1398/11/29 |
|
|
|
نشست بررسی مشکلات مالیات بر ارزش افزوده در انجمن ایران برگزار شد |
|
|
|
به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران، جلسه بخش مالياتي در خصوص بررسي مشکلات ماليات بر ارزش افزوده با حضور آقايان محمد جمالي عضو هيئت مديره (خزانه دار) و رابط بخش مالياتي ، سيد قاسم مقتدايي رئيس بخش ماليات ، احمدرضا رهاورد از اعضاي بخش مالياتي و جمع کثيري از مديران عامل و مديران مالي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي روز گذشته در محل انجمن برگزار شد. در اين نشست محمد جمالي خزانه دار انجمن در رابطه با مجموع اقدامات و رايزني هاي انجام شده با سازمان امور مالياتي توضيحاتي را ارائه کردند. همچنين حاضران در جلسه به بيان نظرات و طرح پرسش در رابطه با مشکلات ماليات بر ارزش افزوده پرداختند و توسط قاسم مقتدايي رئيس بخش مالياتي پاسخ هاي جامع و فراگيري در اين رابطه ارائه شد. در پايان نشست مقرر شد که کارگروهي از مديران داوطلب شرکتهاي حمل و نقل بين المللي براي جمع آوري مشکلات مربوطه و انعکاس آن در بخش مذکور به منظور دستيابي به راهکارهاي لازم جهت تعامل با سازمان امور مالياتي تشکيل شود. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/29 |
|
|
|
در جلسه بخش بیمه، ترانزیت و امور گمرکی مطرح شد؛ ارائه تضامین به گمرک باید از سوی انجمن ایران انجام شود نه اتاق بازرگانی ایران |
|
|
|
يازدهمين جلسه بخش بيمه، ترانزيت و امور گمرکي انجمن صنفي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي ايران مورخ 23 بهمن ماه با حضور محمد عدديان نائب رئيس بخش و 10 نفراز اعضا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران ،در اين نشست در خصوص ارسال نامه از جانب رئيس هيئت مديره انجمن به مديريت دفتر ترانزيت سازمان راهداري با موضوع "تضامين درخواستي اتاق بازرگاني ،صنايع، معادن وکشاورزي ايران از شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران ، کرير،فورواردر و RECIVINGAGENT ) تقديربهعمل آمد . نائب رئيس بخش در اين مورد اظهار داشت : شرکتهايي که ماشين يا کارنه ندارند يا اصلا کرير نيستند چرا بايد ضمانت بگذارند ؟ و اگرقراربر ارائه ضمانت هست بهتر است که اين امر از طريق انجمن حمل و نقل بين المللي انجام شود.
داريوش غلامين مديرعامل شرکت باررسان در رابطه با اين موضوع عنوان کرد: اقدام ما در اين زمينه نبايد به صورت انفرادي باشد،شايسته است که اين موضوع از طريق صنف و در گمرک پيگيري شود و خواستار ارائه ضمانت ازجانب خودمان باشيم نه از طريق اتاق بازرگاني.هرچند که گمرک، اتاق بازرگاني را به عنوان موسسه ضامن معرفي کرده اما مابايد بخواهيم که اين امرمهم را به خود صنف واگذار کنند.
رامين طالب زاده رئيس هيئت مديره شرکت رهزادترابر به مشکلات و نوع برخورد اتاق بازرگاني با مديران شرکتها اشاره و بيان کرد: اتاق بازرگاني مي تواند به هر مورد کوچک و بي اساسي ايراد گيرد و کار را به تعويق اندازد و حتي خودشان را ملزم به پاسخگويي ندانند .
داريوش تيموري مدير عامل شرکت صحرا ترابر دررابطه با ارائه ضمانت گفت: احتمالا اگر اتاق نتواند ضمانت را بگيرد، کار را هم به راحتي انجام نمي دهد . همچنين ما بايد تعدادي نيروي متخصص و کارآمد براي صدورکارنه تير آموزش دهيم چون در حال حاضر نيروي متخصص براي صدور کارنه تير فقط دراتاق بازرگاني است.
در پايان حاضران در جلسه دو پيشنهاد ارائه کردند:
1- تبديل سپرده نقدي به ضمانت نامه هاي بانکي
2- ضمانت نامه ها توسط انجمن حمل و نقل مستقيم به گمرک ارائه شود.(البته به واسطه مکاتبات با گمرک و به نتيجه رسيدن در اين زمينه). |
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/27 |
|
|
|
انباشت کامیونها پشت مرز بازرگان به دلیل ممنوعیت ورود کالا بدون ثبت سفارش |
|
|
|
معطلي کاميون از پنجشنبه هفته
گذشته در مرز بازرگان تا امروز ادامه داشته و رانندگان هنوز امکان عبور
ندارند و منتظرند تا صاحبان بار پس از ثبت سفارش کالاي خود، اقدام به ترخيص
کالا از گمرک بازرگان کنند.
جواد سمساريلر رئيس هياتمديره
انجمن صنفي شرکتهاي حملونقل بينالمللي ايران در خصوص مشکل پيش آمده براي
رانندگان کاميون در مرز بازرگان به خبرنگار تين نيوز گفت: يک تصويبنامه
هيئتوزيران به امضاي آقاي جهانگيري وجود دارد که در ماده يک اين مصوبه
عنوان شده «ورود کالا به کشور بدون ثبت سفارش ممنوع است» اين در حالي است
که اين موضوع هيچگونه ارتباطي با زيرشاخههاي حملونقل ندارد.
وي ادامه داد: بر اساس مصوبه
شوراي عالي ترابري ثبت سفارش ارتباطي با حملونقل ندارد و اين مصوبه تنها
براي ترخيص کالا است. اين در حالي است که بر اساس مقررات گمرکي هر کالايي
که از درب گمرک بيرون بيايد بايد اجازه ورود به کشور داشته باشد و همانطور
که اطلاع داريد هر کالايي وارد کشور ميشود بايد در ابتدا به گمرک برود.
رئيس هيئتمديره انجمن صنفي
شرکتهاي حملونقل بينالمللي ايران تصريح کرد: اين کاميونها طبق
کنوانسيون TIR مجاز به عبور و مرور هستند و شرکت حملونقلي نميتواند اين
کاميونها به مدت چند روز در مرز نگه دارد تا صاحب کالا ثبت سفارش واردات
را انجام دهد.
سمساريلر با انتقاد به اينکه
بخش بزرگي از سرمايههاي کشور در مرز بازرگان متوقف است، اظهار داشت: ما
بارها اعلام کردهايم که اگر قرار است تصميمي گرفته شود، حداقل يک فرجه
زماني وجود داشته باشد تا راننده کاميوني که در حال حرکت به سمت مرز است با
اين مشکلات مواجه نشود.
او ميگويد: متأسفانه از روز
پنجشنبه هفته گذشته رانندگان کاميون در سرماي 10 درجه زير صفر در مرز
بازرگان ماندهاند و امکان عبور ندارند اين در حالي است که امکاناتي از
قبيل انبار، خوابگاه يا امکانات بهداشتي پاسخگوي نياز آنها نيست.
وي به اين نکته اشاره ميکند که
توقف کاميون پشت مرز مشمول حق توقف ميشود و اين حق توقف هم بايد به صورت
ارزي در اين شرايط نامناسب اقتصادي به طرف ترکيهاي پرداخت شود.
او افزود: بنده اين مشکل پيش
آمده را به وزارت صمت،گمرک و وزارت راه و شهرسازي اطلاع دادهام اما هنوز
مشکل رانندگان پشت مرز بازرگان تداوم دارد. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/27 |
|
|
|
کشف 158 کیلوگرم هروئین توسط مأموران گمرک بیله سوار |
|
|
|
158 کيلوگرم هروئين خالص از دو کاميون ترانزيتي به مقصد لهستان توسط ماموران گمرک ايران کشف و ضبط شد.
رضا گلي مديرکل مرکز مبارزه با جرائم سازمان يافته گمرک جمهوري اسلامي ايران گفت: دو کاميون که حامل 34 تن فيلتر آب صادراتي بودند ، به مقصد کشور لهستان اظهار شده و قرار بود از طريق گمرک بيلهسوار وارد جمهوري آذربايجان شود. وي افزود: هروئينهاي مذکور که به طور ماهرانه و حرفهاي در کف هر يک از کاميونها جاسازي شده بود، با هماهنگي مرکز مبارزه با جرائم سازمان يافته گمرک جمهوري اسلامي ايران، گمرک بيله سوار کشف و با نظارت اداره اطلاعات و دادستاني عمومي و انقلاب شهرستان بيلهسوار تحت تدابير ويژه اي از کاميون ها خارج و در اختيار مقامات امنيتي و قضايي قرار گرفت.
