آرشیو اخبار
.
1401/01/23
زمان کم است ؛ فرصت های ترانزیتی را از دست ندهیم
1401/01/23
توقف کامیونهای حمل و نقل بین المللی در مرزهای جاده ای کشور

مسئولان محترم اجرائي دولت جمهوري اسلامي ايران،سازمان هاي نظارتي کشور.
با درود، باستحضار ميرساند، طي مصوبه هيات دولت وقت در سال 1397 در رابطه با ورود کالا به کشور که  بر اساس بند (يک) آن ورود کالا به کشور بدون مجوز ثبت سفارش ممنوع اعلام گرديده، و گمرک ايران بر اين اساس طي بخشنامه اي مراتب را  بکليه گمرکات اجرائي ابلاغ نموده است، طي بيش از چهار سال با توجه به مکاتبات و جلسات متعدد با مسئولين محترم وزارت صمت، وزارت راه و مسکن و شهر سازي، اتاق بازرگاني، سازمان راهداري و حمل ونقل و..... از جانب اين انجمن انجام پذيرفته متاسفانه تا کنون جهت اصلاح اين مصوبه اقدامي در رفع اين مشکل بوجود نيامده و متاسفانه سازمانهاي مسئول و ناظر به حمل و نقل بين المللي، شورايعالي هماهنگي ترابري کشور، بيش از دوسال گذشته ، راي به عدم ارتباط مجوز ثبت سفارش کالا  به حمل و نقل بين المللي را مصوب نمودو در اسفند ماه 1400 اداره تدوين مقررات صادرات و واردات وزارت صمت طي نامه اي به مدير کل محترم واردات گمرک ايران درخواست مجوز ثبت سفارش را در مرز عبوري منتفي اعلام نمودند ولي همچنان گمرک محترم ايران با ادعاي اعتراض بعمل آمده توسط سازمان هاي نظارتي عليرغم ابلاغ آن به گمرکات اجرائي مفاد بخشنامه را کان لم يکن نمودند. حال کدام سازمان نظارتي بدون توجه به مشکلات اجرائي اين مصوبه بدون بررسي، حداقل از دست اندرکاران اين حرفه مورد درخواست را صلاح ندانسته اند، ما که اطلاع نداريم..!!
سئوال ما اين است ؟؟
-  که باتوجه با قوانين گمرکي، کليه محمولات وارده به کشور با هر يک از روش هاي حمل ميبايستي به گمرک تحويل گردد. آيا محل ورود محمولات به کشور * مرز عبوري است* يا* درب خروج* گمرک مقصد کالا ؟؟؟؟
-آيا مرزهاي جاده اي کشور محل عبورهستند، يا محل ورود کالا به کشور؟؟
-اگر محموله اي در زمان عبور از مرز مجوز ثبت سفارش نداشت، در انبار مرز که فاقد هرگونه امکانات ميباشد تخليه گردد و يا در انبار گمرک مقصد نهائي نگهداري شود، تفاوتي خواهد داشت؟؟
توضيح اينکه بعد از تخليه در مرز و با صدور مجوز ثبت سفارش و اجراي اين دستور العمل هزينه هاي سربار اين محموله اعم از تخليه، بارگيري،  ترانزيت و حمل مجدد به گمرک مقصد هزينه مضاعف به کشور تحميل نمي نمايد؟
-در اين ميان مسئوليت متصدي حمل بر اساس کنوانسيون هاي بين المللي که ايران هم عضويت آن ها را پذيرفته و بر اساس آن بارنامه حمل از يک مبدا خارجي به مقصد گمرکات داخلي صادر نموده است چه خواهد بود؟؟
-علاوه بر اين خواسته ناروا که مسئوليت رفع آن بقول گمرک ايران سازمانهاي نظارتي کشور مي باشند، در تاريخ 16/01/1401  بخشنامه ديگري از سامانه تجارت خارجي وزارت صمت از طريق گمرک به گمرکات اجرائي ابلاغ گرديده که ثبت سفارش هاي صادره بايستي داراي تخصيص ارز قبل از اظهار نيز باشند، ( گل بود و به سبزه نيزآراسته شد) اين در حالي است که از صدور اين دستورالعمل جديد ? روز قبل به کاميونهاي بين المللي بين راه، ،نيز تسري پيدا نموده که در مرز متوقف ميباشند..!!
در حاليکه درخواست اينگونه اسناد که براي اظهار و ترخيص کالا لازم است هيچگونه ارتباطي به حمل و نقل ندارند، و چرا با اين ندانم کاري ها سرمايه هاي کشور را به هدر ميدهيم،؟ و هيچ يک از مسئولين کشور، اين ظلم وستم را به حمل و نقل بين المللي ايران روا ميدارند؟؟
چه کسي جواب گو است حد اقل به ما معرفي کنيد شايد آنها به فرياد ما برسند.!!
بخشنامه هاي جديد بشرح زير است.
اي فرياد رس:

