آرشیو اخبار
.
1398/01/29
وزیر راه از توسعه همکاری‌های اقتصادی با بلغارستان خبر داد

  وزير راه و شهرسازي از توسعه همکاري‌هاي اقتصادي ايران و بلغارستان خبر داد و گفت: تهيه يک پروتوکل براي کريدور خليج فارس-درياي سياه در دست اقدام است.

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي با اشاره به سفر خود به بلغارستان گفت: هدف اين سفر شرکت در کميسيون مشترک دو کشور است که بعد از 3 سال در کشور بلغارستان برگزار مي‌شود. يکي از اهداف اين کميسيون پيگيري مصوبات و تصميمات گذشته است. در واقع در اين نشست دو طرف عملکرد دو کشور در حوزه مصوبات گذشته  را بررسي، موانع پيشبرد اين مصوبات را احصا و براي برطرف کردن موانع و شدت دادن و شتاب دادن به روند توسعه همکاري‌ها تصميمات لازم را اتخاذ مي‌کنند.

وي توسعه همکاري‌هاي را هدف ديگر اين نشست دانست و افزود: هدف ديگر اين کميسيون ايجاد سرفصل‌هاي جديد و توافقات براي توسعه همکاري‌ها است که در قالب امضا و مبادله چند موافقت‌نامه بين وزارتخانه‌هاي مختلف و دستگاه‌هاي پيگيري خواهد شد. 

اسلامي به برنامه‌ريزي براي ملاقات با مقامات ارشد کشور بلغارستان اشاره کرد و ادامه داد: در اين ملاقات ها براي توسعه تعاملات و ارتقاي سطح روابط گفت و گو خواهم کرد.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه مسئوليت برگزاري کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و بلغارستان بر عهده وزارت راه و شهرسازي است، گفت: براي هماهنگي روابط ميان ايران و کشورهاي گوناگوني که کشور با آن‌ها رابطه اقتصادي دارد، کميسون‌هاي همکاري اقتصادي تشکيل شده‌اند و هر وزارتخانه مسئول مديرت کميسيوت مشترک ايران و چند کشور است.

وي افزود: کميسيون‌هاي مشترک‌ هماهنگ‌کننده، تسهيل کننده و تسريع کننده پيشبرد برنامه همکاريها هستند و توافقات  ميان دو کشور را دبيرخانه دائمي همکاري‌هاي دو کشور در کميسيون مشترک دنبال ميکند.

اسلامي با اشاره به پيگيري پروژه کريدور خليج فارس-درياي سياه گفت: تهيه يک پروتکل براي کريدور ترانزيت خليج فارس-درياي سياه که کشور بلغارستان نيز در آن عضويت دارد، در دست اقدام است. اين پروتکل کمک مي‌کند که خاور دور، اقيانوس هند و آسياي ميانه به اروپا و منطقه درياي سياه متصل شوند.

وي ادامه داد: اين مساله به توسعه همکاري‌هاي اقتصادي کمک مي‌کند، چراکه ترانزيت شاهراه سرعت بخشيدن به همکاري هاي اقتصادي است.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

1398/01/29
ورود دومین کشتی لاینر کانتینری به بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در کمتر از یک ماه

مدير کل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان گفت: دومين کشتي لاينر کانتينري از ابتداي سال جاري از مبدا بنادر هندوستان وارد چابهار شد و عمليات تخليه و بارگيري آن در حال انجام مي باشد.

بهروز آقايي؛ مدير کل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان تصريح کرد: راه اندازي اين خط لاينر تأثير بسزايي در کاهش زمان و هزينه هاي وارده برقيمت نهايي کالا دارد که زمينه حمل کالاهاي تجار کشورهاي هندوستان، افغانستان، آسياي ميانه و کشورهاي CIS را فراهم نموده و لذا تجار و صاحبان کالا مي توانند از اين شرايط استفاده کنند.

آقايي گفت: با توجه به موقعيت جغرافيايي ممتاز، تخفيفات و مشوق هاي تعرفه اي و غير تعرفه اي تخصيص يافته به بندر چابهار، امروز شاهد حضور چندين کشتي بصورت همزمان در اين بندر استراتژيک هستيم.

وي يادآور شد: کاهش زمان انتظار کشتي ها براي پهلودهي و همچنين زمان سرويس دهي عملياتي با استفاده از تجهيزات مدرن تخليه و بارگيري، ارائه خدمات بموقع و ايمن، ارتقاء قابل ملاحظه نرم هاي عملياتي تخليه کالا از جمله دلايل کسب عنوان چهارمين بندر کانتينري کشور در سال 97 بوده است.                                                                  

منبع: سازمان بنادرو دريانوردي

1398/01/28
بیش از 1000 کامیون ترانزیتی در راه باشماق

مديرکل گمرکات استان کردستان گفت: باشماق رتبه اول ترانزيت به کشور عراق را دارد و هم اکنون يک هزار کاميون ترانزيتي به سمت اين مرز در حال حرکت هستند.

 بختيار رحماني‌پور در اولين جلسه کميسيون برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان اظهار کرد: دستگاه ايکس ري مرز باشماق 6 ماه دچار نقص فني جدي شده و قطعات سفارشي هنوز از فرودگاه امام خميني ترخيص نشده است .

وي افزود: متاسفانه ارز 4200 توماني به اين قطعات تعلق نگرفت و با تکليف بانک مرکزي ارز نيمايي براي اين قطعات در نظر گرفته شد که قيمت تمام شده آن حدود 40 ميليارد تومان است.

مديرکل گمرکات استان کردستان با بيان اين‌که باشماق رتبه اول ترانزيت به سمت عراق را دارد، تصريح کرد: هم اکنون يک هزار کاميون ترانزيتي به سمت مرز باشماق درحال حرکت هستند و با فعاليت 20 ساعته اين گمرک امکان خروج روزانه 200 کاميون ترانزيتي و 150 تانکر ترانزيتي سوخت و 250 کاميون کالاي صادراتي از مرز باشماق وجود دارد .

وي درپايان يادآور شد: پرسنل کم و مسائل زيرساختي موجب شده کار ترخيص کاميون ها بيشتر طول بکشد.

محمدبختيار خليقي، معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، نيز در اين نشست با بيان اين‌که سامانه جامع انبار و نگهداري کالا توانسته مشکل احتکار و قاچاق را تا حد زيادي حل کند، عنوان کرد: در مرحله دوم راه اندازي سامانه جامع انبار و نگهداري کالا چهار هزار و 661 واحد انباري و مراکز نگهداري در سامانه ثبت شده است .

وي افزود: از اين تعداد، يک هزار و603 واحد مرتبط با خرده فروشي ها و اصناف، يک هزار و 352 واحد مرتبط با صنعت، 104 واحد مرتبط با حوزه کشاورزي،47 واحد مرتبط با معدن و 342 مورد مرتبط با دام، طيور و آبزيان است .

منبع: خبرگزاري ايسنا

1398/01/27
۸ پیشنهاد مهم برای جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات کشور
معاون فني و امور گمرکي گمرک کشور از تصويب چندين راهکار مهم در جلسه مشترک نمايندگان وزارت صمت و گمرک کشور براي جلوگيري از رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور خبر داد.
* تشکيل کميته کارشناسي و تحقيقاتي از سوي وزير اقتصاد
  مهرداد جمال ارونقي با اعلام اين خبر افزود: در سه ماه پاياني سال کميته‌اي از سوي وزير اقتصاد و رئيس کل گمرک ايران به بنادر و گمرکات مختلف کشور اعزام شدند تا از نزديک در جريان رسوب کالا قرار گيرند و مسائل و مشکلاتي را که باعث دپو شدن کالاهاي مختلف در گمرک مي‌شود را احصاء کنند و با هماهنگي وزارت صمت و بانک مرکزي تصميم‌گيري‌هاي لازم در اين خصوص انجام و نتيجه به وزارت اقتصاد اعلام شود.