مديرکل مرکز مبارزه با جرايم سازمان يافته گمرک ايران ضمن قدرداني از تلاش کارکنان گمرکات کشور در مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت: بسياري از شرکتهاي حملونقل، رانندگان و افراد بيگناه ممکن است از جاسازي مواد مخدر در وسائل نقليه و کالاهاي تجاري بياطلاع باشند و در نتيجه سرنوشت خود و اموال و دارائي شان مورد سوءاستفاده سوداگران مواد مخدر قرار گيرد. لذا از کليه هموطنان عزيزي که از جاسازي انواع مواد مخدر در وسائل نقليه و کالاهاي تجاري مطلع ميشوند درخواست ميشود، اخبار و اطلاعات خود را در اختيار سازمانهاي متولي قرار دهند تا با اقدام مناسب و سريع، از ورود آسيب به جامعه و اشخاص بيگناه جلوگيري شود .
منبع: گمرک نيوز
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/27 |
|
|
|
رشد صادرات تا پایان سال ادامه دارد |
|
|
|
هميشه نوک تحريمها متوجه تجارت خارجي و فرآيندهاي تجاري ايران بوده
است؛ چراکه صادرات و واردات هميشه رگ حياتي تجارت ايران بوده و بهخصوص در
شرايط فعلي، گردش ارز احياگر تجارت خارجي است. آمارهاي 10 ماهه نشان ميدهد
بهرغم سختترين تحريمها، وزن صادرات ايران 20 درصد رشد کرده است. حال
ممکن است اين سوال در اذهان عمومي ايجاد شود که آيا روند صعودي صادرات تا
پايان سال ادامه دارد؟
در همين حال، معاون استانها و تشکلهاي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و
کشاورزي ايران در پاسخ به اين پرسش که آيا با وجود تحريمها ميتوان به
آينده صادراتي کشور خوشبين بود گفت: با توجه به شرايط
اقتصادي پيش آمده ناشي از تحريمها و افزايش فشارهاي بينالمللي روند
صادراتي کشور چندان قابل پيشبيني نيست اما کماکان به دو دليل همچنان به
روند صعودي صادرات خوشبين هستيم. مظفر عليخاني با اشاره به وضعيت صادرات در
ماههاي پاياني سال اظهار کرد: خوشبختانه هر ساله در ماههاي پاياني سال
روند صادراتي ما رشد چشمگيري دارد. موضوع دوم اين است که کشور روز به روز
در حوزه مديريت تحريم راهکارهاي جديدي را نمايان ميکند. يعني براي دسترسي
به بازارهاي صادراتي جديد، همچنين انتقال ارز و تامين کالاهاي مورد نياز
مردم به اقداماتي همچون تهاتر و تجارت مرزي گامهايي را برداشتهايم.
بنابراين در ماههاي آينده هم شاهد رشد بخش صادرات هستيم.
وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه آيا در ماههاي آتي هم چين شريک
نخست تجاري ايران است؟ گفت: موضوع کرونا و شرايطي که در چين ايجاد شده در
حال مديريت است. تجربه نشان داده بخشخصوصي ما بخش خصوصي چابک و هوشمندي
است. به هر حال فعالان بخشخصوصي چنانچه با اين نوع چالشها مواجه ميشوند
با برنامهريزيهاي به موقع آيندهنگري کرده و بازارهاي ديگر را در دستور
کار خود قرار ميدهند.
معاون استانها و تشکلهاي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران
به تشديد تحريمها و به دنبال آن از دست رفتن بازارهاي اروپايي و امريکايي
اشاره کرد و گفت: در زمانهاي گذشته تجار ايراني روابط خوبي با کشورهاي
استراليا، کانادا و ... داشتند اما با تشديد تحريمها مبادله کالايي ايران
با اين کشورها خاتمه يافت؛ اين در حالي است که فعالان بخشخصوصي به سرعت
بازارهاي ديگر آسيايي را جايگزين کشورهاي نامبُرده کردند.
منبع: اگزيم نيوز
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/27 |
|
|
|
رئیس کل گمرک ایران : رویکرد تجاری ما نگاه به همسایگان و شرق است/ مذاکره با اتحادیه اوراسیا برای تعادل بخشی در تعرفه ها |
|
|
|
رئيس کل گمرک ايران اظهار داشت: هرچند صحبت از اين موضوع در حال حاضر زود است اما در آينده بايد از طريق مذاکره با اتحاديه اوراسيا به تعادل بخشي در تعرفه ها برسيم. مهدي ميراشرفي در مورد نقش گمرک کشور در تجارت با اتحاديه اوراسيا گفت: در حال حاضر گمرک 10 برنامه بصورت مشوق براي کساني که به دنبال استفاده از تعرفه هاي ترجيحي هستند در نظر گرفته است چون رويکرد ما در تجارت، تنوع سازي شرکاي تجاري و نگاه به همسايگان و شرق است، بنابراين قصد داريم از امکانات موجود به نحو احسن استفاده کنيم. وي ادامه داد: در تجارت با 5 عضو اتحاديه اوراسيا بيش از 80 درصد تجارت اين کشورها و کمتر از 30 درصد صادارت ما مشمول تعرفه ها شده است. خوشبختانه اين 80 درصد که به ايران صادارت مي شود عمدتا کالاهاي اساسي و مواد اوليه صنايع هستند که از اين زاويه امکان خوبي محسوب مي شود.
ميراشرفي تصريح کرد: البته در 3 سال آينده بايد بررسي هايي انجام شود تا به سمت تعادل بخشي در تعرفه ها حرکت کنيم، هرچند صحبت از اين موضوع در حال حاضر زود است اما در آينده بايد از طريق مذاکره با اتحاديه اوراسيا به تعادل بخشي در تعرفه ها برسيم. رئيس کل گمرک ايران در مورد استفاده از پلمب هوشمند در حمل و نقل جاده اي گفت: نزديک به دو ماه است که از پلمب هوشمند يا الکترونيک با تراشه هاي RFID براي محموله هاي داخلي و خارجي استفاده مي کنيم که در مبادي ورودي و خروجي اين تراشه ها خوانده مي شوند. البته اين برنامه قسمتي از کنترل غيرمحسوس ما است و در ماه هاي آتي با خريداري ساير آنتن هاي که به اين شبکه اضافه مي شوند اميدواريم تمام راه هاي ترانزيتي کشور را زير پوشش RFID ببريم تا محموله هاي داخلي و خارجي رصد بشوند.
منبع: خبرگزاري ايلنا
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/27 |
|
|
|
کشف و ضبط 157 کیلوگرم هروئین در گمرک بیله سوار |
|
|
|
فرماندار بيله سوار مغان از کشف و ضبط 157 کيلوگرم هرويين در گمرک اين شهرستان مرزي خبر داد.
قبادي گفت: ماموران گمرک بيله سوار با همکاري سربازان گمنام امام زمان (عج) و مرکز مبارزه با جرايم سازمان يافته گمرک ايران اين ميزان مواد مخدر را که به طرز ماهرانه اي در قسمت زيرين 2 دستگاه تريلي جاسازي شده بود، کشف کردند. در اين رابطه 2 قاچاقچي دستگير و در اختيار ارگان هاي قضايي قرار گرفته اند.
منبع: گمرک نيوز
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/27 |
|
|
|
كشف ٢٥ مورد قاچاق انسان توسط ماموران گمرك بازرگان |
|
|
|
ماموران گمرك بازرگان از دو محموله خروجى 25 نفر را به جرم قاچاق انسان دستگير كردند .
اين افراد با بريدن سيم پلمپ كاميون ها وارد كاميون شده وقصد خروج غير قانونى از مرز را داشتند. اين افراد كه تبعه كشورهاى مختلفى از جمله افغانستان ، پاكستان ، سومالى بودند با هوشيارى ماموران گمرک دستگير و پرونده جهت سير مراحل قانونى به مراجع قضايى ذيربط ارجاع گرديد. گمرک بازرگان فعال ترين گمرک کشور در حوزه مبارزه با قاچاق انسان است .
منبع:گمرک نيوز
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/27 |
|
|
|
عدم صدور روادید برای بازرگانان ایرانی از سوی ترکمنستان |
|
|
|
عضو کانون زنان بازرگان گفت: متاسفانه در پيماننامه اوراسيا مراحل بانکي شفاف نشده و همچنان سياست گذاران و مديران بخش تجاري کشور در حال کار روي آن هستند به طور مثال هنوز دو بانک در ايران و ارمنستان به بخش خصوصي معرفي نشد که بتواند تراکنشهاي مالي را انجام دهد.
ليلا فتحي در خصوص بازار صادرات کشور در سال جاري گفت: با توجه به وضعيت سياسي که ما امسال شاهد آن بوديم عراق همچنان بازار اول کالاي ايراني بود اما پس از درگيريهاي داخلي و ايجاد موج ايران هراسي در اين کشور، مدتي بازار کالاهاي ايراني خراب شد به طوري که برخي از صادر کنندگان مجبور شدند فعاليت خود را متوقف کنند اما کردستان عراق همچنان براي ما فعال بود.