سيستمي شدن مجوزهاي ارزي وزارت صمت براي تمام بازرگانان
قابل توجه کاربران محترم سامانه جامع تجارت ؛
به اطلاع مي‌‌رساند از امروز (سه‌شنبه مورخ 16/01/1401   ) شرط سقف واردات ، براي پرونده‌هاي ثبت‌سفارش با حالت «واردات بدون سابقه تا 500 هزار دلار» يا «هيج‌کدام» به صورت سيستمي کنترل مي‌شود.
کنترل سيستمي سقف واردات تنها براي پرونده‌هاي ثبت‌سفارشي که نوع عمليات ارزي آنها بانکي و سازمان مجوزدهنده ارزي آن‌ها از سازمان‌هاي زير مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، انجام مي‌گردد.
بنابراين با عنايت به سيستمي شدن کنترل سابقه واردات از تاريخ  10/10/1400، مجوز‌هاي ارزي پرونده‌هاي ثبت‌سفارش با شرايط بالا نيازي به بررسي کارشناسي سازمان‌هاي صمت استاني نداشته و توسط سيستم به صورت خودکار صادر مي‌گردد.
بدين منظور از امروز (سه‌شنبه مورخ 16/01/1401  ) در استعلام ضوابط پرونده‌هاي با شرايط فوق، مجوزدهنده جديدي با عنوان «مجوز سيستمي وزارت صنعت، معدن و تجارت - تخصيص ارز» اجباري مي‌شود.


الزام دريافت تخصيص ارز پيش از اظهار کالا به گمرک براي اولويت‌هاي کالايي 23، 24 و 25
قابل توجه واردکنندگان محترم
به اطلاع مي‌رساند پيرو هماهنگي به عمل آمده با گمرک جمهوري اسلامي ايران، از تاريخ 15/01/1401  ، ثبت سفارش‌هاي داراي اولويت‌ 23، 24 و 25 که عمليات ارزي آنها بانکي است، صرفا در صورتي که داراي تخصيص ارز تاييد شده از بانک مرکزي باشند، به گمرک ارسال مي‌گردد. لذا خواهشمند است پيش از مراجعه به گمرک نسبت به دريافت تاييديه تخصيص ارز از بانک مرکزي اقدام بفرماييد.
درصورت نياز، گروه کالايي پرونده در قسمت جزئيات پرونده ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت قابل مشاهده است.
لازم به ذکر است مشموليت تدريجي ساير اولويت‌هايي کالايي نيز متعاقبا اطلاع‌رساني خواهد شد.


با عرض پوزش از سروران گرام
رئيس هيئت مديره انجمن صنفي  شرکتهاي حمل ونقل بين المللي ايران
جواد سمساريلر

1401/01/16
جنگ اوکراین چه فرصت‌هایی برای ترانزیت ریلی ایران ایجاد کرد؟

کارشناسان صنعت ترانزيت مي‌گويند جنگ روسيه و اوکراين و تحريم‌هاي اروپا عليه اين کشور مي تواند فرصتي براي ترانزيت ريلي کالاهاي چيني به اروپا از خاک ايران باشد.