 * ارائه 8 پيشنهاد مهم از سوي وزارت اقتصاد  براي جلوگيري از رسوب کالا در گمرکات

 معاون فني و گمرکي گمرک کشور در ادامه تصريح داشت:
همانطور که رئيس کل گمرک ايران اخيراً  اعلام نموده اند 8 پيشنهاد بسيار مهم از سوي وزارت اقتصاد در راستاي کاهش رسوب در بنادر و گمرکات کشور به دولت تقديم شده که اين پيشنهادها به اين شرح هستند:

پيشنهاد اول: صدور مجوز ثبت سفارش از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي کالاهاي رسيده به کشور که عليرغم دپو شدن اين کالاها در بنادر و يا اماکن گمرکي، هنوز مجوز ثبت سفارش براي آنها صادر نشده است.

پيشنهاد دوم: ترخيص اقلام اظهار شده به گمرک، بدون نياز به اصلاح مجوز ثبت سفارش طبق رديف تعرفه استنباطي گمرک؛

پيشنهاد سوم: اجازه ترخيص قطعي کالاهايي که با گواهي بانک عامل، ارز آنها تأمين شده و مشکل مالکيت ندارند.

پيشنهاد چهارم: افزايش مهلت مندرج در مجوزهاي ثبت سفارش براي کليه کالاها و عدم نياز به تمديد مجوز ثبت سفارش در صورت رسيدن کالا به کشور در مهلت مقرر ثبت سفارش؛

پيشنهاد پنجم: فراهم نمودن تمهيدات لازم در راستاي نمونه برداري از کالاهائي که نياز به اخذ و ارائه مجوزهاي قانوني مانند استاندارد، انرژي اتمي، قرنطينه و… دارند قبل از اينکه اين کالاها به گمرک اظهار شوند مثلاً در حين تخليه در بنادر يا امکان گمرکي؛

پيشنهاد ششم: ترخيص دارو و محصولات دارويي با حداقل اسناد و نظر مستقيم وزارت بهداشت يا سازمان غذا و دارو؛

پيشنهاد هفتم: نگهداري قسمتي از کالاهاي اظهار شده به گمرک در صورت بدهي قطعي قبلي صاحب کالا به ميزان بدهي قطعي و اجازه ترخيص مابقي کالا؛

پيشنهاد هشتم: تسري تصميم اتخاذ شده براي خودروهاي با ثبت سفارش بانکي به خودروهاي داراي ثبت سفارش غيربانکي
يا فاقد مجوز ثبت سفارش

منبع: گمرک نيوز
1398/01/27
قزاقستان برای تسهیل صادرات در ایران مرکزلجستیکی ایجاد می کند

دولت قزاقستان با هدف افزايش و تسهيل صادرات خود به بازار کشورهاي حاشيه خليج فارس دو مرکز لجستيک در بنادر ايران مي‌سازد.
  تصميم ساخت مراکز لجستيکي در جريان ديدار اخير «مختار تلوبردي» معاون وزير خارجه قزاقستان با «محمد اسلامي» وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران اتخاذ شده است.
قرار است براي ساخت اين مراکز پشتيباني حمل و نقل در ايران ، در بندر «اميرآباد» در حاشيه درياچه کاسپين در استان مازندران و بندرعباس ، زمين در اختيار قزاقستان قرار گيرد.
در راستاي اجراي برنامه پنج ساله همکاري بين امور خارجه دو کشور، به ‌تازگي نشست مشاوران سياسي قزاقستان - ايران در شهر تهران با هم ديدار داشتند.
در اين نشست طرفين وضعيت و چشم انداز همکاري تجاري و اقتصادي به ‌ويژه در توسعه ظرفيت هاي حمل و نقل صادرات محصولات کشاورزي به ايران را مورد بحث قرار دادند.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1398/01/27
مهمترین مانع بر سر راه مبادلات اقتصادی؛نبود شبکه بانکی مشترک در پایانه‌های مرزی

رئيس اتاق بازرگاني، صنعت، معدن و کشاورزي آذربايجان غربي گفت:نبود شبکه بانکي مشترک در پايانه‌هاي مرزي مهمترين مانع بر سر راه مبادلات اقتصادي است.

انتظار رئيس اتاق بازرگاني، صنعت، معدن و کشاورزي آذربايجان غربي در ديدار سفير ترکيه در ايران با فعالان اقتصادي آذربايجان غربي گفت:565 کيلومتر مرز مشترک آذربايجان غربي با ترکيه، وجود 3 پايانه مرزي بازرگان، رازي و سرو و همچنين اشتراکات فرهنگي، اجتماعي و مذهبي به همراه توانمندي‌هاي کم نظير در بخش‌هاي معدن، صنعت و کشاورزي ظرفيت مناسبي براي افزايش روابط است.

رئيس اتاق بازرگاني، صنعت، معدن و کشاورزي آذربايجان غربي افزود:طولاني بودن زمان تشريفات گمرکي، گران بودن شبکه لجستيک، نبود شبکه بانکي مشترک در پايانه‌هاي مرزي و مشکلات موجود در تعرفه‌هاي ترجيحي از مهمترين موانع بر سر راه مبادلات اقتصادي و بازرگاني دو طرف است که بايد برطرف شود.

انتظار بيان کرد:باتوجه به هدف گذاري حجم مبادلات ايران و ترکيه تا سقف 30 ميليارد دلار در صورت رفع مشکلات و افزايش نقش آذربايجان غربي در اين مهم رسيدن به هدف در آينده نزديک دور از دسترس نيست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
1398/01/27
عملکرد تجاری گمرک بازرگان
1398/01/25
کشف شمش مس قاچاق توسط ماموران گمرک
طي بازرسي از يک دستگاه کاميون ورودي به کشور از مرز ترکمنستان  ،  تعداد 22 عدد شمش مس که به صورت ماهرانه ايي در زير تخت (کابين راننده) جاساز شده بود کشف و کاميون براي کنترل هاي بيشتر به سايت ايکس ري منتقل و پس از اسکن تعداد 48 عدد شمش مس که در جعبه روغن کاميون جاساز شده بود کشف  و در مجموع تعداد 60 قطعه شمش مس به وزن کل 367 کيلوگرم  توسط ماموران گمرک شهيد شوشتري سرخس کشف و ضبط گرديد.

منبع: گمرک نيوز
1398/01/25
صادرات ۲۸۲ میلیون دلاری ایران به آلمان، انگلیس و فرانسه
صادرات ايران در سال گذشته رشد چشمگيري داشته اما تحريم ها محدوديتهايي براي صادرات به سه کشور اروپايي عضو برجام يعني آلمان، انگليس و فرانسه ايجاد کرده و با وجود مجموع صادرات 282 ميليون دلاري به اين سه کشور اما اين ميزان نسبت به سال 96 کاهش داشته است.
ايران براي کاهش وابستگي به نفت بر توليد در بخش هاي ديگر و صادرات محصولات غير نفتي تاکيد داشته است. افزايش توجهات در اين بخش باعث شده است تا شاهد رونق قابل توجهي در صادرات غيرنفتي در کشورمان باشيم تا جايي که در 8 ماهه سال 97 صادرات غيرنفتي از مرز 31 و نيم ميليارد دلار عبور کرده و 13 درصد افزايش داشته است. در اين مدت 29 و نيم ميليارد دلار واردات داشتيم که با اين حساب تراز تجاري ما 2 ميليارد دلار به نفع صادرات، بهبود يافته است.