وي ادامه داد: در حوزه کشورهاي سي آي اس به دليل مسايل سياسي که با ترکمنستان داشتيم اکنون اين کشور براي هيچ بازرگان ايراني رواديد صادر نميکند و گويا در مقابل نيز ايران از ورود ترکمنها جلوگيري کرده و اکنون فعاليت ما در اين بازار به صفر رسيده است.
عضو اتاق بازرگاني تهران ادامه داد: پس از پيمان اوراسيا و اعمال تعرفههاي ترجيحي فضا براي فعاليت ايران در اين حوزه بهتر شد و از سوي ديگر کشورهاي اين منطقه نيز تمايل بيشتري براي کارکردن با ايران پيدا کردند اين در حالي است که بيش از اين به دليل تحريمها و مشکلات سياسي ما وضعيت خوبي نداشتيم اما در اين مدت چندين هيات بلند پايه اقتصادي بين ايران و اعضاي اين اتحاديه رفت و آمد کردند اما هنوز بحث مالي و ترانس اکشنها برقرار است.
وي افزود: قرار است صندوق توسعه صادرات به عنوان يک اگزيم بانک براي صادرکنندگان ايراني تسهيلاتي فراهم کند تا آنها بتواند به صورت ارتقاء کالا صادر کنند.
فتحي در خصوص اثرگذاري تحريمها بر روي بازارهاي صادرات ايران گفت: پس از خروج آمريکا از برجام و تحريم بانک مرکزي مدتي در شوک و انزوا بوديم اما دوباره بخش خصوصي توانست کار را جلو ببرد و اکنون در بازارهاي مختلف هرچند به صورت محدود حضور داريم.
وي در خصوص بازار سوريه گفت: قوانين سخت دولت سوريه در مورد واردات تاجران ايراني را دچار مشکل کرده از طرف ديگر دولت سوريه به دليل کمبود منابع ارزي دو بازار ارز دارد يکي ارز دولتي و ديگري ارز آزاد که تفاوت قيمت آن بيش از دو برابر است بنابراين يا بايد صادرکنندگان مدت طولاني جهت دريافت پول خود منتظر بماند يا اينکه مشتريان خود را از دست بدهند. در واقع اين کشور پولي ندارد تا بتواند کالاي ايراني خريد کند و منابع اندکي مالي خود را جهت واردات کالاهاي اساسي گذاشته است.
اين فعال اقتصادي در خصوص تاثير کرونا در بازارهاي جهاني گفت: اين ويروس بيشترين تاثير در مواد غذايي و خشکبار گذاشته که اتفاقا عمده صادرات ما در اين حوزهها است به همين دليل تعداد آزمايشها و تستها در اکثر نقاط جهان دو برابر شده و مدت زمان صادرات و معاملات نيز به تبع آن افزايش يافته است.
وي در خصوص مشکلات بانکي بين ايران و اوراسيا گفت: متاسفانه در اين پيماننامه مراحل بانکي شفاف نشده و همچنان سياست گذاران و مديران بخش تجاري کشور در حال کار روي آن هستند به طور مثال هنوز دو بانک در ايران و ارمنستان به بخش خصوصي معرفي نشد که بتواند تراکنشهاي مالي را انجام دهد اين درحالي است که ما بهترين روابط را به لحاظ سياسي، اجتماعي و اقتصادي با ارمنستان نسبت به ساير کشورهاي اتحاديه اوراسيا داريم
منبع: خبرگزاري ايلنا
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/23 |
|
|
|
ایران با تمام کشورهای اوراسیا توافقنامه حملونقلی دارد |
|
|
|
حمل و نقل بينالمللي و ترانزيت در کنار نفت، گاز و گردشگري ميتواند براي کشور ثروت افزا باشد و جذب سرمايه کند. مهران قرباني، معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي در پنل «ظرفيتها و چالشهاي لجستيکي» با اعلام اين مطلب، درباره اهميت ثروت افزايي از طريق حمل و نقل و ترانزيت صحبت کرد و گفت: اهميت حمل و نقل و ترانزيت و جذب سرمايه بسيار زياد است و من اميدوارم روزي برسد که نگاه اقتصادي ما به اين مقوله آنقدر جدي باشد که حتي در کشورمان وزارتخانه حمل و نقل و ترانزيت داشته باشيم.
قرباني همچنين به اهميت اقتصادي اتحاديه اوراسيا در سطح منطقه و بينالملل اشاره کرد و افزود: بازار 184 ميليون نفري اين اتحاديه حاصل از مشارکت منطقهاي کشورهايي مثل روسيه، بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان و تاجيکستان فرصت بسيار مهم و بينظيري را ايجاد کرده است و در اين ميان ايران نيز نقش پر اهميت و جايگاه ويژهاي دارد و اگر هوشمندانه عمل کنيم ميتوانيم با استفاده از پتانسيل بينظيري که وجود دارد به ثروت افزايي منافع ملي کمک کنيم.
او در ادامه به تفاهمنامههاي ايران با کشورهاي ديگر در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و افزود: هماکنون با پنجاه کشور تفاهمنامه حمل و نقل جادهاي داريم و خوشبختانه همکاري خوبي ميان ايران و همه کشورهاي عضو اوراسيا وجود داد. برقراري امنيت مناسب در جادهها، گسترش شبکههاي ريلي، برخورداري از ظرفيتهاي بندري و پايانههاي مرزي با زيرساختها و امکانات مناسب از جمله مواردي بود که قرباني به عنوان مزيتهاي حملونقلي کشور از آنها ياد کرد.** سهم تجارت دريايي ايران بالاستسهم تجارت دريايي ايران از راه شمال هميشه بالا بوده بهطوريکه همواره رتبه نخست يا دوم را به خود اختصاص داده است. خسرو سرايي مديرکل امور لجستيکي و حملونقل چندوجهي به عنوان دومين سخنران پنل «ظرفيتها و چالشهاي لجستيکي» در «همايش صادرات ـ ترانزيت و اوراسيا» درباره اهميت درياي خزر در تجارت دريايي ايران صحبت کرد و گفت: درياي خزر ميتواند خاورميانه را به کشورهاي اوراسيا متصل کند.
سرابي همچنين با تاکيد بر سهم تأثيرگذار مبادلات دريابرد بنادر شمالي ايران گفت: بندر اميرآباد با 74 درصد و بندر انزلي با 15 درصد صادرات در مبادلات دريايي ايران سهم دارند. او با توضيح اينکه در سراسر دنيا سالانه يازده ميليارد تن از طريق حملونقل دريايي جابهجا ميشود، ارتباط دريايي شمال ايران را بسيار با اهميت شمرد و گفت: درياي خزر ميتواند خاورميانه را به کشورهاي اوراسيا متصل کند و سهم تجارت دريايي ايران از راه شمال هميشه بالا بوده بهطوريکه همواره رتبه نخست يا دوم را به خود اختصاص داده است. به گفته مديرکل امور لجستيکي و حملونقل چندوجهي، هماکنون بندر اميرآباد سهم74 درصدي در صادرات و سپس انزلي سهم 15 درصدي دارد. از سوي ديگر سهم واردات از بندر اميرآباد 48 درصد و از بندر انزلي 34 درصد است. همچنين بندر انزلي سهم 50 درصدي و اميرآباد سهم 39 درصدي در ترانزيت دارند. اهميت سرمايهگذاري براي حفظ آب نيز نکتهاي بود که سرابي در پنل ظرفيتها و چالشهاي لجستيکي به آن اشاره کرد و گفت: پيشبيني شده که در20 سال آينده درياي خزر با کاهش عمق آب روبرو شود و براي مقابله با اين چالش بايد براي حفظ آب سرمايهگذاري و تدبير شود.** نقش لجستيک بينالملل در توسعه پايدار«تغيير ساختار گمرکي اتحاديه اوراسيا به سمت اتحاديه تجاري و اقتصادي منجر به درآمدزايي براي همه کشورهاي عضو خواهد شد.»
حاجي ابراهيمي، معاون بندري و لجستيک سازمان منطقه آزاد چابهار در «همايش صادرات ـ ترانزيت و اوراسيا» درباره اهميت لجستيک بينالملل صحبت کرد و تجربه موفق کشورهاي اروپايي را براي ايجاد يک اتحاديه گمرکي و سپس اتحاديه تجاري و اقتصادي مثال زد و گفت: اتحاديه اوراسيا بايد ساختار گمرکي خود را به شکل تجاري و اقتصادي تغيير بدهد و براي اين کار ميتوان تجربهها و نمونههاي موفق دنيا را که از آن جمله اتحاديه اروپاست، موردمطالعه قرار داد. به گفته حاجي ابراهيمي کشورهاي اروپايي وقتي ياد گرفتند امکانات همديگر را به اشتراک بگذارند، به دستاوردهاي زيادي رسيدند که يکي از آنها درآمدزايي بود. ابراهيمي در پنل «ظرفيتها و چالشهاي لجستيکي» تاکيد بر اينکه ترانزيت ميتواند براي کشورهاي اوراسيا درآمدزايي کند گفت: آنچه باعث شده کشورهاي اورسيا نتوانند آنطور که بايد از امکانات هم استفاده کنند اين است که ما ساختارها و زيرساختارهاي مشترک نداريم از طرف ديگر تفاوتهاي فرهنگي و مسائل اجتماعي هم چالشهايي را ايجاد کردهاند، اما ما ميتوانيم با پيدا کردن نقاط مشترک فرهنگي و اجتماعي شرايطي را ايجاد کنيم که همکاريهاي اقتصادي شکل بگيرد.
