آرشیو اخبار
.
1399/11/25
انتخاب مجدد نماینده جمهوری اسلامی ایران در شورای اجرایی تیر سازمان ملل
درهفتاد و چهارمين  نشست کميته اداري کنوانسيون تير در ژنو سوييس، نماينده گمرک جمهوري اسلامي ايران در رقابتي فشرده مجددا توسط اعضا انتخاب شد.

 مصطفي آيتي، با حضور رقباي منطقه اي، و با تلاش و همکاري مجدانه  گمرک جمهوري اسلامي ايران، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگاني  ايران براي سومين دور متوالي با اجماع  اعضاي کنوانسيون تير، به عنوان عضو شوراي اجرايي تير سازمان ملل انتخاب شد.

کنوانسيون تير يکي از مهمترين ابزارهاي بين المللي درخصوص حمل و نقل و ترانزيت بين المللي کالا در بين کشورهاي عضو با پوشش بيمه بين المللي تير بوده و نقش بسيار مهمي در توسعه ترانزيت و تجارت در سطح بين المللي دارد، اين کنوانسيون داراي 76 عضو از جمله اقتصادهاي بزرگ جهان همچون چين، اتحاديه اروپا، امريکا،هند، روسيه،...است.

شوراي اجرايي تير مهمترين بازوي تصميم گيري کنوانسيون تيرسازمان ملل متحد، متشکل از 9 نفر از خبرگان کشورهاي عضو که با اجماع آرا، براي يک دوره 2 ساله انتخاب مي شوند. جمهوري اسلامي ايران پس از 46 سال عضويت در اين کنوانسيون در سال 95 براي اولين با انتخاب مصطفي آيتي به عضويت اين شورا درآمد و با توجه به‌ حضور موثر و فعال، براي سومين بار متوالي به همراه نمايندگان اتحاديه اروپا، اتريش،هلند، ايتاليا، روسيه، ترکيه و آذربايجان و ازبکستان موفق به کسب آرا اعضا کنوانسيون شد.

منبع: گمرک نيوز
1399/11/25
نشست مرزی مدیران بین الملل گمرکات ایران و آذربایجان در مرز آستارا
به دعوت دفتر همکاري هاي بين الملل گمرک کشورمان بمنظور بررسي مسائل و مشکلات موجود مرزي و اتخاذ تصميمات لازم نشست مرزي در گمرک آستارا کشورمان با حضور مديران امور بين الملل و مديران کل گمرکات آستارا، اردبيل، جلفا، بيله سوار و نمايندگان سازمانهاي دامپزشکي ايران  و‌ آذربايجان برگزار گرديد.

در اين نشست مرزي با توجه به درخواست ترانزيت دام زنده و طيور از مبدا جمهوري آذربايجان به مقصد جمهوري خودمختار نخجوان و بالعکس مورد بررسي کارشناسي قرار گرفته و با توجه به مبادله گواهي هاي تخصصي قرنطينه بين سازمانهاي دامپزشکي دو کشور ترانزيت دام زنده با رعايت پروتکل هاي بهداشتي صورت پذيرفته و در خصوص ترانزيت طيور در شرايط عادي و عاري از بيماري‌هاي شايع پرندگان ترانزيت صادر و در شرايط شيوع بيماري با اعلام سازمانهاي دامپزشکي متوقف شود.

در اين نشست مرزي با توجه به ترافيک کاميونهاي خروجي در مرز آستارا در خواست پذيرش بيشتر کاميونها در مرزهاي مشترک از طرف هيئت ايراني در خواست گرديد و مقرر شد گمرک جمهوري آذربايجان در اسرع وقت موضوع را با نظر مثبت  مورد بررسي و ‌اقدام قرار دهد. همچنين مديران گمرکات مرزي آستارا و بيله سوار آذربايجان در اسرع وقت با تشکيل جلسات مرزي،  راهکارهاي تسهيل تردد کاميونهاي ترانزيتي و صادراتي و کاهش مدت توقف در مرز را فراهم نمايند.
در اين ملاقات مرزي پيشنهاد ايجاد دروازه مشترک مجازي در گمرک بيله سوار مطرح گرديد که با توجه به اقدامات مقدماتي انجام شده طرفين در خصوص تبادل اطلاعات از اين پيشنهاد حمايت خود را اعلام کردند.

در اين ديدار مرزي با توجه به خاتمه جنگ قره باغ آمادگي گمرک کشورمان براي مشارکت در بازسازي قره باغ اعلام گرديد در اين راستا پيشنهاد بازگشايي مرز خدا آفرين از طرف هييت ايراني مطرح شد که مراتب مورد حمايت گمرک جمهوري آذربايجان قرار گرفت.
لازم به ذکر است سرپرستي هيئت ايراني را مهندس کاخکي مديرکل دفتر همکاري هاي بين الملل گمرک کشورمان و سرپرستي هيئت آذري را دلاور فرض علي اف مدير همکاري هاي بين الملل کشورمان بر عهده داشتند .

منبع: گمرک نيوز
1399/11/25
دیدار و گفت گوی دو جانبه سفیر جمهوری قرقیزستان در تهران با رئیس کل گمرک ایران
 سفير جمهوري قرقيزستان در تهران با رئيس کل گمرک ايران ديدار و گفت و گو کرد .

در اين نشست دو جانبه دکتر مير اشرفي حجم تجارت دو جانبه را بسيار کم عنوان و بر بررسي و افزايش راهکارهاي  دو جانبه تاکيد کرد ‌و با توجه به جاذبه هاي گردشگري دو کشور بر برنامه ريزي جهت افزايش حجم تردد مسافرين خروجي پس از پايان همه گيري ويروس کرونا تاکيد کرد و در اين راستا پيشنهاد لغو رواديد دو کشور به سفير قرقيزستان ارايه شد .

همچنين به منظور تسهيل در ترانزيت دو جانبه بين دو کشور اجراي تير الکترونيک مطرح و از رييس گمرک قرقيزستان براي سفر به ايران دعوت بعمل آمد.

آواز بيک عبدالرزاق اف؛ سفير قرقيزستان در ايران نيز ضمن قدرداني از برگزاري اين جلسه از پيشنهادات ارايه شده از سوي رئيس کل گمرک ايران قدرداني نمود و ضمن استقبال از پيشنهاد ارايه شده قول داد اين پيشنهاد را در دستور کار قرار داده و در اسرع وقت به دولت متبوعش انتقال خواهد داد .

عبدالرزاق اف با توجه به در پيش بودن سفر يک هيئت بلند پايه از شرکت‌هاي حمل ‌نقل قرقيزستان به ايران بمنظور ديدار با مقامات وزارت راه وشهرسازي در خواست نمود هماهنگي هاي لازم براي ديدار با بخش هاي مرتبط در گمرک ايران نيز انجام پذيرد.
در اين ديدار سرکنسول قرقيزستان در ايران و مهندس کاخکي مدير کل دفتر همکاري هاي بين الملل کشورمان نيز حضور داشتند.

منبع: گمرک نيوز
1399/11/18
امکان تردد ناوگان و راننده ایرانی به گرجستان فراهم شد

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان حمل و نقل جاده‌اي، گفت: طبق تفاهم دو کشور ايران و گرجستان، امکان ورود و تردد ناوگان و راننده ايراني به گرجستان فراهم شد.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان حمل و نقل جاده‌اي، گفت: طبق تفاهم دو کشور ايران و گرجستان، امکان ورود و تردد ناوگان و راننده ايراني به گرجستان فراهم شد.

‌هدايتي با اشاره به اينکه پس از شيوع ويروس کرونا در جهان، ناوگان حمل و نقل بين‌المللي ايران براي حمل کالا به مقصد کشورهاي ديگر، با مشکلات زيادي روبرو شد، افزود: دولت گرجستان هم در اين مدت براي ورود ناوگان و راننده ايراني به آن کشور از اسفندماه سال گذشته محدوديت‌هايي ايجاد کرد.