اين در حالي است که صادرات غير نفتي بدون احتساب ميعانات گازي در 9 ماهه امسال به ارزش 30 ميليارد و 582 ميليون دلار برآورد شده است که در مقايسه با رقم 26 ميليارد و 597 ميليون دلار مدت مشابه سال گذشته، 15 درصد رشد داشته است. صادرات با احتساب ميعانات گازي 33 ميليارد و 358 ميليون دلار محاسبه شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4/5 درصد رشد را نشان مي دهد.

همچنين بر اساس آخرين آمارها در انتهاي سال 97 با تکيه بر توليدات داخلي و افزايش توليد کالاهاي صادراتي توانسته ايم از مرز 40 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي نيز بگذريم. آمار مقدماتي گمرک ايران از صادرات در 11 ماهه امسال نشان مي دهد که ميزان صادرات قطعي کالاهاي غيرنفتي کشور (به استثناي نفت خام، نفت کوره و نفت سفيد و همچنين بدون صادرات از محل تجارت چمداني) بالغ بر 105.908هزار تن و به ارزش 40 ميليارد و78 ميليون دلار بوده است.

اقلام عمده صادرات در 11 ماهه امسال شامل ميعانات گازي به ارزش 3 ميليارد و 930 ميليون دلار و سهم ارزشي 9.80 درصد، گاز طبيعي مايع شده به ارزش يک ميليارد و 923 ميليون دلار و سهم ارزشي 4.80 درصد، پروپان مايع شده به ارزش يک ميليارد و 607 ميليون دلار و سهم ارزشي 4.01 درصد، ساير روغن هاي سبک و فرآورده ها به جز بنزين به ارزش يک ميليارد و 324 ميليون دلار و سهم 3.30 درصد، متانول به ارزش يک ميليارد و 297 ميليون دلار و سهم ارزشي 3.24 درصد بوده است.

اما با وجود اينکه در اين بخش رونق داشته ايم اما تحريم ها محدوديت هايي براي صادرات کشورمان به سه کشور اروپايي عضو برجام يعني آلمان، انگليس و فرانسه ايجاد کرده است و با وجود مجموع صادرات 282 ميليون دلاري به اين سه کشور طي 11 ماهه سال 97 اما اين ميزان نسبت به سال ?? کاهش داشته است.

معاونت بررسي هاي اقتصادي اتاق بازرگاني تهران در گزارشي به کاهش روابط تجاري ايران با سه کشور اروپايي عضو برجام يعني آلمان، انگليس و فرانسه پرداخته و نوشته است: «صادرات ايران به آلمان در 11 ماهه سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با کاهش 28 درصدي به 230 ميليون دلار، صادرات به فرانسه با کاهش 28 درصدي به 25 ميليون دلار و صادرات به انگليس با کاهش 39 درصدي به 27 ميليون دلار رسيده است.

بر اساس اين گزارش کاهش ارزشي صادرات به اين کشورها در حالي است که به لحاظ وزني، صادرات به آلمان و انگليس در مدت زمان مورد اشاره افزايش يافته است. اين امر بدان معناست که کالاهايي با متوسط قيمت نسبتا پايين تر به اين کشورها صادر شده است.

صادرات بدون نفت خام ايران به آلمان در دوره زماني اعلام شده 112 هزار تن و به ارزش 230 ميليون دلار بوده است. مقايسه اين آمار با ميزان صادرات 11 ماهه 96 نشان مي دهد که صادرات به آلمان از نظر وزني 153.5 درصد رشد يافته ولي از نظر ارزشي 27.7 درصد کاهش را ثبت کرده است.

صادرات به انگليس نيز در اين دوره زماني 22 هزار تن و به ارزش 27 ميليون دلار بوده که در مقايسه با آمار سال قبل از آن از نظر وزني 36.7 درصد رشد کرده ولي از نظر ارزشي 38.6 درصد کاهش يافته است.

ميزان صادرات بدون نفت خام ايران به فرانسه نيز از نظر وزني 31 هزار تن بوده و از نظر ارزشي به 283 ميليون دلار رسيده است. اين آمار در مقايسه با ميزان صادرات بدون نفت خام 11 ماهه سال 96 از نظر وزني 66.7 درصد افزايش و از نظر ارزشي 28.9 درصد کاهش را نشان مي دهد.

ايران در مجموع به اين سه کشور 175 هزار تن کالا به ارزش 283 ميليون دلار بدون نفت خام در 11 ماهه سال 97 صادر کرده است. اين رقم 0.03 درصد از نظر وزني و 0.06 درصد از نظر ارزشي صادرات ايران را در اين مدت شامل شده است. مقايسه اين رقم با مدت مشابه سال قبل از آن نشان مي دهد که صادرات بدون نفت خام ايران در مجموع براي اين سه کشور 66.7 درصد از نظر وزني رشد داشته و از نظر ارزشي با کاهش 28.9 درصدي مواجه شده است.

منبع: خبرگزاري شبستان

1398/01/24
صفحه رسمی اینستاگرام انجمن راه انداری شد
 صفحه رسمي اينستاگرام انجمن صنفي شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران  راه اندازي شد.
اين صفحه با هدف اطلاع رساني سريع از آخرين رويدادها و اقدامات در حوزه حمل و نقل بين المللي راه اندازي شده است.

براي فالو کردن صفحه اينستاگرام انجمن ،در اپليکشن اينستاگرام خود عبارت زير را جستجو کنيد.
ITCA
1398/01/22
تاکید ایران و قزاقستان بر توسعه همکاری در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت

  مديرکل دفتر توسعه امور بين‌الملل وزارت راه و شهرسازي از ديدار وزير راه و شهرسازي با معاون اول وزير امور خارجه قزاقستان خبر داد و گفت: در اين ديدار دو طرف بر توسعه همکاري‌ در زمينه حمل‌ونقل جاده‌اي، ريلي، دريايي و همچنين ترانزيت تاکيد کردند.

تيمور بشير گنبدي، مديرکل دفتر توسعه امور بين‌الملل وزارت راه و شهرسازي  از ديدار وزير راه و شهرسازي کشورمان با معاون اول وزير امور خارجه قزاقستان خبر داد و گفت: آقاي مهندس اسلامي  چهارشنبه 21 فروردين 1398 با آقاي مختار تيول بردي، معاون اول وزير امور خارجه قزاقستان ديدار کرد و دو طرف پيرامون توسعه همکاري‌هاي مهم و راهبردي حمل‌ونقل و ترانزيت دو جانبه و منطقه‌اي با يکديگر مذاکره کردند.

وي افزود: طرف قزاق در اين ديدار تاکيد کرد که بر سياست خارجي مثبت و سازنده قديمي خود اصرار دارد و هيچ تغييري در سياست خارجي اين کشور رخ نخواهد داد. همچنين دو طرف بر توسعه همکاري حمل‌ونقل منطقه‌اي و همکاري‌هاي اقتصادي ميان دو کشور تاکيد کردند.

بشير گنبدي با اشاره به اينکه سطح همکاري‌هاي ريلي دو کشور مناسب است، گفت: همينطور در حوزه هاي مختلف حمل و نقل، به ويژه در مورد کاهش زمان صدور رواديد و افزايش دوزبولاق و پروانه تردد بين دو کشور، همکاري بيشتر دو طرف در تعرفه هاي ريلي،  رونق و تسريع حمل و نقل ريلي و اتصال شبکه‌هاي ملي به شبکه‌هاي منطقه‌اي دو کشور و همينطور مساله همکاري‌هاي دو کشور در تسهيلات و تخفيفات کالاهاي ترانزيتي قزاقي از بنادر جمهوري اسلامي ايران گفت‌وگو هاي سازنده‌اي بين دو طرف مبادله شد.

وي با اشاره به تاکيد دو طرف بر برگزاري کمييون مشترک اقتصادي به عنوان موتور مجرکه در روابط تجاري طرفين، ادامه داد: در اين نشست همچنين امور مربوط به برقراري پرواز، استفاده از کشتي‌هاي رورو در درياي خزر و گسترش مناسبات جاده‌اي مطرح و مقرر به پيگيري طرفين شد.

