آرشیو اخبار
.
1400/02/25
نشست مشترک ایران و ترکمنستان با هدف توسعه همکاری‌های بندری و دریایی دو کشور
در نشست مشترک مقامات بندري ايران و ترکمنستان که بصورت ويدئو‌کنفرانس برگزار شد، طرفين بر توسعه همکاري هاي بندري و دريايي دو کشور تاکيد کردند.
خسرو سرايي؛ مديرکل ترانزيت، لجستيک و توافقنامه هاي سازمان بنادر و دريانوردي در نشست مشترک ايران و ترکمنستان به منظور توسعه همکاري هاي بندري و دريايي دو کشور، با اشاره به روابط دوستانه و همکاري هاي مناسب تجاري و اقتصادي ميان دو کشور، اظهار داشت: تجارت دريايي في مابين از طريق درياي خزر از شيوه هاي کم هزينه حمل و نقل و ارتباطات اقتصادي ميان دو کشور است و نقش بنادر ايران و ترکمنستان در ارتقاء وضعيت ترانزيت بين المللي و استفاده بيشتر از ظرفيت هاي موجود در قالب کريدورهاي عبوري خصوصا شمال-جنوب و شرق-غرب بسيار پررنگ و حياتي است.
 
تجارت هيچگاه متوقف نشد 
 
وي ادامه داد: لازم است با توسعه همکاري ها، از تمامي ظرفيت هاي منطقه اي و بين المللي سود برد، همچنين با توجه به همه گيري کرونا و بروز شرايط خاص، کشورها مرزهاي خشکي خود را موقتا و يا به صورت طولاني مدت به روي يکديگر بستند اما بايد بدانيم که تجارت هيچگاه متوقف نشد و راه خود را در شرايط سخت نيز پيدا مي کند.
 
آمادگي پذيرش شناورهاي رو-رو از بنادر شمالي ايران را داريم
 
آنا دورديف؛ معاون رئيس آژانس دولتي بنادر و دريانوردي ترکمنستان نيز ضمن تشکر از همتاي ايراني خود جهت برگزاري و ميزباني اين جلسه و علاقمندي سازمان متبوع خود براي حفظ و توسعه روابط بندري و دريايي دو کشور، اظهار داشت: با توجه به افزايش سه تا چهار برابري حمل و نقل کانتينر در بندر ترکمن باشي تعرفه ها در اين بندر کاهش يافته و در صورت تمايل صادرکنندگان ايراني، کاهش مجدد اين تعرفه ها قابل بررسي است. 
وي تصريح کرد: بندر ترکمن باشي به منظور افزايش مبادلات تجاري دريايي حاضر است نسبت به در نظر گرفتن حمايت ها و تخصيص مشوق هاي لازم از جمله کاهش تعرفه واردات و آمادگي پذيرش شناورهاي رو-رو از بنادر شمالي ايران اقدام کند.
معاون رئيس آژانس دولتي بنادر و دريانوردي ترکمنستان ادامه داد: با توجه به فعاليت17 فروند ناوگان تجاري و نفتي ترکمنستان در درياي خزر آماده افزايش حجم مبادلات بين دو کشور هستيم و بندر ترکمن باشي داراي 4 ترمينال رو-رو است که قابليت پذيرش کشتي هاي رو-رو ريلي را نيز دارد.
 
آماده ارائه خدمات ساخت و تعمير شناور به شرکت هاي ايراني هستيم 
 
معاون رئيس آژانس دولتي بنادر و دريانوردي ترکمنستان گفت: ترکمنستان از طريق بانک توسعه همکاري هاي اسلامي ساخت دو فروند کشتي ديگر را در دستور کار خود داد و دو کشتي رو-رو ريلي نيز در سال آينده در کارخانه جديد بالکان که در نزديکي بندر ترکمن باشي واقع شده، خواهد ساخت.
وي افزود: ساير شناورهاي اعم از نفتي و فله نيز در برنامه آتي توسعه ناوگان ترکمنستان قرار دارد و در اين خصوص آماده ارائه خدمات ساخت و تعمير شناور به شرکت هاي ايراني هستيم و با توجه به جديد بودن اين کارخانه، امکان ارائه تخفيف در هزينه هاي ساخت و تعمير شناور هاي ايراني وجود دارد و علاقه مند هستيم تا شرکت هاي ايراني در بنادر ترکمنستان سرمايه گذاري کنند.
دورديف تاکيد کرد: در صورتي که طرف ايراني پروژه هاي سرمايه گذاري بنادر خود را به ما ارائه کند، اطلاعات آن را در اختيار تجار ترکمن قرار خواهيم داد.
 