وي ادامه داد: اين محدوديت در تردد ناوگان ايراني به گرجستان در سال گذشته، مشکلات زيادي براي شرکت‌هاي حمل و نقل بين المللي ايراني و 20 هزار کاميون ايراني فعال در مسير کريدور (دالان) ياد شده ايجاد کرده بود.

مدير کل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي افزود: مکاتبات و رايزني‌هاي متعددي با همکاري وزارت امور خارجه و سفير جمهوري اسلامي ايران در تفليس انجام شد که نتيجه آن برگزاري نشست مجازي با مقامات کشور گرجستان در روز دوشنبه اين هفته بود.

وي ادامه داد: در مذاکرات مسوولان دو کشور و با توجه به عزم و اراده دو طرف براي همکاري، اين محدوديت برطرف شد و از روز سه‌شنبه 13 بهمن، امکان تردد ناوگان دوطرف به قلمروي سرزميني يکديگر و ترانزيت دو جانبه ميسر شد.

منبع: خبرگزاري صدا وسيما

1399/11/18
بررسی آخرین وضعیت حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و آذربایجان

مقرر شد دو طرف در جهت ارتقاي حمل و نقل جاده‌اي مشکلات موجود به ويژه در زمينه توسعه زيرساخت ها و پل هاي ارتباطي بين دو کشور‌ را بررسي و در اسرع وقت راهکارهاي مناسبي براي حل و فصل مسائل باقيمانده ارائه نمايند .
سفير جمهوري آذربايجان با معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي براي بررسي آخرين وضعيت حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان و اتخاذ راهکارهاي توسعه و فعال‌سازي کريدورهاي حمل و نقل بين‌المللي ، در محل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ديدار کرد .

عبدالهاشم حسن نيا معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان با ابراز خوشامدگويي به سفير و همراهان ايشان ، به سوابق طولاني و روابط مناسب حمل و نقلي دو کشور به ويژه در بخش حمل و نقل جاده‌اي اشاره کرد و اظهار داشت : همکاري‌هاي فيمابين دو کشور حتي در دوران اپيدمي بيماري کرونا قطع نشد و دو کشور همواره نهايت سعي خود را براي توسعه همکاريهاي حمل و نقلي به عمل آوردند .

بنياد حسين اف سفير جمهوري آذربايجان در تهران نيز ضمن اشاره به سوابق همکاري هاي دو کشور در حمل و نقل جاده‌اي و ابراز خرسندي از برگزاري نشست‌هاي متعدد براي حل مسائل و مشکلات ناوگان دو کشور گفت : با توجه به پتانسيل ايجاد شده در منطقه ، توسعه همکاري‌هاي حمل و نقلي ضرورت بيشتري دارد و ابراز اميدواري کرد با همکاري‌هاي فيمابين مشکلات ناوگان ناشي از بروکراسي وتشريفات اداري در پايانه مرزي دو طرف کاهش يابد .

در خاتمه مقرر شد دو طرف در جهت ارتقاي حمل و نقل جاده‌اي مشکلات موجود به ويژه در زمينه توسعه زيرساخت ها و پل هاي ارتباطي بين دوکشور‌ را بررسي و در اسرع وقت راهکارهاي مناسبي براي حل و فصل مسائل باقيمانده ارائه نمايند .

گفتني است ، در اين نشست ، جواد هدايتي مديرکل دفتر ترانزيت و حمل ونقل بين المللي نيز آخرين وضعيت مناسبات حمل ونقل جاده اي بين دو کشور را تشريح کرد .

منبع: پرتال حمل و نقل

1399/11/15
کشف محموله بزرگ تریاک در گمرک میلک/کشف 320آمپول بیهوشی در محموله صادراتی در گمرک بازرگان
 سخنگوي گمرک:گمرک در دو روز گذشته موفق به کشف 296کيلوگرم ترياک در ميلک، 1.7کيلو در آستارا  و 320 آمپول بيهوشي در بازرگان شد.


سخنگوي گمرک در خصوص کشف آمپول هاي بيهوشي اظهار داشت:مأموران گمرک بازرگان موفق به کشف بيش از 320 عدد آمپول قاچاق از يک کاميون حامل کالاي صادراتي قبل از خروج از کشور شوند.

وي افزود: اين محموله هنگامي کشف شد که مأموران گمرک بازرگان کاميون حامل "پلي وينيل کلريد" صادراتي با پلمپ سالم را از درب خروج صادرات براي کنترل مضاعف به واحد "ايکس‌ري" ارجاع دادند و در عين حال از سگ‌هاي موادياب براي کنترل محموله استفاده کردند که در نتيجه تعداد 320 عدد آمپول "کتامين" 10 درصد 5 ميلي‌گرمي ساخت ايران که در اسناد مربوط به کالا ذکر نشده بود توسط واحد مربيان سگ‌هاي موادياب  کشف شد.

دبير شوراي اطلاع رساني گمرک تصريح کرد:  بررسي‌هاي انجام شده نشان داد که سيم پلمپ چادر اين کاميون بريده شده بود.

??کشف بزرگترين محموله ترياک در گمرک ميلک

سخنگوي گمرک گفت:محموله ديگري نيز در مرزرافغانستان و ايران در استان  سيستان و  بلوچستان از کاميون ورودي از افغانستان توسط پرسنل گمرک ميلک کشف شد که بزرگترين کشف مواد مخدر در اين استان توسط گمرک در سالهاي اخير به شمار مي رود.

لطيفي افزود: اين محموله ها که در دو طرف کفي و در پشت جعبه هاي فلزي، و در کانال هاي جوشکاري شده جاساز شده بود بعد از ظهر امروز 12بهمن ماه، با هوشياري پرسنل گمرک، با جدا سازي کاميون و با هماهنگي دادستان شهرستان "هيرمند" استان سيستان و بلوچستان، توسط کارکنان حراست و  مربيان سگ هاي مواد ياب ،با دستگاه برش، موادهاي جاسازي شده، تخليه و 296 بسته يک کيلوگرمي مواد مخدر از نوع "ترياک" ، کشف شد و طي صورتجلسه اي تحويل مقام قضايي براي انجام مراحل قضايي شد، اين حجم کشف مداد مخدر، در اين استان، توسط گمرک بي سابقه بوده است.
دبير شوراي اطلاع رساني گمرک تاکيد کرد: فقدان دستگاه ايکس ري در گمرک ميلک، کم تعداد بودن سگ هاي مواد ياب، لزوم تقويت زيرساخت هاي گمرکات ورودي و خروجي، نيازهاي مهم گمرکات به ويژه گمرک ميلک براي مبارزه با پديده قاچاق است که بايد مورد توجه همه مسئولان قرار گيرد.

 
کشف 1.7کيلوگرم ترياک در آستارا
لطيفي در ادامه گفت :در استان گيلان و در گمرک مرزي "آستارا" نيز ظهر امروز  با هوشياري پرسنل  حراست و واحد مربيان سگ هاي مواد ياب ، يک کيلو و 700گرم ترياک که در ظروف 1.5ليتري،نيم ليتري و سه قطعه کلوخي شکل جاسازي شده بود کشف و تحويل مقامات قضايي شد.
لطيفي در پايان ابراز اميدواري کرد تا ستاد مبارزه با مواد مخدر با اجراي کامل مفاد تفاهم نامه مشترک با گمرک، گمرک جمهوري اسلامي ايران را به عنوان گمرک اول مبارزه با مواد مخدر دنيا، مانند هميشه ياري کند.

منبع: گمرک نيوز
1399/11/12
آخرین وضعیت مرزهای کشور و کامیون‌های منتظر

مديرکل ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي از کاهش کاميون‌هاي منتظر در پايانه‌هاي مرزي از 6300 دستگاه تا حدود 1700 دستگاه در روز خبر داد و گفت: متوسط انتظار اين کاميون‌ها در نقاط مرزي مختلف از حدود يک ماه به چهار روز رسيده است.