مديرکل دفتر توسعه امور بين‌الملل وزارت راه و شهرسازي در انتها گفت: در اين ديدار طرف ايراني از همکاري‌هاي قزاقستان با ايران در درياي خزر و حوزه اوراسيا تشکر کرد.


منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

1398/01/20
نرخ سوخت، پاشنه آشیل نوسازی
منبع: ماهنامه ترابران
1398/01/20
کشف محموله موادمخدر و سیگار در گمرک مرز میلک
ماموران گمرک مرزي ميلک در بازرسي از کاميونهاي ورودي به کشور موفق به کشف و ضبط يک محموله شامل موادمخدر ازنوع قرص ترامادول و سيگارشدند .
  مأموران اين گمرک درحين بازرسي کاميونهاي ورودي به کشور به يک دستگاه کاميون ورودي مشکوک شده و پس از بررسي‌هاي دقيق مقدار
65/200 ورق انواع قرص ترامادول
160/000 نخ سيگار خارجي به مارک مور
293/000 نخ سيگار خارجي به مارک اسي بلک
را که به طرز ماهرانه اي در بالاي کانتينر اين خودرو جاسازي شده بود؛ کشف و مانع ورود آن به داخل کشور شدند.
در ادامه باتوجه به اينکه قرص ترامادول در گروه موادمخدر دسته بندي ميشود راننده کاميون پس از تشکيل پرونده قضايي تحويل مراجع ذيصلاح گرديد.

منبع: گمرک نيوز
1398/01/19
عبور بیش از 268 هزار دستگاه کامیون از مرز بازرگان

 مدير پايانه مرزي بازرگان با اشاره به اين‌که اين مرز يکي از پايانه‌هاي مهم زميني کشور است، گفت: طي سال گذشته 268 هزار و 785 دستگاه کاميون از اين مرز عبور کرد.

جابر اکبرزاده متوسط تردد روزانه کاميون از اين مرز را 773 دستگاه عنوان کرد و افزود: در اين مدت 119 هزار و 524 دستگاه کاميون از کشور خارج شد که نسبت به سال قبل از آن 2 درصد افزايش داشت.

وي ادامه داد: تردد کاميون‌ها در مسير ايران - ترکيه در سال گذشته چهار درصد کم‌تر از سال 1396 بوده است.

مدير پايانه مرزي بازرگان از تردد يک ميليون و 374 هزار و 947 مسافر طي يک سال گذشته از طريق اين پايانه خبر داد و بيان کرد: ميانگين تردد روزانه مسافر از اين مرز سه‌هزار و 951 نفر بوده که از کاهش 16 درصدي نسبت به سال 1396 برخوردار بوده است.

 آذربايجان غربي داراي پنج پايانه مرزي شامل بازرگان ماکو، رازي خوي و سرو اروميه در مرز ترکيه، صنم بلاغي پلدشت در مرز نخجوان و تمرچين پيرانشهر در مرز عراق است.

کل پايانه‌هاي مرزي کشور 22 مورد است که حدود يک چهارم آن‌ها در آذربايجان‌غربي قرار دارد؛ گمرک بازرگان يکي از مبادي سه گانه تجارت مرزي ايران و ترکيه به شمار مي‌رود و در شمال آذربايجان‌غربي واقع است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1398/01/19
کشف محموله بزرگ مشروبات الکلی توسط ماموران گمرک
ماموران گمرک ايران در بازرسي از کالاهاي ترانزيتي موفق به کشف و ضبط يک محموله بزرگ مشروبات الکلي شدند .

اين محموله ترانزيتي مشروبات الکلي که با هوشياري ماموران گمرک شهيد باهنر در گمرکات استان هرمزگان کشف شد شامل 195 کارتن انواع مشروبات الکلي به تعداد 2908 بطري به مارک هاي ودکا و کينگ است .

اين مقدار مشروبات الکلي در قسمت انتهايي يک دستگاه کانتينر ترانزيتي و در داخل کارتن هاي گريس اختفاء و جاسازي شده بود و قاچاقچيان قصد داشتند تحت رويه ترانزيت خارجي به افغانستان اقدام به انتقال اين محموله نمايند که با هوشياري ماموران گمرک اين محموله شناسايي و کشف گرديد .

محموله ياد شده از سوي يک شرکت حمل و نقل بين المللي در رويه ترانزيت خارجي تحت عنوان لوازم يدکي مستعمل خودرو به مقصد افغانستان به گمرک اظهار شده بود که با توجه به ممنوعيت ورود و ترانزيت مشروبات الکلي از کشورمان و عدم اظهار مشروبات الکلي به استناد ماده 22 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرونده قاچاق تشکيل و تحويل مراجع قضايي گرديد .

منبع: گمرک نيوز
1398/01/17
تردد تانکرهای سوخت روز یکشنبه از سرگرفته می شود

فرماندار قصرشيرين گفت: با پايان يافتن دور دوم تعطيلات نوروز، تردد تانکرهاي سوخت رسان و ترانزيت سوخت عراقي از ساعت هفت صبح فردا (يکشنبه هيجدهم فروردين) از مرز رسمي پرويزخان از سرگيري مي شود.
مرادعلي تاتار عنوان کرد: ممنوعيت تردد تانکرهاي سوخت رسان عراقي در دور دوم تعطيلات نوروز امسال از ساعت هفت صبح روز پنجشنبه هشتم تا ساعت هفت صبح يکشنبه هجدهم فروردين اعمال شده بود.
وي، هدف از اين اعمال ممنوعيت را تسهيل در تردد مسافران نوروزي بيان کرد که در اين مدت تانکرهاي سوخت رسان عراقي حق تردد در جاده هاي کشور را نداشتند.
وي اظهار کرد: پيش تر نيز در دور اول تعطيلات نوروز ترانزيت سوخت از شنبه 25 اسفند تا ساعت هفت صبح دوشنبه (پنجم فروردين 98) ممنوع شده بود.
تاتار با بيان اينکه صادرات کالا از مرزهاي رسمي پرويزخان و خسروي در اين شهرستان در ايام نوروز طبق روال گذشته انجام مي شد، اضافه کرد: همچنين ساير خودروهاي سنگين حامل مصالح ساختماني و مواد غذايي و فاسد شدني به مناطق زلزله زده در ايام نوروز بدون هرگونه ممانعتي تردد داشتند.
وي بيان کرد: به طور ميانگين روزانه 500 دستگاه تانکر حامل مواد سوختي از اقليم کردستان عراق از طريق مرز رسمي پرويزخان وارد ايران مي شوند و پس از تخليه در بنادر جنوبي کشورمان به عراق باز مي گردند.
نماينده عالي دولت در قصرشيرين اظهار کرد: همچنين مسافران و گردشگران از مرز رسمي پرويزخان به اقليم کردستان عراق و زائران انفرادي عراقي از مرز رسمي خسروي نيز طبق روال گذشته کماکان بدون وقفه تردد داشتند.
روزانه به طور ميانگين 800 دستگاه کاميون از مرز پرويزخان و 500 دستگاه کاميون از مرز خسروي کالاهاي صادراتي کشورمان به عراق را حمل مي کنند.
مرز رسمي پرويزخان بزرگترين مرکز صادرات کالاهاي غيرنفتي جمهوري اسلامي ايران به عراق است که به طور ميانگين همه ساله حدود 54 درصد از مجموع کل صادرات غيرنفتي کشورمان به عراق از طريق اين مرز انجام مي شود.
قصرشيرين در غرب کرمانشاه بيش از 186 کيلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد اين مرز طولاني 2 مرز رسمي و فعال پرويزخان و خسروي فعال است که پرويزخان با اقليم کردستان عراق و خسروي با حکومت مرکزي عراق هم مرز است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1398/01/11
هشدار گمرک کرمانشاه در خصوص بارگیری محموله ها به مقصد مرز سومار
مدير کل گمرکات استان کرمانشاه در خصوص بارگيري محموله ها به مقصد مرز سومار و شيخ صله هشدار داد و اعلام کرد : احتمال بسته شدن مسيرهاي منتهي به اين مرز با توجه به شرايط آب و هوايي وجود دارد .