آمادگي بندر اميرآباد جهت جذب سرمايه گذاران ترکمن
 
در ادامه اين نشست مديران بنادر اميرآباد، نوشهر و انزلي نيز نظراتي را جهت افزايش حجم مبادلات تجاري بين بنادر شمالي ايران و بنادر ترکمنستان ارائه کردند، محمدعلي اصل سعيدي پور؛ مديرکل بنادر و دريانوردي و منطقه ويژه اقتصادي اميرآباد با اشاره به رشد آمار سه ساله تردد شناور از طريق اين بندر به بندر ترکمن باشي، خواستار فراهم شدن شرايط به منظور تردد شناورهاي رو-رو شد و بر آمادگي بندر اميرآباد جهت جذب سرمايه گذاران ترکمن در پروژه ساخت ترمينال و همچنين برگزاري مانورهاي مشترک جستجو نجات، مقابله با آلودگي ناشي از کشتي ها و همچنين انتقال تجارب در زمينه کنترل و بازرسي کشتي ها تاکيد کرد.
 
امکان افزايش مناسبات تجاري وجود دارد
 
محمد تقي انزان پور؛ مديرکل بنادر و دريانوردي مازندران نيز با اشاره به قابليت و ظرفيت هاي بندر نوشهر در زمينه تخليه، بارگيري و سوآپ نفت و مواد نفتي بر توسعه همکاري با بندر ترکمن باشي تاکيد کرد و گفت: با وجود ترمينال مسافري به منظور توسعه گردشگري و ترمينال اختصاصي کالاهاي کانتينري در بندر نوشهر، امکان افزايش مناسبات تجاري در اين زمينه ها وجود دارد.
 
احداث سيلوي غلات و مخازن سوخت 
 
همچنين حميدرضا آبايي؛ مديرکل بنادر و دريانوردي گيلان از احداث سيلوي غلات و مخازن سوخت و روغن توسط بخش خصوصي در بندر انزلي خبر داد و اعلام کرد: با توجه به صادرات ميوه و تره بار از ايران به مقصد کشورهاي ساحلي درياي خزر، ايجاد تجهيزات و ظرفيت هاي لازم براي حمل و نقل کانتينر خصوصا کانتينرهاي يخچالي و همچنين کشتي هاي رو-رو در دستور کار قرار دارد.
 
همکاري مستقيم بنادر ايران و ترکمنستان بدون استفاده از بنادر کشورهاي ثالث
 
در اين نشست صادقي؛ کارشناس اقتصادي سفارت جمهوري اسلامي ايران در ترکمنستان ضمن ابراز خرسندي از ادامه فعاليت بخش دريايي در جابجايي کالا بين دو کشور در شرايط همه گيري کرونا اشاره کرد و گفت: در ملاقات اخير وزراي خارجه دو کشور طرفين بر همکاري مستقيم بنادر ايران و ترکمنستان بدون استفاده از بنادر کشورهاي ثالث تاکيد و به اين منظور پيشنهاد شد تا نقاط تماس بنادر دو کشور مشخص و از طريق اين نشست به يکديگر معرفي شوند.
 