جواد هدايتي  اظهار کرد: در حال حاضر  تقريبا همه مرزهاي ايران باز شده و تردد کاميون‌ها و مبادلات تجاري در آن‌ها برقرار شده است، تنها مرزهاي اينچه برون و باجگيران ترکمنستان باقي مانده است و ديگر مرزهاي اين کشور نيز باز هستند.

وي افزود: برخي از مرزهاي کشور عملکردشان از نظر ميزان تردد، نوع و تنوع تجارت و توقف هايي که آنجا داشتيم با مشکلاتي مواجه بودند. بنابراين روي آن ها متمرکز شديم و جلسات متعددي با استان ها داشتيم.

مديرکل ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ادامه داد: نهايتا با اجراي برخي برنامه‌هاي عملياتي در مرزهاي مهم کشور ظرفيت عبور و مرور در آن ها را افزايش داديم و محدوده مرزي ساماندهي مناسبي پيدا کرد کنيم. 25 درصد از مرزهاي کشور از همين جهت براي کشور از بقيه مرزها مهمتر هستند که حدود 70 درصد از کل تردد و تجارت زميني از آن ها عبور مي کند.

کاهش توقف کاميون‌ها در پايانه‌هاي مرزي

هدايتي با اشاره به اينکه پيش از اين کاميون‌هاي بسياري در پايانه‌هاي مرزي مختلف به دلايل گوناگون منتظر مي‌ماندند، خاطرنشان کرد: طي ماه هاي گذشته بعضا تا 6300 دستگاه کاميون در روز پشت مرزها معطل مي شدند و متوقف بودند که بخشي از آن به دليل رفتار کشور متقابل، کرونا و محدوديت هايي اختصاصي در هر کشور مانند ساعات کاري پايانه هاي مرزي آن ها مربوط بود.

وي گفت: در  حال حاضر و با پذيرش مسئوليت مديريت پايانه هاي مرزي ضمن هماهنگي بيشتر در بين دستگاه هاي متولي مستقر در مرز که هر يک از نظر اداري مستقلا به فعاليت مي پردازند، توانستيم اين ميزان انتظار کاميون‌ها و کاميون‌داران را در نقاط مرزي مختلف کاهش دهيم و به حدود 1700 دستگاه برسانيم که البته اين عدد نيز مورد قبول نيست و بايد به روزي برسيم که هيچ کاميوني در مرزهاي کشور معطل نماند.

مديرکل ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با بيان اينکه يکي ديگر از دلايل معطل شدن کاميون داران در مرزها مدارک و اسناد اداري و گذر زمان طولاني براي تکميل آن هاست، اظهار کرد: متوسط توقف هاي موجود در مرزها را نمي توان به راحتي محاسبه کرد چرا که عملکرد مرزهاي مختلف فصلي است. به عنوان مثال در مرز آستارا تا ژانويه به دليل محصولات کشاورزي در دوره يکماهه توقف هاي بسياري به دليل تراکم بالاي کاميون هاي حامل محصولات صادراني ثبت مي شد اما ممکن همين مرز در شرايط کنوني در پيک قرار نداشته باشد. مثال ديگر اينکه در خرداد ماه در مرز دوغارون 3500 دستگاه کاميون حامل فرآوردهاي نفتي و مواد خطرناک در روز داشتيم که خوشبتانه مشکل آن ها حل شد. با اين وجود متوسط انتظار در ايام پيک تا يک ماه هم  افزايش پيدا کرده است اما در حال حاضر اگر کاميون با مشکل اسنادي مواجه نباشد نهايتا تا حدود چهار روز مي تواند از مرز عبور کند.

منبع: خبرگزاري ايسنا

1399/11/12
امضای پیش‌نویس توافق‌نامه ترابری ۱ میلیون تن بار بین ایران وترکیه
وزارت حمل‌ونقل و زيرساخت ترکيه طي اطلاعيه‌اي عنوان کرد که نمايندگان راه آهن ترکيه و ايران 12 و 13 ژانويه در آنکارا گردهم آمدند و در اين چارچوب پيش‌نويس توافق‌نامه براي آغاز دوره‌اي جديد در حمل و نقل ريلي ميان دو کشور امضا شد.

در اين اطلاعيه آمده است: ترکيه و ايران به‌رغم دوره شيوع ويروس کوويد -19 در سال 2020 با بهره برداري از 3 قطار در روز، موفق شدند 564 هزار تن بار جابجا کنند. راه اندازي دو برابر با ظرفيت 50 واگن از طريق درياچه وان نقش مؤثري در افزايش حجم ترابري داشته است.

وزارت حمل‌ونقل و زيرساخت ترکيه تاکيد کرد: در اين راستا کليه تدابير لازم براي ارتقاي حجم حمل و نقل ميان ترکيه و ايران به يک ميليون تن در چشم انداز سال 2021 اتخاذ شده است.

منبع: خبرگزاري مهر

1399/11/12
بیش از ۲۴۰ هزار تن کالا از مرز بازرگان وارد کشور شد
مديرکل گمرک بازرگان گفت: از ابتداي سال‌جاري تاکنون، 240 هزار و 182 تن کالا از اين مرز وارد کشور شده که البته به علت شيوع کرونا، 44 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

مجتبي بازگير اظهار داشت: ارزش کالاهاي وارد شده به کشور از طريق اين مرز از ابتداي سال‌جاري نيز به 330 ميليون و 867 هزار دلار رسيد که 38 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

وي افزود: انواع ماشين‌آلات صنعتي، مصنوعات از چدن و آهن يا فولاد، آلومينيوم، وسايل نقيله زميني، عصاره رنگ و مرکب، اسکلت فلزي، انواع چسب، انواع رنگ، سنگ فلز جوش، خاکستر، کائوچو و اشياي ساخته شده از آن و انواع پارچه از طريق مرز بازرگان وارد کشور شد.

مدير کل گمرک بازرگان ادامه داد: تعداد اظهارنامه‌هاي صادر شده از اين گمرک نيز، هشت هزار و 228 مورد بود که نسبت به سال پيش از آن، 34 درصد کاهش داشت.

حدود يک چهارم از کل پايانه‌هاي مرزي کشور در آذربايجان‌غربي قرار دارد و اين استان داراي پنج پايانه مرزي شامل بازرگان ماکو، رازي خوي و سرو اروميه در مرز ترکيه، صنم بلاغي پلدشت در مرز نخجوان و تمرچين پيرانشهر در مرز عراق است.

گمرک بازرگان يکي از مبادي سه‌گانه تجارت مرزي ايران و ترکيه به شمار مي‌رود که به صورت شبانه‌روزي در شمال آذربايجان‌غربي فعال است؛ اين مرز که دروازه ورود ايران به کشورهاي اروپايي به شمار مي‌رود، در فاصله يک کيلومتري شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربايجان‌غربي قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال 1305 شمسي راه‌اندازي شد و تنها مرز 24 ساعته و بين‌المللي مابين ايران و ترکيه است.

آذربايجان‌غربي 967 کيلومتر مرز مشترک با ترکيه، عراق و نخجوان دارد.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1399/11/12
هرمزگان شاهراه ترانزیت کشور
داريوش اماني، قائم مقام سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور در جريان سفر خود به هرمزگان گفت: به رغم تحريم‌هاي ظالمانه و محدوديت‌هايي که شيوع کرونا در کشور ايجاد کرده است، فعاليت ناوگان حمل و نقل حدود 6 درصد رشد داشته است و در وضعيت مناسبي قرار داريم.

اماني با بيان اينکه هرمزگان شاهراه ترانزيت کشور است، افزود: دولت به استان هرمزگان نگاه ويژه‌اي دارد و سرمايه گذاري‌هاي زيادي براي توسعه اين استان انجام مي‌شود.

او گفت:توزيع عادلانه بار در بندرعباس به خوبي مديريت شده و همين موضوع سبب افزايش رضايت رانندگان شده است.

اماني با بيان اينکه پايانه بار بندرعباس يکي از پايانه‌هاي استراتژيک و مهم سازمان راهداري کشور است، افزود: پيگيري مشکلات بيمه‌اي رانندگان و رفع نواقص زير ساختي شهرک حمل و نقل بندرعباس بايد در دستور کار قرار بگيرد.