خليل حيدري با بيان اين مطلب گفت : ستاد مديريت بحران در خصوص سيلابي شدن مسيرهاي منتهي به مرز سومار و شيخ صله در روزهاي آتي هشدار داده و ما از صادرکنندگان تقاضا داريم با توجه به شرايط جوي منطقه و احتمال سيلابي شدن مسيرهاي منتهي به اين مرز از بارگيري محموله ها به مقصد مرز سومار و شيخ صله خودداري کنند .

دفتر صادرات گمرک ايران نيز با اعلام هشدار نسبت به بارگيري محموله هاي صادراتي به مقصد مرز سومار و شيخ صله اعلام کرد : صادرکنندگان حتي الامکان تا ?? فروردين ماه از بارگيري محموله هاي صادراتي به مقصد مرز سومار و شيخ صله با توجه به شرايط آب و هوايي و احتمال بسته شدن مسيرهاي منتهي به اين مرز خودداري نمايند .

منبع: گمرک نيوز
1398/01/10
انحصار، بلای جان صادرات ریلی

صادرات از مسير ريلي يکي از مهمترين روش‌هاي نقل و انتقال کالا در دنيا به شمار مي‌آيد اما در ايران به دلايل مختلف از جمله انحصار و کند بودن تشريفات گمرکي، نتوانسته رشد چنداني داشته باشد.

از ايران به عنوان شاهراه ارتباطي دنيا نام برده مي‌شود زيرا موقعيت استراتژيک اين کشور باعث شده تا به بيشتر مناطق دنيا دسترسي داشته باشد.
از همين رو در گذشته بخش مهمي از جاده ابريشم که ابتدا و انتهاي دنياي آن روز را به هم وصل مي‌کرد، از ايران مي‌گذشت. جاده‌اي که وظيفه انتقال کالا و مسافر را بر عهده داشت و به نوعي مي‌توان آن را نخستين مسير ترانزيت کالا در دنيا دانست.
در واقع از همان زمان ايران براي کشورهاي مختلف مسيري مناسب به شمار مي‌آمد و در عين حال، صادرات و واردات در اين کشور نيز رونق داشت.
به طور مثال در بندر تاريخي سيراف، تجارت آب شيرين انجام مي‌شد و کشتي‌هايي که از شرق و غرب دنيا در حرکت بودند براي تامين آب شرب خود به ايران مي‌آمدند. به همين منظور هم سازه‌هاي آبي پيشرفته‌اي در نوع خود در اين بندر ايجاد شده بود.  
علاوه بر آن، ديگر بنادر جنوبي ايران نيز اهميت زيادي در تجارت داشته و حتي به مرور زمان نقش سياسي و اجتماعي نيز به خود گرفتند؛ تا آنجا که در جنگ جهاني دوم حرکت نيروهاي متفقين از بنادر جنوبي ايران و رسيدن به روسيه باعث شد تا نام پل پيروزي به ايران داده شود.
امروز هم اين اهميت همچنان پا برجاست و خاک ايران مي‌تواند مسير اتصال آب‌هاي آزاد به بازارهاي بزرگ آسياي ميانه و قفقاز باشد.  
بر همين اساس، اتصال ريلي بنادر جنوبي با بنادر شمالي کشور در دستور کار قرار دارد تا جا به جايي کالا در قالب صادرات و يا ترانزيت در بستر آن انجام شود.  
ساخت اين خط آهن که بيش از يک دهه است که آغاز شده با بهره‌برداري از مسير قزوين – رشت، اکنون در مراحل نهايي براي اتصال به آستارا قرار دارد.  

**لزوم دو خطه شدن خط آهن بندرعباس - رشت
مسعود دانشمند دبير کل خانه اقتصاد در همين زمينه در گفت و گو با ايرنا با يادآوري اين که ساخت خط آهن رشت تا آستارا از نظر مهندسي کار سختي است، گفت: براي سرعت در ساخت اين قطعه تدابير ويژه‌اي نياز است که پيشنهاد آن را به راه آهن داده‌ايم.
وي با بيان اين که بهره‌برداري کامل از راه‌آهن شمال - جنوب مي‌تواند به رشد صادرات کمک کند، ادامه داد: البته لازم است تا همزمان تمام مسير بندر عباس تا رشت را دو خطه کنيم زيرا راه آهن ما بر اساس قطار مسافري ساخته شده و مسافر بر بار ارجحيت دارد که باعث کند شدن انتقال کالا مي‌شود.  
دانشمند به کمبود کشنده واگن در کشور اشاره کرد و افزود: با افزايش کشنده‌ها و همچنين دو خطه شدن اين مسير، ديگر قطاري منتظر قطار ديگر نمي‌شود.  
دبير کل خانه اقتصاد تاکيد کرد: بايد تلاش کنيم تا حمل و نقل جاده‌اي و ريلي با اين وضعيت قيمت‌ها رقابت‌پذير شود.
اين فعال اقتصادي هشدار داد: به دليل کند بودن روند انتقال بار در داخل کشور، اطمينان از مسيرهاي ترانزيتي ايران کم کم از بين مي‌رود.
وي گفت: تکليف ترانزيت را بايد با در نظر گرفتن قوانين بين‌المللي روشن کنيم و گمرک بايد دروازه ورود کالا باشد نه رسوب کالا، تا کالا در گمرک انبار نشود.  

**توسعه مطلوب خطوط ريلي در کشور
مجتبي بهاروند رييس کميسيون حمل و نقل، لجستيک و گمرک اتاق بازرگاني و صنايع، معادن و کشاورزي ايران نيز در گفت و گو با ايرنا با بيان اين که از نظر توسعه خطوط ريلي در کشور مطلوب عمل کرده‌ايم، گفت: با اين حال اجازه نداده ايم شرکت‌هاي بزرگ ريلي در بخش خصوصي شکل بگيرد و با وجود به صرفه‌بودن اين روش ارتباطي، به دليل انحصار دولت استقبال چنداني نشده است.
وي ادامه داد: تکميل خط آهن شمال - جنوب به توسعه صادرات ايران کمک مي‌کند البته پيش شرط آن اين است که انحصار دولتي از بين برود.
به گفته بهاروند، نگرش مديران در بخش دولتي با خصوصي متفاوت است و مديران انگيزه‌اي ندارد زيرا در ضرر و زيان شريک نيستند.