افزايش حمل و انتقال کالا بصورت کانتينري
 
در اين نشست با جمع بندي نظرات مطروحه که با معرفي ظرفيت هاي عملياتي، توانمندي هاي تجهيزاتي و طرح هاي توسعه اي بنادر شمالي ايران همراه بود، رييس هيات ايراني ابراز علاقمندي کرد تا با بندر ترکمن باشي در زمينه هاي مختلف، همکاري ها توسعه يابد.
مقرر شد طرفين ظرف مدت يک ماه آينده فرصت هاي سرمايه گذاري در بنادر خود را به يکديگر ارائه کنند و طرف ايراني نيز اطلاعات کارخانه کشتي سازي بالکان ترکمنستان را در اختيار بخش هاي ذيربط ايران قرار دهد.
از سوي قرار شد،  طرف ايراني اطلاعات و جزئيات تکميلي در زمينه برگزاري دوره هاي آموزشي مشترک و همچنين برگزاري مانورهاي جستجو و نجات و مقابله با آلودگي ناشي از کشتي هاي را در اختيار طرف ترکمن قرار دهد.
مقرر شد به محض دريافت اطلاعات مستندات مشکلات شرکت هاي کشتيراني در بنادر ترکمنستان، موارد از طريق مجاري ديپلماتيک به طرف ترکمن منعکس شود.
همچنين اين جلسات مشترک هر سه ماه يکبار بين طرفين برگزار و طي آن آخرين وضعيت همکاري هاي دو جانبه مورد بررسي قرار گيرد.
از سويي طرفين بر در نظر گرفتن راهکارهاي مناسب جهت افزايش حمل و انتقال کالا بصورت کانتينري و همچنين تردد شناور هاي رو-رو ميان بنادر شمالي ايران و بندر ترکمن باشي تاکيد کردند.
گفتني است، اين نشست مشترک به رياست خسرو سرايي؛ مديرکل ترانزيت، لجستيک و توافقنامه هاي سازمان بنادر و دريانوردي به عنوان رئيس هيات ايراني و آنا دورديف؛ معاون رئيس آژانس دولتي بنادر و دريانوردي ترکمنستان برگزار شد و نمايندگان سفارت ايران در عشق آباد، مديران کل بنادر شمالي و همچنين مديران ارشد بنادر و دريانوردي ترکمنستان و رئيس بندر ترکمن باشي نيز حضور داشتند.

منبع: سازمان بنادر و دريانوردي
1400/02/25
نشست مشترک مدیران گمرک و پایانه‌های مرزی ایران و ترکیه
در اين نشست که به‌صورت ويدئو کنفرانس برگزار گرديد، ناظر گمرکات استان آذربايجان غربي، مديرکل گمرک بازرگان، مديرکل راهداري و پايانه‌هاي استان، سرکنسول کشورمان در ارزروم، نماينده وزارت خارجه در استان با طرف ترکيه معاون مديرکل بين‌الملل گمرک، مديران گمرک گوربلاغ و اسن دره و مديرکل گمرکات شرق و همچنين وابسته بازرگاني سرکنسولگري ترکيه در اروميه به گفتگو پرداختند.

ناظر گمرکات استان با اعلام اين مطلب افزود: اين نشست با هدف بررسي راهکارهاي کاهش ترافيک مرز بازرگان - گوربلاغ و انتقال بخشي از ترافيک به مرز سرو به دليل شروع ساخت‌وساز در طرف ترک طي دو ماه آينده برگزار شد و توافقات خوبي در آن به‌عمل آمد.

وي در ادامه گفت: طرف ترکيه با درخواست‌هاي طرف ايراني براي افزايش ظرفيت پذيرش کاميون از مرز سرو موافقت نمود همچنين مقرر شد ظرفيت پذيرش گوربلاغ هم که طي يک ماه اخير کاهش داشت افزايش يابد .

آذربد در پايان گفت: دو طرف همچنين بر راهکارهاي روان‌سازي ترانزيت و تردد کاميون‌ها در پايانه‌هاي مرزي توافق نمودند و مقرر شد نشست‌هاي مجازي طرفين براي حل و فصل مشکلات با فاصله زماني کمتر تکرار شود.

منبع: خبرگزاري ايلنا

1400/02/25
رشد 80 درصدی ارزش صادرات در نخستین ماه سال‌جاری
تجارت خارجي کشور در سال 1400 با رشد 80 درصدي ارزش صادرات همراه بود که اميدواريم اين روند در ماه‌هاي آتي نيز تداوم داشته باشد.