او تبديل شرکتهاي ملي را به شرکتهاي بينالمللي، چندمليتي و جهاني يکي از مهمترين راهکارهايي دانست که ميتواند به توسعه پايدار کشورهاي عضو اوراسيا کمک کند. کاري که به گفته او سخت است، اما بهشرط داشتن برنامههاي بند مدت و راهکارهاي مناسب انجامشدني است.** اتصال ريل سراسري به بندر کاسپينمعاون بندري و لجستيک سازمان منطقه انزلي ديگر سخنران پنل «ظرفيتها و چالشهاي لجستيکي» در «همايش صادرات ـ ترانزيت و اوراسيا» با اعلام اينکه دوازده کشتي از مسير جديد کاسپين به چين صادر شده است گفت: با برنامهريزيهاي جديد، بر حجم مبادلات تجاري از اين کريدور افزوده ميشود. معاون بندي و لجستيک سازمان منطقه انزلي همچنين از اتصال ريل سراسري به بندر کاسپين تا پايان سال آينده خبر داد. امين افقي فعالسازي کريدور چين ـ افغانستان را يکي از مهمترين اتفاقات در حوزه حمل و نقل دانست که نقش پدافند غيرعامل را ايفا ميکند.
به گفته افقي، 48 کشتي توسط اين کريدور با حمل و نقل ترکيبي از چين به آبهاي قزاقستان و سپس به آبهاي کاسپين واردشده است. او افزود: اهداف مناطق آزاد براي جذب سرمايهگذار بهمنظور توسعه زيرساختهاي کشور در بندر کاسپين کاملا محقق شده است.** پتانسيل حمل و نقل ترکيبي بندر چابهارسعيد چلندري، مدرس لجستيک و زنجيره تامين دانشگاه تهران و فعال بخش خصوصي، در پنل «ظرفيتها و چالشهاي لجستيکي» در «همايش صادرات ـ ترانزيت و اوراسيا» درباره بندر چابهار و پتانسيلها و ظرفيتهاي آن صحبت کرد و گفت: بندر چابهار تنها بندر اقيانوسي کشور است که پتانسيل چهار شيوه حملونقلي ترکيبي را دارد. اين بندر در جنوب شرقي ايران و جنوب عمان واقع شده و 120 کيلومتر مرز خشکي و 150 کيلومتر مرز دريايي دارد.
به گفته چلندري اين بندر محل تلاقي دو کريدور جهان شمال-جنوب و شرق-غرب و امنترين و کوتاهترين مسير به آسياي ميانه و افغانستان است. او افزود: در ديماه امسال ميانگين حدود 90 تريلر بار از شهيد کلانتري خارج شده و در بندر شهيد بهشتي اين رقم دو برابر بوده است. مدرس لجستيک و زنجيره تامين دانشگاه تهران، نامناسب بودن مسير و راهها و مقررات بينالمللي را به عنوان يکي از مهمترين چالشهاي جدي تجار نام برد و گفت: اين مشکلات بايد برطرف شوند چراکه ما براي رفتوآمد تجار اهميت قائل هستيم.
چلندري با انتقاد از فقدان تصميمگيري واحد درباره استانداردهاي ارسال محموله و موارد ديگر متذکر شد: مرجع تصميمگيري بايد واحد باشد. او همچنين با اشاره به تاثير حمل و نقل و لجستيک در قيمت تمام شده کالا افزود: اين موضوع 40 درصد قيمت کالا را به خود اختصاص ميدهد. چين به عنوان ابرقدرت اقتصادي تمام فعاليت خود را بر جاده و کمربند متمرکز کرده است. معاون بندري و لجستيک سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکيد بر اهميت توسعه محور جنوب ـ شمال گفت: در صورت برطرف کردن ضعفهاي موجود و راهاندازي اين مسير 55 درصد از خاک ايران احيا شده و مردم از مزاياي اين مسير بهرهمند خواهند شد.
گفتني است؛ همايش «مناطق آزاد، ويژه اقتصادي و توسعه همکاريهاي اقتصادي با کشورهاي همسايه»،19 و 20 بهمن ماه در سالن همايشهاي صدا و سيماي تهران برگزار شد.
منبع: فرينا
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/23 |
|
|
|
امضای تفاهمنامه تبادل الکترونیکی اطلاعات بین گمرکات ایران و پاکستان |
|
|
|
تفاهمنامه تبادل الکترونيکي اطلاعات ميان گمرکات ايران و پاکستان طي مراسمي در اسلام آباد امضا شد.
به موجب اين تفاهمنامه که به امضاي خانم باقري پور مدير کل دفتر فن آوري اطلاعات و ارتباطات گمرک ايران و فياض رسول رئيس بين الملل گمرک پاکستان رسيد ، اطلاعات مربوط به همکاريهاي گمرکي و مبادلات تجاري دو کشور به صورت الکترونيکي مبادله خواهد شد که اين امر علاوه بر تسريع و تسهيل تجارت و کاهش هزينهها، امکان جعل اسناد و تخلفات و قاچاق کالا را از ميان خواهد برد. در اين مراسم که تني چند از مقامات گمرک پاکستان و ديپلمات هاي ارشد دو کشور حضور داشتند ، مسئولان دو کشور بر لزوم تلاش طرفين براي گسترش روابط اقتصادي و افزايش تبادلات تجاري تأکيد و اعلام کردند : با توجه به ظرفيتهاي موجود و علاقهمندي دو کشور به بسط همکاريهاي تجاري و اقتصادي، حجم مبادلات بازرگاني دو طرف ميتواند بيشتر از ميزان کنوني باشد.
بنابراين گزارش ، پاکستان به تازگي به عضويت کنوانسيون تير درآمده و فرصت هاي جديدي براي افزايش همکاري هاي گمرکات دو کشور در حوزه حمل و نقل بين المللي و ترانزيت کالا فراهم شده است . اجراي پروژه تير ، ايجاد دروازههاي مشترک گمرکي در مرزها، تبادل الکترونيکي اطلاعات و استفاده از ظرفيت هاي کريدور شمال- جنوب جهت کاهش هزينه تجارت و افزايش عمليات گمرکي در مرزهاي دو کشور از ديگر محورهايي بود که در مراسم امضاي تفاهمنامه تبادل الکترونيکي اطلاعات بين گمرکات ايران و پاکستان ميان مسئولان دو کشور بحث و تبادل نظر شد .
منبع: گمرک نيوز
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/21 |
|
|
|
عبور تجارت با اوراسیا از مرز یک میلیارد دلار |
|
|
|
مديرکل امور بينالملل گمرک ايران اعلام
کرد از زمان اجراي توافقنامه اوراسيا تاکنون حجم تجارت خارجي با اين
اتحاديه از مرز يک ميليارد دلار گذشته است. حسين کاخکي در همايش صادرات -
ترانزيت و اوراسيا اظهار کرد: مجموع کشورهاي اوراسيا در حوزه انرژي رتبه
نخست، در گاز رتبه دوم و در توليد برق رتبه چهارم را دارند.
وي تصريح کرد: چشمانداز
بسيار خوبي براي اوراسيا ديده ميشود، بهخصوص اينکه برخي کشورها مانند هند
مذاکراتي براي پيوستن به اين اتحاديه را آغاز کردند و پيشبيني ميشود اين
کشور در آينده اقتصاد دنيا (سال 2025) به اقتصاد دوم دنيا تبديل شود.
کاخکي معتقد است: اکنون فرصت مناسبي براي ايفاي نقش محوري در اوراسيا است و
بايد بتوانيم از ظرفيت مناسب ترانزيت کشور استفاده لازم را داشته باشيم.
کاخکي درباره نقش گمرک در اين موافقتنامه گفت: موضوع تعرفه و ارزشگذاري
کالا در گمرک اهميت ويژهاي دارد؛ در اين زمينه تطبيق تعرفههاي اوراسيا
انجام و ابلاغ شده و همچنين درباره ارزشگذاري قرار است اقداماتي انجام شود
تا صادرات کالا براي صادرکنندگان مقرون به صرفه باشد.
