با حضور بانک مرکزي، گمرک ج.ا.ا، دبيرخانه کارگروه تنظيم بازار  تشکيل و با سازو کار قانوني اقدام لازم بعمل آيد.

منبع: گمرک نيوز
1401خرداد
1401فروردین
1400اسفند
1400آذر
1400آبان
1400مهر
1400شهریور
1400مرداد
1400تیر
1400خرداد
1400اردیبهشت
1400فروردین
1399اسفند
1399بهمن
1399دی
1399آذر
1399آبان
1399مهر
1399شهریور
1399مرداد
1399تیر
1399خرداد
1399اردیبهشت
1399فروردین
1398اسفند
1398بهمن
1398دی
1398آذر
1398آبان
1398مهر
1398شهریور
1398مرداد
1398تیر
1398خرداد
1398اردیبهشت
1398فروردین
1397اسفند
1397بهمن
1397دی
1397آذر
1397آبان
1397مهر
1397شهریور
1397مرداد
1397تیر
1397خرداد
1397اردیبهشت
1397فروردین
1396اسفند
1396بهمن
1396آذر