دکتر مهدي ميراشرفي، رئيس کل گمرک ايران طي گفت‌وگويي با بيان اين مطلب گفت: در فروردين ماه امسال 10 ميليون و 343 هزار تن کالا به ارزش 5 ميليارد و 762 ميليون دلار بين جمهوري اسلامي ايران و شرکاي تجاري آن مبادله شد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن 32 درصد و از حيث ارزش 62.5 درصد افزايش داشت.
وي افزود: مقايسه حجم صادرات و واردات کشور در فروردين ماه سال‌جاري حاکي از تراز مثبت 174 ميليون دلاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

رئيس کل گمرک ايران درخصوص جزئيات صادرات کالا در مدت يادشده اظهارداشت: در فروردين ماه امسال 8 ميليون و 302 هزار تن کالا به ارزش 2 ميليارد و 968 ميليون دلار از طريق گمرکات کشور به نقاط مختلف دنيا صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 56 درصد و از لحاظ ارزش 80 درصد رشد نشان مي‌دهد.
ميراشرفي در مورد مهمترين مقاصد صادراتي کشور گفت: چين با واردات 2 ميليون و 259 هزار تن کالا به ارزش 974 ميليون دلار (رشد 37 درصدي وزن و 86 درصدي ارزش) اولين مقصد صادرات کالاهاي ايراني، عراق با يک ميليون و 537 هزار تن به ارزش 428 ميليون دلار (رشد 77 درصدي وزن و 66 درصدي ارزش)، امارات با يک ميليون و 200 هزار تن به ارزش 417 ميليون دلار (رشد وزني و ارزش 17 درصدي)، ترکيه با 191 هزار تن به ارزش 177 ميليون دلار (رشد 7.5 درصدي وزن و 149 درصدي ارزش) و افغانستان با 452 هزار تن به ارزش 175 ميليون دلار (رشد 17 درصدي وزن و 42 درصدي ارزش) نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج کشوري بودند که در مجموع 5 ميليون و 639 هزار تن کالا به ارزش 2 ميليارد و 171 ميليون دلار از ايران وارد کردند. صادرات به کشورهاي فوق 68 درصد وزن و 73 درصد ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

رئيس کل گمرک گفت: در فروردين ماه امسال بنزين نخستين کالا در سبد اقلام صادراتي ايران به خارج از کشور بوده است.
وي همچنين درخصوص واردات کالا در فروردين ماه سال‌جاري اضافه کرد: در اين مدت 2 ميليون و 41 هزار تن کالا به ارزش 2 ميليارد و 794 ميليون دلار از طريق گمرکات کشور وارد شد که مقايسه آن با مدت مشابه سال گذشته حاکي از کاهش 18 درصدي در وزن و افزايش 47 درصدي در ارزش کالاهاي وارداتي است.

ميراشرفي اظهار داشت: گوشي تلفن همراه با ارزش 198 ميليون دلار، روغن آفتابگردان با 150 ميليون دلار، گندم با 103 ميليون دلار، برنج با 89 ميليون دلار و کنجاله با 76 ميليون دلار مهمترين اقلام وارداتي کشور در مدت يادشده بوده است.
وي افزود: امارات با 453 هزار تن کالا به ارزش 788 ميليون دلار (رشد 110 درصدي وزن و 113 درصدي ارزش)، چين با 221 هزار تن کالا به ارزش 656 ميليون دلار (رشد 50 درصدي وزن و 64 درصدي ارزش)، ترکيه با 172 هزار تن کالا به ارزش 247 ميليون دلار (کاهش 67 درصدي در وزن و رشد يک درصدي در ارزش)، هند با 137 هزار تن کالا به ارزش 133 ميليون دلار (کاهش 35 درصدي وزن و 19 درصدي ارزش) و روسيه با 174 هزار تن کالا به ارزش 132 ميليون دلار (کاهش 48 درصدي وزن و رشد 30 درصدي ارزش) پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به ايران بودند که در مجموع يک ميليون و 159 هزار تن از وزن و يک ميليارد و 956 ميليون دلار از ارزش کالاهاي وارداتي ايران در فروردين ماه سال‌جاري مربوط به اين کشورها است.
واردات کالا از اين پنج کشور 65 درصد از کل وزن و 70 درصد از کل ارزش واردات کشور را دربرمي‌گيرد.