مديرکل امور بينالملل گمرک ايران با
اشاره به قانون موافقتنامه بيان کرد: اين قانون اجازه ميدهد گمرک ايران
بهصورت مستقيم ارزش، تعرفه و اظهارنامه را استعلام کند. کاخکي درباره
تسهيلات گمرکي افزود: گمرک به لحاظ اهميتي که براي اوراسيا قائل است سعي
کرده بيشترين تسهيلات را براي صادرکنندگان اوراسيا قائل شود؛اختصاص مسير
سبز، موافقت با حمل يکسره کالا، پذيرش حداقل اسناد و موافقت با ترخيص نسيه
از جمله اين تسهيلات بوده است. وي افزود: صادرات ايران به اوراسيا از زمان
اجرايي شدن توافقنامه 347 ميليون دلار بوده که حدود 87 ميليون دلار مشمول
تعرفههاي ترجيحي شده؛ همچنين ميزان واردات ايران از اوراسيا 655 ميليون
دلار ثبت شده که حدود 533 ميليون دلار آن مشمول تعرفه ترجيحي شده است.
همچنين يوسف حسيني، عضو کميته دائمي
اتاقهاي بازرگاني اوراسيا در گفتوگو با پايگاه خبري اتاق ايران عنوان
کرده است که بازار اوراسيا فرصت طلايي براي اقتصاد ايران است، ولي بهدليل
عدم توجه صادرکنندگان به کيفيت و استاندارد کالا اين فرصت را از دست خواهيم
داد. او بزرگترين مشکل صادرکنندگان به کشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا را
سيستم لجستيک ايران ميداند. عضو هيات نمايندگان اتاق تبريز، عضويت در
اتحاديه اوراسيا را فرصتي طلايي براي اقتصاد ايران ميداند ولي از کيفيت و
استاندارد کالاهاي صادراتي ابراز گلهمندي ميکند. حسيني معتقد است نبايد
فرصتهاي صادراتي خود را بهدليل کيفيت نامناسب کالا از دست بدهيم. حسيني
افزود: معتقد هستم نبايد تاجر ايراني اعتبار کالاي خود را ارزان بفروشد؛
نتيجه اين رفتار غيرحرفهاي از دست دادن بازارهاي منطقه است.
اگر اين فرصت را از دست بدهيم حتما به
ضرر کل کشور خواهد بود. او دليل اين مساله را عدم توجه صادرکنندههاي
ايراني به کيفيت کالاي صادر شده خود ميداند؛ مشکلي که هيچکس به آن پاسخگو
نيست. حسيني ادامه ميدهد: بايد بخشخصوصي خود در برندسازي محصول کوشا
باشد. به گفته حسيني، بايد دولت با کمک بخشخصوصي بتواند مشکلات حوزه
اوراسيا را برطرف کند وگرنه ما اين بازار را باختهايم. همچنين در روزهاي
گذشته غلامحسين شافعي، رئيس اتاق ايران، روساي اتاقهاي مشترک ايران و
کشورهاي اوراسيا با حضور در بانکمرکزي درباره شرايط تسهيل تجارت با
اوراسيا با عبدالناصر همتي، رئيسکل بانکمرکزي به رايزني پرداختند.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/19 |
|
|
|
آل اسحاق: ظرفیت صادرات ۳۱ میلیارد دلاری به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان را داریم |
|
|
|
يک کارشناس اقتصادي گفت: براي توسعه صادرات بايد صادرات محور باشيم و الزامات آن از جمله کيفيت خوب کالاهاي صادراتي را رعايت کنيم. يحيي آل اسحاق در رابطه با اينکه آيا از ظرفيت دو برابر کردن صادرات
غيرنفتي به کشورهاي همسايه برخورداريم گفت: براساس مطالعات انجام شده
تعاملات تجاري 15 کشور همسايه ايران حدود هزار ميليارد دلار است.
اين
کارشناس اقتصادي بيان داشت: اين کشورها با جمعيتي حدود 500 ميليون نفر
ظرفيت صادراتي بين 200 تا 250 ميليارد دلار براي ايران را فراهم ميکند
بنابراين اگر در جهت تسهيل روابط تجاري و برقراري بيشتر روابط سياسي،
فرهنگي، اجتماعي بپردازيم و مشکل بوروکراسيهاي اداري و حمل و نقل را حل
کنيم ميتوانيم حداقل به ظرفيت 50 ميليارد دلاري صادرات به اين کشورها دست
يابيم.
وي با بيان اينکه سال گذشته 13 ميليارد دلار ارزش کالاهاي
صادراتي ايران به عراق بود، بيان داشت: در9 ماهه ابتداي امسال ميزان
صادرات کالا و خدمات به عراق حدود 9 ميليارد دلار بوده و پيشبيني ميشود
تا پايان سال بتوانيم به ميزان سال گذشته به عراق صادرات داشته باشيم.
آل
اسحاق گفت: زمينه توسعه صادرات به عراق تا 20 ميليارد دلار و صادرات به
کشورهاي افغانستان تا 6 ميليارد دلار و صادرات به کشور پاکستان تا 5
ميليارد دلار ممکن است، اما براي رسيدن به اين اهداف بايد برخي زيرساختهاي
لازم را ساماندهي کرد.
رئيس اتاق مشترک ايران و عراق با تاکيد بر
اينکه دو برابر شدن ظرفيت صادرات به کشورهاي همسايه امري دستيافتني است،
بيان داشت: براي اين کار بايد عوامل لازم را فراهم کرد.
وي گفت:
الگوي توليد بايد صادرات محور باشد و براي توسعه صادرات الزامات صادرات از
جمله کيفيت خوب کالاي صادراتي، خدمات پس از فروش بايد فراهم شود.
آل
اسحاق بيان داشت: در راستاي رسيدن به اهداف صادراتي بايد درونزاي
بروننگر باشيم و با اين نگاه قطعا به ظرفيت 50 ميليارد دلاري صادرات به
کشورهاي همسايه دست خواهيم يافت.
وي با اشاره به اينکه سال گذشته
مجموعه صادرات غيرنفتي 43 ميليارد دلار بوده گفت: رساندن اين رقم به 50
ميليارد دلار اگر علم، باور و عمل يکي شود کار سختي نيست.
اين
کارشناس اقتصادي بيان داشت: متاسفانه در حوزه اقتصاد با روحيه انقلابي وارد
نشدهايم در حالي که با توجه به برخي مولفهها قطعا ميتوان به 100
ميليارد دلار از ظرفيت 250 ميليارد دلاري صادرات به کشورهاي همسايه دست
يافت.
منبع: خبرگزاري دانشجو
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/19 |
|
|
|
همایش مناطق آزاد و ویژه با موضوع صادرات- ترانزیت و اوراسیا برگزار میشود |
|
|
|
در
پي توافقنانه تجاري ايران با اعضاي اتحاديه اقتصادي اوراسيا که به معناي
کاهش قيمت تمام شدهي محصولات توليد شده در دو طرف در بازار مقصد است، به
همت دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه رويدادي دو روزه در جهت آشنايي
بخش خصوصي و تجار با اين موافقتنامه و با همکاري وزارت نيرو، وزارت اقتصاد،
وزارت صمت، وزارت امور خارجه، وزارت راه و سازمان توسعه تجارت، در محل
مرکز همايشهاي بينالمللي صداوسيما در روزهاي 19 و20 بهمن ماه برگزار
خواهد شد.
مضمون اين توافقنامه به اين معناست که اگر کشور ايران ميخواهد کالايي
را به کشورهاي اوراسيا صادر کند با توجه به کاهش پيدا کردن يا فريز شدن
تعرفههاي گمرکي که توسط اتحاديه بر آن کالا اعمال ميشود باعث خواهد شد
قيمت تمام شدهي کالاي ايراني در بازار مقصد پايينتر شده و بتواند با
کالاهاي مشابهي که در آن بازارعرضه ميشوند رقابت بهتري داشته باشد.
مذاکرات اوليه موافقتنامه موقت تجاري بين ايران و کشورهاي عضو اتحاديه
اقتصادي اوراسيا در ديماه سال 1394 شروع و در مجموع هفت دور مذاکره براي
کسب توافق انجام شد. انتظار ميرود پس از خاتمه مدت موافقتنامه و در صورت
اجراي مناسب مفاد مربوطه در تشکيل منطقه آزاد تجاري اوراسيا، زمينه لازم
براي تجارت آزاد ايران در اين اتحاديه فراهم گردد.
زيرا ايجاد فضاي واحد اقتصادي، توسعه بازارهاي مشترک و دستيابي به
حرکت آزاد، ترويج رقابت سالم در بازار مشترک از عمده اهداف تشکيل اتحاديه
اقتصادي اوراسيا است که به تبع آن، امکان استفاده از تعرفههاي تجاري،
فرصتهاي سرمايهگذاري و تسهيل روابط اقتصادي با کشورهاي اتحاديه،
تخفيفهاي تعرفه براي صادرکنندگان به اتحاديه اقتصادي اوراسيا و رقابت
پذيري کالاهاي ايراني و اشتغال را در بر خواهد داشت.