منبع: خبرگزاري ايرنا
1398/01/10
عضویت ایران در پیمان گمرکی اوراسیا موجب رونق تولید می شود
رئيس کل گمرک ايران با اشاره اهميت پيوستن ايران به پيمان گمرکي اوراسيا گفت: عضويت ايران در اين پيمان ، رونق توليد ، تجارت و شکوفايي اقتصادي کشور را به دنبال دارد .
مهدي مير اشرفي روز چهارشنبه در ديدار با مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي اظهار کرد: اولويت گمرک در خزر و نگاه کشور به تجارت، توجه به کشورهاي همسايه ها است.
وي پيمان اوراسيا را پيماني صد درصد گمرکي دانست و افزود: اين پيمان به کشور هاي عضو اجازه مي دهد بدون پرداخت حقوق عوارض و به صورت کشوري واحد، کالاهايشان را با يکديگر مبادله کرده و عضويت ايران در اين پيمان مي تواند شرايط منحصر به فردي را براي توليد و تجارت کشور فراهم کند.
مير اشرفي با بيان اينکه منطقه آزاد انزلي خصوصا بندر کاسپين به دليل دارا بودن زيرساخت هاي مناسب نقش کليدي مي توانند در اين پيمان ايفا کنند گفت: گمرک جمهوري اسلامي ايران با بهره مندي از همه امکانات در اختيار از همه ظرفيت هاي اين پيمان و همچنين بخش خصوصي فعال در مناطق آزاد استفاده مي کند و بايد بگويم منطقه ازاد انزلي نقش فراملي و موثر در پيمان اوراسيا و توسعه مبادلات با کشورهاي حاشيه خزر دارد.
وي با اشاره به لزوم تسهيل امور گمرکي و توسعه صادرات تاکيد کرد: خوشبختانه در منطقه آزاد انزلي نسبت به جذب سرمايه گذار بخش خصوصي در امور بندري توجه ويژه اي شده و اسکله هاي بهره برداري شده بندرکاسپين براي نخستين بار با سرمايه گذاري بخش خصوصي احداث شده و افزايش ظرفيت بنادر کشور با کمک بخش خصوصي را به دنبال داشته است.
مير اشرفي بندرکاسپين را يکي از بهترين بنادر درياي خزر دانست و گفت: اهتمام به جذب سرمايه گذار بخش خصوصي در شرايط کنوني کشور در منطقه آزاد انزلي مي تواند سرعت بيشتري به توسعه بندر کاسپين داده تا اين بندر بيش از پيش در ايفاي نقش توسعه اي استاني، ملي و حتي فراملي موفق باشد.
وي تحقق طرح يک کمربند - يک راه در راستاي احياي جاده ابريشم که از سوي چيني ها در حال پيگيري است را موجب افزايش ميزان اشتغال و رونق اقتصاد منطقه و استان بر شمرد و تصريح کرد: با اتصال کريدور شمال - جنوب نقش فراملي منطقه آزاد انزلي برجسته شده و بايد بگويم مناطق آزاد، مناطق پردازش صادرات است.
رئيس کل گمرک ايران با اشاره به اينکه گمرک در مناطق آزاد تسهيلات بيشتري ارائه مي دهد تاکيد کرد: با توجه به اينکه مناطق آزاد جهت جذب سرمايه گذار ايجاد شده و خارج از قلمرو گمرکي هستند، گمرک ايران در اين مناطق بيش ترين تسهيلات را ارائه داده و قوانين دست و پاگير نيز در اين مناطق وجود ندارد .
مير اشرفي تصريح کرد: در راستاي تسهيل تجارت ، واردات مواد اوليه، واردات کالا و صادرات کالاهاي توليدي مناطق آزاد مشمول تخفيفات ارزش افزوده است و اين مناطق محلي مناسب براي واردات کالاها به کشور هستند.

** پهلوگيري دو فروند کشتي حامل روغن از ابتداي نوروز تاکنون
مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي نيز اظهار کرد: بندر کاسپين با انجام مهندسي ارزش و کاهش هزينه ها و استفاده از سرمايه گذاري بخش خصوصي ايجاد شده و جزو بنادري است که در آن بخش خصوصي در ايجاد اسکله ، سيلو ، مخازن سوخت و روغن و انبارهاي سر پوشيده سرمايه گذاري کرده است.
رضا مسرور با اشاره به ايجاد نخستين اسکله روغن گيلان در بندر کاسپين خاطرنشان کرد : با همکاري گمرک از ابتداي نوروز تا کنون دو فروند کشتي حامل بار روغن در بندر کاسپين پهلو گرفته است.
وي يادآور شد: بندر کاسپين داراي 22 پست اسکله بوده و با ظرفيت تخليه و بارگيري 15 ميليون تن کالا در هر شيفت در سال هاي آينده نقش بسيار مهمي در اقتصاد کشور ايفا خواهد کرد.
مسرور ايجاد کريدور هاي تجاري را گامي مهم در توسعه مراودات دانست و بيان کرد : با ايجاد کريدور جديد چين - قزاقستان - ايران و انعقاد تفاهم نامه هاي همکاري با دو کشور تا کنون شش محموله تجاري از چين به صورت حمل و نقل ترکيبي ريل و کشتي وارد بندر کاسپين شده است .
مديرعامل منطقه آزاد انزلي با اشاره به اينکه اتصال راه آهن به اين منطقه تسريع در  ترانزيت   کالا هاي تجاري در داخل و خارج از کشور را به دنبال دارد تاکيد کرد: بندر کاسپين ، بندر نسل سوم است که با وجود دو شهرک صنعتي در پسکرانه اين بندر شهرک صنعتي سوم نيز با محوريت توليد کالا هاي صادراتي و دانش بنيان در پس کرانه بندر کاسپين ايجاد مي شود تا مواد اوليه در کوتاه ترين زمان و با کاهش هزينه هاي حمل و نقل وارد مجموعه هاي توليدي شده و به کشورهاي مختلف صادر شود.
وي با اشاره به اينکه نخستين پارک لجستيک شمال کشور با همکاري وزارت راه و شهرسازي در چارچوب راهبرد اصلي اين سازمان ايجاد مي شود افزود: راهبرد اصلي ، تبديل شدن اين منطقه به مرکز داد و ستد کالاي کشورهاي حاشيه درياي خزر است که با توجه به وجود شبکه بانکي، بيمه‌اي و بورس منطقه، تفاهم‌نامه‌هاي منعقدشده با بخش خصوصي و دولتي کشورهاي چين، قزاقستان و روسيه و ايجاد زيرساخت ‌هاي ترانزيتي، منطقه آزاد انزلي در آينده نزديک به مسير جديد  ترانزيت   بين ‌المللي کشور در ارتباط با روسيه، اوراسيا ، اروپاي شرقي، و شرق آسيا ارتقاء مي ‌يابد .
مسرور خاطر نشان کرد: اين پارک لجستيک به مرکز توسعه فعاليت ‌هاي ترانزيتي و درآمدزايي ارزي کشور همراه با ايجاد اشتغال بيشتر تبديل خواهد شد.
به گزارش ايرنا منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه خزر است و کشورهاي حاشيه درياي خزر، ترکيه و کشورهاي حاشيه خليج فارس و آسياي جنوب شرقي عمده بازارهاي صادرات و واردات محصولات از طريق منطقه آزاد انزلي هستند.  
قرار گرفتن در مسير کريدور بين المللي شمال - جنوب، دارابودن موقعيت ويژه در زمينه ارتباط با کشورهاي حاشيه درياي خزر، همجواري با بنادر آستراخان و لاگان در روسيه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربايجان، دسترسي از طريق راه هاي مناسب به بازارهاي مصرف کشورهاي همسود (CIS) و نزديکي به فرودگاه بين المللي رشت از جمله مزاياي منطقه آزاد انزلي است.  
مزاياي قانوني همچون امکان ثبت، مالکيت و مشارکت سرمايه گذاران خارجي تا ميزان 100 درصد در منطقه، امکان فعاليت بانک ها و موسسات مالي - بيمه اي در اين منطقه، معافيت مالياتي 20 ساله بر درآمد و دارايي از تاريخ بهره برداري هرگونه فعاليت اقتصادي، وحدت مديريت در ارائه کليه خدمات به سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزايا و معافيت هاي جديد براي فعالان اقتصادي - توليدي، فعاليت بورس کالاي منطقه، رونق فضاي تجاري با اجراي مصوبه کالاي همراه مسافر و برگزاري پانزدهمين اجلاس اتاق هاي بازرگاني کشورهاي حاشيه درياي خزر زمينه ساز رونق فضاي کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

منبع: خبرگزاري ايرنا
1398/01/10
قرارداد آمریکا برای استفاده از بنادرعمان تهدید صادرات مجدد کالاها از عمان به ایران
آمريکا براي استفاده تجاري، نظامي و امنيتي از بنادر عمان قراردادي استراتژيک با سلطان نشين عمان امضا کرد.