رئيس کل گمرک ايران همچنين اظهارداشت: در نخستين ماه سال‌جاري 933 هزار تن کالا از قلمرو جمهوري اسلامي ايران ترانزيت شد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 193 درصد رشد نشان مي‌دهد.

منبع: گمرک نيوز
1400/02/05
اغاز بهره برداری آزمایشی از تیر پارک آنا وطن - بازرگان
1400/02/04
افزایش ۲۲۷ درصدی صادرات کالا از مرز پرویزخان در سال ۹۹
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان کرمانشاه از افزايش 227 درصدي صادرات کالا در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال 98 از پايانه مرزي پرويزخان خبر داد.

فريبرز کرمي اظهار کرد: در سال 99، 424 هزار و 619 تن کالا از طريق پايانه مرزي پرويزخان به کشور عراق صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال 98، 227 درصد رشد داشته است.

وي افزود: ترانزيت ورودي و ناوگان حامل کالاي ورودي در سال گذشته هفت هزار و 883 تن و در مدت مشابه در سال 98، 876 هزار تن بوده که کاهش 99 درصدي را نشان مي‌دهد.

مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان کرمانشاه با اشاره به آمار تردد مسافران ايراني از طريق مرز پرويزخان به دليل شيوع کرونا تصريح کرد: 17 هزار و 814 مسافر ايراني در مجموع از طريق مرز پرويزخان تردد کرده که معادل کاهش 73 درصدي نسبت به مدت مشابه در سال 98 است.

کرمي با بيان اينکه مجموع کل تردد مسافر ايراني در مدت مذکور نسبت به سال گذشته کاهش 73 درصدي را نشان مي‌دهد، گفت: مجموع کل تردد مسافر خارجي در سال 99 از طريق پايانه مرزي پرويزخان هشت هزار و 457 نفر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 98 کاهش 94 درصدي داشته است.

افراد حاضر در مرز پرويزخان از نظر ابتلاء به ويروس کرونا پايش مي‌شوند

وي خاطر نشان کرد: مرز پرويز خان به دستگاه‌هاي ضدعفوني کاميون‌ها مجهز بوده و رانندگان و افراد داخل مرز که در حال تردد بين کشور ايران و عراق هستند پيش از ورود به کشور از نظر ابتلاء به ويروس کرونا ارزيابي مي‌شوند.

مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان کرمانشاه بيان کرد: تنها نگراني موجود از سوي کارگرها، تجار، رانندگان داخلي و افرادي که از قصرشيرين مي آيند احساس مي‌شود و در حال پيگيري موضوع براي نظارت بر آنها هستيم.

کرمي اضافه کرد: پارکينگ‌هاي مرزي زير نظر تيم‌هاي بهداشتي و نظارتي قرار دارند و خدمات لازم به رانندگاني که از راه دور به مرز پرويزخان سفر کرده‌اند ارائه مي‌شود.

منبع: خبرگزاري مهر

1400/02/04
گذرگاه مرزی ایران و پاکستان: مسیر جدید به چین

درپي افتتاح سومين گذرگاه مرزي بين ايران و پاکستان که روز گذشته اتفاق افتاد، حجم مبادلات دو کشور تا1.3 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت و از طريق کريدور اقتصادي «سي‌پک» مسيري جديد براي اتصال به چين در راستاي تحقق سند همکاري‌ جامع 25 ساله باز خواهد شد.

صبح چهارشنبه (اول ارديبهشت ماه) پايانه مرزي پيشين سومين گذرگاه رسمي مرزي بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي پاکستان با حضور محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي و مقامات پاکستاني به بهره‌برداري رسيد.

افتتاح اين پايانه مرزي 2.5 هکتاري ويژگي‌هاي بسياري براي ايران و پاکستان و حتي براي ايران و چين در راستاي افزايش مبادلات تجاري دو و چند جانبه به همراه دارد.