همچنين تقويت و نقش برجسته ايران در کريدور بين المللي حمل و نقل شمال
– جنوب از مزاياي عضويت ايران در اين اتحاديه است. اين همايش دو روزه که
با موضوع بررسي راهکارهاي استفاده بهينه از اين توافق با محوريت ارائه
ظرفيت هاي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور در اين زمينه(19-20 بهمن ماه
جاري) در سالن همايش هاي صداو سيما و با حضور رضا اردکانيان وزير نيرو
مرتضي بانک مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد، رئيس اتاق
ايران، معاونين وزراي اقتصاد و امورخارجه و تني چند از مديران و معاونين
حوزه توليد و اقتصاد آغاز به کار خواهد کرد.
منبع:
55 آنلاين
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/14 |
|
|
|
شرکت وارد کننده کامیونهای دست دوم کیست؟ |
|
|
|
مدير نوسازي، توسعه و برنامهريزي ناوگان عمومي حمل و نقل جادهاي در سازمان راهداري ميگويد: سازمان راهداري هيچ گونه مجوزي نه براي واردات کاميون نه براي اسقاط خودرو در خصوص واردات کاميونهاي زير سه سال ساخت صادر نکرده است. صدراله بمانا همچنين در بخشي از نامهاي که در تاريخ 29 دي ماه به مدير کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت و معدن و تجارت در مورد مجوز ارايه شده توسط دفتر مذکور براي تخليه کشنده هاي وارد شده به کشور نوشته، تاکيد کرده است: «...مجوز صادره از سوي آن دفتر براي شرکت مورد نظر جهت تخليه کشندههاي وارد شده در گمرکات داخل کشور با توجه به عدم صدور مجوز مورد نياز، مورد تاييد اين سازمان نيست و طبعاً با عنايت به وضعيت موجود و شرايط اقتصادي حاضر پيشبيني ميشود اين امر موجب بروز تبعات احتمالي نامناسب گردد. بديهي است در صورت بروز هرگونه رخداد احتمالي آن دفتر محترم (دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت و معدن و تجارت) ميبايست آماده پاسخگويي باشد...»هشدار نسبت به بروز تخلف در نوسازي ناوگان فرسوده باري اين مقام سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي در گفت و گو با خبرنگار اين شبکه خبري نيز عنوان کرده که «مجوزهاي لازم براي واردات کاميونهاي دست دوم با تشخيص و توسط سازمان راهداري صادر ميشود، اما تاکنون سازمان براي واردات کاميون، هيچ مجوزي صادر نکرده است»در اين بين روز پنجم بهمن ماه در مطلبي که در تابناک اقتصادي منتشر شده «دبير کانون کاميونداران» از يک رانت اطلاعاتي پرده برداشته و گفته است: هنوز دستورالعمل نحوه اجراي طرح جايگزيني ناوگان فرسوده از طريق واردات کاميونهاي تا سه سال کارکرده اروپايي يا صفر مدل گذشته، تهيه و تنظيم نشده است عدهاي دلال رفتهاند و از کشورهاي ديگر يک تعداد خودرو را وارد کرده و تا گمرک غرب تهران هم آوردهاند».نکته قابل توجه ديگر اين است که در نامه مدير نوسازي، توسعه و برنامهريزي ناوگان عمومي حمل و نقل جادهاي به مدير کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت و معدن و تجارت از ارايه مجوز اين دفتر به يک شرکت ياد شده اما نامي از آن شرکت ذکر نشده است، به همين دليل به نظر ميرسد با مشخص شدن نام شرکت شايد بتوان پشت پرده واردات اين کاميونها به کشور را برملا کرد.فيلم پيوست نيز مربوط به صف طولاني کاميونهاي دست دوم اروپايي جهت ورود به گمرک غرب تهران بوده که در شبکههاي اجتماعي و گروههاي تلگرامي مربوط به رانندگان و کاميونداران منتشر شده است.
منبع: تين نيوز
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/12 |
|
|
|
افزایش صادرات ایران به اقلیم کردستان عراق |
|
|
|
يحيي آل اسحاق در گفتوگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در مورد وضعيت تجارت با عراق، گفت: مسائل و مشکلات ناشي از ناامنيهاي اخير در عراق بر وضعيت تجارت دو کشور موقتي و گذرا است.
وي با بيان اينکه امنيت يک شاخه اصلي از توسعه اقتصادي است، گفت: اگرچه وضعيت اخير تاثيراتي بر تجارت دو کشور داشته و صادرات ما به جنوب عراق کاهش يافته اما در مقابل صادرات ايران به اقليم کردستان افزايش يافته است و از اين طريق کاهش صادرات جبران شده است.
وي با اشاره به صادرات ايران به عراق در سال 97 اظهار داشت: بايد به اين نکته توجه کرد، بازار عراق يک مسير اتوباني نيست بلکه مسير سنگلاخي است و براي عبور از اين مسير بايدداراي شرايط خاص بود.
آل اسحاق بيان داشت: بازرگانان در مسير صادرات به عراق بايد داراي عزم و اراده جدي باشد و داراي قدرت ريسک پذيري باشند زيرا صادرات به اين کشور به صورت اتوماتيک وار انجام نميشود و قطعا بايد جوانب مختلف کار را در نظر گرفت و براي استمرار تجارت با اين کشور بايد اقتضائات آن را در نظر گرفت.
منبع: گمرک نيوز
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/08 |
|
|
|
جلسه هم اندیشی شورای آموزش انجمن ایران برگزار شد |
|
|
|
به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران، جلسه شوراي آموزش با حضور محمد صادق خانلو رئيس مرکز آموزش ، افسانه فخري، اکبر لشگري، محمد نيک پي و قاسم مقتدايي از اعضاي شوراي آموزش مورخ 8 بهمن ماه در محل انجمن برگزار شد.
در اين نشست در خصوص مسائل ذيل تصميماتي اتخاذ شد:
1- محمد صادق خانلو به عنوان رئيس مرکز آموزش تا تدبير هيئت مديره به عنوان رئيس شوراي آموزش قبول مسئوليت کنند.
2- ابقاء و تغيير اعضاي شوراي آموزش منوط به نظر رئيس هيئت مديره و تصويب آن توسط هيئت مديره باشد.
3- پس از تعيين اعضاي شوراي آموزش مقرر شد مفاد آيين نامه آموزش مورد بررسي اعضاي شوراي آموزش قرار گرفته ، تا نسبت به تغيير و بازبيني آن اقدام شود.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/07 |
|
|
|
تبادل کالا از مرز «سومار» |
|
|
|
به گفته رئيس اتاق بازرگاني کرمانشاه، مبادلات کالا از مرز سومار بعد از
چند ماه وقفه، بهزودي از سر گرفته خواهد شد. کيوان کاشفي با اشاره به
تعطيلي چند ماهه مرز سومار اظهار کرد: اين تعطيلي بهدليل بهانهجويي طرف
عراقي از نوع عملکرد اين مرز و فراهم نبودن برخي زيرساختها و
کموکاستيهاي مرز رخ داد. وي اظهار کرد: طي چند ماه اخير پيگيريهاي
فراواني براي بازگشايي اين مرز صورت گرفت و همزمان با پيگيريها، بخشي از
مشکلات زيرساختي آن نيز مرتفع شد.
رئيس اتاق بازرگاني کرمانشاه با بيان
اينکه از قبل هم قرار بود مبادلات کالا از مرز سومار بعد از تعطيلات کريسمس
از سر گرفته شود اظهار کرد: به زودي امکان مبادله کالا از مرز سومار فراهم
خواهد شد. کاشفي از ظرفيتهاي قابل توجه مرز سومار و صادرات يک ميليارد
دلاري آن در سال گذشته هم ياد کرد که تقريبا معادل صادرات از مرز قديمي
پرويزخان بوده و ادامه داد: اين ميزان صادرات در شرايطي انجام شد که جاده
دسترسي مرز سومار وضعيت خوبي نداشت. وي خاطرنشان کرد: با تکيه به همين
ظرفيتهاي مرز سومار، توانستيم براي رسمي شدن آن پيگيريهاي لازم را در
تمام جلسات و کارگروههاي مربوطه خصوصا در تهران انجام دهيم. عضو هيات
رئيسه اتاق بازرگاني ايران معتقد است، به محض آنکه رسمي شدن مرز سومار از
سمت هر دو کشور به رسميت شناخته شود، برخي دستگاهها همچون حمل و نقل و
پايانهها و گمرک بايد در اين مرز مستقر شوند و وضعيت آن نيز از بازارچه به
مرز رسمي تغيير پيدا کند. کاشفي از آينده خوب اين مرز هم ياد کرد که به
لحاظ شرايط استراتژيک مکاني و فاصله کوتاه با بغداد ميتواند به يکي از
قطبهاي صادرات به عراق تبديل شود. وي معتقد است: مرز سومار همچنين در زمان
رسمي شدن ظرفيت خوبي هم براي تردد مسافر خصوصا در ايامي که پيک سفر به
عراق را داريم خواهد داشت و گذرگاهي براي تردد زوار ميشود.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/05 |
|
|
|
دومین جلسه بخش هوایی برگزار شد |
|
|
|
به گزارش روابط عمومي انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران، دومين جلسه بخش هوايي با حضور افسانه فخري عضو هيئت مديره و رابط بخش و 6نفر از اعضاء مورخ يکم بهمن ماه درمحل انجمن برگزار شد. در ابتداي جلسه موضوع هواپيماي باري مطرح شد كه با توجه به افزايش هزينه ها متاسفانه شرکتها با كمبود بار مواجه هستند. همچنين در اين نشست موضوع عضويت شركتهاي هوايي در انجمن مطرح شد،كه لزوم داشتن پروانه فعاليت از سازمان هواپيمايي كشور از شرائط اساسي و لازم است و شركتها بايد با توجه به اين موضوع و تكميل ساير مدارك نسبت به درخواست عضويت اقدام نمايند.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/03 |
|
|
|
تردد کامیونها در مرز دوغارون به حالت عادی بازگشت |
|
|
|
تردد کاميون ها در
مرز دوغارون ايران با افزايش ساعت کاري دو گمرک مرزي دوغارون ايران و اسلام
قلعه افغانستان روان شد و به حالت عادي خود بازگشت.