بر پايه اين قرارداد، علاوه بر گسترش فعاليت تجاري آمريکا در بنادر عمان، نيروهاي نظامي آمريکايي نيز دسترسي بهتري به خليج فارس خواهند داشت و نياز به فرستادن کشتي‌ها از طريق تنگه هرمز کاهش خواهد يافت.

سفارت آمريکا در عمان در بيانيه‌اي اعلام کرد که قرارداد جديد در چارچوب تعهد دو کشور براي توسعه همکاري‌هاي امنيتي منعقد شده و دسترسي آمريکا به بنادر دُقم و صلاله عمان را فراهم ساخته است.

از سوي ديگر در قرارداد جديد اين امکان براي عمان فراهم مي‌ شود که بندر دُقم را توسعه دهد. اين بندر که زماني تنها براي پهلوگيري کشتي‌هاي ماهگيري بود، اکنون توسعه يافته است و آماده استفاده کشتي‌هاي عظيم و ناو هواپيمابر است. پيش از اين، کشورچين پيشنهادي 10.7 ميليارد دلاري را براي توسعه بندر دُقم جهت مصارف تجاري و اقتصادي به عمان داده بود که مي‌توانست سرمايه چشمگيري را راهي اقتصاد اين کشور کند.

اينکه قرارداد با آمريکايي ها چقدر چشمگير بوده است که عمان از قرارداد با چيني ها صرفه نظر کرده است، هنوز مشخص نيست اما اين اخبار، حکايت خوشي براي بازرگانان و تجارت ايران ندارد. بندر دقم از لحاظ ژئو استراتژيک و قرار گرفتن آن در بيرون از تنگه هرمز بسيار جذاب است.

بندر دقم در 550 کيلومتري مسقط، پايتخت عمان واقع است و بندري مناسب براي توسعه بخش غيرنفتي اين کشور است.

قرارداد استفاده آمريکا از بنادر عمان در حالي است که خود ايران نيز چندين بار براي استفاده از بنادر عمان اظهار تمايل کرده بود و اخيرا نيز در تلاش بود تا عمان را براي صادرات و واردات مجدد کالا جايگزين امارات کند.بر اساس آمارهاي گمرکي، صادرات 11 ماه ايران به عمان در سال 97 حدود 48 درصد افزايش يافته و به 701 ميليون دلار رسيده است. واردات ايران از عمان نيز 132 درصد افزايش يافته و به 413 ميليون دلار رسيده است.
در اين ميان صادرات ايران به امارات هفت درصد و واردات ايران از اين کشور 35 درصد افت کرده است. ايران در 11 ماه سال 97 بيش از 5.5 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي و 5.9 ميليارد دلار واردات از امارات داشته است. بخش عظيمي از اين کالاها در واقع براي صادرات و واردات مجدد است.

منبع: خبرگزاري رويترز

1398/01/05
توسعه بندر چابهار؛ حلقه گمشده حمل و نقل ترکیبی

توسعه بندر چابهار به دليل نزديکي به بازارهاي جنوب و جنوب شرق آسيا مي‌تواند زنجيره حمل و نقل ترکيبي را در ايران کامل کرده و علاوه بر درآمدزايي، اشتغال زايي داشته باشد.

پراکنده بودن بازارهاي مصرف در جهان باعث مي‌شود تا تمرکز براي انتقال کالا از طريق يکي از روش‌هاي حمل و نقل نه تنها صرفه اقتصادي نداشته باشد بلکه حتي در مواردي امکان‌پذير هم نباشد.

اکنون کالاها از قلب آسيا به سمت آمريکاي جنوبي بارگيري مي‌شود و ترکيب روش‌هاي مختلف حمل و نقل امکان صادرات هر کالايي را از دام زنده گرفته تا دانه‌هاي قهوه فراهم کرده است.

در واقع، اين روش‌ها باعث شده تا دنيا کوچک‌تر شود و دسترسي به محصولات تمام نقاط دنيا براي مردم آسان باشد.

اما نمي‌توان محصولات و کالاها را با تکيه بر يکي از روش‌هاي حمل و نقل ريلي، هوايي، دريايي و يا جاده‌اي به دست مصرف کننده رساند؛ از همين رو حمل و نقل ترکيبي به عنوان مفهومي جديد پا به عرصه صادرات کالا گذاشته است.

در اين روش کالا از محل توليد تا بازار مصرف از طريق 2 يا چند مدل حمل و نقل جا به جا مي‌شود. مهمترين دليل استفاده از حمل و نقل ترکيبي نيز کاهش هزينه تمام‌شده و امکان رقابت‌پذيري بيشتر است.

با وجود استفاده از همه روش‌هاي حمل و نقل اما حمل و نقل دريايي را مي‌توان پاي ثابت در حمل و نقل ترکيبي دانست زيرا کشتي‌هاي باري (کانتينري و فله‌بر) امکان جا به جايي حجم بالايي کالا را با هزينه‌اي پايين‌تر از ساير روش‌ها دارد و در مسافت‌هاي طولاني به صرفه است . بنابراين بيشتر کالاها از مبدا با کشتي به بنادر مقصد مي‌رسند و از طريق يکي ديگر از روش‌ها مانند ريلي و يا جاده‌اي به شهرها منتقل مي‌شوند.

ايران هم به دليل دارا بودن نوار ساحلي گسترده در جنوب، مي‌تواند در زمينه حمل و نقل ترکيبي نقش فعالي را بازي کند.


** دور زدن تحريم ها با تکيه بر ترانزيت

در همين مورد، «ملک رضا ملک پور»، عضو هيات مديره انجمن توسعه دريا محور در گفت و گو با ايرنا با اشاره به اينکه ظرفيت ايران براي ترانزيت و ترانشيپ (تخليه و بارگيري مجدد در بندر) کالا بالاست، گفت: ايران از نظر جغرافيايي بهترين موقعيت را براي تامين اين خدمات در جهان دارد.

وي ادامه داد: البته براي اينکه اين ظرفيت را از حالت بالقوه به بالفعل تبديل کنيم نيازمند حمل و نقل ترکيبي هستيم و بايد بتوانيم در کمترين زمان ممکن کالا را از يک شيوه حمل به شيوه ديگر منتقل کنيم.

ملک پور به موقعيت چابهار اشاره کرد و افزود: اين کار نه تنها در چابهار بلکه در تمامي بنادر ايران مانند خرمشهر، بوشهر، امام خميني، شهيد رجايي و بنادر درياي خزر ايران قابل اجراست.

وي بهره‌برداري ايران از ظرفيت انتقال کالا به روش حمل و نقل ترکيبي را اندک دانست و تاکيد کرد: با توجه به تحريم کليه کشورهايي که مي‌خواهند از ايران کالا وارد کنند، زماني که به مرحله پرداخت مي‌رسند از بيم تحريم‌هاي آمريکا از معامله کنار مي‌روند.

عضو هيات مديره انجمن توسعه دريا محور با اشاره به مشکلات پيش روي صادرات ايران، گفت: از آنجا که موضوع تحريم براي کليه کالاهايي است که مبدا و يا مقصد ايران را دارند، بايد روي ترانزيت تمرکز کرد.

وي ادامه داد: اقتصاد کشورهايي مانند هند، افغانستان، آسياي ميانه و قفقاز ممکن است به دليل تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران و موانع نقل و انتقال کالا آسيب ببيند زيرا با جا به جا شدن چابهار با بندري دورتر، هزينه تمام شده حمل و نقل افزايش پيدا مي‌کند.

ملک پور افزود: اما از آنجا که تحريم‌ها عليه ايران وضع شده، آمريکا نمي‌تواند جلوي ترانزيت کالا از مبدا و مقصدي به جز ايران را بگيرد و به همين دليل چابهار مي‌تواند در ترانزيت اين کالاها نقش داشته باشد.