جواد هدايتي - مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي – در اين باره به ايسنا گفت: با افتتاح اين پايانه مرزي، علاوه بر امکان ارتقاء توسعه تجارت بين دو کشور از سطح بازارچه‌اي به سطح مرز رسمي و بين‌المللي، حجم بالايي از مبادلات اتفاق افتاده و سقف و محدوديتي که در وضعيت بازارچه‌اي وجود داشت برداشته مي‌شود. به گونه‌اي که از حدود 200 ميليون دلار در سال گذشته مي‌توان به تجارت 1.5 ميليارد دلاري در هر سال رسيد که البته حدود دو سال رسيدن به اين عدد طول مي‌کشد.

وي با اشاره به سرمايه‌گذاري 4000 ميليارد ريالي سازمان راهداري براي افتتاح اين گذرگاه مرزي، افزود: افتتاح اين گذرگاه مرزي نتنها براي مرزنشينان و بوميان منطقه رونق اقتصادي بيشتري به ارمغان خواهد آورد بلکه ازسوي ديگر مي‌تواند در صورت تامين امنيت، از اين مرز به کريدور اقتصادي چين و پاکستان به نام «سي‌پک» از طريق ريل و جاده متصل شد. اين مسئله  مي‌تواند در راستاي تحقق سند همکاري‌ جامع 25 ساله بين ايران و چين نيز موثر باشد.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با بيان اينکه مرز مشترک بين ايران و پاکستان گفت: يکي ديگر از ويژگي‌هاي اين پروژه اين است که افتتاح اين گذرگاه مرزي مي‌تواند در حوزه مسافري براي ايرانيان و پاکستاني‌ها نقش آفرين باشد چرا که به عنوان مثال هر ساله در ماه محرم و به ويژه ايام اربعين مرز ميرجاوه پذيراي زائران بسياري از شيعيان پاکستان بوده است که با افتتاح اين پايانه مرزي مذکور مي‌توان از پتانسيل مسافري آن‌ها نيز استفاده کرد چرا که امروز از سالن مسافري موقت مرز «پيشين» نيز رونمايي خواهد شد.

 در ماه‌ها و سال‌هاي آينده بايد ديد افتتاح اين پايانه‌ مرزي، در ادامه تا چه اندازه در زمينه افزايش حجم مبادلات تجاري بين ايران و پاکستان و حتي ايران و چين اثرگذار خواهد بود.

منبع: خبرگزاري ايسنا

1400/02/04
آمادگی ایران برای ترانزیت کالاهای همسایه شرقی

وزير راه و شهرسازي براي افتتاح گذرگاه مرزي با پاکستان وارد خاک اين کشور شد و از آمادگي ايران براي ترانزيت کالاهاي اين همسايه جنوب شرقي خبر داد.

 محمد اسلامي که امروز براي افتتاح مرز پيشين-مند ميان ايران و پاکستان، وارد خاک جمهوري اسلامي پاکستان شده بود، در جمع خبرنگاران گفت: امروز روز ميمون و مبارکي در ايام پرفضيلت ماه مبارک رمضان است. چراکه پيوند ديرينه دو ملت ايران و پاکستان و اراده رهبران دو دولت، يک نقطه عطف ديگري را در روابط دو کشور ايجاد کرد.

وي ادامه داد: نکته حائز اهميت اين است که استعداد و ظرفيت سرزميني کشور دوست و همسايه پاکستان و همچنين ايران به قدر کفايت، ظرفيت مشترک تبادلات در محورهاي گوناگون فعاليتي را ايجاد کرده است.

اين اتفاق از طريق گسترش زيرساخت‌ها و ايجاد فرصت‌هاي قانوني مي‌تواند باعث گسترش تبادلات شود و رونق و توسعه منطقه مرزي دو کشور، هم در بلوچستان پاکستان و هم سيستان و بلوچستان ايران را موجب شود. البته اين ظرفيت فراتر از اين نقاط هم خواهد رفت.