قائم مقام سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور با سفر به استان هرمزگان از پايانه بار بندرعباس، شهرک حمل و نقل و بندرشهيد رجايي بازديد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

1399/11/11
یادداشت رئیس هیت مدیره انجمن ایران؛حمل و نقل هوائی یک اضطرار است نه تجمل!!!
با درود،
همانطور که استحضار داريد لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده بيش از 10 سال در چنبره رفت و برگشت به صحن و کميسيون ها ميگويند که در آخر دي ماه به تصويب رسيده، و ابلاغ خواهد شد، شايد ابلاغ آن هم 10 سال زمانبر باشد، الله و اعلم...
موردي از اصلاحات معافيت بخش هائي از کسب و کارها بوده، از جمله معافيت بخش حمل ونقل جاده اي بين المللي.
بجز تشکر که کاري نميتوانيم داشته باشيم. سپاس. سپاس.سپاس
ولي موردي در اين بخش از معافيت شقوق حمل و نقل نظرم را جلب کرد که واقعا متحير شدم !!
 ابتدا به عرض برسانم که کليه شقوق حمل و نقل در 27 کشور اروپائي از پرداخت VAT معاف ميباشند، و منتي به سر ما ندارد، ثانيا موردي نظرم را جلب کرد، و آن حذف معافيت حمل و نقل هوائي از مجموع سرويسهاي حمل و نقل بين المللي ميباشد و آقايان پروفسور در کميسيون مربوطه علت آن را حمل و نقل لوکس تلقي فرموده اند!!!
ما که در اين کميسيون ها جائي نداريم ولي نماينده وزارت متبوع ما هم عقلش به اين مورد قد نداده که حمل و نقل هوائي يک اضطرار است  نه تجمل!!!
امروز ميخواهيد يک قطعه ضروري را بدليل عدم توقف يک مجموعه بزرگ کشور سريع وارد کشور کنيد؟ واکسن مي خواهيد به کشور وارد کنيد، بجز راه هوائي گزينه ديگري داريد؟؟
اين حمل و نقل لوکس است؟؟
آقايان آزموده اند که هواپيما سه کلاس
-FIRST
-BUSINESS
-ECONOMY
دارد، ولي بار را در دالان بي نور و بي فرش و پرده بارگيري مي کنند وبا آبميوه
و...‌ هم از ايشان پذيرائي به عمل نمي آيد.
چطور اين علما تشخيص حمل و نقل لوکس داده اند؟ و چطور نماينده وزارت متبوع که در جلسه حتما حاضر بوده ، اعتراضي نکرده، باز هم الله و اعلم..
10 سال ديگر هم دنبال اصلاح قانون مي‌دويم. مطمئنا به عمر من وفا نميکند،
اي جوان ها بعد از ما نگوئيد که ما نگفتيم.... آخه به کي بگيم؟؟

جواد سمساريلر
رئيس هيئت مديره انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران
1399/11/08
دیدار سفیر جمهوری قرقیزستان با رئیس سازمان راهداری

پتانسيل و ظرفيت هاي خوبي در زمينه توسعه روابط حمل و نقل جاده اي و ترانزيتي ميان دو کشور وجود دارد که اميد است با تلاش و همکاري هاي بيشتر ، از شرايط حال حاضر که به واسطه وجود برخي محدوديت ها در مسيرهاي ارتباطي ، مشکلاتي براي تردد ناوگان دو کشور ايجاد شده است، با موفقيت و سلامت پشت سر گذاشته و مجدداً شاهد افزايش ميزان تردد در حوزه حمل و نقل جاده اي باشيم .
سفير جمهوري قرقيزستان با معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ، به منظور بررسي راهکارهاي توسعه حمل و نقل جاده اي و موضوعات مرتبط با فعالسازي کريدورهاي حمل و نقلي عبوري از دو کشور ، در روز دوشنبه ? بهمن ماه سالجاري در محل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ، ديدار کرد .

در اين جلسه عبدالهاشم حسن نيا معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان ، با ابراز خوشامدگويي به جناب سفير و همراهان ايشان ، به سوابق طولاني و همکاري هاي متقابل دو کشور به ويژه در بخش حمل و نقل جادهاي اشاره کرد .

رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در اين خصوص اظهار داشت : پتانسيل و ظرفيت هاي خوبي در زمينه توسعه روابط حمل و نقل جاده اي و ترانزيتي ميان دو کشور وجود دارد که اميد است با تلاش و همکاري هاي بيشتر ، از شرايط حال حاضر که به واسطه وجود برخي محدوديت ها در مسيرهاي ارتباطي ، مشکلاتي براي تردد ناوگان دو کشور ايجاد شده است، با موفقيت و سلامت پشت سر گذاشته و مجدداً شاهد افزايش ميزان تردد در حوزه حمل و نقل جاده اي باشيم .

وي همچنين اذعان نمود ، همکاري هاي فيمابين علي رغم محدوديت هاي موجود خوشبختانه در چارچوب موافقتنامه حمل و نقل جاده اي فيمابين در وضعيت قابل قبولي قراردارد و از طرق مختلف مانند تغيير يدک و نيمه يدک در مرزهاي ترکمنستان و از طريق مسيرهاي جايگزين مانند مسير رو-رو درياي خزر ، مسير آذربايجان ، روسيه و قزاقستان کالاهاي موردنياز دو کشور درحال جابه جايي مي باشد .

عوض بيک عبدالرزاق اف سفير جمهوري قرقيزستان در تهران نيز ضمن اشاره به سوابق همکاري دو کشور در حمل و نقل جاده اي و ابراز خرسندي از برگزاري نشست هاي متعدد براي حل مسائل و مشکلات ناوگان دو کشور اظهار داشت : با عنايت به پتانسيل موجود در بازارهاي منطقه اي و ضرورت تامين اقلام و کالاهاي موردنياز قرقيزستان ، خواستار تسهيل ترانزيت از طريق قلمرو جمهوري اسلامي ايران و همکاري بيشتر با ناوگان قرقيزي گرديد و ابراز اميدواري کرد با همکاري هاي فيمابين زمينه توسعه فعاليت شرکتها و ناوگان فعال دوکشور فراهم گردد .

در خاتمه مقرر شد ، دوطرف در جهت ارتقا حمل و نقل جاده اي ، مشکلات موجود را بررسي و دراسرع وقت راهکارهاي مقتضي براي حل و فصل مسائل باقيمانده ارائه نمايند .

شايان ذکر است در نشست ياد شده ، معاون مديرکل ترانزيت و حمل و نقل بين المللي و همچنين کنسول و دستيار سفارت قرقيزستان در تهران حضور داشتند .

منبع: پرتال حمل ونقل

1399/11/07
تردد بیش از ۱۲۷ هزار دستگاه کامیون در مرز بازرگان ثبت شد

مدير پايانه مرزي بازرگان با اشاره به اينکه اين مرز يکي از پايانه‌هاي مهم زميني کشور است، گفت: از ابتداي امسال تاکنون 127 هزار و133 دستگاه کاميون از اين مرز تردد کرده که نشان دهنده تداوم فعاليت تجاري بين‌المللي در اين خطه از کشور با شروع فعاليت مجدد است.

جابر اکبرزاده  متوسط تردد روزانه کاميون از اين مرز را 424 دستگاه عنوان کرد و افزود: در اين مدت 59 هزار و 474 دستگاه کاميون از کشور خارج شده که به علت شيوع بيماري کرونا و محدوديت‌هاي تجاري ناشي از آن، نسبت به مدت مشابه سال قبل، 45 درصد کاهش نشان مي‌دهد.

وي  ادامه داد: تعداد کاميون ورودي به کشور از اين پايانه نيز امسال 67 هزار و 659 دستگاه بوده در حالي که سال گذشته در اين مدت 141 هزار و 443 دستگاه بود.