چندي پيش برخي پايگاه‌هاي خبري اروپايي از توقف تردد قطارهاي مسافري سن پترزبورگ-هلسينکي و همچنين توقف فعاليت‌هاي حمل و نقل ريلي روسيه-فنلاند از 7 فروردين امسال خبر داده بودند.
به گفته رسانه‌هاي غربي، مقامات فنلاند در روز جمعه 5 فروردين اعلام کردند: «در راستاي تحريم‌هاي کشورهاي غربي عليه روسيه به دليل حمله به اوکراين، از روز دوشنبه 28 مارس (8 فروردين) به منظور رعايت تحريم‌هاي اعمال شده عليه مسکو، خط راه آهن ميان روسيه و فنلاند متوقف خواهد شد.»

اين در حالي است که امروز پايگاه خبري rail freight (حمل و نقل ريلي) اعلام کرد: حمل و نقل ريلي فنلاند-روسيه از سر گرفته مي‌شود.

بر اساس اعلام اين پايگاه خبري تخصصي حوزه حمل و نقل ريلي در دنيا، گروه وي‌آر (شرکت دولتي ترابري ريلي فنلاندي) از آمادگي خود براي از سرگيري تردد قطارها ميان فنلاند و روسيه از 30 مارس 2022 (10 ارديبهشت 1401) خبر داده است.

وزير راه: کالاهاي فنلاندي را با ريل به بندر شهيد رجايي ترانزيت کرديم

پيش از اين نيز در سال گذشته يک رام قطار باري ترانزيتي ميان فنلاند و ايران از طريق اتصال به راه آهن روسيه تردد و سپس از شبکه ريلي جمهوري آذربايجان وارد ايستگاه آستاراي ايران شد؛ پس از آن با کاميون به ايستگاه راه آهن رشت منتقل و نهايتاً با ريل به بندر شهيد رجايي براي انتقال به هند جابه جا شد.

رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي 18 آبان سال گذشته در همايش قير و آسفالت در اين خصوص گفته بود: قطار کانتينري حامل کالاهاي فنلاند را از مسير ايران عبور داده‌ايم که 21 روز طول کشيد. اگر به طور عادي از دريا عبور مي‌کرد، سه ماه زمان مي‌برد.

با اين حال مشخص نيست با توجه به توقف تردد ريلي ميان روسيه و فنلاند، ترانزيت ريلي کالاهاي فنلاندي از خاک ايران ادامه يابد يا متوقف مي‌شود؟

مديرعامل راه آهن: روزي 17 قطار چين از خاک روسيه به اروپا مي‌رفت که جنگ اوکراين آن را متوقف کرد

حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي رئيس جمهور در بازديدي که تعطيلات نوروز امسال از پايانه مرزي ريلي سرخس به همراه رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي و سيد ميعاد صالحي مديرعامل راه آهن داشت بر ضرورت توسعه ترانزيت ريلي شرق به غرب از خاک ايران تأکيد کرد.

رئيس جمهور در اين بازديد با بيان اينکه توسعه ترانزيت ريلي واقعاً جاي تشکر دارد، تاکيد کرد: روابطي که با کشور ترکمنستان برقرار کرديم زمينه‌هاي بسيار خوبي را براي توسعه تجارت و ترانزيت و همکاري‌هاي انرژي ايجاد کرده است و آمادگي کامل دارند اين همکاري‌ها را افزايش دهند. بر اساس گزارش‌ها اين سطح از روابط و اقدامات نسبت به 40 سال گذشته بي سابقه بوده است.

وي ادامه داد: عقب ماندگي ما در حوزه ريلي بسيار زياد است و بايستي با اقدامات شما، اين عقب ماندگي‌ها جبران شود. بايد تأمين لکوموتيو، ناوگان و توسعه خطوط در دستور کار قرار داشته باشد تا در نتيجه همکاري‌هاي تجاري با چين و روسيه و کشورهاي منطقه و اروپا تسهيل شود.