اسلامي افزود: ما امروز از اين بابت که با اين اراده سومين گذرگاه رسمي بين ايران و پاکستان را افتتاح کرده و ظرف کمتر از دو ماه يک گذرگاه رسمي جديد احداث کرده‌ايم، خرسنديم و به مردم دو کشور اين موفقيت را تبريک مي‌گيم.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به مصوبه هيئت دولت براي تسهيل روابط تجاري ايران و پاکستان با محوريت استانداري‌ها گفت: اميدوار هستيم که با تلاش گسترده تجار و هموطنان ما در ايران و همچنين تجار پاکستان که در ارتباط با ايران هستند، هدف گذاري سران دو کشور که طبق آن بايد تبادلات حداقل چهار برابر شود، تحقق يابد.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي کامل دارد که کالا و محصولات پاکستان را به شکل ترانزيت از طريق خاک ايران به اقصي نقاط جهان، غرب اروپا و نقاط آسياي شمالي منتقل کند. اين زمينه اکنون هم به صورت ريلي و هم جاده‌اي فراهم است. متقابلاً هم براي پاکستان نيز فرصت‌هايي فراهم است.

اسلامي افزود: ما مطمئن هستيم که احداث بازارچه‌هاي مرزي، ايجاد شهرک‌هاي صنعتي مشترک و ايجاد شهرک‌ها و سکونتگاه‌ها در محورهاي تجاري و لجستيکي، موجب مي‌شود زندگي مردم در اين مناطق ارتقاي کيفي پيدا کند و از اين طريق شاهد پايدار شدن امنيت و کاهش فعاليت‌هايي باشيم که تا کنون موجب تأخير در شکوفايي و توسعه اين منطقه شده است.

وي گفت: امروز که بعد از ساليان سال تأخير، در حال موفقيت در اين اقدام هستيم، خداوند را شاکريم. اميدواريم همه دست‌اندرکاران در دو کشور کمک کنند که تبادلات رسمي ايران و پاکستان از اين سه گذرگاه به شکل روزافزون افزايش پيدا کند.

منبع: وزارت راه و شهرسازي

1400/02/04
پیشنهاد تصویب لایحه الحاق‌ ایران به موافقت‌نامه اروپایی‌ حمل جاده‌ای کالای خطرناک

طبق اعلام مرکز پژوهش‌‌هاي مجلس از آنجا که سالانه ميزان زيادي کالاي خطرناک توسط ناوگان جاده‌اي متعلق به کشورهاي اروپايي و منطقه از خاک ايران مي‌گذرد و يا کالاي وارداتي و صادراتي ايران با ماهيت خطرناک از/به ساير کشورها حمل مي‌‌شود، الحاق به موافقتنامه حمل و نقل جاده‌اي کالا و محصولات خطرناک، بااهميت است.

 به دليل بروز حوادث ناشي از حمل و نقل جاده‌اي کالا و محصولات خطرناک، کشورهاي عضو اتحاديه اروپا موافقت‌نامه‌اي را در سپتامبر 1957 تحت عنوان «موافقت‌نامه حمل و نقل جاده‌اي کالا و محصولات خطرناک» با عنوان اختصاري (ADR) در ژنو منعقد کردند که سرانجام در سال 1986 ميلادي مجموعه مقررات آن تنظيم و به صورت رسمي در سطح کشورهاي متعهد به مرحله اجرا درآمد.

هدف اين کنوانسيون يکسان‌سازي و هماهنگ کردن حمل و نقل کالاهاي خطرناک در سطح قاره اروپا است و تاکنون ده‌ها کشور جهان آن را پذيرفته و به آن ملحق شده‌اند.

دولت ايران نيز در راستاي پيوستن به آن، لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به موافقت‌نامه اروپايي حمل و نقل محصولات خطرناک از طريق جاده ‌(ADR) را که مشتمل بر مقدمه و 17 ماده بوده و به پيشنهاد وزارت راه و

شهرسازي در جلسه مورخ 6 / 7 / 1399 هيئت وزيران به تصويب رسيده است، براي طي تشريفات قانوني به مجلس شوراي اسلامي تقديم ‌کرده است.