وي اظهار داشت: عمده کالاهاي صادراتي در اين مدت شامل محصولات کشاورزي و پتروشيمي و مصنوعات سنگي و فلزي بود که به کشورهاي آسيايي و اروپايي صادر شد.

مدير پايانه مرزي بازرگان همچنين عمده کالاهاي وارداتي از طريق اين پايانه مرزي را انواع ماشين آلات صنعتي، رنگ، اسکلت فلزي، انواع پارچه، لوازم و قطعات يدکي عنوان کرد.

گمرک بازرگان از روز پنجشنبه 15 خرداد ‌سال جاري پس از  پيگيري‌ هاي متعدد مسوولان فقط براي تردد کاميون‌ها به صورت 24 ساعته فعال شده است.

آذربايجان‌غربي داراي پنج پايانه مرزي شامل بازرگان ماکو، رازي خوي و سرو اروميه در مرز ترکيه، صنم بلاغي پلدشت در مرز نخجوان و تمرچين پيرانشهر در مرز عراق است.

کل پايانه‌هاي مرزي کشور 22 مورد است که حدود يک چهارم آنها در آذربايجان غربي قرار دارد؛ گمرک بازرگان يکي از مبادي سه گانه تجارت مرزي ايران و ترکيه به شمار مي‌رود و در شمال آذربايجان‌غربي واقع است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1399/11/07
ترانسشیپ کالا از ایران به آذربایجان حذف شد

طبق تفاهم في‌مابين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان در چهاردهمين اجلاس کميسيون مشترک اقتصادي، از ششم بهمن امسال رويه انجام ترانشيپ کالا در مرزهاي کشور آذربايجان حذف و امکان حمل يکسره تا مقصد نهايي در قلمرو آن کشور فراهم شد.

طبق تفاهم في‌مابين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان در چهاردهمين اجلاس کميسيون مشترک اقتصادي، از ششم بهمن امسال رويه انجام ترانشيپ کالا در مرزهاي کشور آذربايجان حذف و امکان حمل يکسره تا مقصد نهايي در قلمرو آن کشور فراهم شد.

 جواد هدايتي مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين المللي اين سازمان ضمن اعلام خبر فوق افزود: با شيوع ويروس کرونا در جهان، ناوگان حمل‌ونقل بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران براي حمل کالا به مقصد کشور همسايه، ناچار به انجام رويه ترانسشيپ بود که مشکلاتي را نيز در صادرات و حمل‌ونقل جاده‌اي دو کشور ايجاد کرده بود.

اين مقام مسئول در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي يادآور شد: با عنايت به عزم و اراده دو کشور دوست و همسايه براي همکاري‌هاي دوجانبه اين مانع با مذاکرات صورت گرفته در بخش حمل و نقل جاده‌اي و دستيابي به تفاهم طي چهاردهمين کميسيون مشترک اقتصادي ايران و آذربايجان برطرف شد.
گفتني است، ترانسشيپ نوعي حمل نقل است که در آن کالا تحت نظر گمرک از يک وسيله حمل‌ونقل ورودي به يک وسيله حمل‌ونقل خروجي منتقل مي‌شود.

شايان ذکر است سال گذشته بالغ بر 25 هزار دستگاه کاميون ايراني حامل کالاي صادراتي کشور به جمهوري آذربايجان وارد شدند و با حذف ترانسشيپ مرزي کالا، مشمول اين تغيير رويه خواهند بود.

منبع: سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي

1399/11/05
ضرورت تبدیل مزیت جغرافیایی ترانزیت ایران به مزیت رقابتی

ما يک سري مسير ترانزيت از شمال به جنوب و از شرق به غرب داريم که همسايگان ما هم دارند موازي اين مسير ترانزيتي ، کارهايي انجام مي دهند . بسياري از اين مسيرها از سال‌ها قبل احداث شده‌اند . به خاطر داشته باشيم که همواره کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و بنابراين ضروري است که ما هم بايد به دنبال منافع خودمان باشيم .
مديرکل تجاري‌سازي و تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي بر ضرورت تبديل مزيت جغرافيايي ترانزيت کشورمان به مزيت رقابتي تاکيد کرد و خواستار جدي گرفتن هشدارهاي ترانزيتي و رويدادهاي منطقه‌اي در حوزه حمل‌ونقل شد .

امين ترفع با اشاره به نگراني‌هاي اخير مردم در شبکه‌هاي مجازي ، به دليل تلاش کشورهاي چين و ترکيه و ديگر همسايگان مبني بر ايجاد مسير ترکيبي ترانزيتي موازي با ايران ، اظهار کرد : اينکه به تازگي عموم مردم کشورمان به ترانزيت به عنوان يک دغدغه مشخص توجه مي‌کنند و آن را پيگيري مي نمايند ، نشانه بسيار خوبي است و بايد از آن استقبال کرد . جنبه مهم اين است که تا به امروز به ترانزيت به عنوان يک موضوع ملي و مزيت ملي نگاه نشده است ، به‌طوري که حتي در دوره‌هاي مختلف شاهد بوده‌ايم که به واسطه نگراني‌هايي که در اين زمينه وجود داشت ، با ترانزيت برخورد درستي نمي‌شد و آن را محدود نيز  مي‌کردند .

ترفع با بيان اينکه عمده نگراني‌هايي که در خصوص ترانزيت مطرح مي‌شد ، مربوط به نگراني‌هاي اقتصادي ، امنيتي و قاچاق کالا بودند ، افزود : با توجه به چنين پيشينيه‌اي ، اکنون که همه نسبت به ترانزيت حساس شدند ، من به عنوان يک نفر که نسبت به اين موضوع مسئوليت و دغدغه دارد ، بسيار خوشحالم .

رويدادهاي ترانزيتي منطقه ، هشدارند نه تهديد

مديرکل تجاري‌سازي وتشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي گفت : صرف‌نظر از استقبال عموم مردم نسبت به موضوع ترانزيت ، حال بايد ديد که چه اتفاقي در وراي مرزهاي ايران افتاده است و آيا اين اتفاقات که در اطراف کشورمان روي مي‌دهد ، جنبه تهديد دارند يا خير ؟ من به اين اتفاقات هشدار مي‌گويم ؛ چون اين رويدادها با تهديد که معناي ترس را تداعي مي‌کنند ، فرق دارند . ما نبايد از اين مسير موازي ترانزيت که براي ايران ايجاد شده بترسيم . اين موضوع به ما هشدار مي‌دهد که اگر با آن اختياري که امروزه داريم کاري نکنيم ، يعني منفعل باشيم ، به زودي با تهديد جدي مواجه خواهيم شد ؛ اما اگر از امکانات‌مان به درستي استفاده کنيم ، مي‌توانيم از هشدارهاي موجود ، بهترين استفاده را ببريم .

ترفع گفت : ما يک سري مسير ترانزيت از شمال به جنوب و از شرق به غرب داريم که همسايگان ما هم دارند موازي اين مسير ترانزيتي ، کارهايي انجام مي دهند . بسياري از اين مسيرها از سال‌ها قبل احداث شده‌اند . به خاطر داشته باشيم که همواره کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و بنابراين ضروري است که ما هم بايد به دنبال منافع خودمان باشيم .

وي گفت : اينکه ما کنترل کنيم که در مسيرهاي رقيب ما چه اتفاقاتي مي افتد ، خيلي مهم است ؛ اما مهم‌تر اين است که ببينيم آن‌ها چه کار مي‌کنند تا ما بهترش را انجام دهيم. وضعيت جغرافيايي ما يک مزيت نسبي است ، ولي سوال مهم اين است که ما چگونه مي‌توانيم اين مزيت جغرافيايي را تبديل به مزيت رقابتي کنيم .