سيد ميعاد صالحي معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت راه آهن نيز در اين بازديد گفت: روزانه 17 رام قطار از کشور چين از طريق کريدور روسيه به اروپا مي‌رفت که با توجه به اتفاقات اخير و جنگ اوکراين، اين مسير غير فعال شده و اکنون فرصت مناسبي است تا تمهيداتي انديشيده شود و اين بار ترانزيتي را از مسير کريدورهاي ريلي ايران از چين به اروپا حمل کنيم.

کارشناس ريلي: از فرصت تحريم راه آهن روسيه براي توسعه ترانزيت ريلي ايران استفاده کنيم

علي ضيايي کارشناس حمل و نقل ريلي در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره استفاده از فرصت تحريم راه آهن روسيه از سوي غربي‌ها اظهار کرد: کريدور ريلي شرق به غرب چند مدعي دارد که يکي از آنها کريدور روسيه يا ترانس سيبري است که از شمال درياي خزر عبور مي‌کند؛ ديگري کريدور درياي خزر و سپس ترکيه است که به آن ترانس کاسپين هم مي‌گويند؛ سومين کريدور هم عبور کالا از راه آهن ايران است.

وي افزود: اصلي ترين کريدور شرق به اروپا، همان ترانس سيبري است که سالي 1.5 تا 2 ميليون TEU کانتينر معادل 30 ميليون تن کالا از آن عبور مي‌کند. با توجه به اينکه از زمان جنگ اوکراين، فعاليت کريدور ريلي روسيه هم متوقف شده است، در حال حاضر کريدور ترانس کاسپين به اصلي ترين کريدور حمل کالا از چين به اروپا تبديل شده، ولي ما مي‌توانيم بخشي از اين کالاهايي که با راه آهن روسيه به اروپا ترانزيت مي‌شد را به شبکه ريلي ايران منتقل کنيم.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل ادامه داد: کريدور ترانس کاسپين از بندر اکتائو در قزاقستان آغاز و پس از حمل دريايي کالاها به بندر باکو، از طريق راه آهن باکو-تفليس-قارص به اروپا مي‌رود. اما اگر از بندر اکتائو به بند اميرآباد منتقل شود، مي‌توانيم کالاها را با راه آهن ايران به ترکيه و سپس اروپا جابه جا کنيم.

وي يادآور شد: همچنين با توجه به اينکه قزاقستان هاب ترانزيت کالاهاي چيني است، مي‌توانيم با انتقال کالا از اين کشور به ازبکستان و سپس ترکمنستان و نهايتاً شبکه ريلي ايران، در ترانزيت کالاهاي کريدور شرق به غرب سهمي داشته باشيم.

ضيايي فرصت ديگر ايجاد شده براي افزايش درآمدهاي ترانزيتي از جنگ روسيه و اوکراين را امکان حمل کالاهاي روسي به بنادر ايران و سپس ديگر کشورها و بالعکس عنوان و اظهار کرد: با توجه به اينکه راه آهن و بنادر روسيه تحريم شده اند، امکان تردد کشتي به بنادر اين کشور وجود ندارد و از آنجايي که اين کشور تجربه مديريت تحريم‌ها را ندارد، مي‌توانيم کالاهاي روسي را از شبکه ريلي کشورمان ترانزيت کنيم.

مديرکل تجاري سازي وزارت راه: امکان انتقال بخشي از ترانزيت سالانه 50 ميليون تني شرق به غرب به خاک ايران در پي جنگ اوکراين

امين ترفع مديرکل دفتر تجاري‌سازي و امور تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي نيز در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره تأثير توقف تردد قطارهاي چين به اروپا از مسير روسيه در پي جنگ اخير شرق اروپا بر توسعه درآمدهاي ترانزيتي کشورمان تصريح کرد: در ترانزيت شرق به غرب از مسير قزاقستان و روسيه 50 تا 60 ميليون تن کالاي در سال با قطار حمل مي‌شود؛ وضعيت فعلي اروپا و جنگ روسيه-اوکراين يک فرصت براي ماست تا بسته به زيرساخت‌هاي حمل و نقلي کشورمان از آن استفاده کنيم.