* جزئيات لايحه الحاق ايران به موافقت‌نامه اروپايي حمل‌‌ونقل محصولات خطرناک با جاده

بررسي محتوايي اين لايحه از سوي مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي حاکي از آن است ‌ارتقاي جايگاه ترانزيتي در بخش حمل و نقل مواد خطرناک در منطقه، استفاده از ظرفيت‌هاي فني و اجرايي موافقت‌نامه مذکور در توسعه سطح ايمني حمل و نقلي مواد خطرناک در قلمروي کشور، انطباق مؤلفه‌هاي حمل و نقل جا‌ده‌اي با استانداردهاي بين‌المللي در بخش جابه‌جايي حمل و نقل مواد خطرناک، اشتغال‌زايي و رونق فعاليت بخش‌هاي خصوصي در امر ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي از جمله اهداف بيان شده در مقدمه است.

‌طرف‌هاي متعاهد، با تمايل به افزايش ايمني حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي اقدام به اين توافق کرده‌اند از اين رو،

‌هر يک از طرف‌هاي متعاهد، حق نظارت يا ممنوع کردن ورود کالاهاي خطرناک به قلمرو خود را به دلايلي غير از ايمني در طول حمل براي خود محفوظ نگه خواهد داشت‌.

‌هر طرف متعاهد مي‌تواند طي اطلاعيه‌اي به دبيرکل سازمان ملل متحد، اعمال اين موافقت‌نامه در مورد خود را ابطال کند که دوازده ماه پس از تاريخ دريافت اطلاعيه مربوط به ابطال، توسط دبيرکل نافذ خواهد شد‌.

مرکز پژوهش‌ها: اهميت تصويب لايحه الحاق‌ ايران به موافقت‌نامه‌ حمل جاده‌اي کالاي خطرناک ‌

‌طبق بررسي مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي از آنجا که سالانه ميزان قابل توجهي از کالاهاي خطرناک توسط ناوگان حمل ونقل بين‌المللي جاده‌اي متعلق به کشورهاي منطقه و کشورهاي اروپايي از قلمروي جمهوري اسلامي ايران عبور کرده و يا کالاهاي وارداتي يا صادراتي ايران با ماهيت خطرناک از/به ساير کشورها حمل مي‌‌شود، الحاق به موافقت‌نامه مذکور مي‌تواند در راستاي حمل و نقل ايمن اينگونه مواد اهميت بسيار زيادي داشته باشد.

حمل و نقل ايمن و در عين حال سريع و ارزان اين مواد، مي‌تواند همزمان موجب بهبود جايگاه ترانزيتي کشور و به دنبال آن افزايش اشتغال‌زايي نيز شود، همچنين، توسعه استانداردهاي ايمني حمل و نقل مواد خطرناک در کشور  مي‌تواند از مزاياي الحاق به اين موافقت‌نامه باشد.

مرکز پژوهش‌هاي مجلس در پايان با تأکيد بر اينکه اين لايحه با ايراداتي مواجه است و مستلزم رفع ابهام درخصوص ملاحظات  مطرح شده است، اعلام کرده است: از اين‌رو، با رعايت اصول هفتادوهفتم (77)، يکصدوبيست و پنجم (125) و يکصدوسي‌ونهم (139) قانون اساسي و با  رعايت ملاحظات ذکر شده فوق و اينکه پذيرش آن در آينده تبعاتي در بخشهاي ديگر حمل و نقل و تجارت بين‌الملل براي کشور  نداشته باشد، مرکز پژوهش‌هاي مجلس‌ تصويب آن را در چارچوب منافع ملي پيشنهاد مي‌کند.

منبع: خبرگزاري فارس

1401خرداد
1401فروردین
1400اسفند
1400آذر
1400آبان
1400مهر
1400شهریور
1400مرداد
1400تیر
1400خرداد
1400اردیبهشت
1400فروردین
1399اسفند
1399بهمن
1399دی
1399آذر
1399آبان
1399مهر
1399شهریور
1399مرداد
1399تیر
1399خرداد
1399اردیبهشت
1399فروردین
1398اسفند
1398بهمن
1398دی
1398آذر
1398آبان
1398مهر
1398شهریور
1398مرداد
1398تیر
1398خرداد
1398اردیبهشت
1398فروردین
1397اسفند
1397بهمن
1397دی
1397آذر
1397آبان
1397مهر
1397شهریور
1397مرداد
1397تیر
1397خرداد
1397اردیبهشت
1397فروردین
1396اسفند
1396بهمن
1396آذر