چهار فاکتور تاثيرگذار در ترانزيت ؛ زمان ، هزينه ، دسترسي خدمات و امنيت

ترفع عنوان کرد : چهار فاکتور باعث رقابتي شدن مزيت جغرافيايي مي‌شوند . اين چهار فاکتور شامل زمان ، هزينه ، دسترسي خدمات و تسهيلات و امنيت است . ما هر چقدر بتوانيم روي اين چهار فاکتور کار کنيم ، مزيت جغرافي‌مان براي ترانزيت ، به مزيت رقابتي تبديل خواهد شد . همانطور که ما مختار هستيم که مسيرهاي مختلف را امتحان کنيم ، بقيه نيز مي‌توانند همين کار را بکنند . مسير چين به ترکيه ، هنوز مسير تجاري نيست و هنوز نمي‌تواند رقابتي باشد .

مديرکل تجاري‌سازي و تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي خاطرنشان کرد : ما الان کاميون‌ها و بارهاي ترکيه را داريم که از مسير ايران عبور مي‌کنند و اکنون همسايه‌هاي ما نيز به همين کار مشغولند . به خاطر داشته باشيم که تجارت را دولت‌ها انجام نمي‌دهند . تجارت را فعالان بخش خصوصي انجام مي‌دهند و همواره بايد به ياد داشته باشيم که بخش‌هاي خصوصي هم مطابق آن چهار فاکتور انتخاب مي‌کنند . هر چقدر آن چهار فاکتور کامل‌تر و با کيفيت‌تر باشند ، تجار نيز آن مسير را انتخاب مي‌کنند . بنابراين نبايد فريب سياه نمايي ، تبليغات و مسائل سياسي را خورد ؛ بلکه بايد در اين شرايط هشدارهاي ترانزيتي منطقه جدي گرفته شوند و نسبت به تقويت فاکتورهاي ياد شده ، اقدامات لازم را انجام داد .

منبع: پرتال حمل ونقل



1399/11/04
خط ترانزیتی ایران به عراق و سوریه‌ وصل می‌شود

وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اهميت مبادلات اقتصادي با کشورهاي محور مقاومت گفت: مذاکرات براي انجام ترانزيت از خاک عراق و اتصال ايران به خطوط ريلي اين کشور به مراحل خوبي رسيده و در حال پيگيري است.
محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي در‌ برنامه «حديث ايستادگي» راديو مقاومت، در پاسخ به سؤالي درباره‌‌ اهميت اقتصادي کشورهاي محور مقاومت، بيان کرد: يکي از اهداف ايالات‌متحده و هم‌پيمانان و گروه‌هاي وابسته به آن‌ها در طول جنگ‌هايي که در منطقه ايجاد کردند علاوه بر ايجاد ناامني، نابودي زيرساخت‌هاي اقتصادي کشورها با برنامه‌ريزي دقيق بود تا امکان همکاري و تبادلات اقتصادي بين آن‌ها را از بين ببرند، از جمله آن‌ها زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي و ريلي است‌ از طرفي براي حمل‌ونقل دريايي هم تا جاي ممکن ايجاد مزاحمت مي‌کنند.

وي در پاسخ به اين سؤال که با توجه به تصويب قانون ترانزيت در مجلس عراق، چه اقداماتي براي اجرايي شدن و استفاده ايران از اين ظرفيت انجام‌شده است، ‌ گفت: با توجه به بي‌ثبات شدن دولت‌ها در عراق براي انجام اين کار با مشکل مواجه شديم. آخرين مذاکره ما با هيئت عراقي اخيراً در کميسيون مشترک انجام شد، در اين جلسه گفت‌وگوهاي خوبي انجام و مقرر شد که ظرف دو ماه آينده مذاکرات وارد جزئيات شود و به تفاهم‌نامه برسيم که از قبال آن حمل‌ونقل يکسره براي دو کشور بتواند به‌صورت مساوي اتفاق بيفتد.

اسلامي اظهار کرد: عراقي‌ها بيان مي‌کردند که تجارت ايران يک‌طرفه است و منافعي براي عراق ندارد، در پاسخ ما بيان کرديم که به دنبال متوازن کردن تراز تجاري هستيم و به‌صورت مساوي جابجايي ماشين‌ها اتفاق بيفتد و اين موضع ما موجب تحرک مذاکرات شد، جمع‌بندي ما اين است که اين مذاکرات خواهد توانست اين مشکل را حل کند و بحث ترانزيت برقرار شود.

وي در پاسخ به اين سؤال که دو کشور سوريه و عراق توافق‌هايي باهم براي اتصال خطوط ريلي به يکديگر انجام داده‌اند اما ما همچنان پس از سال‌ها، ?? کيلومتر راه‌‌آهن شلمچه به بصره متصل نشده است، چه برنامه‌اي براي تحقق آن وجود دارد، اظهار داشت: همکاري‌هاي حمل‌ونقل سه‌جانبه ايران، عراق و سوريه را ما بنيان‌گذاري کرديم و مذاکراتي در سطح وزرا و معاونين وزير تشکيل داديم که اولين اجلاس آن سال گذشته در تهران بود.

وزير راه و شهرسازي بيان کرد: تفاهمات کلي انجام شده که اين خطوط ريلي متصل شود، براي بخش ايران بحث اتصال شلمچه به بصره تابه‌حال مشکل اساسي آن در حوزه سياسي بوده که محقق نشده است.

اسلامي افزود: در سفر اخيري که وزير خارجه ايران داشتند گام بزرگي برداشته شد، در طي سال‌هاي گذشته رياست‌جمهوري شخصاً حداقل ?? بار اين موضوع را از رئيس‌جمهور و نخست‌وزير عراق پيگيري کردند و در آخرين ديدار با آقاي الکاظمي براي اين موضوع تفاهم شد و ايشان يک نماينده ويژه براي اين کار تعيين کردند و در ادامه‌ آن آخرين اتفاق، سفر آقاي ظريف بود که مذاکرات نهايي را انجام دادند.

وي بيان کرد: چند دور مذاکرات انجام شد و آخرين آن هفته گذشته اتفاق افتاد که منطقه شلمچه مورد بازديد عراقي‌ها قرار گرفت و مقرر شد که اصلاحاتي در آرايش و امکانات مرزي ما صورت گيرد. اين موضوعي بود که مانع اصلي اجراي پروژه بود و تقريباً حل‌وفصل ‌و مقرر شد پس از انجام اصلاحات توسط ما، هيئت نهايي حضور پيدا کند و پس از تائيد آن‌ها زمين تحويل پيمانکار شود، قرارداد با پيمانکار منعقدشده و منتظر تحويل زمين است.

وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سؤال که درزمينه حضور شرکت‌هاي ايراني براي انجام پروژه‌هاي بازسازي در سوريه و عراق چه اقداماتي انجام‌شده است، گفت: مذاکرات و صحبت‌هاي زيادي براي حضور شرکت‌هاي ايراني در پروژه‌هاي اين کشورها وجود دارد اما مشکل اصلي براي انجام پروژه‌ها تأمين مالي، تضامين و روابط بانکي بين کشورها است.

اسلامي گفت: براي اين موضوع مذاکرات مفصلي انجام‌شده و اميدواريم که بانک مرکزي سريع‌تر توافقات خود با آن‌ها را نهايي کند و همکاري‌هاي بانکي و مبادله پول صورت گيرد. تعدادي از شرکت‌هاي ما تفاهم‌نامه‌هايي را امضا کردند و به‌محض اينکه مسئله بانکي حل شود، کارهاي اجرايي را شروع خواهند کرد.

وي توضيح داد: متأسفانه مذاکرات بانکي و تعاملات پولي خيلي زمان‌بر است، اميدواريم که دوستان مسئول در اين زمينه تحرک بيش‌تري از خودشان نشان دهند و حرکتي اتفاق بيفتد.

اسلامي‌ گفت: ايالات‌متحده آمريکا به‌هيچ‌وجه کوتاه نمي‌آيد و برنمي‌تابد که ما کشورمان را در راستاي منافع ملي خود اداره کنيم، راه پيشرفت ما اين است که جغرافياي اقتصادي کشور را در همه محورهاي مختلف گسترش دهيم.