وي افزود: هر چه قدر توان بازاريابي، يکپارچه سازي، صدور هماهنگ اسناد حمل و نقل ميان دستگاه‌هاي مرتبط با ترانزيت، تسهيل فرآيندها، بهبود صدور مجوزها و… در کشورمان افزايش يابد، سهم ما از بازار به وجود آمده ترانزيت کالا از شرق به غرب نيز افزايش مي‌يابد.

ترفع ادامه داد: حتي جنگ روسيه-اوکراين در ارتقاي درآمدهاي ترانزيتي کريدور شمال-جنوب هم مؤثر است و کشورهايي که انتقال کالا ميان آنها و اروپا به روسيه وابسته است، مي‌توانند از مسير ايران استفاده کنند.

مديرکل دفتر تجاري‌سازي و امور تشکل‌هاي وزارت راه و شهرسازي اظهار کرد: با توجه به محدوديت‌هايي که براي زيرساخت‌هاي حمل و نقلي روسيه ايجاد شده، مي‌توانيم ترانزيت و جابه جايي بخشي از کالاهاي اين کشور را هم بر عهده بگيريم؛ اما همه اين موارد به يکپارچه سازي حداکثري فرآيندهاي بخش‌هاي مرتبط با ترانزيت در داخل کشور بستگي دارد.

منبع: خبرگزاري مهر

1401/01/16
بیش از ۶۰ هزار تن کالا از پایانه های مرزی خوزستان ترانشیپ شد
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي خوزستان گفت: 60 هزار و930 تن کالا طي سيزده روز تعطلات 1401 از مرزي هاي شلمچه و چذابه ترانشيپ (حمل و نقل کالا به مقصد مياني و سپس به مقصد اصلي) شد.

 غلامعباس بهرامي نيا با بيان اينکه اين ميزان کالا توسط يک هزار و 974 دستگاه کاميون ترانشيپ شده است اظهار داشت : در بازه زماني ياد شده تعداد 27 هزار و 261 نفر از مرز شلمچه تردد داشتند که از اين ميزان 15 هزار و 40 نفر وارد و 16 هزار و 961 نفر از کشور خارج شدند.

 مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي خوزستان گفت: طي اين مدت تردد تعداد چهار هزار و 55 نفر از مرز چذابه نيز به ثبت رسيد که از اين ميزان يک هزار و 513 نفر وارد و يک هزار و 669 نفر خارج شدند.

مواد غذايي ، تره بار ، مصالح ساختماني ، وسايل مکانيکي و خانگي ، لبنيات و آبزيان پرورشي ،چوب و آهن آلات از مهمترين اقلام ترانشيپ به عراق از پايانه تجاري چذابه است.

محصولات فولادي، مصالح ساختماني، سيمان و کلينکر(مواد اوليه سيمان) و قطعات نيروگاهي از محصولات ترانشيپ شده از مرزشلمچه به عراق است.

مرزهاي زميني چذابه و شلمچه و مرز دريايي خرمشهر از تير1382 پس از سرنگوني رژيم بعث عراق به تدريج براي صادرات کالا و درمهر همان سال براي عزيمت زائران عتبات عاليات بازگشايي شدند.

منبع: تين نيوز

1401خرداد
1401فروردین
1400اسفند
1400آذر
1400آبان
1400مهر
1400شهریور
1400مرداد
1400تیر
1400خرداد
1400اردیبهشت
1400فروردین
1399اسفند
1399بهمن
1399دی
1399آذر
1399آبان
1399مهر
1399شهریور
1399مرداد
1399تیر
1399خرداد
1399اردیبهشت
1399فروردین
1398اسفند
1398بهمن
1398دی
1398آذر
1398آبان
1398مهر
1398شهریور
1398مرداد
1398تیر
1398خرداد
1398اردیبهشت
1398فروردین
1397اسفند
1397بهمن
1397دی
1397آذر
1397آبان
1397مهر
1397شهریور
1397مرداد
1397تیر
1397خرداد
1397اردیبهشت
1397فروردین
1396اسفند
1396بهمن
1396آذر