** صادرات خدمات در بستر حمل و نقل ترکيبي

وي به لزوم سرعت در ارائه خدمات در چابهار اشاره کرد و گفت: چابهار مي‌تواند از اين ظرفيت استفاده کند به شرط آنکه خدمات از نظر سرعت و هزينه تمام شده معطلي کشتي و کالا را به حداقل برساند و سرعت انتقال به آسياي ميانه و کالاهاي آسياي ميانه به چابهار از طريق خطوط ريلي و يا جاده‌اي کم شود.

وي اين روش ترانزيت کالا را نوعي صادرات خدمات دانست و افزود: علاوه بر کسب درآمد در حمل و نقل ترکيبي، آثار اشتغالزايي نيز در کشور دارد.

ملک پور با اشاره به اينکه ظرفيت ايجاد شده در بخش دريايي محدود نيست، تاکيد کرد: مشکل اساسي بعد از تخليه در چابهار و انتقال به کشورهاي افغانستان و آسياي ميانه است و از آنجا که در اين مسير امکانات ريلي نداريم، فشار به جاده‌ها مي‌آيد و از آنجا که جاده‌ها توان لازم را ندارد، سرعت کاهش پيدا مي‌کند.

وي سهم حمل و نقل ريلي در ترانزيت بين‌المللي را 10 درصد عنوان کرد و ادامه داد: بايد بنادر ريلي را فعال کنيم و اين موضوع نبايد تنها در بندر چابهار مورد توجه قرار گيرد.

عضو هيات مديره انجمن توسعه دريا محور افزود: در سازمان ملل بخشي به نام کشورهاي محصور در خشکي وجود دارد . اين بخش در سال 2011 به کشورهاي جهان اعلام کرد که اگر مي‌خواهيد در زنجيره اقتصاد و لجستيک جهاني براي کشورهاي محصور در خشکي نقش داشته باشيد، برنامه خود را ارائه کنيد.

وي گفت: اين موضوع براي ايران اهميت زيادي دارد زيرا7+3 کشور محصور در خشکي اطراف ايران وجود دارند ومحتاج سواحل ايران براي رسيدن به آبهاي آزاد هستند اما ايران پاسخي به اين فراخوان نداد در مقابل ترکيه، مارات و پاکستان در اين زمينه فعالانه حضور پيدا کردند.

حمل و نقل ترکيبي در شرايطي مي تواند براي ايران درآمدزا باشد که زيرساخت‌هاي لازم از توسعه جاده‌ها گرفته تا افزايش خطوط ريلي در دستور کار قرار گيرد.

در کنار آن، ارتباط مطلوب در عرصه بين‌المللي با اولويت کشورهاي همسايه مهمترين اصلي است که يک کشور را مسيري مطلوب براي عبور کالا به جهان معرفي مي‌کند. در نتيجه تنش‌زدايي در منطقه و جهان، موفقيت ايران را در اين راه تضمين خواهد کرد.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1398/01/05
محور ترانزیتی جنوب مسدود شد
رئيس اداره راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي پلدختر گفت: به علت طغيان رودخانه کشکان، محور قديم پلدختر-خرم‌آباد مسدود شده است.

روح الله شريف زداه  گفت: بارش شديد باران ساعت 6:45 صبح امروز (دوشنبه) باعث طغيان رودخانه کشکان در محور پلدختر -خرم آباد شد.

وي افزود: طغيان رودخانه کشکان جاده اصلي در 50 کيلومتري محدوده چم حيدر باعث شد که اين محور تا اطلاع ثانوي مسدود شود.

رئيس اداره راهداري و حمل و نقل جاده اي پلدختر با اشاره به اينکه محورجايگزين محور آزاده راه خرم آباد-پل زال و بالعکس است، تصريح کرد: باتوجه به پيش بيني هاي سازمان هواشناسي در خصوص بارش هاي شديد باران و لغزنده بودن محورها رانندگان از تردد غيرضروري خودداري کنند.

منبع: خبرگزاري مهر

1398/01/05
تردد تانکرهای سوخت پنجم فروردین از سرگرفته می شود

فرماندار قصرشيرين گفت: تردد تانکرهاي سوخت رسان و ترانزيت سوخت از ساعت هفت صبح دوشنبه پنجم فروردين ماه از مرز رسمي پرويزخان از سرگيري مي شود.
مرادعلي تاتار عنوان کرد : ممنوعيت تردد تانکرهاي سوخت رسان عراقي از شنبه 25 اسفند تا ساعت هفت صبح دوشنبه (پنجم فروردين 98) ، به منظور تسهيل در تردد مسافران نوروزي از سوي پليس راه و بخشنامه ترانزيت و پايانه هاي مرزي اعمال شد.
وي اظهار داشت: همچنين در دور دوم تعطيلات نوروز از ساعت هفت صبح روز پنجشنبه هشتم فروردين تا ساعت هفت صبح يکشنبه هجدهم فروردين ورود تانکرهاي حامل مواد سوختي از طريق مرزهاي کرمانشاه به داخل کشور ممنوع مي شود.
تاتار افزود: تردد ساير خودروهاي سنگين حامل مصالح ساختماني و مواد غذايي و فاسد شدني به مناطق زلزله زده در ايام نوروز بدون هرگونه ممانعتي انجام مي شود.
وي بيان کرد: به طور ميانگين روزانه 500 دستگاه تانکر حامل مواد سوختي از اقليم کردستان عراق از طريق مرز رسمي پرويزخان وارد ايران مي شوند و پس از تخليه در بنادر جنوبي کشورمان به عراق باز مي گردند.
تاتار اضافه کرد: صادرات کالا از مرزهاي رسمي پرويزخان و خسروي در اين شهرستان در ايام نوروز طبق روال گذشته انجام مي شود.
نماينده عالي دولت در قصرشيرين اظهار کرد: همچنين تردد مسافر و گردشگران از مرز رسمي پرويزخان به اقليم کردستان عراق و زائران انفرادي عراقي از مرز رسمي خسروي نيز طبق روال گذشته کماکان ادامه دارد و وقفه اي در آن ايجاد نمي شود.
روزانه به طور ميانگين 800 دستگاه کاميون از مرز پرويزخان و 500 دستگاه کاميون از مرز خسروي کالاهاي صادراتي کشورمان به عراق را حمل مي کنند.
مرز رسمي پرويزخان بزرگترين مرکز صادرات کالاهاي غيرنفتي جمهوري اسلامي ايران به عراق است که به طور ميانگين همه ساله حدود 54 درصد از مجموع کل صادرات غيرنفتي کشورمان به عراق از طريق اين مرز انجام مي شود.
قصرشيرين در غرب کرمانشاه بيش از 186 کيلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد اين مرز طولاني 2 مرز رسمي و فعال پرويزخان و خسروي فعال است که پرويزخان با اقليم کردستان عراق و خسروي با حکومت مرکزي عراق هم مرز است.

منبع: خبرگزاري ايرنا

1401خرداد
1401فروردین
1400اسفند
1400آذر
1400آبان
1400مهر
1400شهریور
1400مرداد
1400تیر
1400خرداد
1400اردیبهشت
1400فروردین
1399اسفند
1399بهمن
1399دی
1399آذر
1399آبان
1399مهر
1399شهریور
1399مرداد
1399تیر
1399خرداد
1399اردیبهشت
1399فروردین
1398اسفند
1398بهمن
1398دی
1398آذر
1398آبان
1398مهر
1398شهریور
1398مرداد
1398تیر
1398خرداد
1398اردیبهشت
1398فروردین
1397اسفند
1397بهمن
1397دی
1397آذر
1397آبان
1397مهر
1397شهریور
1397مرداد
1397تیر
1397خرداد
1397اردیبهشت
1397فروردین
1396اسفند
1396بهمن
1396آذر