وزير راه و شهرسازي بيان کرد: ظرفيت اقتصادي ايران خيلي فراتر از ظرفيت جغرافيايي کشور است، لازم است با افزايش تعاملات دو و چندجانبه، زيرساخت‌هاي اين کار را مستحکم کنيم‌ و يکي از اين فرصت‌هاي خوب کشورهاي محور مقاومت هستند.

منبع: خبرگزاري برنا

1399/11/04
افزایش دوبرابری کرایه صادرات به‌دلیل بازگشت بدون بار کامیون‌ها
رئيس کنفدراسيون صادرات ايران اظهار کرد: در تجارت فرامرزي به‌خصوص با اتحاديه اروپا به‌دليل محدوديت‌هاي وارداتي و کاهش واردات، کرايه حمل‌ونقل صادراتي عملا دو برابر شده است؛ به نوعي صادرکنندگان کرايه برگشت کاميون‌ها را نيز پرداخت مي‌کنند.

محمد لاهوتي درباره آخرين وضعيت تجارت کشور اظهار کرد: آمار 9 ماهه منتشرشده از سوي گمرک، حکايت از کاهش 20 درصدي صادرات و 16 درصدي واردات نسبت به سال گذشته دارد؛ به‌نحوي‌که تا امروز، حجم کل صادرات 24 ميليارد دلار و واردات 25 ميليارد دلار بوده؛ بنابراين تراز تجاري يک ميليارد دلار منفي است.

وي افزود: هنوز رفع تعهد ارزي سال 98 و 99 تعيين تکليف نشده، همچنين ابلاغيه جلسه 177 ستاد هماهنگي اقتصادي دولت، توسط معاون اقتصادي رياست‌جمهوري که به تاييد رئيس‌جمهور نيز رسيده، بيش از دو ماه است که ابلاغ شده؛ اما از آنجا که بيشتر رويکرد آن واردات‌محور است، ابهاماتي در حوزه صادرات وجود دارد.

لاهوتي ادامه داد: به‌رغم نشست‌هايي که در کميته اقدام ارزي در سازمان توسعه تجارت برگزار شده و پيش‌نويس تکميل اين ابلاغيه آماده شده، متاسفانه بعد از گذشت دو هفته هنوز در کميته ماده 2 به تصويب نرسيده و واردات در مقابل صادرات، به‌رغم تاکيد در ابلاغيه 177 عملا مي‌توان گفت از هفته گذشته عملياتي شده است.

او در ادامه سخنانش گفت: هزار قلم کالاي متشکل از 700 قلم کالاي اعلامي وزارت صمت و 300 قلم کالاي اعلامي وزارت جهادکشاورزي نيز، مورد تاييد واردکنندگان و صادرکنندگان نيست؛ ضمن اينکه ممکن است يک واحد توليدي 10 قلم کالاي وارداتي نياز داشته باشد، بخشي از آن، در ليست اعلامي وزارت صمت و جهادکشاورزي است و بخشي هم نيست؛ پس نمي‌تواند آنها را از طريق واردات در برابر صادرات خود تامين کند. وي با انتقاد از بخشنامه‌هاي متعدد صادرشده از نهادهاي گوناگون گفت: بخشنامه‌هاي متعددي که طي يک سال و نيم گذشته توسط بانک مرکزي، وزارت جهادکشاورزي، وزارت صمت و ستاد تنظيم بازار ابلاغ شده عملا تجارت خارجي ما را تحت تاثير قرار داده است. اين درحالي است که تعليق کارت‌هاي بازرگاني نيز يکي از مشکلاتي بود که باعث شد بسياري از صادرکنندگان حتي نتوانند رفع تعهد ارزي کنند. عضو اتاق بازرگاني ايران با اشاره به گلايه اکثر صادرکنندگان در روز ملي صادرات گفت: به‌نظر مي‌رسد گلايه‌مندي صادرکنندگان بحق است؛ گرچه دستگاه‌هاي اجرايي نيز تلاش خود را کردند تا اين موارد تک به تک حل شود و الان کارت‌ها رفع تعليق‌شده و رفع تعهد ارزي امکان‌پذير است؛ اما تا وقتي که رفع تعهد ارزي انجام نشود، اجازه واردات و صادرات داده نمي‌شود؛ ضمن اينکه به‌نظر مي‌رسد اين موارد نوعي بلاتکليفي براي توليدکنندگان و صادرکنندگان ايجاد کرده و باعث نوعي سرخوردگي شده؛ درحالي‌که امسال براي جهش توليد بود، به‌نظر مي‌رسد دولت کمترين توفيق را در اين مورد به‌دست آورده است. لاهوتي با اشاره به مشکلاتي که کاهش نرخ ارز مي‌تواند براي صادرکنندگان ايجاد کند، تصريح کرد: نوسانات نرخ ارز باعث شده بسياري از واردکنندگان که کالاهاي خود را با ارز گران‌تري وارد کرده‌اند با ضرر مواجه شوند. وي خاطرنشان کرد: در تجارت فرامرزي به‌خصوص با اتحاديه اروپا به‌دليل محدوديت‌هاي وارداتي و کاهش واردات، کرايه حمل‌ونقل صادراتي عملا دو برابر شده است؛ به نوعي صادرکنندگان کرايه برگشت کاميون‌ها را نيز پرداخت مي‌کنند؛ چراکه به‌دليل محدوديت‌هاي وارداتي، براي برگشت بار ندارند و اين موضوع روي قيمت تمام‌شده تاثير زيادي مي‌گذارد. بنابراين با همه اين شرايط بيشتر در حوزه تجارت ابهام ديده مي‌شود تا تسهيل فضاي تجارت. لاهوتي ادامه داد: در خوش‌بينانه‌ترين حالت پيش‌بيني صادرات غيرنفتي تا پايان سال حدود 33 تا 35 ميليارد دلار خواهد بود که عملا رشد منفي حدود 15 درصدي را نسبت به سال گذشته خواهد داشت. اين فعال اقتصادي افزود: مديريت واردات در شرايط تحريمي باعث شده است که واردات کاهش پيدا کند؛ ضمن اينکه بايد توجه داشت حدود 85 درصد از واردات ايران، واردات کالاهاي واسطه‌اي توليد هستند و هر چقدر واردات کاهش پيدا کند توليد نيز تحت‌تاثير قرار مي‌گيرد.

منبع: خبرگزاري ايلنا
1399/11/01
کامیون‌های ایرانی از فردا وارد آذربایجان می‌شوند

مديرکل ترانزيت سازمان راهداري از امکان ورود کاميون‌هاي ايراني به خاک آذربايجان از هفته جاري خبر داد.

جواد هدايتي درباره مذاکرات روز گذشته هيئت آذربايجاني به رياست معاون نخست‌وزير اين کشور با هيئت ايراني به رياست وزير راه و شهرسازي گفت: نوع تردد کاميون‌هاي ايراني به جمهوري آذربايجان به دو صورت ترانزيتي و صادراتي به مقصد آذربايجان است.

وي افزود: در مدل اول، کاميون‌هاي ايراني وارد قلمروي آذربايجان شده و با هدف سفر به اتحاديه اوراسيا که عمدتاً روسيه و بلاروس است، از مرز ديگر در اين کشور خارج مي‌شوند.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ادامه داد: در حال حاضر ترانزيت ناوگان ايراني از خاک آذربايجان با اسکورت انجام مي‌شود؛ به اين معنا که ناوگان ما وارد خاک آنها شده و تحت شرايطي که عمدتاً رعايت کنترل‌هاي بهداشتي است، با همراهي چند خودروي پليس و به صورت دسته ?? تا ?? تايي کاميون‌ها از مرز خارج مي‌شوند. نقش خودروهاي اسکورت براي نظارت بر کاميون‌ها جهت خارج نشدن از مسير و نيز رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي است که ناوگان ما را تحت‌الحفظ از يک مرز تحويل گرفته و تا خروج از مرز ديگر همراهي مي‌کنند.