مدير اجرايي
منطقه ويژه اقتصادي دوغارون تايباد روز چهارشنبه با بيان اين مطلب افزود: طي چند روز گذشته بارش برف در تايباد و
پايين بودن ظرفيت پذيرش گمرک افغانستان و ناهمخواني آن با ميزان خروجي
کاميون از مرز دوغارون، موجب کندي تردد شده و صف هاي انبوهي از کاميون در
معبر رسمي دوغارون ايجاد شده بود. سيد حسين آقايي افزود: در حال حاضر
ساعت کاري اين دو گمرک از ساعت هفت صبح تا 20 شب ادامه دارد و تا مدت زماني
که نياز باشد اين روال ادامه دارد. وي اظهار داشت: با توجه به افزايش
صادرات و ترانزيت در مرز دوغارون هم اکنون ورود کاميون هاي ترانزيتي به سمت
اين معبر رسمي افزايش يافته که بايد گمرک افغانستان به صورت اساسي پيگير
فراهم کردن زيرساخت هاي لازم در اين بخش باشد. مدير اجرايي منطقه ويژه
اقتصادي دوغارون تايباد گفت: روزانه بيش از 400 دستگاه کاميون ترانزيت از
سمت پايانه مرزي، منطقه ويژه اقتصادي دوغارون و بازارچه مرزي به سمت کشور
افغانستان تردد مي کنند که نبود زيرساخت لازم در گمرک افغانستان، ظرفيت
پذيرش کشور همسايه را به حداقل رسانده است اما طي چند روز گذشته ملاقات هاي
مرزي با مسوولان گمرک افغانستان براي برطرف کردن مشکلات موجود در گمرک
اسلام قلعه افغانستان گرفته است.
آقايي افزود: با روان شدن تردد کاميون هاي حامل بار در مرز دوغارون روز
گذشته افزون بر 500 دستگاه کاميون ترانزيت از اين گذرگاه رسمي به سمت
افغانستان خارج و 250 دستگاه کاميون نيز از سمت افغانستان وارد منطقه ويژه
اقتصادي دوغارون شد. گمرک دوغارون با قدمتي 100 ساله يکي از پنج گمرک
برتر کشور محسوب مي شود و سالانه بيش از يک ميليون تن انواع کالا از سمت
ايران به سمت کشور افغانستان صادر مي شود. در حال حاضر بيش از يک سوم کالاهاي مورد نياز کشور افغانستان از طريق اين معبر وارد مي شود. گمرک دوغارون در فاصله 18 کيلومتري شهر تايباد قرار دارد. تايباد در 225 کيلومتري جنوب شرقي مشهد واقع است.
منبع: خبرگزاري ايرنا
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/02 |
|
|
|
تردد کامیونها در مرز دوغارون به سختی در جریان است |
|
|
|
رييس اداره ترانزيت
اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي گفت: در مرز با
افغانستان و محدوده اسلام قلعه در خاک اين کشور به دليل فقدان امکانات برف
روبي تردد کاميونها به سختي در جريان است.
حميد محمدي
فاز افزود: با توجه به انبوه ناوگان ترانزيتي در مرز دوغارون از امروز مقرر
شد ساعات کار مجموعه مرز ياد شده از هفت صبح تا هشت شب افزايش يابد تا
ترددها آسان و مرز زودتر از کاميونها تخليه شود.
وي ادامه داد: به شرکتهاي حمل و نقل نيز اعلام شد با توجه به معطلي پيش
آمده جهت اعزام ناوگان از مبدا به مرز برنامه ريزي لازم را انجام دهند اما
مطلبي براي بازگشت ناوگان ترانزيتي به محل مبدا بارگيري اعلام نشده است.
رييس اداره ترانزيت اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي
ضمن رد بسته بودن مرز دوغارون - اسلام قلعه طي دو هفته گذشته تصريح کرد: به
دليل بارش کم سابقه برف در منطقه طي هفته گذشته و يخزدگي مرز در قسمت
اسلام قلعه در داخل خاک افغانستان با وجود باز بودن مرز اما امکان تردد
وجود نداشت.
محمدي افزود: مشکل اصلي اين روزهاي اين مرز وجود گل و لاي و يخزدگي
پارکينگ کاميونها در اسلام قلعه افغانستان است و در حال حاضر مرز دوغارون
فعال است و از صبح امروز تا کنون 70 کاميون از مرز تردد کرده اند.
وي اضافه کرد: در حال حاضر تردد در پايانه هاي مرزي سرخس و لطف آباد در
مرز ترکمنستان به دليل فراهم بودن زير ساختهاي لازم براي برف روبي بدون
مشکل در حال انجام است.
محمود امتي روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: جاي بسي
تاسف است که بارش برف هفته پيش، بيش از هزار دستگاه کاميون را در محدوده
مرز و قبل از پاسگاه 17 شهريور متوقف و رانندگان را سرگردان کرده است و در
اين شرايط شوربختانه تعاملي با طرف افغاني در جهت برف روبي و روانسازي
تردد کاميون ها در داخل منطقه ويژه، گمرک و فضاي حد فاصل بين دو کشور در
مرز دوغارون صورت نگرفته است.
وي ادامه داد: در اين بين شاهد اطلاعيه عجيبي از سوي منطقه ويژه دوغارون
بوديم که در آن اعلام شده بود به علت برودت و يخبندان، بارگيري از مبادي
متوقف و کاميونهاي حامل بار به مبدأ بارگيري برگردند.
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي مشهد گفت: از
يک طرف مدعي توسعه تجارت با افغانستان بوده و از طرف ديگر با وجود روزانه
ميليونها تومان عايدي از منطقه ويژه و مرز دوغارون عاجز از مديريت يک
برف و سرما هستيم که به واسطه آن در معابر اين محدوده تردد هم انجام
نميشود.
امتي افزود: با بارش برف اخير باسکولها يخ ميزند، راه بسته ميشود، گل و
لاي مانع تردد در مرز مي شود و تعامل و هماهنگي سازنده با خودمان و طرف
مقابل در افغانستان نداريم از اين رو هزاران کاميون متوقف مي شود و
ميلياردها تومان خسارت بابت توقف و ديرکرد کانتينرهاي کشتيراني و محموله
هاي تجاري نصيب شرکتهاي حمل و نقل مي شود و در نهايت يک نعمت بالفعل يعني
گمرک و پايانه مرزي را به يک نقمت بدل کرده و توصيه به بازگشت کاميونها به
مبدا مي شود.
وي ادامه داد: متاسفيم از اين که مرزي که گنجايش دارد روزانه دو هزار
کاميون از آن تردد کنند و ميتواند تراز تجاري فزايندهاي بيش از دو
ميليارد دلار با کشور افغانستان عايد کشور کند و به يک بازي برد- برد را
رقم بزند به يک مرض کهنه و قديمي بدل شده که اگر به همين وضعيت دل خوش شويم
فرصتها از دست مي رود و همين وضعيت موجود در مرز دوغارون نيز تضعيف مي
شود.
نايب رييس هيات مديره انجمن شرکتهاي حمل و نقل بين المللي خراسان رضوي
گفت: موضوع پايانه مرزي و گمرک دوغارون يکي از مشکلات تکراري است که
هيچگاه ساختاري و اساسي حل نشده و صرفا وقتي کارد به استخوان مي رسد
و هزاران کاميون متوقف و سروصدايي بلند ميشود و رسانه ها پيگيري مي کنند
جنب و جوشي در بين دست اندرکاران ايجاد شده و بعد از رفع موقتي مشکل،
انگيزه ها فروکش ميکند و مشکلات به قوت خودش باقي ميماند.