هدايتي يادآور شد: نوع ديگر تردد کاميون‌هاي ايراني به آذربايجان با هدف صادرات کالاهاي ايراني به مقصد آذربايجان و حمل محموله‌هاي صادراتي است که از ابتداي پاندمي کرونا، اجازه ورود به قلمرو آذربايجان به ناوگان ايراني داده نمي‌شود.

وي تصريح کرد: در حال حاضر در مرزهاي آستارا و بيله‌سوار، آذري‌ها شرايطي ايجاد کردند که کاميون‌ها اجازه ورود به داخل قلمرو را نداشته و در محدوده‌اي در داخل پايانه مرزي مبادرت به تخليه کالاي ما مي‌کنند و از آنجا با ناوگان آذري به داخل آذربايجان حمل مي‌شود.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تأکيد کرد: اين موضوع مورد اعتراض هم بخش حمل و نقل و هم بخش صنعت و توليد بود چون تخليه و بارگيري مجدد کالاها از کاميون‌هاي ايراني به کاميون‌هاي آذري، آسيب جدي به کالاها وارد مي‌کند و هزينه بالايي براي بخش حمل و نقل و توليد دارد چرا که اين موضوع از سوي آذري‌ها با مبالغ بالايي به ما تحميل شده بود.

وي خاطرنشان کرد: روز گذشته معاون نخست‌وزير آذربايجان در جلسه‌اي با وزير راه و شهرسازي در اين خصوص مذاکراتي داشت که البته مذاکرات کارشناسي از شنبه آغاز شده بود و ديروز مذاکرات نهايي انجام شد. در اين جلسه که با موضوع اختصاصي حمل و نقل جاده‌اي، دريايي و ريلي برگزار شد، محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي به طور جد پيگير اين موضوع بود و قرار شد طرف آذري محدوديت مذکور را بردارد بخصوص که ايران توانسته کرونا را در هفته‌هاي اخير کنترل کند.

هدايتي گفت: قرار شد طرف آذري تا دو روز آينده مقدمات ورود ناوگان ايراني به خاک آذربايجان را فراهم کند که ممکن است اين موضوع تا آخر ژانويه هم به طول بينجامد.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درباره علت شلوغي‌هاي اخير مرز آستارا و ايجاد صف طولاني کاميون‌ها در پايانه مرزي آستارا گفت: مرز آستارا عمدتاً صادراتي است و يکي از مرزهايي است که کالاهاي ما را به اتحاديه اوراسيا و عمدتاً روسيه مي‌رسانند. اين کالاها بيشتر محصولات باغي و کشاورزي ما هستند.

وي ادامه داد: در حال حاضر در فصل باردهي باغات کيوي و پرتقال استان‌هاي شمالي و گوجه‌فرنگي و فلفل‌دلمه‌اي استان‌هاي جنوبي، اين محصولات در هفته‌هاي منتهي به ژانويه با استقبال خوبي در روسيه و بلاروس مواجه مي‌شوند که تقاضاي خريد آنها از ايران افزايش مي‌يابد، بنابراين کاميون‌هاي يخچالي ما براي صادرات اين محصولات در مرز آستارا متوقف مي‌شوند که علت آن، عدم کشش زيرساخت‌هاي گمرک آذربايجان و پيچيده بودن فرآيند تشريفات ورود کاميون به اين کشور است که سبب ايجاد صفوف طولاني کاميون‌ها در آستارا مي‌شود.

هدايتي يادآور شد: از سوي ديگر، ناوگان يخچالي روسيه و آذربايجان در کنار ناوگان يخچالي ايراني نيز وارد آستاراي ايران مي‌شوند تا اين محصولات را بارگيري و به روسيه منتقل کنند. در جلسه‌اي که با پيگيري‌هاي سفير ايران در آذربايجان داشتيم، قرار شد پذيرش کاميون‌هاي ايراني از سوي آذري‌ها افزايش يافته و تردد بيشتر شود. محدوديت‌هاي ساختاري و تشريفات پذيرش کاميون در مرزهاي اين کشور بالاست و هر سال اين اتفاق رخ مي‌دهد.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خاطرنشان کرد: بر اساس بررسي‌هاي سازمان راهداري، تردد از مرزهاي آستارا در ماه‌هاي منتهي به ژانويه امسال نسبت به سال‌هاي گذشته ?? درصد افزايش داشت که همين موضوع از ديگر علل تشکيل صف کاميون‌ها در مرز آستارا بود.

ورود کاميون‌هاي ايراني در خاک عراق در دست بررسي است

وي در بخش ديگري از اظهارات خود درباره مذاکرات کميسيون مشترک اقتصادي ايران و عراق با حضور وزير راه و شهرسازي گفت: هفته گذشته وزير صنعت عراق به عنوان رئيس عراقي کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور با وزير راه و شهرسازي جلسه‌اي برگزار کرد و در جريان اين مذاکرات، موضوع امکان ورود کاميون‌هاي ايراني به داخل خاک عراق مطرح شد.

هدايتي گفت: اين موضوع جزو خواسته‌هاي ما بود ولي طرف عراقي به دو دليل شرايط کرونايي و همچنين اشتغال رانندگان کاميون عراقي، اجازه ورود کاميون‌هاي ما به اين کشور را نمي‌دهد.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي بيان کرد: رانندگان عراقي سهم خودشان مي‌دانند که از فرصت افزايش صادرات کالا از ايران به عراق استفاده کنند و اگر اين اتفاق رخ ندهد، بيکار خواهند شد.

وي افزود: علي‌رغم قول طرف عراقي براي بررسي اين موضوع، اما قول نهايي براي اجرا و همچنين زمان آغاز ورود کاميون‌هاي ايراني به عراق داده نشد. وزير راه و شهرسازي نيز به طرف عراقي اعلام کرد که روش فعلي، روش مناسبي نيست و تخليه و بارگيري که در مرزها رخ مي‌دهد، آسيب جدي به کالاهاي ايراني وارد کرده، هزينه‌هاي زيادي براي شرکت‌هاي توليدکننده ما داشته و برندهاي ايراني را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.

چرا ترانزيت خودروي دست دوم کم شد؟

هدايتي در پاسخ به اين پرسش که چرا ترانزيت خودرو از خاک ايران کاهش يافته است؟ گفت: خودرو نيز مانند ساير کالاها بستگي به شرايط اقتصادي کشورهاي خريدار دارد. مرکز توزيع و فروش خودروهاي نو و دسته دوم ترانزيتي براي فروش به کشورهاي همسايه ايران معمولاً در کشورهاي حاشيه خليج‌فارس قرار دارد که سفارش خريد را از همسايگان شمالي يا شرقي و غربي ما دريافت کرده و از خاک ايران براي ترانزيت اين خودروها استفاده مي‌کنند.

مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تأکيد کرد: معمولاً در ايام قبل از ژانويه، تقاضاي خريد خودروي دسته دوم از شرکت‌هاي حاشيه خليج‌فارس افزايش مي‌يابد و در مقاطع پس از آن کم مي‌شود، بنابراين نمي‌توان يک قاعده کلي براي ثابت بودن حجم ترانزيت خودروي دسته دوم از ايران تعيين کرد.

منبع: خبرگزاري مهر

1401خرداد
1401فروردین
1400اسفند
1400آذر
1400آبان
1400مهر
1400شهریور
1400مرداد
1400تیر
1400خرداد
1400اردیبهشت
1400فروردین
1399اسفند
1399بهمن
1399دی
1399آذر
1399آبان
1399مهر
1399شهریور
1399مرداد
1399تیر
1399خرداد
1399اردیبهشت
1399فروردین
1398اسفند
1398بهمن
1398دی
1398آذر
1398آبان
1398مهر
1398شهریور
1398مرداد
1398تیر
1398خرداد
1398اردیبهشت
1398فروردین
1397اسفند
1397بهمن
1397دی
1397آذر
1397آبان
1397مهر
1397شهریور
1397مرداد
1397تیر
1397خرداد
1397اردیبهشت
1397فروردین
1396اسفند
1396بهمن
1396آذر