روزانه سه هزار و 500 مسافر که 90 درصد آنها اتباع افغانستان هستند از
مرز دوغارون رفت و آمد ميکنند و سالانه 1.5 ميليارد دلار صادرات، سه
ميليارد دلار ترانزيت خروجي و 20 ميليون دلار واردات از طريق اين مرز انجام
ميشود.
گمرک دوغارون در 18 کيلومتري تايباد واقع است.
مرکز شهرستان 120 هزار نفري تايباد نيز در 225 کيلومتري جنوب شرقي مشهد قرار دارد. منبع: خبرگزاري ايرنا
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/01 |
|
|
|
سازمان راهداری: مجوز واردات کامیون دست دوم صادر نشده است |
|
|
|
مدير نوسازي، توسعه و برنامهريزي ناوگان
عمومي حملونقل جادهاي در سازمان راهداري شايعات موجود درباره واردات
کاميونهاي دست دوم را رد کرد و گفت: سازمان راهداري هيچ گونه مجوزي نه
براي واردات کاميون نه براي اسقاط خودرو در خصوص واردات کاميونهاي زير سه
سال ساخت صادر نکرده است.
واردات کاميونهاي با
عمر زير سه سال، تنها از طريق دريافت مجوزهاي قانوني لازم براساس بند (ث)
ماده (??) قانون احکام دائمي برنامههاي توسعه کشور، امکانپذير است.
صدراله بمانا در گفتگو با خبرنگار تين نيوز
با اشاره به اين ماده قانوني گفت: بر اساس اين قانون واردات کاميون دست
دوم و با شرايط از پيش تعريف شده آزاد است.
اين مقام مسئول شرط اول واردات کاميون دست
دوم را زير 3 سال ساخت بودن اين کاميونها عنوان کرد و افزود: کاميون وارد
شده بايد خدمات پس از فروش داشته باشد و همچنين استانداردهاي ايمني،
کيفيت و آلايندگي را دارا باشد. همچنين با ورود يک کاميون بايد يک کاميون
با داشتن معاينه فني معتبر از رده خارج و اسقاط شود.
به مانا تصريح کرد و گفت: اين مجوز ها با
تشخيص سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي و توسط خود سازمان صادر مي شود
اما تاکنون سازمان براي واردات کاميون، هيچ مجوزي صادر نکرده است.
وي ادامه داد: واردات فرايندي دارد که اين
فرايندها هنوز نهايي نشده است و ما بايد با هماهنگي نهادهاي ذيربط اين
کاميون ها را وارد کنيم. دستگاه هاي ذي ربط شامل سازمان ملي استاندارد براي
مشخص کردن استاندارد، سازمان محيط زيست براي الايندگي و وزارت صنعت معدن
تجارت براي بحث خدمات پس از فروش. اين سه نهاد بايد تاييد کنند تا ما
بتوانيم مجوز ورود کاميونها را صادر کنيم. تا کنون نظرات کامل اين دستگاه
ها را نگرفتيم و زماني که گرفتيم مجوزها را صادر ميکنيم.
بمانا در خصوص شرايط ديگري که
براي ورود اين کاميون ها تعريف شده است گفت: اين کاميون ها بايد اروپايي،
ژاپني يا متعلق به کره جنوبي باشد. در مرحله اول واردات کاميون نبايد زير
18 تن باشد و به تبع آن کاميوني که اسقاط مي شوند نيز نبايد زير 15 تن
باشد.
وي در خصوص ارگان ها و افرادي که
مي توانند واردات اين کاميون ها را انجام دهند گفت: کارخانههاي توليد
داخل خودرو سنگين به تعداد 1000 دستگاه،شرکت هاي حمل و نقل به تعداد 100
دستگاه،سرمايه گذاران بخش حمل و نقل به تعداد 50 دستگاه و صاحبان خودروهاي
فرسوده که کاميون به نامشان است تا تعداد 10 کاميون مي توانند وارد کنند
به شرطي که داراي کارت بازرگاني باشند. اگر 80 درصد از اين سفارشات را
انجام دهند مجوز براي مرحله دوم نيز صادر مي شود.
وي گفت: در مراحل سفارش نيز بعد
از تاييد سازمان راهداري بايد مراحل ثبت سفارش انجام شود. زماني که مراحل
ترخيص کاميون از گمرگ به اتمام رسيد نيز بايد مجوزي را براي اسقاط خودرو از
سازمان دريافت کنند که وارد کننده به ميزان ظرفيت مورد نياز اسقاط کرده يا
نه.
وي افزود: زماني که اين تاييديه
سازمان راهداري به گمرک داده شد، گمرک ميتواند کاميون را ترخيص کند که در
اين مورد تاکنون نه مجوز ورود صادر شده و نه بحث اسقاط مطرح بوده است.
وي در خصوص تفاوتهاي اين طرح با
بقيه طرحها گفت: اگر هر فردي خودرو يا کاميوني را اسقاط کرده بايد در قالب
همان طرح کارهايش انجام دهد. اين طرح وضعيتش مشخص است و شرايطش نيز تفاوت
دارد.
وي افزود: اين طرح بر اساس بند ث ماده 30
قانون احکام دائمي است که براي مثال در آن مشخص شده است که کاميون در زمان
اسقاط بايد داراي معاينه فني معتبر باشد و قبلا در جادههاي کشور فعاليت
داشته باشد.
او گفت: افرادي سودجو هستند که کاميون هاي
ترانزيتي را از ارمنستان، ترکيه و کشورهاي ديگر ميآورند مي گويند
کاميونهايي است که توسط سازمان وارد شده است اما سازمان راهداري تاکنون
هيچ گونه مجوزي براي کاميون دست دوم صادر نکرده است.
منبع: تين نيوز
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/01 |
|
|
|
فعالیت تجاری در گمرک مهران بدون مشکل جریان دارد |
|
|
|
مديرکل گمرک استان ايلام گفت: فعاليت تجاري در پايانه مرزي شهرستان مهران بدون هيچ مشکلي در حال انجام است.
روح الله غلامي مديرکل گمرک استان ايلام گفت: تردد کاميونهاي تجاري در هر دو سمت پايانه تجاري شهيد سليماني بدون هيچ مشکلي در حال انجام است.
او افزود: کاميونهاي طرف ايراني با خالي کردن بار خود، اجناس را تحويل کاميونهاي عراقي مستقر در آن سوي مرز ميدهند و اين روند همچون گذشته انجام ميگيرد.
مديرکل گمرک ايلام يادآور شد: روز شنبه وقفهاي در روند تبادل کالا در پايانه تجاري مرز شهيد سليماني ايجاد شد که با برطرف شدن اين مشکل از روز گذشته فعاليت تجاري بدون وقفه در اين نقطه مرزي جريان دارد.
غلامي اضافه کرد: هم اکنون حجم تبادل کالا در اين پايانه تجاري مطلوب است و بازرگانان و تجار ايراني و عراقي مشکلي براي مراودات تجاري خود در اين پايانه مرزي ندارند.
منبع: گمرک نيوز
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1398/11/01 |
|
|
|
معطل ماندن کامیون های حامل بار در مرز دوغارون |
|
|
|
هزار دستگاه كاميون هم اکنون
در گذرگاه مرزي دوغارون توقف كرده اند تا در صورت مساعدت طرف افغانستاني از
مرز ايران خارج شده و وارد كشور همسايه شوند. فرماندار تايباد شهرستان گفت: معطلي اين خودروهاي باربري در مرز دوغارون ناشي از بارش برف در مرز افغانستان و نبود زيرساخت لازم براي پذيرش كاميون هاي ترانزيتي و صادراتي در گمرك افغانستان است.
محسن سياح به فعاليت10 واحد باسكول در گمرك منطقه ويژه اقتصادي و نيز
بازارچه مرزي دوغارون در خاك ايران براي تسهيل و شتاب در اعزام كاميون هاي
ترانزيتي و صادراتي اشاره كرد و گفت: اين در حالي است كه گمرك افغانستان در
آن سوي مرز فقط يك دستگاه باسكول در اختيار دارد و همين امر باعث معطلي
كاميون ها پشت مرز شده است.
وي افزود: در مذاكراتي با مسئولان گمرك افغانستان به منظور افزايش
فعاليت در اين گذرگاه مرزي ، زمان كاري گمرك دوغارون از ساعت هفت تا هشت
شب افزايش يافته است.
سياح همچنين به سابقه 100 سال فعاليت گمرك دوغارون در مرز ايران و
افغانستان اشاره كرد و گفت: روزانه سه هزار و 500 مسافر كه 90 درصدشان
اتباع افغانستان هستند از اين مرز فت و آمد مي كنند. همچنين سالانه يک و
نيم ميليارد دلار صادرات ، سه ميليارد دلار ترانزيت خروجي و 20 ميليون دلار
واردات از طريق مرز دوغارون صورت مي گيرد.
گمرك دوغارون در فاصله 18 كيلومتري تايباد قرار دارد.
منبع: خبرگزاري صدا و سيما
|
|
|
|
|
|
|
|
|